Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvordan få komplett Barks på engelsk
Gå tilbake til forumoversikta ...

Lars Martin skreiv:
Det er altså ingen utgave som har med absolutt alt som Barks har laget eller hatt befatning med, og det er vel slik med CBSV også - jeg har forstått det slik at Hakkespetthistoriene ikke er med der. Vi må kanskje vente til bind 30 før vi finner endelig ut hva som blir tatt med og ikke, eller er det noen som vet det?
Så vidt jeg har forstået kommer CBSV til at indeholde alle Barks' historier - også dem han bare har skrevet manuskript til. Dog skal vi nok ikke regne med at få alle skitserne og de gamle udgaver af Strobl m.fl.
Innlegget blei sist redigert 31.10.2007, 16:56 av JAlbertsen
JAlbertsen
Danmark
31.10.2007, 16:51

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
1800 skreiv:
Jo, det finnes faktisk - i digitalt format. Ikke like spennende som å ha papirutgaver, men dog komplett.
Oi! Kvar får ein kjøpt dette?
Mon ikke der snarere er tale om en piratudgave fra nettet end en købt vare.
JAlbertsen
Danmark
31.10.2007, 16:54

Ah, skjønner. Då misforstod eg. Trudde det var snakk om noko utgitt av eit Disney-forlag som Gemstone eller Another Rainbow, og hadde det vore tilfelle hadde eg berre vore irritert på meg sjølv for å ha gått glipp av den utgivinga. For den dagen dei bestemmer seg for å gi ut noko slikt lovleg, kjem eg definitivt til å anskaffe det (forutsatt, sjølvsagt, at prisen er atskillig lågare enn det Egmont tar for papirutgåva ...).
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.10.2007, 17:57

JAlbertsen skreiv:
Så vidt jeg har forstået kommer CBSV til at indeholde alle Barks' historier
Nej, ingen af hans 36 ikke-Disney historier er med i de 30 bind i CBSV. Men måske kommer der et ekstrabind med dem.
En oversigt over de 33 historier, som han tegnede i 1940'erne, kan ses her:
http://www.comicwiki.dk/wiki/Barks_Bear_Book
De tre Droopy-historier, som han skrev i 1950'erne og Harvey Eisenberg tegnede, har jeg ikke noget link til endnu.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
50 år, Færøyene
01.11.2007, 23:36

Solveig skreiv:
Er det noen som vet når CBSV blir tilgjengelig på originalspråket?
Det er vel snakk om at det vil komme i USA også, men jeg vet ikke om det er avgjort eller om det bare er snakk. Det blir vel i så fall tredje gang de samler alt av Barks i en stor serie.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
02.11.2007, 12:24

Benadikt skreiv:
JAlbertsen skreiv:
Nej, ingen af hans 36 ikke-Disney historier er med i de 30 bind i CBSV. Men måske kommer der et ekstrabind med dem.
En oversigt over de 33 historier, som han tegnede i 1940'erne, kan ses her:
http://www.comicwiki.dk/wiki/Barks_Bear_Book
De tre Droopy-historier, som han skrev i 1950'erne og Harvey Eisenberg tegnede, har jeg ikke noget link til endnu.
Jeg har Barks Bear Book, er det da slik å forstå at det er en komplett samling av bjørnehistoriene? Droopy kjenner jeg ikke, du har ingen link, men er de mulig å få tak i - hvor/når er disse utgitt?
Lars Martin
Stranda
02.11.2007, 12:28

Lars Martin skreiv:
Jeg har Barks Bear Book, er det da slik å forstå at det er en komplett samling av bjørnehistoriene? Droopy kjenner jeg ikke, du har ingen link, men er de mulig å få tak i - hvor/når er disse utgitt?
Barks Bear Book indeholder alle bjørnehistorierne, ja.
Droopy-historierne er udgivet i begyndelsen af 1950'erne. Jeg tror ikke, at de nogensinde er genoptrykt. Jeg har købt de tre originale hæfter på ebay.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Innlegget blei sist redigert 02.11.2007, 23:40 av Olaf Moriarty Solstrand
Benadikt
50 år, Færøyene
02.11.2007, 22:06

Benadikt skreiv:
JAlbertsen skreiv:
Nej, ingen af hans 36 ikke-Disney historier er med i de 30 bind i CBSV.
Ah ja, naturligvis. Beklager den upræcise formulering. Det var Barks' disney-historier jeg mente.
JAlbertsen
Danmark
03.11.2007, 12:21

