Hugs meg

Registrer ny brukar

Siste oppdatering:

Walt Disney Studios feirer Donald i Bergen

Don Rosas (manglende) kreativitet

Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosas (manglende) kreativitet

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Mange vil si at Don Rosa har malt seg inn i et hjørne, noe jeg er enig i.

Hvis vi for eksempel ser på hans siste fire historier:

Jakten på Tempelridderskatten - 2003 - Fortsettelse på Rosas tidligere "Korsfarerenes krone" fra 2001.
Den sorte ridder slår til igjen - 2003 - Oppfølger til Rosas tidligere "En eventyrlig ferd", "Den sorte ridder" og "Angriiip!".
Tre lystige fyrer rir igjen - 2004 - Direkte oppfølger til "De tre caballeros rir igjen" fra 2000. Den er igjen en ombygget verson av en Disneyfilm fra forrige århundre.
Fangen i Sølvstrømmen - 2005 - Kapittel 8c i Skrues liv-serien som er oppbrukt vil mange si.

'
'
'

Alle er bra historier, men kanskje burde Don lagd helt "nye" historier.
Noe lignende finner vi ikke hos andre serieskapere. Det er egentlig litt trist at Don Rosa ikke har funnet på noe bedre. Selv om de er ganske gode historier, noen av de.
Hva er deres syn på saken, egentlig?
Jeg vet at det er mange sterke meninger på dette forumet, så kanskje vi kunne luftet en diskusjon.

Selv er jeg fan av Don Rosa, men mener at kvaliteten på historiene har gått ned etter storstreiken i 2002(?)...:-O

Jeg lurer også på om noen vet noe om Rosas nåværende situasjon; synet, fremtidlige historier etc. Med tanke på at han ikke har kommet med noen nye historier på tre år snart.

Audun
Audun

17.03.2008, 22:40

Audun- skreiv:

Jeg vet at det er mange sterke meninger på dette forumet, så kanskje vi kunne luftet en diskusjon.

Selv er jeg fan av Don Rosa, men mener at kvaliteten på historiene har gått ned etter storstreiken i 2002(?)...:-O

Jeg lurer også på om noen vet noe om Rosas nåværende situasjon; synet, fremtidlige historier etc. Med tanke på at han ikke har kommet med noen nye historier på tre år snart.

Det som er sikkert når de gjelder Don Rosas aktiviteter de siste årene (etter "The Prisoner of White Agony Creek") er:

a)
Han har hatt trøbbel med synet - dette virker muligens litt inn på hans arbeidskapasitet.

b)
Det var i sin tid tale om at han skulle lage en eller flere kortere gag-serier. Hvorvidt det var hans egen plan - eller et uttalt ønske fra Egmonts side, vet jeg ikke, men selv har han tidligere ofte sagt at han liker best å lage lange serier tuftet på mye research.

c)
Han har tatt det med ro for å håndtere en del private gjøremål som det ellers har vært lite tid til.

d)
Han har solgt en del serier (dubletter?) på Ebay.

e)
Han har bidratt og bidrar stadig med nye kommentarer, o.l. til Hall of Fame serien.

f)
Han tegnet 12 plakater + skrev tilhørende tekster i 2006/2007. Han har også tegnet og tegner jevnlig nye forsider til Hall of Fame serien.

g)
Han har deltatt på en del seriemesser/bokmesser o.l. i Skandinavia, Finland, Tyskland. osv.

Så han er i og for seg stadig aktiv, men det er som du nevner, dessverre tegn som tyder på at hans inspirasjon ikke lenger er det den en gang var. Streiken som du nevner, vitner også om at forholdet til Egmont har vært litt opp og ned.

Det siste jeg har hørt fra ham er dog at han er i gang med tekstene til HOF 7.

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 18.03.2008, 01:31 av Sigvald

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

18.03.2008, 01:24

Dessuten tegner han jo coverne til Hall of Fame-utgivelsene :-)

Eller de vi har sett hittil er vel tegnet for en god stund siden, men han har jo sikkert noen på gang nå også.

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
Jonas Larsen

18 år, Larvik

18.03.2008, 13:02

Audun- skreiv:

Kan være det skyldes at jeg selv var kommet i "den alderen" på den tida, men jeg er enig i det. Historiene fra og med oppkoket "En drøm for livet" er langt unna godhistoriene for en ti-tolv år tilbake.

