Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvilken art er Lovise Lam?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvilken art er Lovise Lam?

Gå tilbake til forumoversikta ...

I Super-Langbeinhistorien "Den store hemmeligheten" i nr. 39 forekommer figuren Lovise Lam. En ganske pen humanoid, men hun har IKKE den tradisjonelle hundenesen.

På mange måter later det til at "andeuniverset" faktisk er dominert av intelligente hunder (hva blir det på latin, Canis Sapiens?) De deler imidlertid verden med mange andre arter, inkludert våre elskede ender.

I vårt univers er det så langt bare apene som har frambrakt en intelligent art, men i Disney-universet ser det ut til at svært mange dyreslag av de forskjelligste typer utviklet intelligente former praktisk talt samtidig! De later til å sameksistere i forbløffende harmoni, når vi tenker på hvor mye rasisme langt mindre forskjeller på ulike menneskeraser har ført til i vårt univers. Men med så mange intelligente arter på en og samme jord er vel stor toleranse en dyd av nødvendighet.

Men altså, hva er Lovise for noe? Ut fra etternavnet "Lam" vil jeg tippe på at hun er et sjeldent eksempel på en intelligent SAU! Når vi ser henne fra siden, kan trekkene hennes virke en liten smule saueaktige, selv om ansiktet har blitt ganske flatt i evolusjonens løp.

Noen bedre forslag?

- Skribent

Skribent
37 år

29.09.2007, 14:27

I og med at dama heter Lovise Lam syns jeg denne tråden virker ganske unødvendig, og mer som en unnskyldning for å pludre i vei om dette og hint. Kåserisjangeren har i og for seg mange sjarmerende trekk, men ikke skjul snakkesaligheten bak psevdo-spørsmål! Folk med tilgang til andre utgivelser av D 2005-383 vil forhåpentligvis kunne be- eller avkrefte om dama har et ovinalt navn også i andre oversettelser.

Hva gjelder kommentaren om "et sjeldent eksempel på en intelligent SAU" vil jeg bare minne om at Disney-universet tidligere har frambrakt såvel taleføre gresshopper som geniale hanekyllinger. Intellektuelt oppegående sauer burde følgelig ikke komme som noen større overraskelse.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 30.09.2007, 05:13 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

30.09.2007, 04:38

Det er ikke ofte jeg er uenig med Karamell, men her nedlegger jeg protest. Innlegg av kåseri-typen er morsomme å lese, særlig når de er så velskrevne som Skribents. Det er fint med korte kommentarer og praktiske opplysninger på AOL, men det ville blitt ganske enformig hvis ikke noen av og til skrev litt lengre epistler hvor de filosoferte rundt ande-universet. Det er jo nettopp variasjonen i typen innlegg som er noe av det sjarmerende med forumet.

Til saken: Rasisme er et ikke-tema i det moderne Andeby, akkurat som seksualitet, alvorlig sykdom og død. Endene blir ikke diskriminert på noen måte, selv om de er en minoritet. Skulle man lete etter en historisk årsak til dette, kunne det jo tenkes at endene i Andeby nyter en viss status fordi det var Kornelius Kvakk som grunnla byen og Skrue McDuck som bygde den opp.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

30.09.2007, 11:55

Eg kan ikkje fatte og begripe at eg ikkje før no skjønte at namnet Lovise Lam var eit ordspel på Lois Lane.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

30.09.2007, 12:27

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Eg kan ikkje fatte og begripe at eg ikkje før no skjønte at namnet Lovise Lam var eit ordspel på Lois Lane.

Hehe, ja da er du en smule treig. :-) Har du forstått at Langbein og Super-Langbein er samme person?

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

30.09.2007, 12:43

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Hm, da er vi to! Det falt ikke meg inn heller, før du sa det!

Kanskje hun het "Louise Lamb" på engelsk, noe som ville være en enda klarere allusjon? Men Lois Lane har aldri vært tegnet som blondine, vel? Kanskje tegneren heller ikke tok poenget...