"De tre Droopy-historier, som han skrev i 1950'erne og Harvey Eisenberg tegnede, har jeg ikke noget link til endnu."
Du finner en oversikt her:
http://www.barksbase.de/english/
bbload.htm?bbid=d&bbmain=http%3A//www.barksbase.de/
english/bbd.htm&bbselect=bbdsel.htm
Historiene er utgitt på norsk i Tom og Jerry
Innlegget blei sist redigert 03.11.2007, 14:03 av 1800
03.11.2007, 14:01

1800 skreiv:
...Historiene er utgitt på norsk i Tom og Jerry
Også de tre Droopy-historier? I så fald er jeg meget interesseret i at få oplyst numrene. De er nemlig ikke udkommet på dansk, såvidt jeg ved.
Benadikt
50 år, Færøyene
03.11.2007, 15:16

Finnes det et norsk/skandinavisk Carl Barks ikke-Disneyindex? Jeg har Barks Bear Book, men denne er satt sammen av kopier av amerikanske Our Gang og i sort/hvitt. Jeg er interessert i Barks ikke-Disney historier i farger, og det er mye lettere å lete dersom man har et index.
bingo
38 år, Sandefjord
03.11.2007, 16:31

Det finnes et kombinert index hvor også Our Gang er med. Noen andre enn meg må svare på hvilke numre av Tom og Jerry som inneholder disse tre historiene, fordi jeg ikke har noen av disse heftene selv.
03.11.2007, 18:54

Bruno Bjørn og Benny Burro gikk i norske Tom og Jerry f.o.m. 7/1983 t.o.m. 8/1985. Barks historier med Droopy har jeg litt problemer med å finne ut hvilke det er. Men flere Droopy historier er med i denne perioden. Droopy (Happy Hound) i Tom Og Jerry 10/1983 er kreditert både art og story Carl Barks, denne er også trykket i 3/1990.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
03.11.2007, 22:41

bingo skreiv:
... Jeg er interessert i Barks ikke-Disney historier i farger...
De danske udgivelser er listet her (men oversigten er ikke helt færdig):
http://www.comicwiki.dk/wiki/Bruno_Bj%C3%B8rn_og_Benny_%C3%86sel
Øyvind Braaten skreiv:
... Barks historier med Droopy har jeg litt problemer med å finne ut hvilke det er. Men flere Droopy historier er med i denne perioden. Droopy (Happy Hound) i Tom og Jerry 10/1983 er kreditert både art og story Carl Barks, denne er også trykket i 3/1990.
På amerikansk var der to Happy Hound-historier, som Barks både skrev og tegnede. De er begge udgivet i Danmark og Norge.
Derimod de tre Droopy-historier, som Barks skrev manuskript til, og Harvey Eisenberg tegnede, tror jeg ikke er udgivet i Skandinavien. Men hvis de skulle være udgivet, ville jeg gerne finde disse hæfter!
Benadikt
50 år, Færøyene
04.11.2007, 22:16

Benadikt har sent meg scans av de tre Droopy historiene. Har sett igjennom Tom og Jerry 7/1983-8/1985 uten å finne disse på norsk, dessverre.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
05.11.2007, 07:47

Nå er jeg i gang med å samle CBLiC. Fikk fatt i førtien album, og det syns jeg ble en pangstart! Det morsomme nå blir særlig å sammenlikne engelske kontra norske navn på bifigurer, og ut i fra det foreta en ubevisst partisk bedømmelse for å finne ut hvilket språk som er best.
I The Duckburg Pet Parade blir en Rajah of Footsore nevnt. På norsk heter han Fotsoph. En-null til Norge der :)
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
13.11.2007, 21:18

bingo skreiv:
Jeg er interessert i Barks ikke-Disney historier i farger, og det er mye lettere å lete dersom man har et index.
Dette er kanskje noe alle vet, men jeg sier det likevel. Det har vel kommet ut fire album med bjørnehistorier; to julehefter nå nylig og to andre for litt lenger siden. De var vel i farger så vidt jeg husker (men det var vel ikke alle historiene).
Lars Martin
Stranda
14.11.2007, 14:26

Har ett komplett CBliC til salgs hvis noen kommer opp med ett godt bud.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
06.12.2007, 21:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.