Andeby Online > Diskusjonsforum > Sommeragurkdiskusjon 2: Bestemor Ducks telefon
Gå tilbake til forumoversikta ...

Siden jeg begynte så frekt og freidig med en "Sommeragurkdiskusjon 1", er jeg vel nesten tvunget til å fortsette med en oppfølger - altså "Sommeragurkdiskusjon 2".
Denne gangen tenkte jeg at telefonen til Bestemor Duck kunne være et ytterst interessant tema. Bruker fortsatt Bestemor sin eldgamle telefon som kan se ut som den er laget en gang på slutten av 1800-tallet (selv om slike telefoner i dag vel ikke virker i det digitale telefonnettet?), eller har også hun måttet oppgradere sitt tekniske utstyr ute på gården sin? Har hun kanskje også skaffet seg mobiltelefon? Og vil ikke snart Guffen forlange at hun skaffer seg Internett? Har ikke Guffen behov for å sjekke e-posten sin?
Et lite apropos (og grunnen til at jeg tok dette opp): I en historie jeg jobber med nå snakker Bestemor i telefon. Jeg valgte da å tegne den eldgamle telefonen vi ofte ser hun har. Men hvor sannsynlig er det at noen i 2008 bruker en slik telefon?
Tommy
24 år, Odda
24.07.2008, 21:38

Dersom det var heilt urealistisk at folk i 2008 brukte telefonar med eit gamaldags design, hadde dei ikkje solgt dei på Clas Ohlson.
Guffen har då ikkje e-post?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.07.2008, 22:32

Ah! Ja, kanskje Bestemor har vært på Clas Ohlson! Tenkte faktisk ikke på at kanskje hun faktisk har en moderne telefon, men med et klassisk design.
Nei, tror egentlig ikke at Guffen driver med e-post og dens slags snuskeri, jeg heller.
Tommy
24 år, Odda
24.07.2008, 22:47

Telefonnettet er ikke digitalt. ISDN-telefoner og IP-telefoner bruker et modem for å kommunisere digitalt over det analoge telefonnettet.
Gamle telefoner virker fremdeles. Min gamle telefon har ikke nymotens knapper. For å ringe må man slå på gaffelen. (den bryteren som går ned når du legger på røret) Én gang for tallet 1, to ganger for tallet 2, osv, opp til ti ganger for tallet 0. Med et lite opphold mellom hvert siffer. Ganske tungvindt i grunn.
Innlegget blei sist redigert 24.07.2008, 23:39 av Diff
24.07.2008, 23:30

Ok. Da bør den norske Wikipedia-artikkelen om telefon endres på. Der står det nemlig: "I 1997 var telenettet i Norge helt digitalisert".
Tommy
24 år, Odda
25.07.2008, 00:39

Jeg har en følelse av at Guffen har "bedre" ting å ta seg til på fritiden enn å sitte på nettet og sjekke epost. Soving og spising, blant annet.
Eller, "blant annet" var kanskje feil uttrykk her.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
25.07.2008, 06:17

Tommy skreiv:
Ok. Da bør den norske Wikipedia-artikkelen om telefon endres på. Der står det nemlig: "I 1997 var telenettet i Norge helt digitalisert".
Med mindre jeg tar fullstendig feil, så skal det stå "i 1997 var telenettet i Norge helt modernisert".
26.07.2008, 20:13

Diff skreiv:
Tommy skreiv:
Med mindre jeg tar fullstendig feil, så skal det stå "i 1997 var telenettet i Norge helt modernisert".
"Helt modernisert" ville vel være en noe svevende/intetsigende rubrisering. Så lenge ikke telenettet er helt digitalisert, kan det vel heller ikke sies å være helt modernisert? For øvrig har Tommy helt rett. Den norske Wikipedia-artikkelen påstår at
I 1997 var telenettet i Norge helt digitalisert og alle kunne fra da av bruke moderne telefoner.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
27.07.2008, 03:53

Tommy skreiv:
Bruker fortsatt Bestemor sin eldgamle telefon som kan se ut som den er laget en gang på slutten av 1800-tallet (selv om slike telefoner i dag vel ikke virker i det digitale telefonnettet?), eller har også hun måttet oppgradere sitt tekniske utstyr ute på gården sin? Har hun kanskje også skaffet seg mobiltelefon? Og vil ikke snart Guffen forlange at hun skaffer seg Internett? Har ikke Guffen behov for å sjekke e-posten sin?
Ikke dersom historiene foregår midt på 1950-tallet. Dersom man derimot insisterer på at historiene skal foregå i 2008 får man selvsagt slike problemstillinger å hanskes med.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
27.07.2008, 09:27

Sigvald skreiv:
Tommy skreiv:
Bruker fortsatt Bestemor sin eldgamle telefon som kan se ut som den er laget en gang på slutten av 1800-tallet (selv om slike telefoner i dag vel ikke virker i det digitale telefonnettet?), eller har også hun måttet oppgradere sitt tekniske utstyr ute på gården sin? Har hun kanskje også skaffet seg mobiltelefon? Og vil ikke snart Guffen forlange at hun skaffer seg Internett? Har ikke Guffen behov for å sjekke e-posten sin?
Ikke dersom historiene foregår midt på 1950-tallet. Dersom man derimot insisterer på at historiene skal foregå i 2008 får man selvsagt slike problemstillinger å hanskes med.
...men er det ikke slik at det stort sett er en forfatter som insisterer på at ting fortsatt skal foregå på 50-tallet, antagelig fordi denne forfatteren er veldig nostalgisk, og ønsker å forlenge sin egen barndom?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
28.07.2008, 10:53

