Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

46/2008 (Midthun/Barks)

Andeby Online > Diskusjonsforum > 46/2008 (Midthun/Barks)

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

To ting verdt å merke seg om Donald Duck & Co 46/2008, det bladet som kjem i butikken om ni dagar (såpass forvarsel veit eg jo at folk vil ha):

- Bladet er jubileumsblad, og markerer Donald Duck & Cos 60-årsjubileum. Dette blir visstnok markert med eit eiget ekstrahefte som blant anna inneheld Donald Duck som brannmann, og ein plakat.

- Arild Midthun har ei ny historie på trykk, marknadsført som «Odins ravn».

(kjelde: DD&Co 45/2008)

http://www.nettserier.no/pacham/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.10.2008, 15:41

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

- Arild Midthun har ei ny historie på trykk, marknadsført som «Odins ravn».

Er denne oppkalt etter Wotan-klassikeren "Under the sign of Odin's Ravens" som Duke Forest "covret" 1. april 2005?

:-)

http://mira.arnebye.no/ - enda en sånn nymotens stripeserie. NYE STRIPER HVER TIRSDAG, TORSDAG OG LØRDAG!

*dask dask dask dask*

Arne Bye
25 år, Steinkjer

01.11.2008, 01:10

Folk som har lest bladet snakker no på IRC om at det òg er ei Don Rosa-historie i bladet, «Et gjenoppstått vrak».

EDIT: Og at Midthun-historia har manus av Terje Nordberg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 05.11.2008, 17:16 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

05.11.2008, 17:05

Folk som har lest bladet snakker no på IRC om at det òg er ei Don Rosa-historie i bladet, «Et gjenoppstått vrak».

Flott! Takk for varselet, Olaf!

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

06.11.2008, 09:03

EDIT: Og at Midthun-historia har manus av Terje Nordberg.

Dette høres spennende ut! De har jo vært et bra team i andre tegneserier tidligere. Ender alle Pondus-redaktører opp som manusforfattere for Donald-historier eller? :-)

Frank Aa
28 år, Trondheim

06.11.2008, 22:09

Tom Ostad gjenstår vel enno.

Har fått lest bladet no. Ekstraheftet inneheld Donald Duck som brannmann, eit par plakatar som henviser til historia, nokre einsidarar, og ...

... denne historia, «Brannmann igjen», som er den mest fjerdeveggbrytande historia sidan Donald Duck & Co 15/1994. Historia er ein oppfølgjar til Donald Duck som brannmann, samtidig som den handler om å samle på Donald-blader og kor mykje desse er verdt, og Donald bruker Donald-bladet som eit konkret døme på ting han har opplevd. Veldig som DD2000-historia i 15/94, altså.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.11.2008, 21:40

Men eg likte ikkje heilt at det verka som om Donald og Co visste at me sit og beskuar dei gjennom teikneserierutene.

~Odgor

Ikkepedia

Odgor
16 år, Ullensvang

07.11.2008, 22:39

Odgor skreiv:

Men eg likte ikkje heilt at det verka som om Donald og Co visste at me sit og beskuar dei gjennom teikneserierutene.

Det er da du begynner å lure på hvem som sitter å ser på oss, ikke sant? Spooky...

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

08.11.2008, 09:51

Litt av en utgivelse....Både Barks, Rosa og Midthun i ett!

Midthun-historien er forøvrig full av rare detaljer, som f.eks Magnus Barfot's sko, og andre viking-rariteter.

Og forsiden da, relativt "ren", og uten reklame for leken som følger med, og absolutt i norsk viking-ånd.

Så for de som vanligvis ikke kjøper Donald: Løp å kjøp på mandag!

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

Innlegget blei sist redigert 08.11.2008, 12:44 av whitesand

whitesand
39 år, Kristiansund

08.11.2008, 12:43

Ukens blad, Tormod Løklink, Arild Midthun og Byron Erickson ble omtalt i en liten artikkel i dagens Aftenposten, forresten. Noen som har lest den Odins Ravn historien?

Diff

09.11.2008, 22:15

whitesand skreiv:

Litt av en utgivelse....Både Barks, Rosa og Midthun i ett!

Midthun-historien er forøvrig full av rare detaljer, som f.eks Magnus Barfot's sko, og andre viking-rariteter.

