Andeby Online > Diskusjonsforum > Rottefangeren
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Den nye utgaven av "Rottefangeren" i Daan Jippes' strek kommer i neste ukes DD&Co. Jeg har som kjent venner som abonnerer og har derfor lest historien.
De tre første sidene er rentegnet av Jippes etter Barks' skisser. Disse skiller seg lite fra Don Rosas versjon. Det er dog noen mindre forskjeller:
SPOILER:
1)
På side 1 har Jippes lagt til en gressplen foran Skrues binge/kontorbygg, mens Don Rosa har holdt seg til Barks der det kun er et fortau like foran byggningen.
2)
På side 2 gir Petters "elektroniske spørsmålssvarar" råd om å åpne broren i stedet for å sprenge den. Også i dette tilfellet er det Don Rosa som følger Barks.
3)
Sidene 4-9 er helt nye fra Jippes' side.
Alt i alt en helt OK og lesverdig historie, men som min abonnerende venn påpekte - ,mens Don Rosas historie er en typisk Petter Smart historie, har Jippes lagen en Donald-historie. Det er ren uflaks som ødelegger for Petter slik at han må rømme Andeby (=typisk Donald). Min abonnerende venn mener derfor at Don Rosa løste oppgaven bedre enn Jippes - hvilket man til en viss grad må gi ham rett i.
Rosas versjon kan man lese mer om her:
http://coa.inducks.org/story.php/0/H+89174
Jippes' versjon har koden: D 2006-373, men den er foreløpig ikke indeksert i INDUCKS/COA.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 16.11.2007, 17:57 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
16.11.2007, 17:39

Hva er historien bak denne historien? Er dette en historie Barks ikke laget ferdig, som Rosa og Jippes har laget hver sine tolkninger av? Husker at jeg har lest noe om denne en plass før, uten at jeg husker hvor i farta....
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
16.11.2007, 17:49

whitesand skreiv:
Hva er historien bak denne historien? Er dette en historie Barks ikke laget ferdig, som Rosa og Jippes har laget hver sine tolkninger av?
Korrekt.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
16.11.2007, 17:53

Barks skisserte dei tre første sidene, og ingen veit visst heilt kva som skulle skje etter det (eg kjenner ikkje heile historia). Uansett; Don Rosa haldt fram historia i DD&Co 8/1993, og no får vi altså sjå Jippes' variant.
Personleg heller eg mest mot Jippes' variant, først og fremst fordi
SPOILER:
eg alltid har følt at Rosas sluttpoeng (kjempe med ei gigantisk golfkølle-gagen) ikkje har føltes så veldig barksistisk.
-- men når det er sagt, skjønner eg ærleg talt ikkje kvifor Jippes har blitt bedt om å omteikna denne historia. At Jippes er den *teiknaren* som ligg tettast opptil Barks er det liten tvil om, og eg vil òg hevde at Jippes saman med makkaren Freddy Milton har skrive mange av dei mest barksistiske historiene som ikkje er skrive av Barks. Men så lenge ein ikkje har Barks' manus å forholde seg til for resten av historia, får ein ikkje ei Barks-historie uansett: Ein får ei Rosa-historie og ei Jippes-historie. Eg lurer veldig på kva som er bakgrunnen for at Jippes har blitt bedt om å gjenskape denne historia, og sjølv om resultatet blei ei veldig god historie, føler eg unekteleg at det heile verker ein smule ignorant og respektlaust ovanfor Don Rosa.
Uansett håper eg at *ingen* av desse variantane kjem på trykk i CBSV, skal ein ha med noko om denne historia bør ein heller berre trykke Barks' skisser, og eventuelt ein av teiknaranes teikningar til dei første tre sidene av historia. For ingen av desse to historiene er Barks-historier, og dei har difor ingenting å gjera i CBSV. Forskjellen frå «Grønn var min barndoms salat», der det var snakk om rekonstruksjon av to ruter, er at her er det snakk om rekonstruksjon av over halve historia, inkludert heile slutten, og då har ein ikkje lenger ei Barks-historie.
Elles synest eg at innspelet frå Sigvalds abonnerande venn er nokså interessant, men eg er ueinig med han, fordi eg føler at
SPOILER:
det *ikkje* er uflaks som feller Petter her. Det er derimot det problemet Petter alltid har: Menneskeleg svikt i oppfinningane hans. Problemet som oppstår er ikkje at Petter er uheldig. Problemet er at Petter har gløymt å ta i betraktning at brua kunne vera open då han kom dit. Og det er ikkje eit typisk Donald-plott, det er eit Petter Smart-plott.
Så eg er ueinig i at Rosa løyste oppgåva betre enn Jippes -- eg føler at Jippes hadde det mest interessante manuskriptet her, og at tolkningane elles i ganske stor grad var jamngode -- men eg klør meg likevel spørjande i hovudet og lurer på kvifor Jippes' versjon i det heile tatt blei laga. For all del, god historie, men kvifor blei denne versjonen laga i det heile tatt??
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.11.2007, 19:41

