Andeby Online > Diskusjonsforum > Andre tegneserier
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149

Man kan jo lure på om du synes Eisner-eliten var like subjektive da de ga prisen til "Life of Scrooge".....
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
02.08.2008, 12:47

Nils Petter skreiv:
Man kan jo lure på om du synes Eisner-eliten var like subjektive da de ga prisen til "Life of Scrooge"...
Nei, Don Rosa er etter alt å dømme den mest profilerte Disney-serieskaperen etter Barks. Lo$ er også, utvilsomt, et svært kjent og annerkjent verk.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
42 år, Stavanger
02.08.2008, 13:01

Ikke glem at Eisner-prisen er amerikansk, Sigvald. Så etter din egen logikk (som alle andre enn du uansett skjønner er helt på jordet), så betyr det at Don Rosa så absolutt ikke fortjente sin pris, da han i USA ikke er hverken særlig kjent eller populær i forhold til veldig, veldig mange andre serieskapere der borte. 
Kanskje vi bør gi J.K. Rowling Nobels litteraturpris siden Harry Potter bøkene er så populære?
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 02.08.2008, 14:19 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
02.08.2008, 14:17

Sigvald skreiv:
Nå er det vel andre norske serieskapere som er mer langt mer kjente (jfr. hva som selges på Narvesen og Rema 1000)
Med «markere seg i teikneserieverda» sikta eg til å bli lagt merke til utanfor Noreg. Og Eisner-prisen er ein av verdas gjevaste teikneserieprisar. Om du går på ein hvilken som helst teikneseriefestival utanfor Skandinavia og spør kva folk synest om Pondus og Nemi, får du sannsynlegvis mange tomme blikk tilbake. Frode Øverli er størst på heimebane, men ikkje mange har høyrd om han utanfor Skandinavia.
Jason har det fellestrekket med Don Rosa at ingen av dei er spesielt kjente i sitt eiget heimland. Derimot har Jason fått utgitt elleve bøker i USA og elleve bøker i Frankrike. Og i teikneseriemiljø i heile verda er Jason eit relativt kjent namn.
_5.860 for "John Arne Sæterøy" +Jason
Han skriver under pseudonymet Jason. Dei aller fleste kjenner han som Jason. Å google etter «John Arne Sæterøy» er difor litt fåfengt ettersom det ikkje er det namnet folk flest omtaler han under.
Det går sjølvsagt ikkje an å google etter Jason pluss ein enkelt figur heller, ettersom Jason lager teikneserieromanar, men dersom ein til dømes søker etter Jason og "I killed Adolf Hitler", får ein 13 600 treff. Eit søk etter Jason og "Left bank gang" gir 12 900 treff. Til samanlikning gir søk etter Frode Øverli + "Første omgang" 633 treff.
Dette tallet er ikke direkte sammenliknbart med de andre fordi Midthun ikke jobber med egne Figurer og således ikke får sitt navn profilert på forsiden av bladene slik de andre tre gjør.
Æh... Så Midthun er fem gonger meir kjent enn dei andre pr Google-treff fordi han ikkje har namnet sitt på forsida? Kvar er logikken i det? Eller snakker du no om noko heilt anna enn kven som er «mer kjent», som vel var det adjektivet du innleia denne argumentasjonen med? Ein blir då ikkje meir kjent av å ikkje få namnet sitt på trykk.
http://www.nettserier.no/pacham/
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.08.2008, 14:46

Når man ser på Sigvalds objektive skala kan man se at eliten (en del av Det Gode Selskap?) tydeligvis gir flest priser til de med færrest Googletreff.
Ergo bør nok Olaf legge bort Donaldkarrieren på hylla for å få anerkjennelse blant andre enn "folk flest";
4 for "olaf solstrand"+mitt+skip+er+lastet+med
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
02.08.2008, 15:23

En ny mangaserie blir lansert i Norge i disse dager. I Death Note følger vi den unge Light Yagami, som finner dødens notatblokk, og får evnen til å drepe alle han skriver navnet på i denne. En krimserie av yppertse klasse, absolutt verdt å se nærmere på. Serien vil totalt gå over 12 bøker.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
05.08.2008, 15:25