Jeg har nå lest historien og er egentlig ikke veldig imponert over disse "raritetene". Noen - slik som gullhjelmen er en fin referanse til Barks/Rosa, mens de fleste andre referansene fremstår som enkel humor uten historisk substans. Selv de minste barna skjønner f.eks. at Harald Hårfagre ikke bruke hårspray - sprayboksen ble oppfunnet av nordmannen Erik Rotheim på 1920-tallet. Hvorfor ikke heller utstille "Harald Hårfagres kam"?

Det blir videre for dumt når det er utstilt to hodeskaller av en og samme person (Egil Skallagrimson). Dessuten brukte Magnus Barfot selvsagt sko. Hans tilnavn kom av at han og hans menn tok i bruk kilt-lignende plagg under sitt opphold i Irland. Historikeren Alexander Bugge skriver i sin bok Vesterlandenes Indflydelse Paa Nordboernes Og Særlig Nordmændenes Ydre Kultur, Levesæt Og Samfundsforhold Vikingetiden (1904):

Et andet eksempel paa at Nordmændene i det 11te aarhundreds slutning efterlignede fremmede klædesskikker, er Magnus Barfod. "Det fortæller folk, at da kong Magnus kom hjem fra Vesterviking, havde han mestendels de skikker og den klædedragt, som var brugelig i Vesterlandene, og ligesaa mange af hans mænd. De gikk barlegget paa gaden, med stutte kjortler og kapper; derfor kaldte folk ham Magnus Barfod eller Barben". Den dragt, som her skildres er den samme som den, der endnu bruges i de skotske høilande, hvormændene som bekjendt bærer en jakke med et sjal over og nedenfordette et slags kort skjørt (kilt); knæerne er altid bare; tidligere var nok leggene det ogsaa.

Det kan også diskuteres om Magnus Barfot i det hele tatt hører til i vikingetiden, da norske historikere ofte har datert vikingetidens slutt til Harald Harrådes fall ved Stamford Bridge i 1066. Men alt i alt synes jeg at det er positivt at hans navn trekkes frem.

La meg presisere at selve ideen med denne utstillingen er god - og at utstillingen av Harald Blåtanns gebiss er morsom. Utover dette savnet jeg andre "godbiter" som Eirk Blodøks' øks, Harald Gråfells grå vinterpels, Tormod Karks kniv, Olav Tryggvasons veike bue og Tore Hunds spyd.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 10.11.2008, 20:02 av Sigvald

Sigvald
42 år, Stavanger

10.11.2008, 19:52

Sigvald skreiv:

Hvorfor ikke heller utstille "Harald Hårfagres kam"?

Fordi det er mykje morosamare med hårspray. Nettopp FORDI er er anakronistisk. Eg får ein skummel mistanke om at du aldri har ledd av Familien Flint.

Det blir videre for dumt når det er utstilt to hodeskaller av en og samme person (Egil Skallagrimson).

Nei, det blir utruleg festlig. Eg lo godt og lenge av denne detaljen.

Dessuten brukte Magnus Barfot selvsagt sko.

Og kva så?

Utover dette savnet jeg andre "godbiter" som "Eirk Blodøks' øks", Harald Gråfells grå vinterpels, Olav Tryggvasons veike bue og Tore Hunds spyd.

Eg hadde ikkje takka nei til fleire godbitar, men mange av dei du nevner her hadde det vore vanskeleg å lage gode visuelle gags av. Kor mykje moro kan ein eigentleg ha det med å stille ut ein veik bue? Dette er eit humorblad, ikkje eit historisk tidsskrift.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.11.2008, 19:59

"Enkel humor uten historisk substans".......

Jaja, jeg får vel bare innse at jeg bare er en enkel og historieløs person da, siden jeg råflirte av Harald Hårfagres hårspray, og Magnus Barfot's sko...... B-)

Men sånn er det bare, noen liker mora og noen liker dattera, og noen liker sønnen (eller hunden)

B-)

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

10.11.2008, 20:18

Sigvald skreiv:

Noen - slik som gullhjelmen er en fin referanse til Barks/Rosa, mens de fleste andre referansene fremstår som enkel humor uten historisk substans. Selv de minste barna skjønner f.eks. at Harald Hårfagre ikke bruke hårspray - sprayboksen ble oppfunnet av nordmannen Erik Rotheim på 1920-tallet.
La meg presisere at selve ideen med denne utstillingen er god - og at utstillingen av Harald Blåtanns gebiss er morsom.