Men, sånn er det bare - Barks var på sitt beste på femtitallet, Don Rosa på nittitallet.

Det er harde tider, gamle venn.

MatsGull
MatsGull

22 år, Kongsvinger

18.03.2008, 22:16

Jeg har en liten stygg mistanke om at Rosa har nådd den alderen hvor man innser at livet ikke varer evig. Desto eldre man blir jo fortere går årene. Det er mulig at han nå prioriterer tiden på en annen måte enn før.

51 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
Øyvind Braaten

51 år, Sarpsborg

19.03.2008, 08:34

Jeg må da også for min del sige at det bedte af Rosa produktion ligger i midten af 90'erne - Skrues Liv og de andre serier der netop er udkommet i HOF 5 og 6. Ikke desto mindre så jeg A letter from home, den første af de 4 du nævner, Audun, som en virkelig god historie - det var ikke så meget selve skatten, men scenerne mellem Penny og Skrue som jeg syntes rigtig godt om - blev helt enkelt rørt over dem.
En fortælling er god når man kan relatere til den - og familiefejde er desværre noget jeg ved alt for meget om, så derfor var de scener rørende for mig at læse.
Kunne da også godt tænke mig at se Penny igen i en eventyrsserie eller gag-serie,. men nu må vi se hvad der sker.
Fangen i Sølvstrømmen er i øvrigt sidste tillægskapitel til Skrues Liv, i hvert i følge hvad Don sagde i interviewet i Rappet nr. 8. - Det var den historie han havde ønsket at tilføje i en del år.

Remember: It all started with a mouse

AC
AC

30 år, Danmark

19.03.2008, 10:39

Jeg synes flere av Rosas nyere historier er ganske bra, og vil legge til at jeg ikke synes alt han lagde før heller holder like høyt nivå. Har kost meg med Don Rosa 6 (HOF) på hytta i påsken, men må si at jeg synes for eksempel "Columbuskartene" ikke er i nærheten av å være Rosa på sitt beste. Og "En drøm for livet" synes jeg faktisk var en god historie da den kom (tror faktisk ikke jeg har lest den siden).

Tommy
Tommy

26 år, Odda

24.03.2008, 15:20

Et interessant synspunkt kan leses her.

Dansk-tysk donaldistisk vennskapsmøte 9 april med visning av "Der Führers Face" - Sigvald

1800
1800

06.03.2010, 00:49

Det jeg har slitt med de siste åra er gjennlesning. Vet ikke hvor mange ganger jeg f.eks. har startet på Skrues liv og levnet for bare å komme meg en to-tre side ut i fortellingen og så bare stopper det opp. Klarer ikke å fortsette fordi jeg finner dem rett og slett kjedelige og for detaljorientert.
Klarer heldigvis å lese historier som står for seg selv og som ikke er "fortsettelser" av Barks sine historier.

Jeg er fortsatt en stor fan av Don Rosa og hadde håpet at han skulle komme med en 7-8 historier til før han valgte å legge inn årene og det hadde han kanskje greid hadde det ikke vært for hans tilgjengelighet, hans kanskje aller største feil. Hangen til å tilfredstille diverse "fans" som absolutt bare må vite hva fingrene til Rosa holder på med. Komme med "gode" idèer og hele tiden vite hvor, når og med hva han dukker opp.

Paddekaka nevnte i en annen tråd at det ikke fantes dårlige Rosa-historier, bare dårlige lesere. Han har rett i det siste men jeg vil heller kalle dem dårlige fans. Ødelegger for Rosa og oss andre.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
Einherje

44 år, Tromsø

06.03.2010, 13:44

Dette spørsmålet har sikkert vært stilt før, men jeg husker det ikke i farten og tillater meg å stille det på nytt:

Er det noen som helst sjanse for at Don Rosa kan gå over til å bare skrive manus? Akkurat det er han vel i hvert fall fysisk i stand til å få til. Og jeg tror vi kunne fått flere interessante historier da, selv om han ikke tegner selv. Har Rosa blitt spurt om dette noengang?

Innlegget blei sist redigert 06.03.2010, 14:12 av SvK

SvK
SvK

27 år, Bergen

06.03.2010, 14:11

Rosa-historier i Arild Midthun-strek ville vel vært en sterk kombinasjon, vil jeg tro.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
whitesand

41 år, Kristiansund

06.03.2010, 14:13

whitesand skreiv:

Rosa-historier i Arild Midthun-strek ville vel vært en sterk kombinasjon, vil jeg tro.

