Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvem er den beste Donald tegneren gjennom tidene?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Don rosa er min favoritt tegner ... men som Sleipe-Simon sa uteen carl Barks ville ikke Don rosas historier exsistert siden de bygger på Carl Barks sitt "andeby univers". Og etter MIN mening så er Don Rosas og Carl Barks historier, "historisk korrekte". Mange andre tegnere lager historier som etter min mening går i kontrast med hva "skaperen" Barks har fortalt. Det er det som skiller Don Rosa fra de andre at han bygger på Barks historier. Han har klart å samle fakta fra Carl Barks historier til å bli fantastiske historier som "Skrue McDucks liv og levnent" "Tilbake til gulfseplassen" (Etterfølgeren av Carl Barks klassiker "Eggmysteriet"), "Tilbake til Xanadu" (etterfølger av Barks "Tralla-la") Og mye mye mer .. det er det som gjør historiene til Carl Barks og Don Rosa så bra: De henger alle sammen!
Greystone
21 år, Stavanger
18.03.2008, 22:44

Ja, Det er som sakt 1. Han tegner etter fakta fra Carl Barks historier. 2. Han bruker utrolig mye tid på tegningene som du kan se ved skyggelegging etc som gjør at man virkelig lever seg inn. 3. han tegner med utrolige detaljer. Oftest med "main story" i fremst i ruten som er den spennede og i bakgrunnen er det alltid noe komisk som skjer, feks Donald som dummer seg ut.
Greystone
21 år, Stavanger
18.03.2008, 23:45

Kent skreiv:
Har du tenkt over hva det er ved Don Rosas tegninger som du liker så godt?
For min egen del er det det at hans tegninger skiller seg ganske mye fra de andre tegnerne. Alle har ulik stil, men det er noe helt eget ved Rosas tegninger. Noe undergrunnsaktig, et eller annet som er ganske langt unna de andre tegnernes - ganske langt unna Barks´ også. For Rosa og Barks har helt ulik tegnestil.
En annen ting er Rosas Barks-referranser og det historisk korrekte i fortellingene hans.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
17 år, Larvik
18.03.2008, 23:56

annders skreiv:
Ja, Det er som sakt 1. Han tegner etter fakta fra Carl Barks historier.
Det jeg er usikker på er om du mener at det gjør ham til en god tegner, eller en god forteller eller kanskje manusforfatter? At han baserer seg på Carl Barks har, slik jeg ser det, mer med Don Rosa som manusforfatter enn som tegner.
2. Han bruker utrolig mye tid på tegningene som du kan se ved skyggelegging etc som gjør at man virkelig lever seg inn.
Helt enig.
3. han tegner med utrolige detaljer. Oftest med "main story" i fremst i ruten som er den spennede og i bakgrunnen er det alltid noe komisk som skjer, feks Donald som dummer seg ut.
Jeg ventet på dette argumentet. Det er det argumentet jeg synes er mest interessant når det gjelder Don Rosas kvaliteter som tegneserietegner. De fleste andre tegnere jeg kjenner til forsøker å begrense mengden med detaljer, og tegner etter KISS-regelen (Keep It Simple Stupid). Og de fleste tegneserielesere og eldre Donaldlesere setter pris på enkelhet i seriene. Men akkurat når det gjelder Don Rosa er det stikk motsatt. Spesielt yngre lesere setter stor pris på alle detaljene og parallelle historier som han legger inn. Hvorfor? Det er det jeg ikke forstår. Kan noen hjelpe meg det dette?
Jonas Larsen skreiv:
For min egen del er det det at hans tegninger skiller seg ganske mye fra de andre tegnerne. Alle har ulik stil, men det er noe helt eget ved Rosas tegninger. Noe undergrunnsaktig, et eller annet som er ganske langt unna de andre tegnernes - ganske langt unna Barks´ også. For Rosa og Barks har helt ulik tegnestil.
Jeg tror jeg forstår hva du mener. Men jeg har problemer med å sette fingen på hva han gjør for å få til dette.
Kent
23 år, Sandnes
20.03.2008, 12:39

1) Det at han han tegner med fakta fra Carl Barks har vel som du sier mer å gjøre med historien, bare jeg som gikk litt uten får tegningene til Don Rosa og tok frem et annet argument for hvorfor jeg er så glad Don rosas historier.
(Må nevne at uten Don Rosas kontinutet ovenfor Barks historier så ville jeg ikke lest dem). Får meg er Kontunitet ovenfor Barks historier veldig viktig, men det som sakt min mening... vet at andre Donald elskere ønsker et mer fleksibelt og uavhenig Andeby univers, og det er ikke noe feil med det! :)
3) Alle har vær sin smak vet du :) Jeg har full forståelse for de som syns KISS metoden er den beste. Men for meg (og får mange andre vil jeg tippe) gjør detaljene i Don Rosas tegninger det morrsomere å lese vær rute fordi det er "mer å se" og det blir mer "fyllldige" ruter.
Men jeg kan skjønne at andre synes det blir litt overfladisk og at de liker det enkelt ...Som sakt: Alle har vær sin smak :) Dette er bare min mening.
Greystone
21 år, Stavanger
20.03.2008, 20:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.