Andeby Online > Diskusjonsforum > Raptus 2010
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Raptus.no er oppdatert. Litt av det som står om Don:
[Don Rosa] skal holde minst 3 foredrag på festivalen:
- ett for Donald-fans, som sannsynligvis vil oppsummere hans lange karriere innen temaet.
- to for historisk interesserte seriefans, der hans enorme samling og kunnskap om amerikanske serier fra 40- og 50-tallet skal vises og kommenteres via storskjerm. Her kan man få nyte mange sære godbiter, både i bilde og (syrlige/kjærlige) kommentarer fra Don sjøl. Et av foredragene skal dessuten legge særlig vekt på EC-seriene fra 50-tallet, altså "Iskalde Grøss" på norsk.
(Skal innrømme at det første eg tenkte då eg høyrde om foredraga hans om andre teikneseriar var «Kunne dei ikkje berre ha invitert Øyvind Braaten?».)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
02.03.2010, 13:47

Det har i det siste, her i forumet, vært debatt omkring ulike kåringer av "beste serie". Det vi vel kan være enige om er at disse kåringene:
a) reflekterer (får vi gå ut fra) det subjektive synet til dem som har avgitt sine stemmer i forbindelse med disse kåringene.
b) er grunnleggende demokratiske/populistiske idet filosofien er at man lar leserne selv komme til orde.
Slike kåringer har selvsagt sin misjon - idet de forteller noe om hva slags fortellinger den gruppen lesere som har avgitt sine stemmer tenderer til å like. Dessuten er slike kåringer selvsagt både godt og relevant stoff for Kvakk! og AOL.
Selv om det er mange fordeler og positive sider ved disse kåringene, har de også sine åpenbare svakheter - hvorav den mest åpenbare er at kåringene, slik de er utformet, i all hovedsak fokuserer på de historiene som utgis i dag og dermed de serieskaperne som nå er aktive.
Jeg går imidlertid ut fra at både Kvakk! og AOL har et videre perspektiv enn som så. Jeg vil derfor, som abonnent og leser av Kvakk! foreslå følgende:
a)
Det opprettes en egen Kvakk!s ærespris for å hedre Disney-serieskapere som virkelig har gjort seg fortjent til det - f.eks. gjennom lang og tro tjenste.
b)
Tildeling av den første Kvakk!s ærespris til Don Rosa som kommer til årets Raptus-festival. Til grunn for min nominasjon vil jeg legge følgende kriterier:
1) Don Rosa har bak seg en stor produksjon av kjente og kjære fortellinger - blant annet serien "Skrues Liv og Levnet".
2) Don Rosa har bidratt til å revitalisere den donaldistiske interessen hos meg og sikkert mange flere, og han har ikke minst vekket samme interesse hos et utall yngre lesere.
3) Don Rosa har hele tiden vært tilgengelig for fansen, blant annet ved å komme jevnlig til tegneseriefestivaler i Europa.
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 02.03.2010, 13:59 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.03.2010, 13:58

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Et av foredragene skal dessuten legge særlig vekt på EC-seriene fra 50-tallet, altså "Iskalde Grøss" på norsk.
(Skal innrømme at det første eg tenkte då eg høyrde om foredraga hans om andre teikneseriar var «Kunne dei ikkje berre ha invitert Øyvind Braaten?».)
Eller helst begge to 
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.03.2010, 14:02

Og hva med å heller la Øyvind få en eventuell Kvakk!s ærespris? Han er en fin fyr som alle liker!
Dansk-tysk donaldistisk vennskapsmøte 9 april med visning av "Der Führers Face" - Sigvald
02.03.2010, 16:40

JoAre skreiv:
Er dato for arrangementet klar? Ser det står September, men fant ikke konkret dato.
10-12. september.
1800 skreiv:
Og hva med å heller la Øyvind få en eventuell Kvakk!s ærespris? Han er en fin fyr som alle liker!
Enig i det siste, men han er ikke Disney-serieskaper.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 02.03.2010, 17:05 av Sigvald
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.03.2010, 17:03

