Andeby Online > Diskusjonsforum > Disneyserianes framtid!
Gå tilbake til forumoversikta ...

Plakattråden ble veldig off topic, så eg har valgt å starte ein ny tråd om eit tema som eg synes er meget interessant, nemlig disneyserianes framtid.
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Kristian Rødvand skreiv:
Stabilitet og kontinuitet fremmer ikkje nødvendigvis kvalitet. Spør du meg, vil eg seie stabilitet og kontinuitet oftte hemmer kreativitet og variasjon, noko som fører til at - som eg har sagt i et tidligere innlegg - at den ene historien er den andre lik. Egmont er rett og slett for feige, dei tvihaldar på det gamle og tør ikkje satse nytt. Eg meiner ikkje at man ikkje bør ta vare det gamle, men det skadar ikkje å tenkje nytt no og då. Det hendar jo at dei glimtar til, med utgivelsar som Wizards of mickey, eller kva den no hette, men samla sett er fornyinga innefor disneyseriar ganske så beskjeden. [...] Bortsett i frå Andebyposten og alt annet som ikkje er teikneseriar har ikkje DD&Co seriane forandra seg mykje sidan det fyrste bladet kom. Eg savnar litt meir vilje til å eksperimentere med teikneseriemediet. Det er ubegrensede muligheter hvis man berre lar kreativiteten få frie tøyler.
Det er ubegrensa moglegheiter om ein berre lar kreativiteta få frie tøylar. Så må ein berre stille tre spørsmål: Er ubegrensa moglegheiter eigentleg det Donald Duck & Co trenger? Er ubegrensa moglegheiter noko vi som lesarar gir inntrykk av at vi vil ha meir av?
Den gjennomsnittlige lesaren gir kanskje ikkje inntrykk av det, det er det som er greia med oss nordmenn; hvis det er noko vi er vant meg og kjent med så blir vi alltid skeptiske viss nokon vi tilføre det noko nytt og spanande. Personlig vil eg veldig gjerne at disneyteiknarane/forfattarane skal få om ikkje fullstendig ubegrensa, så i hvert fall langt større friheit.
Og finst det nokon som helst grunn til at dei kreative kreftene involverte skal velja å la desse ubegrensa moglegheitene ramme nettopp Disney?
Vel, skulle dei la det ramme disney så er det i hvertfall i ein viss grad vere sikre på at det ikkje blir umiddelbar fiasko, i og med at figurane er så godt kjende fra før. Startar man med noko heilt nytt, så er det ingen garanti for noko som helst. Så vidt eg veit er det svært få av dei kreative kreftene i disney som har gjort stor suksess med eigne prosjekt etter at dei begynte i disney.
Sjå på Charles Schultz' Knøttene. Serien gjekk i femti år før Schultz døydde, og det er eigentleg ikkje dei heilt store forskjellane på dei første stripene og dei siste -- nokre nye figurar, medan andre som t.d. Sniff har gjennomgått ekstreme forandringar, men konseptet er omtrent identisk, og gode gamle Baltus er framleis gode gamle Baltus. Likevel er serien ein av dei best likte avisseriane i verda. Sjå på Bill Wattersons Tommy og Tigern. Med mindre ein er Tommy og Tigern-ekspert, er det heilt umogleg å plukke ut ei stripe og prøve å tidsbestemme den, for i løpet av seriens tiårsperiode er det strengt talt ikkje mykje som forandrar seg. Serien gjekk i ti år, og heile konseptet, heile ånden, alt, er ganske identisk i dei første stripene som i dei siste. Men serien hyllast verda over som eit meisterverk. Sjå på Goscinny/Uderzos Asterix. Eg vil ikkje hevde at den serien har eksperimentert så veldig oppgjennom tida, den har alltid handla om ein liten gallerstamme som liker å spise stekt villsvin og jakte på romarar. Det einaste albumet eg kan hugsa som har vika nemneverdig frå denne oppskrifta er «Det store himmelfallet», og det blei jo òg slakta. Så kvifor forandre på ei oppskrift som faktisk fungerer?
Blir ikkje heilt rikgtig samanlikne DD&Co med Tommy og Tigeren, Køttene, Asterix og liknande seriar. Dette er seriare der alt er krediert éin person (ev. to, teiknar og forfattar treng jo ikkje vere same person) Det er seriar som ikkje lagas i bøtter og lass, det kjem ut eit album i året eller noko liknande. Då ville det sjølvsagt vere dumt å forandre oppskrift for kvart album. DD&Co derimot er samlebandsteikneseriar som lages av hundrevis av forskjellige teiknarar og forfattarar og som det produseras enorme mengder av kvart år. Det fører til at idear blir oppbrukt og at mange historiar blir like. Sjølv om ei oppskrift fungerer aldri så godt så blir resultatet kjedelig hvis den brukas for ofte. Følger man den vanlege oppskrifta kan man vere trygg på å behalde dei faste lesarane, men av og til trengs det noko nytt og spanande for å greie å skaffe seg nye.
Dersom det er den same oppskrifta som gjorde at folk satte så stor pris på Carl Barks' seriar som har skulda for at Donald-bladet hadde over ein million lesarar for tjue år sidan, kvifor skal ein eigentleg ønskje å gå bort frå det konseptet?
Eg synes i grunn ikkje det lages historiar etter Barks oppskrifta lenger. Det er nokon teiknarar/forfattarar som skiljer seg ut, som f. eks. Don Rosa og Marco Rota, men dei følger sine eigene oppskrifter. Det er det som gjer at dei i kvalitet hevar seg langt over røkla. Dessverre er det alt for få av dei.
Det begynner å bli ei stund sia eg hørte siste nytt ang. DD&Co’s salgstal, men det siste som kom meg for øret var at det er på tur nedover, og eg kan igrunn ikkje tenkje meg at trenden skulle ha snudd. Eg er ganske sikkert på at hvis dei hadde hatt fleire folk av Don Rosas kaliber som hadde hatt like stor friheit som han ovenfor dei vanlege rettningslinjene, så kunne dei fått trenden til å snu. Som eg sa i stad, man må tørre å gå nye veiar skal man klare å skaffe seg nye tilhengarar.
Ein annan ting er korleis lesarar eigentleg reagerer på forandring. For det har då så absolutt vore eksperimentering det siste tiåret. Vi har fått nye figurar, som Prinsesse Gneis. Det har dukka opp heilt nye konsepter, som IT-Andeby. Ein har til og med prøvd å revitalisere Tipp og Topp med Elvebreddskameratene. Korleis reagerer folk på dette? Eg innbiller meg at eg har sett langt fleire utsagn av typen «Æsj, dette stinker» enn av typen «Vel, eg er ingen stor fan av dette, men eg ser det foregår ei utvikling her, og det er i det minste positivt». Skal ein drive prøving og feiling i eit kommersielt produkt, er ein avhengig av at mottakarane godtar at det blir ein del feiling før ein har eit perfekt resultat. Og mange av lesarane vil ikkje eingong ha eksperimentering; dei vil ha seriar som ligger så tett opptil Barks' måte å gjera ting på som mogleg. Slikt blir det ikkje nyskapning av.
Eg synes det er positivt at dei prøvar seg med nye ting no og då, men eg synes eksperimenteringa har vore ganske så lettvint og beskjeden, og dei nye figurane som har dukka opp har stort sett berre vore irriterande. Dei burde satse tyngere og gjere noko som får folk til sperre opp augene og seie: ”Kva i huleste er dette? Dette var jammen overraskande.” Eller noko i den dur. Eg kunne godt tenkje meg at dei kunne gå ein generasjon fram i tid. Eg veit eg har sagt det før, men eg synes fortsatt det er ein glimrande ide å utforske Andeby etter Skrue. Eg hadde blitt fra meg av glede hvis det hadde kome ein lang følgjetong i DD&Co med tittelen ”Andeby etter Skrue”. Ein slik serie ville utelukkande skape blest omkring bladet igjen. Men mange av lesarane er forferdelig konservative og skeptiske mot nye ting og vil som du seier ikkje ha noko eksperimentelle greier. Så eg tvilar på at vi får sjå ein slik serie nokon gong.
Disney-seriane er viktige i teikneseriesamanheng, og dei har hatt enorm betydning for teikneseriemediet verda over og svært tydeleg her i Skandinavia. Innimellom (relativt ofte, dersom ein har ein smak som minner om min) dukker det opp ei verkeleg god historie, og ein sjeldan gong har ein verkelege høgdepunkt av typen Drageherrenes rike. Men meir enn det er det vanskeleg å få ut av ein Disney-teikneserie. Disney-teikneseriane vil sannsynlegvis alltid vera viktige. Men det skal godt gjerast at dei nokon gong blir revolusjonerande nyskapande igjen.
Eg synes Disney-teikneseriane treng ein liten revolusjon hvis dei skal greie å fange interessen til kommande generasjonar.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Innlegget blei sist redigert 12.01.2008, 19:03 av Kristian Rødvand
Kristian Rødvand
23 år, Rana
12.01.2008, 13:26

