Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Guffen

Andeby Online > Diskusjonsforum > Guffen

Gå tilbake til forumoversikta ...

Leste nettopp den eine av dei tolv delane av livet til Skrue. Der såg eg at Guffen kalte Bestemor Duck for "mum"! Kva skal det bety? Han er vel berre gardsgut?

~Odgor

Ikkepedia

Odgor
16 år, Ullensvang

30.08.2008, 15:37

For ordens skyld: Odgor sikter her til den eneste ruta i hele Skrues liv der Guffen opptrer, nemlig i del 12, side 3, rute 2 (filmavis). Det er ikke uvanlig for Guffen å kalle Bestemor for "mum" på engelsk. Antagelig ikke fordi hun er hans mor, men fordi han egentlig sier "ma'am", altså "frue"...

Innlegget blei sist redigert 30.08.2008, 19:16 av Tommy

Tommy
25 år, Odda

30.08.2008, 16:42

Vel, då var det problemet løyst...

~Odgor

Ikkepedia

Odgor
16 år, Ullensvang

30.08.2008, 17:55

Odgor skreiv:

Leste nettopp den eine av dei tolv delane av livet til Skrue. Der såg eg at Guffen kalte Bestemor Duck for "mum"! Kva skal det bety? Han er vel berre gardsgut?

Ikke bare det - han her også (i henhold til DRs "Donald Duck Family Tree") dattersønn av bestemors Ducks bror - med andre ord hennes grandnevø.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 30.08.2008, 18:25 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

30.08.2008, 18:24

Tommy skreiv:

Det er ikke uvanlig for Guffen å kalle Bestemor for "mum" på engelsk. Antagelig ikke fordi hun er hans mor, men fordi han egentlig sier "ma'am", altså "frue"...

Interessant. Denne "ikke uvanlige" dialektformen ("ma'am" uttalt "mum") var ny for meg. Har du noen kilde for denne opplysningen? Det kunne jo eventuelt gi en antydning om Guffens sosio-/geografiske opphav.

Dessverre vet jeg generelt lite om Disney-figurers "avvikende" (substandard) målformer på originalspråket, men her kan kanskje andre bidra med utfyllende kommentarer?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

31.08.2008, 00:59

Karamell skreiv:

Interessant. Denne "ikke uvanlige" dialektformen ("ma'am" uttalt "mum") var ny for meg. Har du noen kilde for denne opplysningen?

Nei, jeg opererte helt uten kilde og baserte det jeg skrev på personlige antagelser. Skyt ikke meg om det var feil. Skyt heller pianisten! Jeg skrev forresten ikke noe om dialektformen var vanlig eller ikke, men for Guffen er det i alle fall ikke uvanlig å kalle Bestemor for "mum". Det har jeg selv observert f.eks. hos Barks.

Innlegget blei sist redigert 31.08.2008, 01:10 av Tommy

Tommy
25 år, Odda

31.08.2008, 01:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.