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Eg lurer veldig på kva som er bakgrunnen for at Jippes har blitt bedt om å gjenskape denne historia, og sjølv om resultatet blei ei veldig god historie, føler eg unekteleg at det heile verker ein smule ignorant og respektlaust ovanfor Don Rosa.
Respektløst er det helt klart. Samme hvilken som er best. Har du tenkt og spørre egmont som dette? Eller er det slik at de ikke svarer på sånt? 
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Villas Vidvei
Oslo
16.11.2007, 19:59

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
16.11.2007, 20:02

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Nei, kvifor skulle eg spørja Egmont om slikt?
Vet ikke de det, da?
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Villas Vidvei
Oslo
16.11.2007, 20:07

Nå kan Olaf sikkert svare for seg selv, men såvidt jeg vet sitter han opptatt med å skrive Donald-manus for tiden. Og da er det litt dumt hvis han må bruke tid på å undersøke ting som AO-medlemmer spør om - han er jo ikke opplysningen 1881 heller. Jeg har også erfaring med kontakt med Egmont, og det er ikke sånn at man bare kan ringe dem og spørre om alt mulig. Som manus-forfatter har du kun kontakt med en fast redaktør, og det jo ikke sikkert at han eller hun vet svaret på spørsmålet en gang.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
16.11.2007, 21:45

Har ikkje lest Jippes-versjonen, så eg burde vel vere forsiktig med å uttale meg, men eg kan ikkje fatte og begripe kvifor dei har fått laga ein ny versjon av denne historia. Den kan då umogleg vere betre enn Don Rosas versjon. Eg er heilt einig i at det er respektlaust overnfor sistnemte at den nye historie i det heile tatt vert laga, hadde eg vore Don Rosa hadde eg nok blitt veldig fornærma.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
16.11.2007, 21:47

Ja, ikke sant? Men hvis du leser Jippes-versjonen tror jeg du må innrømme at den er bedre.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Villas Vidvei
Oslo
16.11.2007, 22:05

OK, konkurranse: Egmont lar alle de 20 største tegnerne og manusforfatterne lage sin egen versjon av denne historien, så kan man la DD-leserne avgjøre hvilken de syns er best!
Nåvel, kanskje lite sannsynlig scenario, men vel verdt en tanke...
Men er ellers noenlunde enig med de fleste her, skjønner ikke helt hvorfor denne ble tegnet om av Jippes. Men historien var jo grei nok den.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
16.11.2007, 23:19

Kanskje var det Jippes som fikk lyst til å tolke Barks uferdige manus og at han derfor bad om lov til å gjenskape historien? Siden plottet skiller seg mye fra Rosas tolkning, ser vel Egmont på tolkningen som en "ny" historie. Uansett synes jeg bare det er spennende at de to har laget hver sin versjon!
Solveig
32 år, Trondheim
16.11.2007, 23:41

Villas skreiv:
Ja, ikke sant? Men hvis du leser Jippes-versjonen tror jeg du må innrømme at den er bedre.
Og så ender vi nok en gang opp med en debatt for eller mot Rosa...
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 17.11.2007, 16:02 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
17.11.2007, 15:42

Sigvald skreiv:
Og så ender vi nok en gang opp med en debatt for eller mot Rosa...
Grunnlaget for det ble da lagt allerede i første innlegg i denne tråden.
Sigvald skreiv:
SPOILER:
Min abonnerende venn mener derfor at Don Rosa løste oppgaven bedre enn Jippes - hvilket man til en viss grad må gi ham rett i.
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
17.11.2007, 15:52

