Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

NEWSFLASH: Eier ikke Disney Mikke Mus?

Andeby Online > Diskusjonsforum > NEWSFLASH: Eier ikke Disney Mikke Mus?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hørte nettopp en reportasje på NRK P2 som gikk ut på at Disney kanskje ikke har opphavsretten til den tidligste versjonen av Mikke Mus. Kontroversen skyldes visstnok at de eldste filmplakatene også bar Ub Iwerks' navn, og copyright-informasjonen var plassert slik at det ikke tydelig fremgikk at det var Walt Disney som var copyright-eier. Ser ut som om en del californiske advokater går gode tider i møte.

Mer her.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

25.08.2008, 18:15

Hvis du ser på de tidlige avis stripene med Mickey Mouse fra 1930 og 1931 så var det over stripene ett tittelfelt på den tiden. Til venstre står det Mickey Mouse, midtpå står tittelen på dagens stripe, og til høyre står det by Walt Disney, eller by Ub Iwerks.

Den 19 mai 1930 dukker Ub Iwerks sitt navn opp første gang, deretter kjører Ub løpet alene frem til den 22 november 1930. De neste månedene veksler Walt og Ub om å være kreditert for dagens stripe. Ub kommer som kjent på kant med Walt selv og starter sitt Iwerks studio sent 1930. Men han tegner fortsatt Mickey Mouse striper. Hele produksjonen av striper fra midten av januar 1931 og frem til 16 mars 1931 er by Ub Iwerks.

Dette burde absolutt være relevant for den interesante artikkelen du linket til. Hvordan kan Disney company™ kreve rettighetene til noe (Mickey Mouse) som er kreditert til en helt annen person (Ub Iwerks) i over 40% av tilfellene (dagsstripene) det første året av sin levetid ?

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 25.08.2008, 23:15 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

25.08.2008, 23:06

MikroMidas skreiv:

Den 19 mai 1930 dukker Ub Iwerks sitt navn opp første gang, deretter kjører Ub løpet alene frem til den 22 november 1930. De neste månedene veksler Walt og Ub om å være kreditert for dagens stripe. Ub kommer som kjent på kant med Walt selv og starter sitt Iwerks studio sent 1930. Men han tegner fortsatt Mickey Mouse striper. Hele produksjonen av striper fra midten av januar 1931 og frem til 16 mars 1931 er by Ub Iwerks.

Hva er din kilde for alt dette? Det står i sterk kontrast til alt jeg har lest om dette. 15. mai 1930 overtok Floyd Gottfredson Mikke-stripene, og verken Disney eller Iwerks hadde fra og med da noe som helst med stripene å gjøre. Jeg har skrevet en del om dette i en artikkel om Mikke Mus for Andeby Online, men jeg ser nå at den foreløpig ikke er publisert.

Edit: Og når jeg leser litt nærmere, ser jeg at det er egne observasjoner av krediteringer som er kildene.

Innlegget blei sist redigert 25.08.2008, 23:40 av Tommy

Tommy
25 år, Odda

25.08.2008, 23:39

Tommy skreiv:

Hva er din kilde for alt dette?

Fotostatkopier av stripene slik dem fremstod i amerikanske aviser dag for dag i opprinnelig, usensurert form er mine kilder. Burde vel sagt det, men nå er det gjort :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

26.08.2008, 07:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.