Jeg vet ikke om det er en revolusjon Donald Duck trenger. Tegneserier er vel i tilbakegang generelt sett, selv om det er flere titler som er fullt lesbare. Målgruppen for ”Donald & co” er barn, så målgruppen vil uansett ikke ha lest mange serier tidligere etter som de ikke har levd så lenge. De vil derfor ikke oppleve serien som repeterende.
Og selv om bladet faller i opplag, så selges det flere bøker enn før. Disse bøkene representerer nok et voksnere publikum og inneholder samlinger av ”kvalitetshistorier”. Dette ser jeg som en grei ordning. I den store mengden av Donald historier får en samle dem som klarer å skille seg ut.
Donald universet er vanskelig å revolusjonere etter som det ikke er Disney som kontrollerer seriene, men uavhengige selskaper som lager serier på lisens. Det å samle de ulike forlagene og tegnerene /forfatterne til å enes om en felles revolusjon, vil være en stor oppgave. Historiene har heller ingen ”hukommelse”. Det som skjer i en historie har ingen innvirkning i en annen. Derfor vil en ”revolusjon” ha liten virkning ettersom alt kan avskrives av neste historie.
geirerik
31 år
14.01.2008, 15:27

geirerik skreiv:
Historiene har heller ingen ”hukommelse”. Det som skjer i en historie har ingen innvirkning i en annen.
Hos Don Rosa fungerer det i betydelig grad slik - det er etter mitt skjønn en av de viktigste forklaringene på hans suksess.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
19.01.2008, 03:30

