Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald-vedlegg på nye vegar
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Det har kome mange ulike Donald-dingsar i Donald-bladet dei siste åra, men dette (Donald Duck & Co 09/2010) lurer eg på om må vera den mest originale så langt.
Vedlegget er eit spill som ein kan laste ned til mobiltelefonen.
Ja, heilt seriøst. I Donald-bladet følger det med ei lita eske forma som ein mobiltelefon. Inni eska ligg det ein liten lapp med ein kode på. Send denne koden til det oppgitte nummeret, og du får eit spill i retur. Til og med eit Donald-spill (eller, eit spill som dei har putta ei teikning av Donald inn i): Du skal skyte Donald av garde med kanon, og prøve å få han til å fly så langt som mogleg.
Eg likar dette. Spelet er gøy, og eg klarer framleis ikkje å bestemme meg for om eg liker eit slikt spel betre eller mindre enn en kreativ plastdings, men eg digger at Egmont faktisk eksperimenterer litt for å kome opp med nye ting å leggja ved bladet.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
02.03.2010, 15:56

Greit at de prøver ut noen nye ting, men selv må jeg si at jeg ikke likte dette vedlegget.
Da tenker jeg ikke på selve spillet, for det er sikkert bra det, selv har jeg ikke prøvd det.
For det første er dette et vedlegg som medfører ekstra kostnader, da i form av nedlastnings avgift for å få spillet på mobilen. Og for det andre kan man ikke regne med at alle har mobiltelefon eller mobiltelefon som støtter java (selv om de aller fleste har det).
Selv ser jeg helst at de utgir flere figurer som de gjorde i blad nr. 8, men for all del de må nå bare eksperimentere litt. Kjøper Donald bladet først og fremst for historiene, og ikke vedleggene.
![]()
JoAre
19 år, Alstahaug
02.03.2010, 16:14

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Harry og diskriminerende. Det er tross alt ikke alle som har mobiltelefon - jeg tenker både på lesere som er for unge til at foreldrene gir dem mobiltelefon - og voksne lesere som ikke lar seg rive med av slik nymotens tekonologi. Det hadde vært langt bedre - og heller ikke diskriminerende - å heller lagt ved en CD med et Donald-PC-spill eller liknende.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.03.2010, 17:02

Sigvald skreiv:
Harry og diskriminerende. Det er tross alt ikke alle som har mobiltelefon - jeg tenker både på lesere som er for unge til at foreldrene gir dem mobiltelefon - og voksne lesere som ikke lar seg rive med av slik nymotens tekonologi. Det hadde vært langt bedre - og heller ikke diskriminerende - å heller lagt ved en CD med et Donald-PC-spill eller liknende.
Det er jo ikke alle som har PC heller, så det blir jo på en måte diskriminerende det og, hvis et mobilspill er det mener jeg. OK, kanskje er det flere som syns PC er enklere på bruke, men det fins mennesker uten grunnleggende PC-kunnskaper.
Syns for øvrig det er fint at man prøver noe nytt. Faller kanskje ikke i smak hos alle, men så dukker det opp noe for dem en annen gang 
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
![]()
Jonas Larsen
18 år, Larvik
02.03.2010, 17:13

Det interessante er jo at dei gongane dei har lagt ved CD-ar i Donald-bladet har det jo òg vore omdiskutert i ulike fora at huff, dette er diskriminerande, det er då ikkje alle som har PC! Sjølvsagt er det ikkje alle som har mobiltelefon, men det er 5,1 millioner mobilabonnement i Noreg. Har donaldistar rett og slett aversjon mot moderne teknologi?
«Diskriminerande» er iallfall eit alt for sterkt ord å bruke. Å lage Donald-vedlegg som krever at folk har tilgong på ein viss teknologi er på ingen måte diskriminering.
Og er det eigentleg verre å lage eit vedlegg som krever at brukaren har mobiltelefon enn å lage eit vedlegg som krever at brukaren har interesse for leikar som er laga av slim?
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
02.03.2010, 17:15

