Hugs meg

Registrer ny brukar

Siste oppdatering:

Walt Disney Studios feirer Donald i Bergen

Carl Barks Samlede Værker

Andeby Online > Diskusjonsforum > Carl Barks Samlede Værker

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59

Ang. maleriene så står det jo at

Sentrale bilder gjengis i kunstkvalitet, mens den samlede produksjonen gjennomgås med billeddokumentasjon, tilblivelseshistorikk og referanser, samt bakgrunnsartikler skrevet av Geoffrey Blum.

Kanskje vi kan tolke det slik at de sentrale bildene som gjengis i "kunstkvalitet" vil si at hvert av disse får en side for seg selv? Selvsagt burde alle maleriene fått det, men det er i alle fall betryggende å lese at "den samlede produksjonen gjennomgås med billeddokumentasjon", sånn at alt uansett kommer med, selv om det kanskje blir i litt mindre format.

Tommy
Tommy

26 år, Odda

11.06.2009, 12:29

Jeg håper selvsagt på at alle maleriene får en side for seg selv, hvor man tar med alle utgaver av alle maleriene, kronologisk, komplett og i stort format. Jeg håper de preliminære skissene/maleriene blir med (her er det greit mindre format for å spare plass). Jeg håper dessuten at akvareller, oljemalerier, blyanttegninger og alt han ellers måtte ha laget etter at han ble pensjonist.

Jeg hadde også håpet på en bok med skissemanus og Pip Squiks (en slik bok kan da umulig være særlig kostbar å lage?), men det ser det ikke ut til at vi får :-(

Jeg innser selvsagt at en utgivelse av maleriene slik jeg har beskrevet den overfor vil bli en meget tykk bok (gjerne to bøker á 400 sider), men jeg tror det vil være verd det. Dessverre tyder alt på at kun de sentrale verkene vil få en side og stort format, resten vil bli utgitt i mindre trykk hvor mindre detaljer vises. Jeg er også redd for at det blir så som så hvor komplett verket blir (men jeg velger selvsagt å være optimistisk og tro at dette kun er pessimistiske tanker).

Uansett har jeg allerede bestilt bøkene og gleder meg. Nyrestaurerte ikke-disney-serier, flotte kunstmalerier, et skikkelig indeks (som av omtalen høres ut til å være av den skikkelige sorten) er ting som jeg gleder meg til. Selv om det kanskje kommer til å mangle på komplettheten, er jeg uansett overbevist om at dette blir bra, og at Egmont vet hva de holder på med

-Nei til sensur, omtegning eller annen ombrekking av tegneserier
-Ja til tegneserieutgivelser etter prinsippet "komplett, kronologisk og stort format"

Innlegget blei sist redigert 11.06.2009, 15:20 av donaldist

donaldist
donaldist

23 år, Namdalseid

11.06.2009, 15:19

Øyvind Braaten skreiv:

Jeg kjøper med glede alle bøkene, dette blir topp. Boken med maleriene er ennå ikke ferdig og skal visstnok bli mer omfattende enn de andre bøkene. Dette kan tyde på at det blir en ekstra tykk bok og kanskje får vi med alt?

}}

Jeg mener at hvis man først gir ut et slikt påkostet verk som CBSV er, og i tillegg disse ekstrabøkene, så må minstekravet være at man får nettopp det samlede verk inkludert alle andemaleriene, og ikke kun et utvalg eller kanskje 90 % av andemaleriene Barks lagde. Samme for meg om Calgary Eye Opener og de andre seriene trykkes eller ei, men jeg synes nå iallefall at selve andeuniverset bør være trykket komplett. Jeg får sende en e-post til sjefen sjøl og høre hva de har tenkt, jeg regner vel med at de har med den komplette samlingen.

Erilaz
Erilaz

1 år

11.06.2009, 17:45

Erilaz skreiv:

Jeg mener at hvis man først gir ut et slikt påkostet verk som CBSV er, og i tillegg disse ekstrabøkene, så må minstekravet være at man får nettopp det samlede verk inkludert alle andemaleriene, og ikke kun et utvalg eller kanskje 90 % av andemaleriene Barks lagde. Samme for meg om Calgary Eye Opener og de andre seriene trykkes eller ei, men jeg synes nå iallefall at selve andeuniverset bør være trykket komplett. Jeg får sende en e-post til sjefen sjøl og høre hva de har tenkt, jeg regner vel med at de har med den komplette samlingen.

