Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

HoF i to forskjellige formater tror jeg bare hadde blitt litt merkelig. Men jeg kunne gjerne tatt i mot/kjøpt andre serier i pocketfotmat (eller muligens litt større, og med litt finere papir enn det som er vanlig i pocketbøkene), som for eksempel Romano Scarpas samlede verk...

Tommy
24 år, Odda

12.04.2008, 19:26

Dette har du nok rett i, Tommy.

for eksempel Romano Scarpas samlede verk...

I mellomtiden får vi kose oss med Floyd Gottfredsons Samlede Verker.
;-)

It was all started by a mouse...

Innlegget blei sist redigert 13.04.2008, 08:47 av Audun

Audun

13.04.2008, 00:19

Så er HOF-boken med Milton/Jippes utgitt i Danmark:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=35996#p35996

Her på berget må vi derimot, akkurat som sist, stadig smøre oss med tålmodighet, men denne gang kan vi i det minste trøste oss med at vi har fått CBSV boks 9 før danskene. Generelt synes jeg likevel at Egmont burde etterstrebe en større grad av synkronisering i det skandinaviske markedet.

Sigvald

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

13.05.2008, 02:58

Jeg trodde HoF var nedlagt i Danmark jfr. denne posten:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=30582#p30582
Her heter det blant annet:

Så udkom Hall of Fame bog 20 - Don Rosa 5, som åbenbart er den sidste i serien

It was all started by a mouse...

Innlegget blei sist redigert 13.05.2008, 15:43 av Audun

Audun

13.05.2008, 08:18

Hej Audun, nej heldigvis ikke da, ellers havde alle Rosa-fansene da begået harikiri eller hvad det hedder. Serien er blevet nedlagt som abonnements-serie - den kan kun købes i butikker (men til forskel fra jeres marked på udgivelsesdatoen og ikke et havlt år efter). Don Rosa bog 6 udkom tidligere på året og nu udkommer så bogen med Milton og Jippes på torsdag. Freddy Milton er den største danske ande-tegner (også kendt for meget andet), så det ville medføre et ramaskrig hvis ikke netop hans bog kom på dansk.
Bradbury kunne vi når alt kommer til alt godt undvære. Jeg vil tilskutte mig Tommys kritik i Kvakk - at hvis man har åprgangsbøgerne er der ikke meget nyt i den Bradbury-HOF. Desværre.
Nogen idé om hvilke HOF-bøger der ellers er på vej på norsk?

Remember: It all started with a mouse

Innlegget blei sist redigert 13.05.2008, 10:56 av AC

AC
29 år, Danmark

13.05.2008, 10:56

Eg er ueinig i at Egmont burde etterstrebe ei synkronisering i den skandinaviske marknaden, då eg innbiller meg at det er svært, svært få av lesarane som er interessert i dette, og det garantert hadde blitt ein fordyrande faktor å få til noko slikt. Innbiller meg at dei fleste er heilt likegyldige til når HOF kjem ut i Danmark.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.05.2008, 10:57

Det er som regel samme trykkeri, der trykker parallelle danske, norske og svenske udgaver. Derfor kommer de forskudt et par uger, nogle gange kommer de først i Norge, andre gange først i Danmark. Og det kan (næsten) alle af os leve med uden problemer!

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
50 år, Færøyene

13.05.2008, 13:41

Milton/Jippes boken er nå utkommet i Danmark:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=36282#p36282

Jeg kunne godt tenke meg å motta min også snart - så kunne jeg jo få den signert av Freddy på KOMIKS-festivalen, dersom flystreiken er over til den tid.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

20.05.2008, 18:10

Sigvald skreiv:

Jeg kunne godt tenke meg å motta min også snart - så kunne jeg jo få den signert av Freddy på KOMIKS-festivalen, dersom flystreiken er over til den tid.

Da er den kommet, iallefall til sentrale strøk av landet. Sikkert som et plaster på såret til de som ikke kan reise til Danmark i tid og utide, for å plukke opp signerte godbiter!

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

05.06.2008, 13:03

Drikaton skreiv:

Sigvald skreiv:

Da er den kommet, iallefall til sentrale strøk av landet. Sikkert som et plaster på såret til de som ikke kan reise til Danmark i tid og utide, for å plukke opp signerte godbiter!