Selv mener jeg at du har et par motsigelser her.

1. Greit nok at hjelmen har en referanse til Barks/Rosa, men burde historisk sett ikke vært på museet. For hvis jeg ikke har gått glipp av noe vesentlig, ligger denne fremdeles på havet bunn.

2. Du synes det det er uten historisk substans med en sprayboks, men hva med et gebiss. Trodde ikke det heller var så utbredt i vikingtiden.
Men Harald Blåtann er vel kanskje mer kjent enn Erik Rotheim, i.o.m. at dataoverføringsmetoden, ved hjelp av blootooth/blåtann, som ofte brukes på mobiltelefoner, er oppkalt etter Harald, mens sprayboksen ikke kan forbindes med navnet Erik eller Rotheim. Og derfor er det mer forlatelig å vise et gebiss fra vikingtiden, enn en sprayboks;-)

Innlegget blei sist redigert 11.11.2008, 23:00 av Bernie

Bernie
36 år, Bergen

11.11.2008, 22:59

Barks kasta hjelmen i havet. Rosa fiska den opp igjen.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

11.11.2008, 23:58

.... Ekstraheftet inneheld Donald Duck som brannmann, eit par plakatar som henviser til historia, nokre einsidarar, og ...

... denne historia, «Brannmann igjen», som er den mest fjerdeveggbrytande historia sidan Donald Duck & Co 15/1994. ....

Litt skuffet over den historien. Den er full av "faktafeil" som at Onkel Skrue er utgiver av Donald Duck. Donald hiver DD nr 1 på peisen, i mine øyne er det værre enn å sette fyr på flagget, jeg gremmes.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

12.11.2008, 10:24

Sigvald skreiv:

Noen - slik som gullhjelmen er en fin referanse til Barks/Rosa.............

Hvorfor skriver du Barks/Rosa. Er ikke Don Rosa sin gullhjelm historie en referanse til Barks på akkurat samme nivå som Arild Midthun sin gullhjelm historie?

Hvorfor konstruere denne brøken ut av navnet til en av det 20. århundrets største genier. Barks introduserte gullhjelmen og burde krediteres for det alene, så kan heller små middelmådigheter nevnes i andre sammenhenger og ikke som marginale nevnere i en harry nymotens oppkonstruert brøk.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 14.11.2008, 22:02 av MikroMidas

MikroMidas
46 år, Trondheim

14.11.2008, 21:44

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Noen - slik som gullhjelmen er en fin referanse til Barks/Rosa.............

Hvorfor skriver du Barks/Rosa. Er ikke Don Rosa sin gullhjelm historie en referanse til Barks på akkurat samme nivå som Arild Midthun sin gullhjelm historie?

Hvorfor konstruere denne brøken ut av navnet til en av det 20. århundrets største genier. Barks introduserte gullhjelmen og burde krediteres for det alene, så kan heller små middelmådigheter nevnes i andre sammenhenger og ikke som marginale nevnere i en harry nymotens oppkonstruert brøk.

Ukens innlegg!

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

14.11.2008, 22:53

whitesand skreiv:

Og forsiden da, relativt "ren", og uten reklame for leken som følger med, og absolutt i norsk viking-ånd.

Då anbefalast det å ta ein titt på forsida til dansk AA&Co 46/08. Både reinare og etter mi meining estetisk vakrare.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

16.11.2008, 22:19

MikroMidas skreiv:

Hvorfor konstruere denne brøken ut av navnet til en av det 20. århundrets største genier. Barks introduserte gullhjelmen og burde krediteres for det alene.

Men han lot den havne på havets bunn. Som også Olaf har poengtert - så var det Don Rosa som stod for oppfølgeren der den ble fisket opp igjen - hvilket gjør at den her kan vises i utstillingen - uten store forklaringsproblemer. Derfor er det rimelig åpenbart at Midthuns referanse gjelder både Carl Barks' "Gullhjelmen" OG Don Rosas "Columbuskartene".

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

17.11.2008, 09:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.