Han må isåfall kunne finne seg i å bli kalt "Don Rosas arvtaker" (særlig av utenlandske fans).

Innlegget blei sist redigert 06.03.2010, 15:19 av Audun

Audun
Audun

06.03.2010, 15:12

Einherje skreiv:

Det jeg har slitt med de siste åra er gjenlesning. Vet ikke hvor mange ganger jeg f.eks. har startet på Skrues liv og levnet for bare å komme meg en to-tre sider ut i fortellingen og så bare stopper det opp. Klarer ikke å fortsette fordi jeg finner dem rett og slett kjedelige og for detaljorientert.

Smak og behag vil alltid variere. Andre vil f.eks. ha begrenset glede av serier av tegnere som Jack Bradbury, Dick Kinney, Al Hubbard, Dick Moores, osv. med den begrunnelse at disse lider av et samlebåndspreg.

Don Rosa[s] ... kanskje aller største feil ... hangen til å tilfredsstille diverse "fans" som absolutt bare må vite hva fingrene til Rosa holder på med. Komme med "gode" idèer og hele tiden vite hvor, når og med hva han dukker opp. Paddekaka nevnte i en annen tråd at det ikke fantes dårlige Rosa-historier, bare dårlige lesere. Han har rett i det siste men jeg vil heller kalle dem dårlige fans. Ødelegger for Rosa og oss andre.

Dette er åpenbart kritikk rettet mot den anerkjente internasjonale fanportalen D.U.C.K.hunt som i sin tid var den ledende Don Rosa resursen på nettet og som, til stor glede for fans og lesere, fulgte med på hva som var på gang av fremtidige historier fra Don Rosas side. Jeg var selv aktiv der, det samme gjelder DDF(r)s nåværende formann AC Sivebæk, DDF(r)appets tidligere redaktør Thomas P. Lauritsen og norske Geir J. Netland, med flere. Jeg tviler på at noen av disse vil kjenne seg noe mer igjen i din kritikk enn det jeg gjør.

Don Rosas forhold til fansen har ikke hatt noe å si for at Don Rosa valgte å trekke seg tilbake. Det skyldes helt andre ting som sviktende syn og misnøye med mangelfult samarbeid og manglende royalties ved gjenopptrykk av hans serier.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 06.03.2010, 19:04 av Sigvald

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

06.03.2010, 19:01

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:

Don Rosa[s] ... kanskje aller største feil ... hangen til å tilfredsstille diverse "fans" som absolutt bare må vite hva fingrene til Rosa holder på med. Komme med "gode" idèer og hele tiden vite hvor, når og med hva han dukker opp. Paddekaka nevnte i en annen tråd at det ikke fantes dårlige Rosa-historier, bare dårlige lesere. Han har rett i det siste men jeg vil heller kalle dem dårlige fans. Ødelegger for Rosa og oss andre.

Dette er åpenbart kritikk rettet mot den anerkjente internasjonale fanportalen D.U.C.K.hunt som i sin tid var den ledende Don Rosa resurssen på nettet og som, til stor glede for fans og lesere, fulgte med på hva som var på gang av fremtidige historier fra Don Rosas side. Jeg var selv aktiv der, det samme gjelder DDF(r)s nåværende formann AC Sivebæk, DDF(r)appets tidligere redaktør Thomas P. Lauritsen og norske Geir J. Netland, med flere. Jeg tviler på at noen av disse vil kjenne seg noe mer igjen i din kritikk enn det jeg gjør.

Dette skjønte jeg ikke noe av. Kan noen forklare sammenhengen?