Et godt poeng: når man har betalt 20.000 for CBSV og ekstra-bøker (36 bind totalt), hva gjør vel noen tusen ekstra og tre ekstra bøker i hylla?

-Nei til sensur, omtegning eller annen ombrekking av tegneserier
-Ja til tegneserieutgivelser etter prinsippet "komplett, kronologisk og stort format"

donaldist
donaldist

23 år, Namdalseid

11.06.2009, 19:11

Chrisron skreiv:

Så du leser innlegget mitt som syting? Vel, det kan du jo mene hvis du vil. Det er ikke ment som syting fra min side.

OK, da beklager jeg det utsagnet.

I tillegg har du et par ganger de siste dagene snakket negativt om minst én av de nye CBSV bøkene.

Det var utelukkende en reaksjon på at andre kritiserte andre av de nye CBSV bøkene.

La oss nå glede oss over de bindene som kommer og håpe at maleri-bindene blir så bra som mulig. På det punktet er jeg helt enig med Nestor Burma og Drikaton.

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

11.06.2009, 22:28

Sigvald skreiv:

Olaf pleier ellers aldri å ta kontakt med Egmont "på vegne av AOLs brukere". Da bør han vel i likhetens navn heller ikke gjøre det nå?

Ta det med knusande ro. Eg kunne ikkje ha brydd meg mindre om desse ekstrabinda. Men så var det heldigvis heller ingen som foreslo at eg skulle kontakte nokon om dei.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

27 år, Tromsø

11.06.2009, 23:15

Da vet vi at vi får seks bøker. Første er

• Carl Barks Indeks

Bortkastet i mine øyne og det er vel ikke uten grunn at dette kommer først. Hadde dette vært siste utgivelsen så hadde nok ganske mange seriøse Donaldister™ trukket seg før denne utgivelsen var på markedet.

• Carl Barks Calgary Eye-Opener

Tja, greit nok, meeen ikke det jeg har savnet mest.

• Carl Barks Hvem er hvem i Andeby

Jaha, og HVA er dette slags harry se&hør utgivelse. Er dette alle mørke hemmelighetene til Donald og Mikke og alle andre i Andeby samlet mellom to permer ? Kan noen fortelle meg hva dette er ? Eneste jeg vet er at seriøse Donaldister™ som AC har denne på tysk og at Sigvald gjerne vil ha den på norsk. Men for meg representerer denne utgivelsen hylleplass jeg kunne brukt på noe helt annet.

• Carl Barks Warner-seriene
• Carl Barks Storyboards
• Carl Barks Malerier og grafikk

Ja takk til alle disse, MEN hvis Egmont ikke klarer å gi ut en komplett samling av malerier, men ender opp med ett useriøst halvveis gjennomført forsøk så burde noen™ saksøke dem tilbake til steinalderen. Det skal ikke være mulig å gi ut noe som heter Carl Barks SAMLEDE Verk og ende opp med å gi ut "halvparten". Hvis det tar for lang tid å sette sammen denne maleri utgivelsen så kunne de lett prioritert tiden annerledes på forlaget med å drite i dette indekset og dette tyske Se&Hør sludret, mener nå jeg.

Er det forresten noen oppegående sjeler der ute som hvilken mengde malerier det er snakk om her ? Er det bare malerier med kjente ender fra Andeby, eller er det bare ender som ikke bor i andeby, eller begge delmengdene ??

Er det også noen som vet noe om innpakningen på disse seks bindene, blir de levert med pappbokser (lik det vi allerede har i hus), uten bokser, eller med mulighet for å kjøpe bokser utenom. Kommer det eget indeks over alle boksene til slutt kanskje :-)

Slike eksperter™ synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Instant Klassiker

MikroMidas
MikroMidas

47 år, Trondheim

12.06.2009, 21:16

Noe helt annet er jo at det virker TOTALT useriøst å gi ut ett indeks FØR verket er komplett. Hvis nå jeg kunnne tenke meg ett indeks over de norske utgivelsene av Barks sine Warner serier, bruken av Barks sine malerier i Donald Duck & Co osv, osv så må jeg vente på indekset over alle indekser kommer etter at disse seks bøkene er levert.

