Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

De Komplette Årgangene fortsetter

Andeby Online > Diskusjonsforum > De Komplette Årgangene fortsetter

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Overskrift:
Donald, pappa og det indiske temperament.

Barks såvidt omtalt, og selvfølgelig ett eget kapittel med en donaldtegner som ikke startet sin ugjerning før 25 år senere. Hvorfor må denne nymotens tegneren trekkes inn hele tiden ?? Det kom da ut Donald blader i mange år FØR han solgte familiejuvelene sine.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

14.01.2008, 18:40

MikroMidas skreiv:

Barks såvidt omtalt, og selvfølgelig ett eget kapittel med en donaldtegner som ikke startet sin ugjerning før 25 år senere. Hvorfor må denne nymotens tegneren trekkes inn hele tiden ?? Det kom da ut Donald blader i mange år FØR han solgte familiejuvelene sine.

Snodig at de diskuterer en tegner som startet å tegne på seint åttitall, i en bok som har serier fra 1963..

Innlegget blei sist redigert 14.01.2008, 19:37 av Diff

Diff

14.01.2008, 19:37

Ja.....

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

14.01.2008, 19:47

Eirikb skreiv:

Det er jo henne som skreiv artikkelen om Don Rosa i Dagbladet sist han var her i landet.

Nei, hun er journalist i Aftenposten og skrev for dem.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

14.01.2008, 20:02

Tommy skreiv:

Nei, hun er journalist i Aftenposten og skrev for dem.

Stemmer. Eg visste det var ei av dei to, men trudde det var Dagbladet.

Eirikb

15.01.2008, 15:17

Ikke for å brese, eller diskreditere noen i posten, men jeg mottok 1963 Del II for noen dager siden. Vurderte å slutte med denne serien, men nå begynner jo de gøyale figurene å dukke opp. Her har vi jo både Raptus, Jesper Skauen og ikke minst Klodrik å se frem til.

Denne boken slutter med en skikkelig ""cliffhanger"" i kjent Barks stil av Barks selv faktisk. Del IV av eggemysteriet kommer i neste bok. Som alle vet er det nå språkdebatten virkelig tar av her landet.

Forordet er skrevet av Merete Markeng Skar og nymotens donaldtegnere er representeret i de parantesene de hører hjemme.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

23.02.2008, 14:49

Kjenner meg igjen i dette. Egentlig hadde jeg tenkt å stoppe etter 1963, men hvis serien fortsetter, så kommer etterhvert de knallgode Klodrik-historiene av Kinney og Hubbard. De alene er grunn nok til abbonere videre.

1800

24.02.2008, 09:45

Jeg trodde at ekte Barks-purister konsekvent ville avvise Klodrik. Don Rosa har i hvert fall avvist figuren som uinteressant nettopp fordi han ikke ble brukt av Barks.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 24.02.2008, 19:02 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

24.02.2008, 18:05

Sigvald skreiv:

Jeg trodde at ekte Barks-purister konsekvent ville avvise Klodrik.

Finnes det mennesker som elsker alt av Barks, men hater alt annet? Jeg har i alle fall aldri hørt om et slikt menneske.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

24.02.2008, 18:14

Klodrik har en hel gren af donaldismen opkaldt efter sig (eller endda to om man tæller den syntetiske klodrisme med), så han er fuldt legitim, om så Barks og Rosa har beskæftiget sig så og så lidt med ham. Det har Hubbard heldigvis, og hvilke geniale serier der er kommet ud af det. Jeg tror der findes vældig få Barks-purister.

Remember: It all started with a mouse

AC
28 år, Danmark

24.02.2008, 19:34

Hehe! Ekte Barks-purister avviser heller Don Rosa som uinteressant. En kjedelig type som nedkopierer og lager "fortsettelser".

1800

24.02.2008, 22:06

1800 skreiv:

Hehe! Ekte Barks-purister avviser heller Don Rosa som uinteressant. En kjedelig type som nedkopierer og lager "fortsettelser".

"Barks-puristene" burde heller takke Don Rosa for å ha bidratt stort i forhold til å introdusere Barks' serier for de yngste generasjonene av donaldister.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

24.02.2008, 23:10

Barks står da fjellstøtt på egne ben, hvorfor skal kopisten trekkes frem hele tiden som ""introduksjon"" for yngre generasjoner.

