Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Garé Barks

Andeby Online > Diskusjonsforum > Garé Barks

Gå tilbake til forumoversikta ...

Er det noen her som har prøvd et billedsøk på Garé Barks? Maleriene hennes er bare helt fantastiske! Forresten .... vet ikke om det har vært nevnt før, men Barks klarte å snike inn navnet hennes i historien Jul i Andeby (tror jeg den het).

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 18.08.2008, 14:03 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

18.08.2008, 14:02

Man kan se en del om Garé på Peters sider - det er vist en af de mest besøgte afdelinger af den meget omfattende www.cbarks.dk
http://www.cbarks.dk/GARÉINDEX.htm

Og ja: Citat:
CP9 Christmas in Duckburg
In this one story Carl managed to sneak in Garé's name as the name of a department store in a panel. Observe that for some reason he omitted the accent mark over the letter E...

Remember: It all started with a mouse

Innlegget blei sist redigert 19.08.2008, 08:49 av AC

AC
29 år, Danmark

19.08.2008, 08:47

Det er selvsagt ingen sammenheng mellom det å like Carl Barks og det å like Garé Barks. Der førstnevnte er en mester innen tegneserie- og historiefortelling er sistnevnte en høyst ordinar fidusmaler. Det peneste som kan sies om Garés bilder er muligens at de er dekorative. Det er mange som liker slikt, og det må de få lov til, men noen stor interesse for oss som liker Carl Barks kan jeg ikke se at det skal ha, annet enn som en liten fotnote.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

19.08.2008, 09:15

Nestor: Jeg er selvsagt enig i at Garés bilder ikke er stor kunst, selv om de er fine å se på. Men hun har sin plass i Disneys serieunivers. Hun bidro tross alt til Carls serier med både teksting, tusjing av bakgrunner og tegning av den berømte "tallerkenknuser-scenen" fra historien om bestemors okse. Og jeg kan ikke sterkt nok få anbefalt http://www.cbarks.dk som AC nevner ovenfor. Det finnes neppe noen bedre CB-site i universet.

Nils Petter
61 år, Moss

19.08.2008, 10:08

Synes nu i øvrigt det er en skam at kalde Garés billeder for fiduskunst - der er meter til forskel mellem de billeder der er vist på siden jeg henviste til, og så den brølende kronhjort ved en skovsø der hang over mine bedsteforældres sofa.

Innlegget blei sist redigert 19.08.2008, 14:07 av Olaf Moriarty Solstrand

AC
29 år, Danmark

19.08.2008, 13:03

Det er forresten ganske interessant å se hvordan Barks' malerstil ligner på Garés når det gjelder farger og bruk av høylys. Jeg har ikke fått lest alt stoffet på Peters side ennå (jeg skal kose meg med resten i kveld), men det hadde ikke forundret meg om hun har undervist ektemannen i malerkunsten - eller i hvert fall gitt ham noen nyttige tips. Og Fidus-kunst eller ikke: Et par av bildene er allerede printet ut og henger på kontorveggen min. Det er noe nesten magisk-Disneysk over landskapene hennes.

Innlegget blei sist redigert 19.08.2008, 14:40 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

19.08.2008, 14:21

Barks malede jo også selv landskaber før han begyndte med ænderne på lærred. - flere af disse kan ganske givet også se på Peters sider. Nej, når man ser på hendes billeder er der ingen tvivl om at hun lærte Carl op.

AC
29 år, Danmark

19.08.2008, 20:30

Garé Barks maler en type landskapsbilder som det går av 1000 av på dusinet, klisjémessige og sjablonaktige. Derfor uttrykket fiduskunst. Og det er mulig det er én meter forskjell på hennes landskaper og bilder av elger, ev. kronhjorter i solnedgang, men så mye mer enn en meter er det ikke.

Det at hun har tekstet og tusjet, og dessuten tegnet én scene i én av Carls uttallige tegneserier bekrefter det jeg sier, hun fortjener en fotnote i historien om Carl Barks' tegneserieproduksjon - adskillig mer i historien om hans liv selvsagt.

Carl Barks er en mester, ikke bare som Disney-tegner, men inenfor tegneseriemediet som sådan. Garé Barks er en høyst ordinær lokal landskapskunstner som kun er interessant fordi hun har vært gift med Carl.

Hennes påvirking på Carl Barks kan være spennende nok, men hennes egne bilder har ingen særlig interesse utover det. Det er ingenting galt med å like dem, smaken er så forskjellig, men å det er som sagt ingen nødvendig sammenheng mellom det å like Carls serier og det å like Garés bilder.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

21.08.2008, 09:39

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.