Den er også kommet til Stavanger. Med andre ord, bra jobbet av Egmont og posten.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

05.06.2008, 14:44

Tror ikke det har blitt nevnt her, men neste HOF-bok blir Vicar 2. Så kan en selvsagt diskutere om det er riktig at Vicar får sin andre bok, når mange andre viktige serieskapere ennå ikke har fått sin første...

Tommy
24 år, Odda

07.06.2008, 13:33

Eg må seie at eg er ganske frustrert over HoF-serien slik som den har utivkla seg. Det kjem stadig godbitar, som DR-bøkene, Marco Rota (utruleg at han berre har fått ei bok så langt) m.m. Diverre kjem det jo også bøker med alle middelhavsfararene, som Vicar, Branca osv, som igrunn ikkje er spesielt interessant. Eg abonnerer på serien, og har alle til no, vurderer å seie opp abonnementet, eventuelt selge dei eg ikkje er så interessert i på bruktbørsen eller til ein lokal bruktbutikk. Det er alt for langt mellom godbitane! Eg vil ha meir av Don Rosa, Marco Rota og historiar som Drageherrenes rike. At neste bok er Vicar 2 var igrunn ei ganske dårleg nyheit.

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

08.06.2008, 16:30

Kristian Rødvand skreiv:

Eg må seie at eg er ganske frustrert over HoF-serien slik som den har utivkla seg. Det kjem stadig godbitar, som DR-bøkene, Marco Rota (utruleg at han berre har fått ei bok så langt) m.m. Diverre kjem det jo også bøker med alle middelhavsfararene, som Vicar, Branca osv, som igrunn ikkje er spesielt interessant. Eg abonnerer på serien, og har alle til no, vurderer å seie opp abonnementet, eventuelt selge dei eg ikkje er så interessert i på bruktbørsen eller til ein lokal bruktbutikk. Det er alt for langt mellom godbitane! Eg vil ha meir av Don Rosa, Marco Rota og historiar som Drageherrenes rike. At neste bok er Vicar 2 var igrunn ei ganske dårleg nyheit.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer Don Rosa. Her kommer jo alt han har laget som perler på en snor, hvordan kan en da ønske seg noe mer?

Vicar og Branca er derimot mer interessant etter min mening - og høyt over middelhavsfarerne. Skulle ønske denne serien hadde speilet et større mangfold. Men der kan vi gjerne være uenige.

Det er selvsagt fint med Don Rosas samlede, men det burde vært en annen serie. Men dette er for så vidt diskutert fra før.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Innlegget blei sist redigert 08.06.2008, 16:46 av Lars Martin

Lars Martin
Stranda

08.06.2008, 16:41

Kristian Rødvand skreiv:

Jeg har tekt akkurat som deg. Vel nesten, siden jeg ikke ville omtale Vicar og Branca som middelhavsfararene, men jeg har likevel ikke noe større behov for å eie seriene deres. Jeg har derfor alt valgt å si opp mitt abonement og vil heretter kun kjøpe de bøkene jeg virkelig ønsker å eie, og sansynligvis vil jeg selge enkelte av de jeg alt har.
De jeg ikke kjøper kan jeg heller låne på biblioteket etterhvert.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

08.06.2008, 17:15

Jeg vil på ingen måte kalle Vicar en middelhavsfarer. Han er en av de største Donald-tegnerne i nyere tid. Men jeg vil også ha større mangfold og flere ulike serieskapere.

Innlegget blei sist redigert 08.06.2008, 18:45 av Tommy

Tommy
24 år, Odda

08.06.2008, 18:45

Lars Martin skreiv:

Diverre kjem det jo også bøker med alle middelhavsfararene, som Vicar, Branca osv.

Disse er kanskje ikke middelhavsfarere som tegnere, men i og med at de stor grad har befattet seg med middelmådige A4-manus avgrenset av Egmonts trange og firkantede rammer, kan jeg godt forstå at enkelte definerer dem som nettopp middelhavsfarere.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

09.06.2008, 01:03

Det er jo mange "samlebåndsarbeidere" som utgis nå for tiden i HoF: noen lager manus, andre tegner, noen andre tusjer osv. Jeg savner fokus på flere som lager sine manus selv og som tegner historiene selv (Carl Barks og Don Rosa er eksampler på dette). De som tegner svært godt eller er svært kjente eller skriver gode historier eller historier som på annen måte skiller seg ut (f.eks. Drageherrenes rike) bør komme med i HoF, men masseproduserte historier laget på "samlebånd" hører hjemme i Donald Duck, ikke nødvendigvis i Hall of Fame synes jeg