Den yngre generasjon ville ha oppdaget Barks tidligere hadde det ikke vært for grådige forlagsfolk som så seg best tjent med å kline navnet til don på absolutt alt av utgivelser her en gang på nittitallet. Det genuine ville ha blitt oppdaget uansett, såpass tro har jeg på ungdommen :-)

Personlig velger jeg derimot og se Don rosa som ganske uinteressant, ihvertfall hans meninger, som dessverre dukker opp her etter å ha vært tolket av ett par fans.

Innlegget blei sist redigert 24.02.2008, 23:28 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

24.02.2008, 23:26

MikroMidas skreiv:

Barks står da fjellstøtt på egne ben, hvorfor skal kopisten trekkes frem hele tiden som ""introduksjon"" for yngre generasjoner.

AC Sivebæk er en fremtredende donaldist som selv har fremhevet at han oppdaget Barks via Rosa. Han er neppe alene.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 25.02.2008, 04:35 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

25.02.2008, 04:35

Del III av 1963 årgangen mottatt.

Gledelig gjensyn med Raptus Von Rupp, avslutningen på den tids kontroversielle eggemysterie historie, ett nydelig Barks romskip, Zulu kjeks reklame, Donald Brus reklame og ikke minst reklame for Romika cup (fotball) støvelen som scorer, veiledende priser fra KR 25,30. Akk ja, det var tider.

Forord av Stavangers store sønn,, Johan Harstad. Meget bra forord, faktisk ett av de bedre på lenge.

MikroMidas
45 år, Trondheim

31.03.2008, 22:48

Jeg kan melde at jeg har spurt Egmont om det er mulig å abonnere på DD&Co De Komplette årgangene den "gale veien" fra 1963 og nedover, 1962, 1961 osv.? Jeg fikk nei. Er ikke det bare å stille om abonneringsprogrammet deres??

Cousin Fethry

10.04.2008, 14:47

Da var bok nummer 60 i denne serien mottatt. Får vi 60 til ??

Det er del IV av 1963 årgangen som er i bok nummer 60. Forord av Simen V. Gonsholt (journalist i dagblodet). Ellers er det bare å si om boken at "Bongo Is Back" og "Raptus Von Rupp Rocker" fortsatt.

Innlegget blei sist redigert 10.05.2008, 00:49 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

10.05.2008, 00:49

MikroMidas skreiv:

Da var bok nummer 60 i denne serien mottatt. Får vi 60 til ??

Det er del IV av 1963 årgangen som er i bok nummer 60. Forord av Simen V. Gonsholt (journalist i dagblodet). Ellers er det bare å si om boken at "Bongo Is Back" og "Raptus Von Rupp Rocker" fortsatt.

Og så er også neste bok kommet. Her går det unna. Vår "egen" Erik Hørthe har skrevet forordet,som handler om Donalds mange yrker. En bearbeidet og utvidet utgave av tidligere artikkel, kanskje?

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
45 år, Nittedal

05.06.2008, 13:05

Hm... Eg skulle til å skrive «Betyr det at dei har gått tom for folk til å skrive forord og difor har starta på nytt igjen?». Eg meinte å hugsa at Erik hadde skrive eitt forord tidlegare.

Men så bestemte eg meg for å sjekke det opp, og nei, Erik har ikkje skrive eitt forord tidlegare, han har skrive TRE forord tidlegare!

Ikkje at det gjer meg noko, Erik er ein ypperleg forfattar, men eg blei ein smule overraska då eg alltid har gått ut frå at det var ein uskriven regel på eitt forord pr person. Nokon som veit om det er fleire enn Erik som har skrive meir enn eitt forord?

EDIT: Klarte å slå det opp sjølv. Fasitsvaret er Fredrik Wandrup, bok 10 og 15. Øystein Sørensen hadde dessutan ein artikkel i bok 7 i tillegg til forordet i bok 1, men den står bakerst i boka.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Innlegget blei sist redigert 05.06.2008, 13:51 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

05.06.2008, 13:45

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

.... men eg blei ein smule overraska då eg alltid har gått ut frå at det var ein uskriven regel på eitt forord pr person.....

Erik er da unntaket som bekrefter regelen.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

05.06.2008, 14:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.