Nei jeg synes hele indekset de vil selge oss nå er suspekt og tvilsomt, det er halvveis arbeid dessverre. Skal jeg først tvinges på ett indeks så skal det da være komplett frem til utgivelses datoen, det er ikke dette indekset. Basta :-)

Slike eksperter™ synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Instant Klassiker

MikroMidas
MikroMidas

47 år, Trondheim

13.06.2009, 12:29

Carl Barks samlede verk ER komplett. Den står i hylla mi. Det har alltid blitt sagt at CBSV skal ha berre 30 bøker, og dei har vi fått. Ergo er dette ein heilt annan serie, noko som er klart merkbart på at desse bøkene har eit anna opplag, ei anna nummerering, og andre ryggfarger. Ei indeksbok som kjem ut før dei fem andre vil ikkje kunne dekke over Barks' samlede produksjon, men det kan fint dekke CBSV, som er eit avslutta verk. Basta.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

27 år, Tromsø

13.06.2009, 16:44

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Carl Barks samlede verk ER komplett. Den står i hylla mi. Det har alltid blitt sagt at CBSV skal ha berre 30 bøker, og dei har vi fått. Ergo er dette ein heilt annan serie, noko som er klart merkbart på at desse bøkene har eit anna opplag, ei anna nummerering, og andre ryggfarger. Ei indeksbok som kjem ut før dei fem andre vil ikkje kunne dekke over Barks' samlede produksjon, men det kan fint dekke CBSV, som er eit avslutta verk. Basta.

Okei, men hvis den første boka ikke har noe med de fem neste å gjøre, men er ett indeks til Carl Barks Samlede Verk, så er vel ikke Carl Barks Samlede Verk komplett UTEN dette indekset. Vi ble vel lovet ett indeks når vi kjøpte Carl Barks Samlede Verk ?? Stemmer fortsatt for saksøking tilbake til steinalderen, Basta :-)

Instant Klassiker

MikroMidas
MikroMidas

47 år, Trondheim

13.06.2009, 19:19

Blei vi lova det? Kan eg ikkje hugsa.

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

27 år, Tromsø

13.06.2009, 19:37

carlbarks.no står følgende:

I tillegg til de ca. 6.500 tegneserie-sidene som Barks laget kommer altså rundt 1.500 redaksjonelle sider med artikler, introduksjoner, fotnoter og indekser, gjennomillustrert med tegninger, skisser og fotografier.

Dette er det eneste jeg kan finne av lovnader omkring eventuelle indeks fra det opprinnelige presentasjonsmaterialet. Og dette har vi da også fått. Hvert eneste bind av CBSV inneholder et indeks over det aktuelle bindets innhold - med alle norske utgivelser samt henvisninger til CBL og CBL in Color.

I presentasjonen av den nye bokserien står dette:

Et gedigent oppslagsverk og en kondensert utgave av Carl Barks’ samlede Disney-produksjon. Alle hans serier og forsider er presentert med fulle utgivelsesdata, og forsiden på samtlige originale bladutgivelser vises i farger. Seriene vises med åpningsbilde, ledsaget av et kort resymé for umiddelbar gjenkjennelse. Inneholder dessuten en rekke kryssregistre og et omfattende stikkordregister.

Dette er noe helt annet og, såvidt jeg kan se, mye mer enn hva vi opprinnelig ble lovet.

Jeg er dessuten helt enig med Olaf. CBSV er allerde ferdig utgitt, det står i hyllen hos flere av oss - 30 bind med alle Carl Barks' Disneytegneserier. Det er det de 30 bindene står for som gjør at jeg er så stor fan av Barks, 6000 sider med stor fortellerkunst.

Bokserien som nå utgis er for meg en bonus - men ikke et must. Carl Barks som maler er f.eks. ikke så interessant at jeg trenger en gjengivelse av hvert eneste bilde han har malt. Og ihvertfall ikke av hans ikke-Disney-malerier, det er fiduskunst som det går tretten av på dusinet (men der er vi forskjellige, jeg synes å erindre at noen også gjerne ville ha en presentasjon av Garés bilder...). Selv ikke tykke kunstbøker om de store billedkunstnerne (som Munch, Hopper, Van Gogh) tar med alt vedkommende har malt.