Jeg leser mye manga og vil bare si at Death Note er min favoritt blant all manga jeg noen gang har lest. Hyggelig å se at serien nå endelig kommer på norsk.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
05.08.2008, 17:10

bingo skreiv:
I dag kom bind 14 av Legenden om Blueberry. I brevet som følger med står det at bokserien også vil inkludere historiene om Blueberrys unge år og det innebærer at serien avsluttes med bind 17. Det var hyggelige nyheter.
Et av hovedpoeng for forlaget da de begynte utgivelsen av denne bokserien var at historien om Blueberry skulle fortelles kronologisk, i den rekkefølge begivenhetene skjer, og ikke i den rekkefølge historiene er utgitt. Dette syntes jeg allerede da var en feilslått måte å gripe det hele an på.
For å følge forlagets intensjoner må altså bøkene nå leses i denne rekkefølgen: 1 - 13 - 15 - 16 - 17 - 14 - 2 - 3 - 4 osv. til nr. 12
I rest my case.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
05.08.2008, 22:54

Nestor Burma skreiv:
Et av hovedpoeng for forlaget da de begynte utgivelsen av denne bokserien var at historien om Blueberry skulle fortelles kronologisk, i den rekkefølge begivenhetene skjer, og ikke i den rekkefølge historiene er utgitt. Dette syntes jeg allerede da var en feilslått måte å gripe det hele an på.
For å følge forlagets intensjoner må altså bøkene nå leses i denne rekkefølgen: 1 - 13 - 15 - 16 - 17 - 14 - 2 - 3 - 4 osv. til nr. 12
I rest my case.
Ja, kedeligt at de ikke bestemte sig for hele serien med det samme. Men det er trods alt bedre at få hele Charliers og Girauds produktion, selv om det bliver i en forvirrende rækkefølge, end at serien stoppede ved de 12.
Véd nogen noget om, hvorfor Tre sorte fugle ikke kom med i bind 14?
Corteggianis og Blanc-Dumonts bidrag er af meget svingende kvalitet og ikke så vigtigt, men jeg vil absolut købe deres bind også.
I Danmark lovede Egmont at udgive hele Girauds del af serien, men hverken Apaches eller Tre sorte fugle bliver udgivet dér.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
50 år, Færøyene
06.08.2008, 04:34

Indiana Beinson skreiv:
Noen som vet om bok 3 i sprint serien er komt ut?
Egmont opplyste uke 33 like før sommeren.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
06.08.2008, 16:50