-Nei til sensur eller annen ombrekking av tegneserier

donaldist
22 år, Namdalseid

10.06.2008, 00:30

donaldist skreiv:

Det er jo mange "samlebåndsarbeidere" som utgis nå for tiden i HoF: noen lager manus, andre tegner, noen andre tusjer osv. Jeg savner fokus på flere som lager sine manus selv og som tegner historiene selv (Carl Barks og Don Rosa er eksampler på dette). [...] masseproduserte historier laget på "samlebånd" hører hjemme i Donald Duck, ikke nødvendigvis i Hall of Fame synes jeg

Problemet med dette er at for det første ville det medføre at ein ikkje hadde så mange serieskaparar å velja mellom. I ein serie der ein skal fokusere på å presentere dei store talenta hadde det vore kjedelig om dei berre bytta mellom Rosa, Barks, Rota, Van Horn og Gottfredson (jada, eg veit at det finst fleire enn dei fem, men ...).

For det andre ER Donald ein samlebåndsserie, det er slik Donald nesten alltid har blitt laga, og då blir det automatisk slik at mange av dei største talenta ER samlebåndsarbeidarar. Personleg ville eg finne det heilt absurd om ein skulle presentere dei største og viktigaste serieskaparane av Disney-teikneseriar utan å ta med t.d. Vicar og Branca -- to av dei aller viktigaste Disney-teiknarane dei siste tretti åra.

For det tredje er det mange av dei som verkeleg har revolusjonert Disney-teikneseriane som har jobba i par. Prestasjonane til Freddy Milton og Daan Jippes på 80-talet klarte å vri Disney-teikneseriane i ei meir barksistisk retning. Paul Murry hyllast som ei av tidenes største Mikke-teiknarar, til tross for at Carl Fallberg skreiv dei fleste av manusa hans. Skal ein utelukke slike namn frå å bli presentert blant «dei store serieskaparane» berre fordi dei ikkje gjer alt saman sjølv?

Dessutan: Skulle ein då la vere å trykke t.d. alle Don Rosa-historiene som han ikkje har skrive manus til sjølv? Barks-historiene som Barks berre skreiv manus til, eller som andre enn Barks skreiv manus til?

Når Donald-teikneseriar ER ei samlebåndsbedrift, blir automatisk mange av dei beste serieskaparane samlebåndsarbeidarar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2008, 07:59

Jeg har enda ikke fått boken min...

borteherfra
15 år, Tromsø

10.06.2008, 15:05

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

donaldist skreiv:

Det er jo mange "samlebåndsarbeidere" som utgis nå for tiden i HoF: noen lager manus, andre tegner, noen andre tusjer osv. Jeg savner fokus på flere som lager sine manus selv og som tegner historiene selv (Carl Barks og Don Rosa er eksampler på dette). [...] masseproduserte historier laget på "samlebånd" hører hjemme i Donald Duck, ikke nødvendigvis i Hall of Fame synes jeg

Problemet med dette er at for det første ville det medføre at ein ikkje hadde så mange serieskaparar å velja mellom. I ein serie der ein skal fokusere på å presentere dei store talenta hadde det vore kjedelig om dei berre bytta mellom Rosa, Barks, Rota, Van Horn og Gottfredson (jada, eg veit at det finst fleire enn dei fem, men ...).

Jeg valgte å skrive "ikke nødvendigvis i Hall of Fame" nettopp av denne grunn: det blir feil å utelukke samlebåndsarbeiderne da, som du sier, det er den vanligste arbeidsformen, og neppe den enkleste. Det jeg mente var at jeg savnet flere bøker av dem som lager alle historiene sine selv, både manus og tegninger. Dette betyr ikke på noen måte at alle bøkene bør ha slike serieskapere i fokus.

For å ta Don Rosa-bøkene som et eksempel: vi får i hans forord til historiene høre hans bakgrunn for hvordan/hvorfor han lagde historiene og hvorfor resultatet blie som det ble. Vi får med andre ord en serieskapers egne vurderinger av et helhetlig verk han alene har skapt.

-Nei til sensur eller annen ombrekking av tegneserier

donaldist
22 år, Namdalseid

11.06.2008, 09:40

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.