Dansk-tysk donaldistisk vennskapsmøte 9 april med visning av "Der Führers Face" - Sigvald

1800
1800

06.03.2010, 19:25

Eg liker Don Rosa. Eg liker dei fleste av historiene hans (men på ingen måte alle). Det er openbart at han ikkje er ein stor teiknar, men så lenge historiene er gode gir eg blaffen i korleis dei ser ut. Men ettersom eg samtidig er ein av dette forumets største kritikarar av Don Rosa, kan eg jo òg seie at dei to hovudtinga eg *misliker* med Don Rosa er:

1. Han insisterer på å skrive historier om ting det på ingen måte er nokon grunn til å skrive historier om, ting som burde ha forblitt uforklart. Historier frå Klondike-tida? Køyr på! Historier om korleis ting i Andeby oppstod? Kan vera interessant. Men... Ei historie som forklarer i detalj nøyaktig kva som foregjekk den gongen Gyldne Gulda blei haldt fanga i hytta til Skrue? Slo det han aldri at slike ting er det ein grunn til at Barks lot forbli ufortalt? Eg liker Skrues liv, men skjønner svært godt kva Barks meinte då han samanlikna produksjonen av ei slik historie med å dissekere ein sommarfugl (ein lærer korleis sommarfuglen fungerer, men den vil aldri kunne fly igjen). Ei historie som forklarer korleis Skrue fekk pengane sine opp frå muldvarpholet dei falt ned i i «Jul i Pengelens»? Heile poenget med Pengelens-historia var jo at Skrue fekk sin velfortjente straff for å vera gjerrig, forstår ikkje Rosa at han ved å skrive ei slik historie nullstiller Barks' fantastiske moral og endrer denne til at det er greitt å ture fram og gjera nøyaktig kva ein vil fordi det sannsynlegvis vil dukke opp intelligente folk det går an å utnytte for å få alt ein mister tilbake igjen?

2. Don Rosa er alt for tilgjengeleg. Dette er like mykje Rosa-fansens skuld som Rosas, men eg hugsar særleg ei av dei siste historiene han laga, eg trur at det var «Fangen i Sølvdalen». Då den historia kom på trykk var eg drittlei av historia allereie, fordi denne historia allereie var diskutert opp og ned i mente i ulike diskusjonsfora i to år. Som sagt ikkje berre Rosas skuld, men: Kor mykje betre hadde historia vore dersom ein ikkje hadde visst noko som helst om historia då ein byrja å lese ho? Don Rosa er veldig tilgjengeleg. På nokre måtar er det positivt, men det fjernar veldig mykje av spenninga rundt mannen, og det fjernar òg spenninga rundt historiene hans. Ein Don Rosa som ikkje deltok på e-postlister, ikkje svarte på mail og ikkje kom til ein norsk festival eller signering cirka ein gong i året hadde vore langt meir interessant, og særleg gjeld det dersom han hadde haldt tett om historiene sine slik at dei ikkje var gjennomdiskuterte overalt lenge før dei stod på trykk. Så på det feltet er eg heilt einig med Einherje.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

28 år, Ski

06.03.2010, 19:30

Sigvald skreiv:

Don Rosas forhold til fansen har ikke hatt noe å si for at Don Rosa valgte å trekke seg tilbake. Det skyldes helt andre ting som [...] manglende royalties ved gjenopptrykk av hans serier.

Eh. Hallo? Då Don Rosa blei Disney-serieskapar, skreiv han under på ein kontrakt der han sa frå seg alle rettigheiter til royalties for historiene sine. Dersom han har eit problem med det, finst det ein enkel måte å løyse det på, og det er å la vera å lage Disney-teikneseriar og heller byrja med eigne ting. Når ein lagar Disney-seriar overlet ein aller rettane til materialet til Disney, og sjølvsagt er det langt frå ein veldig god eller rettferdig avtale, men den som ikkje kan akseptere det bør heller ikkje bli Disney-skapar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand

28 år, Ski

06.03.2010, 19:33

Sigvald skreiv:

Einherje skreiv:
{{ Det jeg har slitt med de siste åra er gjenlesning. Vet ikke hvor mange ganger jeg f.eks. har startet på Skrues liv og levnet for bare å komme meg en to-tre sider ut i fortellingen og så bare stopper det opp. Klarer ikke å fortsette fordi jeg finner dem rett og slett kjedelige og for detaljorientert.

Smak og behag vil alltid variere. Andre vil f.eks. ha begrenset glede av serier av tegnere som Jack Bradbury, Dick Kinney, Al Hubbard, Dick Moores, osv. med den begrunnelse at disse lider av et samlebåndspreg.

Får så være men nå er det Don Rosa vi diskuterer. Andre tegnere/manusforfattere er totalt uinteressant.