Adamant skreiv:
Hvis de første skal komme med bokserier basert på Agent X9-serier, syntes jeg egentlig e kunne komme med en skikkelig Modesty Blaise-samling først. En som faktisk inneholdt avisstripene slik de opprinnelig ble skrevet.
Hvorfor ikke lese denne geniale og klassiske serien om Modesty Blaise på original språket, med original håndtekst ?
Denne serien kjøper jeg, og jeg er meget fornøyd med disse utgivelsene. Det kommer stadig vekk nye, og det kan hende de denne gangen får serien komplett mellom permer, det er lov og håpe. Billig er og en slik bok også på nettet.
Sigvald skreiv med min uthevning:
...........Et raskt Google-søk gir følgende objektivt målbare grunnlag for rangering ......
Se her ja, NÅ snakker vi om sommerlesning, Googleismen er på banen igjen 
Hva er det du måler ? antall treff ??
OK, hvordan vet du at alle treffene er relevante ??
Hvis går til side 100 av alle treffene så er tallet på antall treff fort redusert til en brøkdel av det tallet google kom med først, hvordan kommer denne faktoren med i den objektive rangeringen din ?
..... Skal man veie opp for dette må tallet minst ganges med 5 for å få et sammenliknbart tall.................
Hvor kommer dette (jeg antar) objektive 5 tallet fra ?? Terningen ???
Hvis jeg tester googleismen på for eksempel Alan Moore så får jeg ca 2.620.000 treff. For Don Rosa så får jeg bare 924.000 treff.
Da antar jeg at googleismens herre™ har en elegant omregningsfaktor i ermet som viser at Don Rosa er en bedre tegneserieskaper en Alan Moore. Jeg er 100% sikker på at denne faktoren er minst 2.84, og garantert en god del større enn det.
Men jeg vil vite hvordan googleismens herre™ regner ut slike korrigeringsfaktorer, vil du dele bare litt med oss ?
Jeg tror faktisk google selv ville betalt godt for denne formelen også 
Chrisron skreiv:
Kanskje vi bør gi J.K. Rowling Nobels litteraturpris siden Harry Potter bøkene er så populære?
En skam at ikke Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo fikk Nordisk Råds litteraturpris så populær som den var. Den kom da også i innbundet samle utgave ganske lik Fantomets krønike bøkene så litt mere heder burde den serien fått 
Indiana Beinson skreiv:
Noen som vet om bok 3 i sprint serien er komt ut?
Så bok 5,,,, i Frankrike på fransk
Ser ut som Egmont bare kjøper rettighetene til franske kronologiske utgivelser og oversetter dem. Hvis det stemmer og noen i Egmont leser dette så håper jeg de har baller nok til å oversette og utgi det praktverket i A3 eller var det A2 størrelse med Viggo i kronologisk, år for år utgivelse som jeg også så i samme butikken. Det hadde vært noe i stedet for Viggo i det pocket bok format vi får på norsk.
Butikkprisen på en slik sprint serie bok utgivelse i Frankrike er 17€ så kan jo noen™ regne på hvor mye Egmont tar for denne oversetterjobben, og om det er verdt det.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 07.08.2008, 00:33 av krice
MikroMidas
46 år, Trondheim
06.08.2008, 21:33

Siden en ikke bør starte nye tråder uten å skrive kun om Disney serier så kommer her i denne tråden del 1 av det som jeg vil kalle
Ett tegneserie reisebrev fra Frankrike, del 1
Angouleme er liten provinsby i syd Frankrike. Hvert år arrangeres denne tegneseriefestivalen der. Denne festivalen trekker visstnok 350.000 mennesker hvert år, og siden innbyggertallet i Angouleme er på 41.000 så skjønner ikke jeg hvordan de får det til. Jeg fikk ikke besøkt denne festivalen da den går av stabelen i januar.
Men jeg fikk besøkt byen og noe mere, men la oss starte med selve byen. Alle gatenavn skiltene i denne byen er utformet som snakkebobler fra tegneserier. Hovedgaten er kalt opp etter denne mannen. Gaten skifter også navn og er også oppkalt etter denne mannen som de i tillegg har en stor byste av, klar for fotografering. Her kan du stille deg opp ved siden av mesteren, og bli avbildet ved siden av han, slik ekte tegneseriekjennere gjorde 
I tillegg til dette er det mange tegneserier på veggene i hele byen. Her kunne du blant annet finne Viggo med sitt mesterverk Viggofonen malt inne i ett falskt vindu oppe på en husvegg. Hvem tror Dere hang ut av vinduet som var malt på veggen i etasjen under og klaget ? Og jaggu ta meg var det en måke øverst på naboveggen også, overvåkende i blikket som en ekte vaktmåke skal. Fin by, men det var ikke bare dette som trakk meg dit.
Jeg ville nemlig besøke dette museet. Nettsidene er dårlige, uoversiktlige og kun på fransk. Dessverre gjaldt det også museet. At det er på fransk skulle bare mangle og det er greit. Men museet var dårlig, rett og slett fordi de var på flyttefot. Det skulle åpne på nyåret (sikkert til tegneseriefestivalen) rett borte i gata med myyyye bedre plass. Da skulle permanentutstillingen av alle Deres orignaler av diverse franske kanoner innen tegneseriemediet få en permanent utstilling
Dette bildet viser DELER av biblioteket som var åpent. Og ja du gjettet riktig, det er KUN tegneserier de har der. Alt på fransk, men med en liten hylle med engelske utgaver.
Utenfor museet hadde flere svære betongheller med tegneseriefigurer laget av diverse serieskapere. Mye franske serieskapere, men de hadde også en fantastisk fin Spirit laget av Will Eisner.
Jeg har allerede bestemt meg for å dra tilbake igjen når det nye museet åpner igjen da både plassen og museet tiltalte meg meget. Kan anbefale flere å gjøre det samme hvis de allikevel kjører rundt i syd Frankrike på ferie.
Er det forresten noen andre som blir med på Fransk kurs utover høsten ? Med det utvalget og det mangfoldet de hadde av slike utgivelser vi liker så er det ingen vei utenom klasserommet.
Det vil komme en del 2 (på norsk) av dette reisebrevet som vil omhandle handlegata som tok pusten fra meg. Stay tuned 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
46 år, Trondheim
06.08.2008, 23:07