Om man foretrækker Jippes-versionen af denne serie (som jeg ikke selv har læst endnu), fremfor Rosas version fra 1989 har vel meget lidt at gøre om man kan lide Don Rosa eller ej?
Jeg foretrækker Rob Kleins rentegning af de første tre sider af serien, fremfor Don Rosas, fordi Rob's rentegning ligger tættere på Barks forlæg, og fordi han ikke har lagt detaljer ind, sådan som Don har.
Men det gør mig da ikke til en mindre fan af Don, synes du?
Man har vel lov til at synes at det ikke er alt som ens nulevende yndlingstegner gør der er det bedste i verden?
Glæder mig til at læse serien.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
17.11.2007, 15:53

AC skreiv:
Men det gør mig da ikke til en mindre fan af Don, synes du?
Enig, man behøver ikke splitte sin største fan for noe sånt.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Villas Vidvei
Oslo
17.11.2007, 15:56

Mitt inntrykk er at for svært mange dreier dette seg om at enten liker man Don Rosa og mener at hans versjoner (jfr. "How green was my Lettuce" og "The Pied Piper of Duckburg") er bedre og/eller mer Barks-tro enn Jippes' versjoner, eller så liker man ikke Don Rosa og roser Jippes' versjoner opp i skyene. Så langt har jeg ikke støtt på en eneste en som mener at Rosa er best i det ene tilfellet og Jippes i det andre.
Personlig er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker Don Rosas versjon av de rekonstruerte rutene til "How green was my Lettuce". Jippes ruter er både dårlig tegnet og nevøenes ansiktsuttrykk er for ekstremt - synes jeg. Rob Klein har dog tegnet en tredje versjon, basert på Jippes-versjonen, som er svært bra. Når det gjelder "The Pied Piper of Duckburg" synes jeg at begge versjonene er bra. Rent tegnemessig er Jippes' versjon mer homogen i streken, men Rosa har vært mer tro mot Barks i gjengivelsen av de første tre sidene. Også Rob Kleins versjon av de første tre sidene (som nevnt av AC) er svært bra.
Solveig skreiv:
Kanskje var det Jippes som fikk lyst til å tolke Barks uferdige manus og at han derfor bad om lov til å gjenskape historien? Siden plottet skiller seg mye fra Rosas tolkning, ser vel Egmont på tolkningen som en "ny" historie. Uansett synes jeg bare det er spennende at de to har laget hver sin versjon!
Slik jeg har forstått det, har CBSV-redaksjonen besluttet av Dan Jippes' skal stå for alle rekonstruksjoner, o.l. i CBSV. Som jeg har nevnt et annet sted så gjenstår det å se om dette også gjelder nyere historier som "Horsing around with history" (tegnet av William Van Horn) og "Somewhere in nowhere" (tegnet av John Lustig) - eller om det hele ender opp med å likne en "kampanje" mot Don Rosa.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 17.11.2007, 16:17 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
17.11.2007, 16:12

Som sagt: Jeg syns at Jippes versjonen er best. Men ingen kan si nei til at det var respektøst ovenfor Don Rosa. Daan Jippes har ikke tegnet dårlig i den nye versjonen.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Innlegget blei sist redigert 17.11.2007, 16:41 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
17.11.2007, 16:20

Villas skreiv:
Daan Jippes har ikke tegnet dårlig i den nye versjonen.
Jeg har da heller ikke sagt at Jippes har tegnet dårlig. Jeg har dog påpekt at han har tatt seg visse friheter i forhold til Barks - ikke minst på manussiden.
Rob Klein har forøvrig selv presentert sin versjon av de tre første sidene her:
http://dcf.outducks.org/viewtopic.php?id=22
AC skreiv:
Jeg foretrækker Rob Kleins rentegning af de første tre sider af serien, fremfor Don Rosas, fordi Rob's rentegning ligger tættere på Barks forlæg, og fordi han ikke har lagt detaljer ind, sådan som Don har.
Her får du det til å virke som at Don Rosa ukritisk har tatt seg kunstneriske friheter. Det er ikke riktig. Det han gjorde var å markere at byggningen, som Barks plasserte i down town Andeby, er en "Overflow Bin" - dette fordi Barks var inkonsistent i forhold til Pengebingens lokalisering. Ut over dette tror jeg ikke at Don Rosa har lagt til - eller trukket fra noe på de tre første sidene. Når det gjelder resten av historien tror jeg at verken Rosa eller Jippes kom veldig nært Barks' opprinnelige intensjoner - for jeg mener å ha lest at Barks så for seg at han måtte ha tegnet masse rotter OG masse barn, mens verken Rosa eller Jippes har innkludert barn i sine versjoner.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 17.11.2007, 16:38 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
17.11.2007, 16:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.