Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvordan leser dere tegneserier?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvordan leser dere tegneserier?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hvordan beveger dere øynene når dere leser tegneserier? Leser dere snakkeboblene, og bruker sidesynet til å fange opp tegningene? Lar dere øynene gli raskt over tegningene? Eller sitter dere og studerer hver enkelt tegning før dere går videre til neste rute? Er leseteknikken deres avhengig hvem som har tegnet tegningene, eller hvilken stil de er tegnet i (realistisk, funny animal, ...)? Eller kanskje om det er striper, eller lengre serier? Bruker dere tid på å studere splash panels? Leser dere Barks på samme måte som dere leser Rosa? Leser dere Barks på samme måte som Miller, Buscema, ...?

Kent
23 år, Sandnes

21.10.2007, 15:29

Kent skreiv:

Hvordan beveger dere øynene når dere leser tegneserier? Leser dere snakkeboblene, og bruker sidesynet til å fange opp tegningene? Lar dere øynene gli raskt over tegningene? Eller sitter dere og studerer hver enkelt tegning før dere går videre til neste rute? Er leseteknikken deres avhengig hvem som har tegnet tegningene, eller hvilken stil de er tegnet i (realistisk, funny animal, ...)? Eller kanskje om det er striper, eller lengre serier? Bruker dere tid på å studere splash panels? Leser dere Barks på samme måte som dere leser Rosa? Leser dere Barks på samme måte som Miller, Buscema, ...?

Jeg leser snakkeboblene, og bruker sidesynet til å fange opp tegningene.
Rosa tegninger studderer jeg godt.

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

21.10.2007, 15:35

Kent skreiv:

Leser dere Barks på samme måte som Miller, Buscema, ...?

Hvem er Miller og Buscema???

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

21.10.2007, 18:22

Google it.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

21.10.2007, 18:49

V-vidvei skreiv:

Jeg leser snakkeboblene, og bruker sidesynet til å fange opp tegningene.

Det er slik jeg også leser tegneserier, når jeg ikke er spesielt interessert i tegningene. Det gjør at jeg ofte ikke får med meg for eksempel bakgrunnsgags før ved andre eller tredje gjennomlesning. Får du med deg bakgrunnsgags når du ikke studerer tegningene?

Grunnen til at jeg startet tråden var at jeg lurte på hvor mange som ikke studerer tegningene, og kanskje derfor om de har problemer med å oppfatte en del av detaljene i rutene. Spesielt når det gjelder Donaldhistorier.

[m]Sigvald[/] skreiv:

Miller er forfatteren og tegneren av for eksempel Sin City og 300, som ble filmatisert for ikke så lenge siden. Han er også forfatter og tegner av Batman: The Dark Knight Returns, og forfatter av Batman: Year One. To tegneserier som fikk betydning både for figuren Batman, tegneserier generelt og utgjorde en del av bakgrunnen for filmen Batman Begins. Personlig mener jeg Miller er kanskje den flinkeste tegneserietegneren når det gjelder layout.

John Buscema var en av Marvels "big guns". Han er mest kjent for arbeidet med The Avengers, The Silver Surfer og Conan the Barbarian. Han har også jobbet litt på de fleste av Marvels store titler.

Kent
23 år, Sandnes

21.10.2007, 20:02

Kent skreiv:

[m]Sigvald[/] skreiv:

Miller er forfatteren og tegneren av for eksempel Sin City og 300, som ble filmatisert for ikke så lenge siden. Han er også forfatter og tegner av Batman: The Dark Knight Returns, og forfatter av Batman: Year One. To tegneserier som fikk betydning både for figuren Batman, tegneserier generelt og utgjorde en del av bakgrunnen for filmen Batman Begins. Personlig mener jeg Miller er kanskje den flinkeste tegneserietegneren når det gjelder layout.

John Buscema var en av Marvels "big guns". Han er mest kjent for arbeidet med The Avengers, The Silver Surfer og Conan the Barbarian. Han har også jobbet litt på de fleste av Marvels store titler.

OK, takk for informasjonen!

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

22.10.2007, 00:15

Kent skreiv:

Miller er forfatteren og tegneren av for eksempel Sin City og 300, som ble filmatisert for ikke så lenge siden. Han er også forfatter og tegner av Batman: The Dark Knight Returns, og forfatter av Batman: Year One. To tegneserier som fikk betydning både for figuren Batman, tegneserier generelt og utgjorde en del av bakgrunnen for filmen Batman Begins.

Og ikke minst sto han bak den aller beste perioden med Daredevil-serier (som også var bakgrunn for den mindre gode Daredevil-filmen).

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

22.10.2007, 00:19

Sigvald skreiv:

..Buscema?

Var på Raptus i 1999. Egen Raptus-utgave av Conan.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

22.10.2007, 10:03

Kent skreiv:

Får du med deg bakgrunnsgags når du ikke studerer tegningene?

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg tror at de fleste som leser på *vår* måte ikke gjør det. :-)

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Villas Vidvei
Oslo

22.10.2007, 14:21

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.