MikroMidas skreiv:
Adamant skreiv:
Hvis de første skal komme med bokserier basert på Agent X9-serier, syntes jeg egentlig e kunne komme med en skikkelig Modesty Blaise-samling først. En som faktisk inneholdt avisstripene slik de opprinnelig ble skrevet.
Hvorfor ikke lese denne geniale og klassiske serien om Modesty Blaise på original språket, med original håndtekst ?
Denne serien kjøper jeg, og jeg er meget fornøyd med disse utgivelsene. Det kommer stadig vekk nye, og det kan hende de denne gangen får serien komplett mellom permer, det er lov og håpe. Billig er og en slik bok også på nettet.
Hm, det var en ide. Er dette de originale stripene, eller albumversjonen?
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
07.08.2008, 02:36

Adamant skreiv:
Hm, det var en ide. Er dette de originale stripene, eller albumversjonen?
JA 
Dette er de originale stripene satt sammen i kronologisk rekkefølge album for album. Fire striper på hver side. Tre til fire albumhistorier i hver bok. Med litt redaksjonelt innhold i hver bok.
Egentlig samme konseptet som album serien som kom i i Norge fra 1989 og frem til 2003 og som stoppet etter 29 album.
Det eksisterer 95 slike albumhistorier med Modesty sine striper i kronologisk utgivelse. Totalt 10183 striper. I Norge stoppet det ved albumhistorie nummer 58 i album 29. Den siste engelske utgivelsen inneholder alle striper til og med album nummer 43.
Jeg håper de engelske utgivelsene ikke stopper opp, men blir komplett. Etterhvert blir reprokvaliteten på originalene litt dårligere både i de engelske og norske utgivelsene. Det er sikkert noen arkivarer som har slurvet litt her.
Den engelske utgivelsen er ihvertffall mulig å få tak i til en anstendig pris, den norske er utsolgt (og stoppet opp) og med noen album som er meget vanskelig å finne brukt. Dermed anbefaler jeg den engelske utgaven.
Innlegget blei sist redigert 08.08.2008, 23:13 av MikroMidas
MikroMidas
46 år, Trondheim
08.08.2008, 22:26

Adamant skreiv:
... Er dette de originale stripene, eller albumversjonen?
Det er de originale striber, lige som i albumversionen! Det er i seriehæfter som X9, at striberne er ombrudt og redigeret.
MikroMidas skreiv:
Det eksisterer 95 slike albumhistorier med Modesty sine striper i kronologisk utgivelse.
Plus 4 specialhistorier, hvoraf de to første allerede er trykt i Titan Books' serie.
MikroMidas skreiv:
Totalt 10183 striper.
Plus ca. 1300 A-striber foruden de 4 specialhistorier.
MikroMidas skreiv:
Jeg håper de engelske utgivelsene ikke stopper opp, men blir komplett.
Det samme her, jeg køber Titan Books serie, selv om jeg også samler på en endnu flottere norsk udgave.
En af årsagerne til, at den norske albumserie standsede, er den flotte indbundne bogserie Modesty Blaise fra Egmont. Den indeholder 5-6 historier i hver bog samt ekstramateriale i stil med den britiske serie. Men den er endnu flottere end den britiske og kan selvfølgelig varmt anbefales.
Her kan du se en sammenligning af indhold (historier) i de to udgaver.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
50 år, Færøyene
09.08.2008, 02:02