Dette er åpenbart kritikk rettet mot den anerkjente internasjonale fanportalen D.U.C.K.hunt som i sin tid var den ledende Don Rosa resursen på nettet og som, til stor glede for fans og lesere, fulgte med på hva som var på gang av fremtidige historier fra Don Rosas side.

Nei, det var faktisk ikke rettet mot den portalen i og med at jeg knapt ante den eksisterte. Men hvis den portalen har vært med på å forstyrre Don Rosa i sitt arbeide så ja; Da kritiserer jeg den portalen.

Jeg var selv aktiv der, det samme gjelder DDF(r)s nåværende formann AC Sivebæk, DDF(r)appets tidligere redaktør Thomas P. Lauritsen og norske Geir J. Netland, med flere. Jeg tviler på at noen av disse vil kjenne seg noe mer igjen i din kritikk enn det jeg gjør.

Nei, selvsagt kjenner du deg ikke igjen i kritikken. Det er det ingen stalkere som gjør. Du tror bare at Don Rosa setter pris på å sole seg i glansen av din oppmerksomhet. Hvor mange mail sendte du til han i uka? Hvor mange henvendelser på diverse fora og newsletters rettet du til han? Ikke så rent lite tar jeg ikke feil og så kan du legge til hva en gjeng med italienere, tyskere, amerikanere, dansker, svensker og hver en jævel på denne planeten som mente at siden de digget Rosas arbeide så inn i hampen så var det hans plikt å gi dem svar på mail, brev og telefonen. Gjerne etterfulgt av en fan-tegning som de kunne spikre på veggen. 1000 fantegninger er minst en tegneserieside til som kunne vært tegnet.

Don Rosas forhold til fansen har ikke hatt noe å si for at Don Rosa valgte å trekke seg tilbake. Det skyldes helt andre ting som sviktende syn og misnøye med mangelfult samarbeid og manglende royalties ved gjenopptrykk av hans serier.

Tror du jeg er tett i nøtta? Selvfølgelig vet jeg at han trakk seg tilbake pga sviktende syn. Ennå har ingen følt seg frem på A3-arket med en hvit stokk. Det jeg mener er tiden opp til sviktende helse var et faktum. Tror du ikke jeg har fulgt med på diverse fora de siste årene og sett hvordan det er blitt diskutert tildels ganske private forhold om Rosas tilstand. Stadige mail til ham for å vite om han kommer til den og den messen og stadig mas. Eneste stedet den stakkaren får hvile blir i grava. Han merker det nok ikke men en del av dere står vel der òg og gnæger og akker dere.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
Einherje

44 år, Tromsø

06.03.2010, 19:52

Det var litt oppklarende, pluss at Sigvald åpenbart ser skjulte agendaer overalt.

(Siste gang jeg opplevde dette var i en uskydlig diskusjon med representanter for den hodeløse politiske bevegelsen som gjensøkte vårt land på 70-tallet. Uten sammenligning forøvrig!).

1800
1800

06.03.2010, 20:01

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Då Don Rosa blei Disney-serieskapar, skreiv han under på ein kontrakt der han sa frå seg alle rettigheiter til royalties for historiene sine. Dersom han har eit problem med det, finst det ein enkel måte å løyse det på, og det er å la vera å lage Disney-teikneseriar og heller byrja med eigne ting.

..og det var vel det han til slutt gjorde (jeg vet selvsagt at synet var hovedgrunnen).

Nå aner ikke jeg hvor mye Rosa tjente, men en slik eventuell frustrasjon er forståelig. Én ting er å i utgangspunktet skrive under en avtale som du skisserer, noe man gjerne gjør når man er fersk i gamet og ikke har opparbeidet seg noe rykte. Men når man opparbeider seg en popularitet som knapt nok noen annen aktiv Donald-tegner har vært i nærheten av, og når man ser at det kommer utgivelser basert på ens arbeid som forlagene sikkert tjener gode penger på, er det absolutt naturlig å bli misfornøyd hvis man blir avspist med smuler selv om man har skrevet under på det. Hadde jeg vært Don Rosa kan jeg garantere at jeg ikke hadde funnet meg i sånt, og satt hardt mot hardt. Det er jo bare å se på hva enkelte andre serieskapere med samme slags popularitet tjener, og lett konstatere at Rosa ikke har fått ta del i en tilsvarende økonomisk gevinst. Og dette skriver jeg uten at jeg vet hva han tjente, for det kan i hvert fall umulig ha vært snakk om millioner i året.