Ja, men måske også en forklaring på hvordan Don med sine serier malede sig lidt ind i en krog.
Andre forfattere og tegnere plejer ikke få lov til at fortsætte på handlingsrækker Don har begyndt, for det er kun Don der må udvise den kontinutiet (eller sådan kunne det i hvert fald se ud!).
De andre forfattere og tegnere får så vidt jeg forstår heller ikke lov til at fortælle historier der modsiger det der sker i Don's serier, selvom det kunne være nok så god en fortælling. Vi har i hvert fald ikke set meget mere end en håndfuld af den slags serier.
Og disse er af folk omgærdet med lige så meget respekt som Don (Rota: weatern-by-serie der refererer til Skrues fortid) (Horn: figur der griber ind i enkeltes forestillinger om Skrues forældre/familieforhold)
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
19.01.2008, 21:58

Don Rosa er en som har klart å gjøre sin egen greie. Det er også sant at hans historier har en viss hukommelse, spesielt ovenfor Carl Bark sine historier. Don Rosas historie om Skrues fortid og hans slektninger er nok også så godt plantet i Donald universet at det har blitt en historie som andre Donald fortellere må forholde seg til. Likevel vil jeg påstå at selv Don Rosas historier i "nå tid" har liten innvirkning på Donald universets hukommelse. Om Donald blir jaget fra Andeby fordi han har brent opp byen, så vil han fremdeles være bosatt i et ikke brent Andeby i neste historie. Om Donald kan bli Fantonald i noen historier, så kan han ikke det i andre.
geirerik
31 år
22.01.2008, 14:18

Don Rosa har jo selv sagt at han gjerne forandrer på ting hvis det er nødvendig for å få til en god historie. Den absolutte kontinuiteten hvor alt stemmer og passer sammen i et stort puslespill, er det deler av fan-miljøet som har oppfunnet. Det er en ganske morsom øvelse som mange sikkert har hatt stor glede av å pusle med. Men ingen serietegner kan jobbe sånn.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 22.01.2008, 20:44 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
22.01.2008, 20:43

geirerik skreiv:
Jeg vet ikke om det er en revolusjon Donald Duck trenger. Tegneserier er vel i tilbakegang generelt sett, selv om det er flere titler som er fullt lesbare. Målgruppen for ”Donald & co” er barn, så målgruppen vil uansett ikke ha lest mange serier tidligere etter som de ikke har levd så lenge. De vil derfor ikke oppleve serien som repeterende.
Og selv om bladet faller i opplag, så selges det flere bøker enn før. Disse bøkene representerer nok et voksnere publikum og inneholder samlinger av ”kvalitetshistorier”. Dette ser jeg som en grei ordning. I den store mengden av Donald historier får en samle dem som klarer å skille seg ut.
Donald universet er vanskelig å revolusjonere etter som det ikke er Disney som kontrollerer seriene, men uavhengige selskaper som lager serier på lisens. Det å samle de ulike forlagene og tegnerene /forfatterne til å enes om en felles revolusjon, vil være en stor oppgave. Historiene har heller ingen ”hukommelse”. Det som skjer i en historie har ingen innvirkning i en annen. Derfor vil en ”revolusjon” ha liten virkning ettersom alt kan avskrives av neste historie.
Å få alle til å eines om ein felles revolusjon vil nok ikkje la seg gjere, men eg hadde så gjerne sett at nokon hadde tenkt litt nytt og laga ein serie som tok for seg noko heilt anna enn det man er vant til, som ein eigen utgivelse eller som ein følgjetong i DD&Co, eller noko i den dur. En kunne for eksempel gå opp eller ned i alder på figurane, gjere dei yngre (dette har jo i grunn vore gjort i Donald RakkerDuck historiane i DD&Co, som eg personleg synes er av dei betre nyskapningane i bladet), eller gjere dei eldere og la dei avle fram ein ny generasjon. Eller kanskje nokon flyttar fra byen, treffer nye folk og opplever nye ting. Eller kanskje noko meir i den retninga Drageherrenes Rike tok. Eller kva med noko i same retning som serien QuackPack, som eg syntes var eit friskt pust då de kom. Kva som helst, eigentleg. Eg er dritlei av at figurane rallar rundt i Andeby uten forandre seg eller bli eldre og berre gjer dei same tingene på nytt og på nytt i forskjellige settingar osv. Det er grenser for kor lenge dei same figurane er interessante viss dei ikkje utviklar seg.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
02.03.2008, 22:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.