Ingen tvil om at den norske MB-albumserien er flott. Har sikla etter den lenge, men no som eg har oppdaga dei engelske utgåvene trur eg at eg stryk den fra lista mi. Originalversjonenen halder lenge for meg. Er grenser for kva ein stakkars student har råd til. Men eg undrar meg om det er nokon av dykkar Modesty-fans der ute som også samlar på romanane? Eg er interessert i å samle dei også, og eg undrar på kor mange det er og om dei alle er tilgjengelige? Nokon som har ein kronologisk liste over dei? (Kanskje litt off topic sidan det ikkje dreier seg om teikneseriar, men sidan Modesty Blaise er oppe til diskusjon bør det vel snike seg under moderasjonslista...)
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
09.08.2008, 03:39

Kristian Rødvand skreiv:
... er nokon av dykkar Modesty-fans der ute som også samlar på romanane? Eg er interessert i å samle dei også, og eg undrar på kor mange det er ...
* Modesty Blaise (roman, 1965) (på norsk: Modesty Blaise)
* Sabre-Tooth (roman, 1966) (på norsk: Operasjon Sabeltann)
* I, Lucifer (roman, 1967) (på norsk: Modesty Blaise og Lucifer)
* A Taste for Death (roman, 1969) (på norsk: En smak av død)
* The Impossible Virgin (roman, 1971) (på norsk: Farlig gull)
* Pieces of Modesty (novellesamling, 1972) (på norsk: Bit for bit)
* The Silver Mistress (roman, 1973) (på norsk: Falske engler)
* Last Day in Limbo (roman, 1976) (på norsk: Jungeldød)
* Dragon's Claw (roman, 1978) (på norsk: Dragens klo)
* The Xanadu Talisman (roman, 1981) (på norsk: Tvillingmorderne)
* The Night of Morningstar (roman, 1982) (på norsk: Operasjon Morgenstjerne)
* Dead Man's Handle (roman, 1985) (på norsk: Dødmannsknappen)
* Cobra Trap (novellesamling, 1996) (på norsk: Kobrafellen)
Se også Modesty Blaise-romaner og -noveller
Kristian Rødvand skreiv:
... og om dei alle er tilgjengelige?)
De engelske bøger er tilgængelige og billige.
Om de norske udgaver kan andre forummedlemmer svare bedre på. Men de er ret dyre på auktioner, så de er sandsynligvis sjældne.
Modesty Blaise og Lucifer på gibud.no
Bøgerne er kommet i 3 udgaver og adskillige oplag på svensk og er derfor billige dér, f.eks. på tradera.com.
Innlegget blei sist redigert 09.08.2008, 05:24 av Benadikt
Benadikt
50 år, Færøyene
09.08.2008, 04:20

Takker så meget for den lista, Benadikt:-) Er i all hovedsak de engelske utgåvene eg er ute etter. De norske har eg uansett gitt opp å få tak i.
Til MikroMidas: Interessant reisebrev. Ser fram til neste del. Men hadde vore fint med nokre bilder av det du beskriver. Hadde du ikkje kamera med deg?
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Innlegget blei sist redigert 09.08.2008, 23:14 av krice
Kristian Rødvand
23 år, Rana
09.08.2008, 21:23

Benadikt skreiv:
Det samme her, jeg køber Titan Books serie, selv om jeg også samler på en endnu flottere norsk udgave.
En af årsagerne til, at den norske albumserie standsede, er den flotte indbundne bogserie Modesty Blaise fra Egmont. Den indeholder 5-6 historier i hver bog samt ekstramateriale i stil med den britiske serie. Men den er endnu flottere end den britiske og kan selvfølgelig varmt anbefales.
Her kan du se en sammenligning af indhold (historier) i de to udgaver.
Hm, artig. Men, tror jeg går for de engelske - originalspråket er som kjent best.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
10.08.2008, 21:59

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.