Andeby Online > Diskusjonsforum > Nils Petters fødselsdag
Gå tilbake til forumoversikta ...

.... skulle være idag om ikke en gammel skunk fra samme halvøy i Oslofjorden husker feil. Samstemte gratulasjoner i tilfelle! Måtte Dolly smile til deg på dagen!

Innlegget blei sist redigert 16.06.2008, 21:21 av Skunk
Skunk
61 år, Oslo
16.06.2008, 21:16

Det stemmer, og tusen takk for hilsen. Vi kan vel være enige om at Bygdøy på 50-tallet var verdens beste sted å vokse opp. Ikke minst fordi bladbutikken Skoglind kunne skilte med et nytt Donald 2. hver uke.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
16.06.2008, 21:32

Skoglind solgte med humør. Det var verre for oss som soknet til Sundby. Han hadde behov for å fortelle at det var annenrangs greier som han bare følte han måtte selge.
Men lommeboken hans var jo en sterk drivkraft, han solgte også det han ikke likte å selge.
Hver annen uke sier du, forresten. Vi flyttet vel til Bygdøy først etter at DD ble ukentlig? Husker ikke når det skjedde, det gjør vel en ihuga donaldist som deg? Vi kom i mars 55. Var det blitt ukentlige utgaver da?
Innlegget blei sist redigert 16.06.2008, 22:13 av Skunk
Skunk
61 år, Oslo
16.06.2008, 22:03

Skunk skreiv:
Skoglind solgte med humør. Det var verre for oss som soknet til Sundby. Han hadde behov for å fortelle at det var annenrangs greier som han bare følte han måtte selge.
Men lommeboken hans var jo en sterk drivkraft, han solgte også det han ikke likte å selge.
Hver annen uke sier du, forresten. Vi flyttet vel til Bygdøy først etter at DD ble ukentlig? Husker ikke når det skjedde, det gjør vel en ihuga donaldist som deg? Vi kom i mars 55. Var det blitt ukentlige utgaver da?
I 55 kom donadl hver mnd. I 57 kom det hver 14. dag. Det var først ila. 58 at bladet kom hver uke (det kom 35 nr. det året.)
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
16.06.2008, 23:27

Det stemmer at "Donald Duck & Co" gikk over fra månedlig til 14-dagers utgivelse i 1957 og til ukentlig i 1958. Men allerede fra tidlig på 50-tallet kom det ut et spesialhefte mellom hvert Donald-blad, slik at det i praksis var en Disney-serie å få kjøpt så godt som 2. hver uke. Disse spesialheftene fikk etter hvert samletittelen "Walt Disneys Serier". Noen av dem var film-adapsjoner, for eksempel Bambi eller Peter Pan, og var ofte tegnet av Al Hubbard. De var ikke så interessante for meg. Men andre inneholdt lange Carl Barks-historier, for eksempel "Gullhjelmen" eller "Den lure onkel Skrue". Sistnevnte historie var hentet fra det aller første Onkel Skrue-bladet som kom ut i USA. Disse historiene var bare helt fantastiske, og de regnes vel fortsatt av mange som donaldismens høydepunkt.
Sundby hadde jeg glemt. Han holdt jo til rett over veien for deg. Ikke dårlig at den lille halvøya hadde to butikker som solgte blader (og diverse annet).
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
16.06.2008, 23:43

Nils Petter skreiv:
Det stemmer at "Donald Duck & Co" gikk over fra månedlig til 14-dagers utgivelse i 1957 og til ukentlig i 1958. Men allerede fra tidlig på 50-tallet kom det ut et spesialhefte mellom hvert Donald-blad, slik at det i praksis var en Disney-serie å få kjøpt så godt som 2. hver uke. Disse spesialheftene fikk etter hvert samletittelen "Walt Disneys Serier". Noen av dem var film-adapsjoner, for eksempel Bambi eller Peter Pan, og var ofte tegnet av Al Hubbard. De var ikke så interessante for meg. Men andre inneholdt lange Carl Barks-historier, for eksempel "Gullhjelmen" eller "Den lure onkel Skrue". Sistnevnte historie var hentet fra det aller første Onkel Skrue-bladet som kom ut i USA. Disse historiene var bare helt fantastiske, og de regnes vel fortsatt av mange som donaldismens høydepunkt.
Sundby hadde jeg glemt. Han holdt jo til rett over veien for deg. Ikke dårlig at den lille halvøya hadde to butikker som solgte blader (og diverse annet).
Der kan man se hva hard core donaldister vet. Jeg er meget imponert.
Bambi hadde ikke jeg heller noe forhold til, men Peter Pan irriterer jeg meg fremdeles over. Der synes jeg Disney har vandalisert en fantastisk fin historie. Direkte tragisk, J. M. Barries lille Peter Pan - bok er en eksistensialistisk perle.
Det at du nevnte historien om gullhjelmen skapte forresten også noen assosiasjoner. Den skapte vel et tideverv i norsk politikk?
Kanskje husker jeg feil, men jeg mener det var der Donald så seg i ånden som Nord-Amerikas hersker og drømte om en pris for hvert åndedrag - og det dobbelte for tunge sukk?
Jeg blir neppe noen fast gjest her, men hyggelig å snakke med deg igjen, Nils Petter.
Og vel overstått også til Odgor - jeg håper Dolly smilte til deg også på dagen.
Innlegget blei sist redigert 17.06.2008, 13:52 av Skunk
Skunk
61 år, Oslo
17.06.2008, 13:46

Gratulerer, Nils Petter!
Jørn McDuck og undertegnede skal skåle et glass whiskey i din ære (da vi mangler den anerkjente skåledrikken likør) 
Legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
17.06.2008, 22:03

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.