Innlegget blei sist redigert 06.03.2010, 20:10 av SvK

SvK
SvK

27 år, Bergen

06.03.2010, 20:05

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

[Don Rosa] insisterer på å skrive historier om ting det på ingen måte er nokon grunn til å skrive historier om, ting som burde ha forblitt uforklart.

Jeg kan ikke se at det finnes objektive fakta til støtte for et slikt syn. Fra et historievitenskapelig synspunkt er det å frembringe mest mulig fakta om fortiden, og det å kunne forklare nåtidige fenomener ut fra fortidige begivenheter - nettopp det som er idéalet. Etter mitt syn er da også flere av Don Rosas beste historier tuftet på slike avsløringer (f.-eks. "Visdommens voktere" fra 1993).

Eg liker Skrues liv, men skjønner svært godt kva Barks meinte då han samanlikna produksjonen av ei slik historie med å dissekere ein sommarfugl (ein lærer korleis sommarfuglen fungerer, men den vil aldri kunne fly igjen).

Du viser ikke god kritisk sans når du ukritisk refererer til uttalelser som etter alt å dømme er initiert/påvirket av de Rosa-fiendtlige managerne Grandey og Morby.

Ei historie som forklarer korleis Skrue fekk pengane sine opp frå muldvarpholet dei falt ned i i «Jul i Pengelens»? Heile poenget med Pengelens-historia var jo at Skrue fekk sin velfortjente straff for å vera gjerrig, forstår ikkje Rosa at han ved å skrive ei slik historie nullstiller Barks' fantastiske moral og endrer denne til at det er greitt å ture fram og gjera nøyaktig kva ein vil fordi det sannsynlegvis vil dukke opp intelligente folk det går an å utnytte for å få alt ein mister tilbake igjen?

Har du ikke fått med deg at det var Barks selv som lot Skrue få pengene tilbake (han lot bare være å forklare hvordan)? Dessuten har Rosa gjentatte ganger fortalt at såvel utgivere som utallige fans etterlyste en slik fortelling i mange år før den ble en realitet.

Don Rosa er alt for tilgjengeleg. Dette er like mykje Rosa-fansens skuld som Rosas, men eg hugsar særleg ei av dei siste historiene han laga, eg trur at det var «Fangen i Sølvdalen». Då den historia kom på trykk var eg drittlei av historia allereie, fordi denne historia allereie var diskutert opp og ned i mente i ulike diskusjonsfora i to år.

Du innser ikke at Egmont har en stor del av skylda for akkurat dette i og med at de somlet med den utgivelsen? Historien utkom f.eks. 4 uker tidligere i Finland enn i Skandinavia.

Ein Don Rosa som ikkje deltok på e-postlister, ikkje svarte på mail og ikkje kom til ein norsk festival eller signering cirka ein gong i året hadde vore langt meir interessant.

Han er da ikke så ofte på norske festivaler? Sist han var på Raptusfestivalen var i 2004 - det er 6 år siden. Forøvrig glemmer du (eller velger å overse?) at Don Rosa først og fremst regner seg som Barksfan og seriefan og derfor setter stor pris på å treffe andre likesinnede fans. Jeg har skjønt at du har en mer businessmessig-tilnærming til dette, hvilket er en vinkling du selvsagt står fritt til å stå for.

Forøvrig ser jeg slett ikke bort fra at Don Rosa, rent økonomisk, har mer igjen for å delta på en stor tegneseriefestival enn å lage en Disney-historie.

Jeg registrerer ellers at Einherje kommer med temmelig krass og dårlig skjult kritikk av DDF(r) som var i nødvendig kontakt med Don Rosa i forkant av dennes deltakelse på Komiks-festivalen i København i 2008. Jeg går ut fra at AC selv vil kommentere dette.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 06.03.2010, 23:50 av Sigvald

Sigvald
Sigvald

43 år, Stavanger

06.03.2010, 23:39

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Merkelappar

Don Rosa

Side 1, 2, 3

Andeby Online er © Solstrand Tekst og Bobler. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand. I redaksjonen: Kristin Cecilia Saue Romundset.
Dersom du mot formodning skulle finne bilete av Disney-figurar på sidene er desse © DISNEY og brukt anten med løyve eller i samsvar med norsk åndsverkslov.