- Skribent

Innlegget blei sist redigert 01.10.2007, 13:32 av Skribent

Skribent
37 år

01.10.2007, 13:30

Jeg følte at hele historien hadde mer Supermann følelse enn noen Super-Langbein historie jeg noen gang har lest, så jeg er overrasket over at det er flere som ikke tok ordspillet. På den annen side kan det jo hende at jeg tenkte Supermann FORDI jeg tenkte på Lois Lane. Selvfølgelig har det jo også litt med hvor kjent man er med Supermann universet. Hver gang jeg ser et navn med initialene LL tenker jeg på Supermann. Det er en del mennesker i det universet med de initinalene.

ばか! (Baka!)

Innlegget blei sist redigert 01.10.2007, 14:01 av Chrisron

Chrisron
31 år, Tønsberg

01.10.2007, 13:58

Nils Petter skreiv:

Til saken: Rasisme er et ikke-tema i det moderne Andeby, akkurat som seksualitet, alvorlig sykdom og død.

Det er ganske riktig visse ikke-temaer, ja. Men det skulle vært interessant å finne ut mer om mulig rasisme i denne verdenen.

Det ser ut til at andre verdenskrig på noe vis fant sted i andeuniverset også. Jeg husker en Barks-historie fra sent 40-tall (?) der Donald dykker og ser et sunket skip ”fra krigens dager”. Det er visstnok også en Barks-tegning der vi ser et eksemplar av ”Mein Kampf” på en søppelhaug, så det fantes en Hitler i denne verdenen.

Siden Disney-policyen ikke tillater at vi får se annet enn de mest barnevennlige utsnittene av dette universet, kan vi bare spekulere over detaljene. Men det er lett å se for seg en Hitler med hundenese som slår seg opp ved å hisse til rasehat mot en av Tysklands minoriteter: de fordømte ENDENE! Han fremstiller dem som en femtekolonne i samfunnet og gir dem skylden for at Tyskland tapte første verdenskrig.

Nazistene griper makten og andre verdenskrig bryter ut. Hitler inngår en ikke-angrepspakt med Stalins Brutopia, men bryter den siden. Brutopia og de vestallierte slåss med Nazi-Tyskland, mens forholdene blir stadig verre for de tyske endene. Noen, blant annet en briljant fysiker som tydeligvis heter Andbert Beinstein, har allerede rømt landet (Beinstein ender opp i USA og vil bidra til utviklingen av atombomben). Nazistene iverksetter den ”endelige løsningen” på andeproblemet og prøver å utrydde alle Europas ender i konsentrasjonsleire.

Som i vårt univers går de allierte i land i Normandie på D-dagen (dette kan vi utlede av det faktum at Skrue siden bruker betegnelsen ”B-dagen” om den kritiske dagen da B-gjengen slipper ut av fengsel…) Krigen ender i 1945 når brutopiske styrker inntar Berlin, og Hitler begår selvmord.

Etter nazismens fall er verden sjokkert over å oppdage at millioner av ender ble tatt av dage i konsentrasjonsleirene (fjærene ble tatt vare på og brukt i putevar…barbarisk!) Kanskje gikk det hardt ut over de intelligente sauene også, siden intelligente vesener av Lovises art er så sjeldne i dagens Andeby.

Alle innser at rasekriger vil være fullstendig ødeleggende i en verden der det er så mange forskjellige intelligente arter. På femtitallet hersker det derfor en nesten overdreven harmoni mellom de forskjellige rasene, som dokumentert i Barks’ serier.

Til og med kjærlighetsforhold på tvers av artsgrensene blir nå tolerert. Vi husker for eksempel en serie der Dollys andevenninne hadde et forhold til en diger fyr med hundenese (han het visst Bjartmar på norsk, til ære for en tidligere kringkastingssjef som han faktisk lignet på). Verken Dolly eller Donald engang antydet at det var noe usømmelig eller perverst med et slikt forhold, og Bjartmar og kjæresten gikk åpent omkring som et par.

