Hugs meg

Registrer ny brukar

Siste oppdatering:

Walt Disney Studios feirer Donald i Bergen

Carl Barks Samlede Værker

Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Samlede Værker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62

Det er utrolig flott med bøker som dette. På samme måte som resten av CBSV overflødiggjør store deler av min øvrige Donald-samling så overflødiggjør denne boken biter av min eksisterende tegneseriesamling. Helt siden slutten av 70-tallet har jeg forsøkt å få Carl Barks så komplett som mulig. Den amerikanske bokserien var den gangen utenfor rekkevidde så for å få til dette har jeg, som de fleste andre, måttet kjøpe enkeltblader, album (norske og engelskspråklige), bøker og andre hefter. Etter at jeg sluttet å kjøpe Donald Duck & co. ukentlig i 1983 fortsatte jeg f.eks. å kjøpe hvert eneste Donald-blad som inneholdt en Carl barks-historie.

Jeg har selvsagt noen av Tom & Jerry-bladene med Barks-serier, i tillegg til to album fra tidlig 90-tall og to julehefter fra de siste 10 årene. Og allikevel var det huller i den biten av samlingen, og selv om det kanskje kunne vært mulig å fylle ut disse hullene så ville det medført masse detektivarbeid og anstrengelser.

Samma det - nå trenger jeg ikke å tenke på det mer. Alt er samlet, fiks ferdig i én bok, og de gamle Tom & Jerry-bladene etc. kan skyfles ut av samlingen. Eventuelt gis til junior som kan få gjøre hva han vil med dem.

Men én ting må jeg få lov til å si. Og det er; at uansett årsak - og uansett hvor dårlig den måtte være - det er ganske så irriterende at det fremdeles mangler én - 1 - historie. Det gnager langt inn i mitt samlerhjerte, og det kommer det til å gjøre hver gang jeg ser på denne praktboken - at heller ikke nå er samlingen 100% komplett.

Så er det noen som vet om Barks' Andy Panda-historie kan skaffes på noe vis? Det trenger ikke å være noen flott utgave, jeg stiller ikke store krav, men vet noen om den i det hele tatt finnes i en tilgjengelig versjon til en overkommelig pris?

Nestor Burma
Nestor Burma

45 år, Trondheim

04.05.2010, 22:56

Rett meg om eg tar feil, men det var vel berre eit lite utval av det Barks leverte til Calgary Eye-Opener som blei trykka i Carl Barks Ekstra òg, var det ikkje? For isåfall er vel heller ikkje den delen av Barks-samlinga komplett?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

28 år, Ski

04.05.2010, 23:04

@Nestor Burma: Andy Panda historien er inkludert i Barks Bear Book

Jeg skulle veldig gjerne ha det bindet som dere fikk idag, men desverre så tar jeg meg ikke råd til å kjøpe bøker til 700kr stk. jeg ikke har lyst på for å få de to, kanskje tre jeg har lyst på.

Jeg trøster meg med at jeg har Barks Bear Book, men den er desverre heller ikke komplett. Den mangler de tre historiene fra Tom & Jerry

Tottenham i Champions League!!! Jippi!!!

Innlegget blei sist redigert 04.05.2010, 23:11 av Chrisron

Chrisron
Chrisron

33 år, Tønsberg

04.05.2010, 23:05

Joda, du har sikkert rett i det. Det er først og fremst tegneseriene som interesserer meg, og som jeg siktet til i mitt innlegg.

Forøvrig er det vel en dårlig trøst å trekke frem enda mer som mangler... :-)

Edit:
Ovenstående som svar på Olafs innlegg. Og til Chrisron: Tusen takk. Boken er bestilt.

Innlegget blei sist redigert 04.05.2010, 23:16 av Nestor Burma

Nestor Burma
Nestor Burma

45 år, Trondheim

04.05.2010, 23:08

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Rett meg om eg tar feil, men det var vel berre eit lite utval av det Barks leverte til Calgary Eye-Opener som blei trykka i Carl Barks Ekstra òg, var det ikkje? For isåfall er vel heller ikkje den delen av Barks-samlinga komplett?

