Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Historie-research: Hva skrev trollkvinnen Kirke?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Historie-research: Hva skrev trollkvinnen Kirke?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei, folkens! Jeg har muligens Egmont på kroken med en ide til en (tør jeg påstå) ganske original Magica-historie.

Jeg kan ikke godt si så mye mer om ideen. Men en ting som muligens ville dukke opp, er en krukke som Magica fant på en gresk øy i Barks-historien ”I Odyssevs’ kjølvann”. Det er innskriften på denne krukken som forteller henne at det er trollkvinnen Kirkes gamle tilholdssted hun har kommet over.

På norsk, hvis jeg ikke husker aldeles feil, leste Magica innskriften slik: ”Jeg, Kirke, laget denne trylledrikk i stormenes år.”

Vi fikk ikke se selve innskriften ”up close” i Barks’ historie. Men siden jeg har studert litt gresk, kunne det være artig å oversette den til gammelgresk (det blir trolig noe i stil med ”Ego Kirke epoiesa tode to pharmakon en etei ton lailapon”) og faktisk vise den med greske bokstaver.

Men jeg ville helst oversette fra Barks’ engelske tekst. Jeg har hatt originalen i hendene en gang, og det stod visst noe i stil med: ”I, Circe, made this potion in the year of storm.” Kan noen bekrefte dette?

Om jeg får historien min gjennom, vil det omsider bli klart hva slags heksebrygg som faktisk er oppi denne krukken…

- Skribent

Skribent
37 år

01.03.2008, 14:25

Skribent skreiv:

”I, Circe, made this potion in the year of storm.” Kan noen bekrefte dette?

Ja, nesten. "of the storms" skal det være på slutten.

Tommy
25 år, Odda

01.03.2008, 14:39

Du har nesten helt rett. Det står "I, Circe, made this potion in the year of the storms.”

Lykke til med Egmont! Dette er en oppfølger-historie som jeg virkelig har lyst til å lese!

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

01.03.2008, 14:41

Nils Petter skreiv:

Dette er en oppfølger-historie som jeg virkelig har lyst til å lese!

Fordi den ikke lages av Don Rosa???

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

01.03.2008, 17:24

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Dette er en oppfølger-historie som jeg virkelig har lyst til å lese!

Fordi den ikke lages av Don Rosa???

Please Sigvald, hva er vitsen med et slikt innlegg?
Du vet at det vil fyre opp en rekke personer på forumet...

borteherfra
15 år, Tromsø

01.03.2008, 17:58

Nils Petter skreiv:

Lykke til med Egmont! Dette er en oppfølger-historie som jeg virkelig har lyst til å lese!

Enig. Høres ut som det kan bli en veldig fin historie!

Mirian
28 år, Oslo

03.03.2008, 15:34

> Enig. Høres ut som det kan bli en veldig fin historie!

Takk for tilliten, Mirian. Faktisk er nok heller "sjokkerende" det rette adjektivet. Jeg foreslo plottet som en mulig idé for Magicas 50-årsjubileum i 2011 (best å være ute i god tid!) Saken er den at Magica ville, i alle fall midlertidig, oppnå noe hun ikke har fått til før...og det er ikke fordi hun ikke har prøvd...!

Ellers ville det nok bli en svært så Don Rosa-aktig gjenbruk av barksianske elementer; vi ville faktisk møte en støttefigur som hittil bare har vært brukt av nettopp Barks og Don Rosa. Dere kan jo reflektere litt over dette: Har Magica, innenfor Barks-universet, en ANNEN naturlig fiende enn Skrue? Hint: Planene hennes kunne jo påvirke verdien av nasjonenes gullbeholdning...

Vel, jeg kommer ikke til å si noe mer. Jeg håper vi kan komme tilbake til saken når Magica fyller 50...

Ellers mener jeg nå å ha fastslått at den opprinnelige gammelgreske teksten på Kirkes krukke må ha vært: Ego Kirkê epoiêsa tode to pharmakon en tô tôn kheimônôn etei....best å få detaljene riktige her... :-)

- Skribent

Skribent
37 år

04.03.2008, 15:22

Bet Egmont på kroken ?

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

27.03.2008, 22:39

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.