Det sier seg vel selv at disse to aldri kunne få barn sammen, ikke mer enn en and og en hund kunne få felles avkom i vår egen verden. (At begge parter er intelligente, kan neppe gjøre dem interfertile når de har så forskjellig evolusjonær/genetisk bakgrunn.) I etterkrigstiden er samfunnet tydeligvis beredt til å tolerere absolutt ALT, som reaksjon mot nazismens eksesser. Denne toleransen har holdt seg siden. Jeg husker en Rota-serie der Donald (i Dollys fravær) la kraftig an på en dame med hundenese, selv om hun altså kom fra en annen art (og var dobbelt så høy som Donald selv). Vår egen verden kunne nok lære mye av denne bemerkelsesverdige toleransen og rasemessige harmonien.

(Ja, Karamell, jeg pludrer fremdeles i vei, jeg…)

- Skribent

Skribent
37 år

02.10.2007, 21:15

Her er det nok momenter til å starte et dusin interessante diskusjoner, men la meg gripe fatt i dette: Skribent skreiv:

I etterkrigstiden er samfunnet tydeligvis beredt til å tolerere absolutt ALT, som reaksjon mot nazismens eksesser. Denne toleransen har holdt seg siden. (...) Vår egen verden kunne nok lære mye av denne bemerkelsesverdige toleransen og rasemessige harmonien.

Vi HAR jo lært. I den vestlige verden betrakter de fleste av oss en hver form for rasisme med avsky, fordi 2. verdenskrig har lært oss en gang for alle hvor galt det kan gå hvis man begynner å sortere folk. Men det finnes fortsatt andre kulturer som ikke er kommet like langt i læringskurven - kanskje fordi de ble mindre berørt av krigen eller ikke en gang har hørt om Holocaust.

Hvilket bringer meg on-topic: Selv om det ikke finnes rasisme i Andeby eller i Calisota, kan noen huske å ha lest en historie hvor rasisme forekommer andre steder? At endene for eksempel reiser til et land hvor en folkegruppe utnytter en annen? Jeg kan ikke huske noen slik historie i farten, men likevel har jeg en følelse av at problemstillingen har vært reist. Eller kanskje jeg blander sammen Donald og Star Trek ...

Nils Petter
61 år, Moss

02.10.2007, 22:55

Skribent skreiv:

Det ser ut til at andre verdenskrig på noe vis fant sted i andeuniverset også.

Det går også klart frem at det har vært to verdenskriger. I Don Rosas "Tilbake til Gufseplassen" skal guttene og Gråstein kjøpe en gammel flaske med brus/sodavann. Selgeren sier at dette er fra krigens dager hvorpå guttene spør om han mener andre verdenskrig - hvorpå selgeren svarer "Caramba - har det vært enda en?".

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

03.10.2007, 01:27

Skribent skreiv:

(Ja, Karamell, jeg pludrer fremdeles i vei, jeg…;-)

Og det er deg vel unt. Så vidt jeg kan se, er ikke "pludring" blant de punktene forumreglene oppfordrer brukerne til å unngå. :-)

Det jeg til en viss grad mislikte i det innledende innlegget, var følelsen av at Skribent opprettet en tråd med vikarierende motiver: Ikke egentlig for å få svar på det spørsmålet han i utgangspunktet stiller (han gir jo for så vidt selv svaret i sin egen åpningstråd), men snarere for å ha en "unnskyldning" for å legge ut om sine egne tanker om dette og hint. Ja, Nils Petter, slike innlegg/tråder kan være både morsomme og interessante. Det er bare det litt fordekte utgangspunktet (slik jeg oppfatter det) jeg reagerer på. Men kanskje jeg er overfølsom. Mulig jeg projiserer irritasjonen over en annen forumdeltaker, som notorisk oppretter tråder med perifert donaldistisk utgangspunkt for å kunne gi til beste sine oppfatninger om emner som ikke med den beste vilje kan sies å ha noe med Disney-verdenen å gjøre. Dette ville jo i så fall være urettferdig overfor Skribent. Men la nå det fare.