Hvem tror du bryr seg? Det er jeg ikke tegneserier det her er tale om.

Chrisron skreiv:

Jeg skulle veldig gjerne ha det bindet som dere fikk idag, men desverre så tar jeg meg ikke råd til å kjøpe bøker til 700kr stk. jeg ikke har lyst på for å få de to, kanskje tre jeg har lyst på.

Jeg tror at det kan kjøpes separat på svensk. Har du undersøkt det?

Forøvrig synes jeg at Egmont/Posten fortjener ros for anledningen - idet både den nye CBSV-boken og Arild Midthun boken nådde Stavanger i går.

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 05.05.2010, 10:13 av Sigvald

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

05.05.2010, 09:53

Sigvald skreiv:

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Nei. Det er ussel tegnekunst.

Tintern,
"A DUTCH PROBLEM", årets tråd hos DDF(r)

MineTegneserier.no Tintern på Qxl

Tintern
Tintern

48 år, Nittedal

05.05.2010, 10:10

Tintern skreiv:

Nei. Det er ussel tegnekunst.

Det er snarere humor-kunst.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

05.05.2010, 10:14

Sigvald skreiv:

Kven eg trur bryr seg? Komplettistar, så klart. (Duh.)

Sjølv abonnerer eg ikkje på denne serien fordi eg ikkje er komplettist og fordi det er ein del bøker i serien eg ærleg talt ikkje er interessert i. Men eg synest likevel at dersom målet er å gi ut ting så komplett som mogleg, er då komplett Calgary Eye-Opener like viktig som Andy Panda.

den nye CBSV-boken [...] nådde Stavanger i går.

Psst! CBSV er ein avslutta serie på 30 bind som det ikkje utgis nye bøker av. Du tenker på CBE, som er ein heilt annan serie.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 05.05.2010, 10:37 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

28 år, Ski

05.05.2010, 10:36

@Nestor Burma: Jeg trøster meg med at jeg har Barks Bear Book, men den er desverre heller ikke komplett. Den mangler de tre historiene fra Tom & Jerry

Fortæl meget gerne mere om dette - er disse tre fra Tom & Jerry med i den nye bog i CBE?

Fandt netop min kopi af Barks Bear Book - synes cirkus-direktøren i Panda-serien minder meget om ham fra Serien om Andersines broshe - Big top bedlam.

Remember: It all started with a mouse

AC
AC

31 år, Danmark

05.05.2010, 14:48

Ja, AC, ifølge det MikroMidas skrev tidligere i tråden så inneholder den nye CBE boken alle tre historier som mangler i Barks Bear Book.

Altså Droopy-historiene fra følgende blader:

Tom & Jerry Winter carnival 1 (Fox Hound) 1952
Tom & Jerry Winter carnival 2 (Serum for Forty Children) 1953
Tom & Jerry Summer Fun 1 (Bluebeard's Buried Treasure) 1954

Tottenham i Champions League!!! Jippi!!!

Chrisron
Chrisron

33 år, Tønsberg

05.05.2010, 15:40

Chrisron skreiv:

Ja, AC, ifølge det MikroMidas skrev tidligere i tråden så inneholder den nye CBE boken alle tre historier som mangler i Barks Bear Book.

Altså Droopy-historiene fra følgende blader:

Tom & Jerry Winter carnival 1 (Fox Hound) 1952
Tom & Jerry Winter carnival 2 (Serum for Forty Children) 1953
Tom & Jerry Summer Fun 1 (Bluebeard's Buried Treasure) 1954

Mens Andy Panda historien er med i Barks Bear Book. Barks-komplettister bør m.a.o. ha begge bøker i sin samling.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

06.05.2010, 11:12

I boken ”Carl Barks: Warner-seriene” utgjør det samlede sideantall med serier 286 sider.
Barney Bear, Benny Burro og Droopy (Happy Hound) = MGM = totalt 262 sider (ca. 92%).
Porky Pig (& Bugs Bunny) = Warner Bros. = EN historie på 24 sider (ca. 8%).