Karamell skreiv:
Diff skreiv:
Tommy skreiv:
"Helt modernisert" ville vel være en noe svevende/intetsigende rubrisering. Så lenge ikke telenettet er helt digitalisert, kan det vel heller ikke sies å være helt modernisert? For øvrig har Tommy helt rett. Den norske Wikipedia-artikkelen påstår at
I 1997 var telenettet i Norge helt digitalisert og alle kunne fra da av bruke moderne telefoner.
Jada. Tommy har rett i sitt sitat. Men jeg mener Wiki tar feil. Det stemmer at alle nå kan bruke moderne (etter 1997-standard) telefoner, men man kan også bruke "umoderne" telefoner. Det var ikke sånn at alle måtte kjøpe nye telefoner i 97..
Det står klart i Wiki artikkelen hva som menes med moderne telefonnett, selv om det i en setning står digitalt i stedet for
modernisert.
Telefonsentralene derimot, de er nå digitale..
Off topic så det holder :)
28.07.2008, 13:25

Sigvald skreiv:
Ikke dersom historiene foregår midt på 1950-tallet.
Problemet er jo at dei ikkje gjer det. At du kanskje har bestemt at dei gjer det inni hovudet ditt er di sak, men vi som jobber med å skrive slike historier er nøydt til å halde oss til slik ting faktisk er, altså at historiene foregår i 2008 (slik er det iallfall i Egmont, eg kan sjølvsagt ikkje seie hundre prosent sikkert at det er slik i Nederland òg).
Så kvifor dette konstante maset om at historiene foregår midt på 1950-talet? Klart, så lenge ein utelukkande former teoriar for sitt eiget nostalgiske hovud kan historiene foregå nøyaktig når ein vil. Men Tommy gav då klart uttrykk for at han ikkje former teoriar for sitt eiget nostalgiske hovud, han skal faktisk bruke dette i ei historie, og då fortener han svar deretter.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
28.07.2008, 14:33

Men det er et interessant spørsmål. Selv om bestemor lever i 2008, er hun jo motstander av "disse nymotens greiene" så jeg ser for meg at hun fortsatt har sin gamle telefon i behold. Har hun forresten innlagt strøm? Mener jeg har sett parafinlamper i relativt nye historier, og da tenker jeg ikke på Rakkerduck.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
28.07.2008, 14:53

Og hvordan er det forresten med bilen hennes? Kjører hun fortsatt rundt i sin gamle Detroit Electric?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
29.07.2008, 00:58

Nils Petter skreiv:
Har hun forresten innlagt strøm?
I historien jeg jobber med nå eier hun i alle fall et kjøleskap. Jeg er enig i at hun ikke akkurat er først ute med alt den "moderne" verden bringer, men at hun ikke en gang vil ha innlagt strøm på gården sin, tror jeg ikke...
Tommy
24 år, Odda
29.07.2008, 22:30

Tommy skreiv:
Nå er jo ikke den norske versjonen av wikipedia kjent for å være veldig nøyaktig da :)
Televerket/Telenor har over en årrekke satset bevisst på å anlegge en moderne teleinfrastruktur. Den 1. desember 1998 var 100 pst av sentralene i det faste telenettet digitalisert, og fra 1. januar 1998 ble Telenors leveringsplikt utvidet til også å omfatte tilknytning til digitalt nett. Dette muliggjør nye avanserte tjenester i hele landet.
Samler
Innlegget blei sist redigert 04.08.2008, 13:47 av krice
Orlel
24 år
04.08.2008, 12:12

Karamell skreiv:
Og hvordan er det forresten med bilen hennes? Kjører hun fortsatt rundt i sin gamle Detroit Electric?
Jeg hadde faktisk en gang en liten lekebilmodell av den med Bestemor bak rattet. Den ble, sannsynligvis, på et eller annet tidspunkt veid og funnet for lett for en videre plass i lekekassa... Den virkelige Detroit Electric veier nok noe mer, og hvis dere av en eller annen grunn skulle havne i Detroit, vil jeg anbefale et besøk på Henry Ford museum. Der finnes det (blant mye annet spennende) et nydelig eksemplar av akkurat denne bilmodellen.
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
18.08.2008, 22:08

Nils Petter skreiv:
Men det er et interessant spørsmål. Selv om bestemor lever i 2008, er hun jo motstander av "disse nymotens greiene" så jeg ser for meg at hun fortsatt har sin gamle telefon i behold. Har hun forresten innlagt strøm? Mener jeg har sett parafinlamper i relativt nye historier, og da tenker jeg ikke på Rakkerduck.
Her du ikke sjekket kildene dine Nils Petter! Et enket søk etter "Bestemor Duck" på den meget annerkjente nettsamfunnet Facebook viser at den gamle damen har opprettet hele TO profiler der. Finner ikke bedre facts enn dette.
Vil opplyse at Guffen har bare èn profil noe som kan tyde på at Bestemor er dobbelt så opptatt av "nymotens greier" enn Guffen.
For de av dere som mener at jeg har bassert mine undersøkelser på et nymotens harryside så kan jeg opplyse at et søk på "Keno Don Rosa" gav resultat på hele tre grupper. Så det så!
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
19.08.2008, 17:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.