Det eneste man kunne ha å utsette på denne bokserien er at den selges i abonnement, og at man må kjøpe alt eller ingenting. Diskusjonen her inne illustrerer med all mulig tydelighet at folk er interessert i helt ulike ting når det gjelder det Barks' har gjort utover sin Disney-tegneserieproduksjon.

Jeg kunne f.eks. godt klart meg uten "Storyboards"-bindet. Men når det først er kommet så langt så er det vel bare å stå løpet ut.

Nestor Burma
Nestor Burma

45 år, Trondheim

13.06.2009, 21:06

ser på Seriejournalen at danskene frykter at tilleggsbøkene ikke kommer på dansk. De overveier da å tegne abonnement på de norske bøkene. Det er som bekjent ikke så meget sværere at lese norsk enn dansk.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
Øyvind Braaten

50 år, Sarpsborg

14.06.2009, 22:28

MikroMidas skreiv:

• Carl Barks Hvem er hvem i Andeby

Jaha, og HVA er dette slags harry se&hør utgivelse. Er dette alle mørke hemmelighetene til Donald og Mikke og alle andre i Andeby samlet mellom to permer ? Kan noen fortelle meg hva dette er ? Eneste jeg vet er at seriøse Donaldister™ som AC har denne på tysk og at Sigvald gjerne vil ha den på norsk.

Jeg kan så langt bare uttale meg om den tyske utgaven. Den inneholder en komplett oversikt over alle figurene som opptrer i Barks' historier. Det er altså Barks' Andeby-univers det er tale om - ikke Egmonts multi-serielle univers hvor ender og mus er blandet.

Øyvind Braaten skreiv:

ser på Seriejournalen at danskene frykter at tilleggsbøkene ikke kommer på dansk. De overveier da å tegne abonnement på de norske bøkene. Det er som bekjent ikke så meget sværere at lese norsk enn dansk.

I DDF(r)s forum virket da folk å være veldig positive til flere bøker da forespørselen kom. Hva er det som skjer AC? Er den danske redaksjonen useriøs? Eller er det danske lesere utenfor DDF(r) som er useriøse? Hva gjør DDF(r) for å få alle bøkene på dansk (Foreningens uttalte formål er jo å fremme donaldismen!)? Har du f.eks. truet med å trekke deg som oversetter dersom disse bøkene ikke kommer på dansk? ;-)

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 15.06.2009, 09:42 av Sigvald

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

15.06.2009, 09:36

Mit indtryk af den tyske Who's who er at det er Erika Fuchs-universet den dækker, og ikke Barks.

Nej, jeg har ikke truet med at gå som oversætter - og synes lige vi skal lade den stå lidt. DDF(R)'s Barks-interesserede medlemmer kan ikke trække en udgivelse. Vi kan nemt læse norsk.

Remember: It all started with a mouse

AC
AC

30 år, Danmark

18.06.2009, 00:53

Noen som fortsatt er på jakt etter CBSV?

http://www.skanfil.no/LotDetail.aspx?l=LOT/572549

Tintern, debattanten tidligere kjent som Drikaton.
Mineserier.no Heir.no Tintern på Qxl

Tintern
Tintern

47 år, Nittedal

18.06.2009, 11:14

Verdien med tapt rente er 20 000, så er budene:

Vinnner: N - 6800 18.Jun 09 - 08:46:37
Vinnner: N - 6750 17.Jun 09 - 21:23:32

Samler

Orlel
Orlel

26 år

21.06.2009, 14:27

Det kom brev fra Egmont i dag (med bestillingsslipp), hvor det bekreftes at det et seks bind, og at det sjette og siste er maleriene, og at dette bindet er under utarbeidelse og vil bli tykkere (og dyrere) enn de andre. Det lover forhåpentlig godt uten at vi dermed har fått noen detaljert beskjed om hva det inneholder.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Lars Martin

Stranda

28.06.2009, 00:41

Noen som har sett noe til første bok av den nye Carl Barks-serien med ekstramateriale? Eller som vet når omtrent vi kan vente å få den? På nettsiden til serien står det august, så det er på tide at den kommer snart.

Frodo
Frodo

30 år, Notodden

28.08.2009, 11:39

August er over og denne utgivelsen er ikke i hus ennå, noen som tar saken opp med Egmont ?

Instant Klassiker

MikroMidas
MikroMidas

47 år, Trondheim

31.08.2009, 18:17

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Merkelappar

Carl Barks, Carl Barks' samlede verk

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.