02.03.2010, 17:25

rey skreiv:
...og hvor gammel skal teknologien være før den ikke lengre kan kalles nymotens?
Ja og hvorfor er ikke en CD-rom nymotens hvis en mobil er det?
Jeg ser dog poenget at de minste barna som får Donald muligens ikke har mobiltelefon, men voksne lesere uten mobiltelefon tviler jeg på at det fins mange av. Ser ut som de fleste i Norge har blitt revet med av denne nymotens utviklingen for lenge siden. Jeg kjenner knapt nok noen som har fastlinje lenger. (Og ingen av dem er uten mobil heller.)
Ordet nymotens for meg er et ord kun brukt av de som ikke lenger klarer å henge med på utviklingen. 
Tottenham!!!!
Innlegget blei sist redigert 02.03.2010, 18:29 av Chrisron
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
02.03.2010, 18:26

Sigvald skreiv:
Som historiker føler jeg for å arrestere deg for ett særdeles grovt overtramp her.
La oss se på ett par udiskutable facts her:
Slik jeg tolker ditt utsagn over så mener du at det å gi ut ett vedlegg beregnet for mobiltelefon er nymotens, og det burde heller gis ved ett vedlegg for en PC. Ut ifra dette så tolker jeg det slik at mobiltelefonen er nymotens sammenlignet med PCen.
Her er du helt på jordet. Mobiltelefoner har vi hatt siden 1966 og PCer har vi hatt siden rundt 1983/1984.
Jeg foreslår at du oppdaterer historiekunnskapene dine, eller bruker disse harry og nymotens begrepene dine riktig.
Slike eksperter™ synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
![]()
MikroMidas
47 år, Trondheim
02.03.2010, 18:32

Chrisron skreiv:
Jeg ser dog poenget at de minste barna som får Donald muligens ikke har mobiltelefon,
Sjølvsagt er det eit poeng. Men så var det dette med målgruppetilpassing og kven ein ønskjer å lage vedlegg for. Må alle Donald-vedlegg vera tilpassa dei minste? Ikkje gløym at 70 % av lesarane er over 15 år gamle. Er det noko galent med eit Donald-vedlegg som er tilpassa dei litt eldre til ei forandring?
Sjølvsagt finst det eldre lesarar utan mobiltelefon òg, men dei vil eg tru at er i kraftig mindretal.
Ser forresten at det står i bladet at medlemer av Donald-klubben får tilgong på spelet der inne. Om det tyder at spelet leggjast ut der eller om ein rett og slett får nedlastingskoden der inne veit eg ikkje.
Innlegget blei sist redigert 02.03.2010, 18:59 av Olaf Moriarty Solstrand
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
02.03.2010, 18:58

Chrisron skreiv:
Jeg ser dog poenget at de minste barna som får Donald muligens ikke har mobiltelefon,
Sjølvsagt er det eit poeng. Men så var det dette med målgruppetilpassing og kven ein ønskjer å lage vedlegg for. Må alle Donald-vedlegg vera tilpassa dei minste? Ikkje gløym at 70 % av lesarane er over 15 år gamle. Er det noko galent med eit Donald-vedlegg som er tilpassa dei litt eldre til ei forandring?
Neida, ikke noe galt med det. Jeg syns faktisk også det er spennende at de prøver noe nytt. Mulig jeg uttrykte meg litt feil i forrige innlegg hvis du fikk inntrykk av noe annet.
Tottenham!!!!
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
02.03.2010, 20:01

Ser forresten at det står i bladet at medlemer av Donald-klubben får tilgong på spelet der inne. Om det tyder at spelet leggjast ut der eller om ein rett og slett får nedlastingskoden der inne veit eg ikkje.
Man får koden man sender der inne ja, så lenge du er innlogga.
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
![]()
Christer
17 år, Bærum
03.03.2010, 09:26

Hmm, prøvde å laste ned spillet idag, men jeg får bare en hvit skjerm og ingenting skjer når jeg følger linken. Første gang i historien at jeg prøver å laste ned et spill til mobilen så det er godt mulig jeg gjør noe feil. Det sto at man kunne finne mer info på donald.no men der finner jeg ikke noen info i det hele tatt. :S
Tottenham!!!!
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
03.03.2010, 13:55