Det er egentlig genialt å be Don Rosa om å fortelle om gamle serier. Før Don Rosa startet med å lage egne serier skrev han mye i fanzineblader og svarte på haugevis med spørsmål om amerikanske tegneserier. Han var en stor tegneseriesamler og har oversikt over masse angående tegneserier.
Det kan bli spennende å høre Rosa fortelle om annet enn seg selv.
51 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
![]()
Øyvind Braaten
51 år, Sarpsborg
02.03.2010, 18:57

JoAre skreiv:
Tror dere han tar seg tid til å signere en bok?
Mer enn det også - det har han i hvert fall alltid gjort før.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
![]()
Sigvald
43 år, Stavanger
02.03.2010, 20:56

Ok. Det høres jo flott ut, har lyst til at han skal signere boken om Skrues liv. Men typisk nok koster det ca. 3000 for flybillett fra Sandnessjøen til Bergen, tur - retur. Det blir nok litt i meste laget for meg. Men det hadde vært utrolig artig å få det med seg.
![]()
JoAre
19 år, Alstahaug
02.03.2010, 21:01

Inngangsbilletten på Raptus koster ikkje så mykje. Helgepass koster vel maks eit par hundre kroner (er ikkje heilt sikker fordi eg aldri har betalt inngang sjølv). Det er reisa som er den store utgifta for oss som held til her oppe i nord, ja.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
02.03.2010, 22:07

Ok, et par hundre kroner burde jeg nok klare. Får se om det blir jobb på meg i sommer da, for da blir det garantert Bergen på meg i september :)
![]()
JoAre
19 år, Alstahaug
02.03.2010, 22:08

No er gjestelista utvida med Carl Christenson, beklager Charlie Christensen, og Tayvar Ozkan.
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
13.04.2010, 14:14

Arild Wærness skriver no på Facebook at dei har fått stadfesta Eirik Andreas Vik som raptusgjest.
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
21.04.2010, 17:51

Og for dei som vil ha ein liten forsmak til festivalen arrangerast det Miniraptus 8. mai (no på laurdag, altså). Det startar klokka 12, og programmet ser slik ut:
Serieskaper/forfatter Bjørn Sortland holder foredrag ...(http://www.bjornsortland.no/
Tegneloftet har stand og informerer om driften (http://tegneloftet.origo.no/)
Vi får sannsynligvis besøk av en butikk som selger kule fanziner
Vi setter av tegnekrok for tegneglade
Vi er i samtale med et par serieskapere som muligens dukker opp (mer senere!)
Og det hele er GRATIS!!!!!!!
Møt opp og kos deg med litt Raptus-nytt og bra program! Vi holder på til ca. 1600.
Kjelde: Facebook-gruppa til Raptus
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
03.05.2010, 11:48

Ser ut som om det er Don Rosa som teiknar Raptus-plakaten i år.
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
07.05.2010, 12:35

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Ser ut som om det er Don Rosa som teiknar Raptus-plakaten i år.
Jøss. Jeg hadde aldri sett for meg Don Rosa tegne disse figurene. Den plakaten der blir jo en artig kuriositet.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
Innlegget blei sist redigert 07.05.2010, 14:19 av SvK
![]()
SvK
27 år, Bergen
07.05.2010, 14:19

Økonomien har ordnet seg og jeg skal til Bergen i september :)
Men når kan jeg begynne å bestille biletter? Og hvilken dag skal Don Rosa holde foredrag? Er i hovedsak han jeg er interessert i å få med meg.
![]()
JoAre
19 år, Alstahaug
24.05.2010, 16:02

Billett til Raptus kjøper du i døra når du kjem.
Program med oversikt over kva som skjer når er ikkje ute enno, men eg går ut frå at Rosa har ein eller annan programpost kvar dag, eigentleg. Meiner at det pleier å vera tilfelle med hovudgjestane.
![]()
Olaf Moriarty Solstrand
28 år
24.05.2010, 17:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.