Så hvorfor heter boken ”Carl Barks: Warner-seriene”, og ikke ”Carl Barks: MGM-seriene”??

(Tar vi med Andy Panda = Walter Lantz = en historie på 10 sider, viser et enkelt regnestykke at Carl Barks tegnet og/eller skrev totalt 296 sider med ikke-Disney seriesider for Western Publishing. Til sammenligning var antallet sider han tegnet og/eller skrev med Disney-serier som kjent noe over 6000.)

Aquila
Aquila

07.05.2010, 12:06

Aquila skreiv:

Så hvorfor heter boken ”Carl Barks: Warner-seriene”, og ikke ”Carl Barks: MGM-seriene”??

Det gör den inte. Titeln blev "Bruno Björn och vänner" (på svenska, motsvarande på norska).

Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)

germund
germund

36 år, Sverige

07.05.2010, 14:44

Ja, "Bruno Bjørn og venner" på norsk.

Tommy
Tommy

26 år, Odda

07.05.2010, 15:19

Aquila

... hvorfor heter boken ”Carl Barks: Warner-seriene”, og ikke ”Carl Barks: MGM-seriene”?? ...

Måske fordi Time Warner ejer rettighederne til MGM-historierne.

Tommy skreiv:

Ja, "Bruno Bjørn og venner" på norsk.

Er det den norske titel?

Hurra! Carl Barks' Porky Pig, Happy Hound, Barney & Benny og Droopy komplet på norsk!

Benadikt
Benadikt

51 år, Færøyene

07.05.2010, 15:38

Benadikt skreiv:

Er det den norske titel?

Ja.

Tommy
Tommy

26 år, Odda

07.05.2010, 16:44

Så er bogen nået til Færoyene.
Fantastisk flot bog, og den tekniske reproduktion er i top.
Der er endda sammenlignende billeder af de gentegnede ruder fra Mounties.

Hverken originaltegninger eller film har kunnet fremskaffes til den midterste Droopy-historie, så den er affotograferet fra førsteudgaven. Det er Egmont sluppet rimelig godt fra.

Foran ligger adskillige timers hyggelæsning med Bruno Bjørn og venner!

Hurra! Carl Barks' Porky Pig, Happy Hound, Barney & Benny og Droopy komplet på norsk!

Benadikt
Benadikt

51 år, Færøyene

07.05.2010, 19:01

Greitt, takk for info!
Jeg har ikke boken, min referanse var til det som står på bokverket sin EGEN hjemmeside: www.carlbarks.no
http://carlbarks.nxtfiles.com/Carl_Barks_Warner-seriene.php

Her omtales den (fortsatt) med nevnte tittel, dvs. "Carl Barks: Warner-seriene", inklusiv på det avbildede forside-coveret!

Så kanskje Egmont bør oppdatere denne nettsiden Germund. : )

Aquila
Aquila

07.05.2010, 20:24

Også til Hornbæk i Danmark er posten kommet - desværre med en fordyrelse, da told og skat mener sig berettiget til moms og importafgift (og moms af importgebyr!) på 341 kr...

Thyco Brahes-dag!

Venlig hilsen
Jan Erik Hedberg

Hedberg
Hedberg

55 år, Danmark

08.05.2010, 05:18

Nu har den kommit till Stockholm också. Egentligen kom den för flera dagar sedan, men Egmont fick för sig att säga åt norska posten att säga åt svenska posten att paketet skulle delas ut hemma vid dörren på en vardag mellan 9 och 17, och då råkade det av en händelse vara så att ingen befann sig hemma. Slutligen löstes det hela genom att jag åkte till ett postkontor extra långt bort och hämtade paketet igår.

Stefan Persson
Stefan Persson

27 år, Sverige

08.05.2010, 20:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Merkelappar

Carl Barks, Carl Barks' samlede verk

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.