Kan det vera mobiltelefonens alder som er problemet? (Tviler på det, men det blir jo første punkt på troubleshooting likevel: Korvidt telefonen faktisk har støtte for java-program og internettilgong ...)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
03.03.2010, 14:18

Jeg har en sånn Nokia 5800 xpressmusic touchscreen telefon. http://www.nokia.no/finn-produkter/produkter/nokia-5800-xpressmusic
Den bør vel både være ny nok og ha støtte for java. Vel, finner jeg ikke ut av det så er det ingen krise uansett.
Tottenham!!!!
![]()
Chrisron
33 år, Tønsberg
03.03.2010, 14:41

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Som historiker føler jeg for å arrestere deg for ett særdeles grovt overtramp her.
La oss se på ett par udiskutable facts her:
Slik jeg tolker ditt utsagn over så mener du at det å gi ut ett vedlegg beregnet for mobiltelefon er nymotens, og det burde heller gis ved ett vedlegg for en PC. Ut ifra dette så tolker jeg det slik at mobiltelefonen er nymotens sammenlignet med PCen.
Her er du helt på jordet. Mobiltelefoner har vi hatt siden 1966 og PCer har vi hatt siden rundt 1983/1984.
Jeg foreslår at du oppdaterer historiekunnskapene dine, eller bruker disse harry og nymotens begrepene dine riktig.
Her vil jeg gjerne "arrestere deg for grovt overtramp", særlig gøy med tanke på at du brifer med "historiker-skillz". Man har spilt på PC i mye lenger tid enn på mobiltelefon, og hjemmebruk av mobil og PC kan umulig ha vært siden '66 og '83 (uten at jeg vet dette i det hele tatt).
Selv synes jeg det er kjekt at DD&Co varierer og også at de kommer med mobil- og PC-spill.
Donald: -Klodrik! Hva gjør du her?
Klodrik: -Tja, hva gjør vi alle her?
![]()
Paddekaka
17 år, Askøy
04.03.2010, 00:17

Sigvald skreiv:
Harry og diskriminerende. Det er tross alt ikke alle som har mobiltelefon.
Jeg lurer på om ikke utviklingen går litt raskere enn du tror. Klokka 10 i dag legger Medietilsynet fram enn rapport hvor det fremgår at 25 prosent av barn mellom fem og seks år er på nett.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie. English version.
![]()
Nils Petter
63 år, Moss
04.03.2010, 09:37

Ein variant av spelet er no gjort tilgjengeleg her:
http://www.donald.no/Spill--Moro/Spill/Donald/Helt-kanon---med-Donald.aspx
Merk at denne skiljar seg ganske mykje frå mobilvarianten, men konseptet (skyt Donald så langt som mogleg med kanon og god hjelp frå sjødyr) er det same. Reint spillteknisk er den største forskjell at Donald ikkje har rakett på ryggen og at ein istadenfor kan klikke på dyra for å få hjelp frå dei.
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
04.03.2010, 14:10

Jeg har nå prøvd det omtalte spillet og kan konkludere med at resultatet utelukkende er basert på flaks og tilfeldigheter.
04.03.2010, 14:28

Audun skreiv:
Jeg har nå prøvd det omtalte spillet og kan konkludere med at resultatet utelukkende er basert på flaks og tilfeldigheter.
I følge ordtaket "Hell i spill, uhell i kjærlighet" burde jeg isåfall bli veldig lykkelig gift.
Jørn McDuck og Guffen Delbekk på Donaldistiske Norgesekspedisjoner.
![]()
Guffen Delbekk
25 år, Halden
04.03.2010, 14:32

Guffen Delbekk skreiv:
Audun skreiv:
I følge ordtaket "Hell i spill, uhell i kjærlighet" burde jeg isåfall bli veldig lykkelig gift.
For ikke å si "Uhell i spill, hell i kjærlighet"...
"På Vossevangen der vil eg bu. Der går kvar ungkar i blanke sko, og med ein sylvknapp i trøya!"
![]()
Christer
17 år, Bærum
04.03.2010, 14:47

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.