Det ser ut til at andre verdenskrig på noe vis fant sted i andeuniverset også. [...] Det er visstnok også en Barks-tegning der vi ser et eksemplar av ”Mein Kampf” på en søppelhaug, så det fantes en Hitler i denne verdenen.

Kjenner du kilden? Det kan virke som om du bare refererer til en tegning og ikke en reell historie? Selv om Barks etter min mening er den største Donald-kunstneren gjennom tidene, er jeg likevel skeptisk til å la alt mannen har produsert være sannhetsvitner for hva som er "historiske kjensgjerninger i Disney-universet" (etter min mening en selvmotsigelse i seg selv, og antakelig også en hån mot den holdningen Barks selv hadde til sin produksjon).

Mye av Skribents innlegg videre består av spekulasjoner om hvordan den andre verdenskrig kunne arte seg i ande-universet. Personlig syns jeg slike fantasier kan være både morsomme og interessante, men skal jeg være ærlig syns jeg faktisk at Skribents fantasier paradoksalt nok blir ganske fantasiløse. I det store og hele gjengis bare den faktiske krigshistorien i vår verden, med det unntak at Hitler har hundenese, at jødene er ender (hvor kommer dette fra? fins det noen som helst andtydning om at ender noen gang har blitt systematisk utryddet i andeuniverset?), at Sovjet heter Brutopia og at Einstein blir til Beinstein.

Skribent konkluderer med at nazisme og raseideologi i andeuniverset (så vel som i vår verden) etter andre verdenskrig førte til "en nesten overdreven harmoni mellom de forskjellige rasene", med belegg i at "til og med kjærlighetsforhold på tvers av artsgrensene [nå blir] tolerert". Etter min mening er Skribents sidestilling av "ulike menneskeraser" i den reelle verden og "ulike dyrearter" i andeuniverset en kortslutning. For det første var Barks og Disneys USA full av rasisme også etter andre verdenskrig. De fleste har vel hørt om KKK, lynsjing av svarte og sørstatenes segresjonslover. For det andre har "kjærlighetsforhold på tvers av artsgrensene" vært tolerert i Disney-universet til alle tider. Selv i Gottfredsons serier på tidlig 30-tall var hester og kuer kjærester (Klaus og Klara), og katter hadde ofte et godt øye til mus (Svarte-Petter og Minni). Jeg ber rett og slett om et litt mer velfundert grunnlag for disse hypotesene/konklusjonene.

Jeg ønsker ikke å framstå som humør- og fantasiløs. Faktisk syns jeg det kunne vært veldig interessant om Disney kunne lage spennende parafraser/parodier/satirer basert på virkelige hendelser og verdenshistorien. Men for at slike satiriske parodier skal ha en kunstnerisk verdi, må de på en måte ta ett skritt tilbake fra den virkelige verden, og "underliggjøre" den, slik Barks f.eks. gjør når han gir fienden grisetryne og kaller den "Brutopia". Å postulere at endene i Andeby ble forsøkt utryddet under andre verdenskrig (uten noe som helst donaldistisk grunnlag) har etter min mening lite "schwung" over seg. Personlig syns jeg Skribents Andeby-versjon av andre verdenskrig og etterkrigstida er nettopp det jeg selv frykter å framstå som i denne tråden: Humør- og fantasiløs!

torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 03.10.2007, 03:49 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

03.10.2007, 03:04

Skribent skreiv:

Kanskje hun het "Louise Lamb" på engelsk

Hun heter i hvert fall Lois Lam på dansk og Louise Lamm på svensk.

Karamell skreiv:

Å postulere at endene i Andeby ble forsøkt utryddet under andre verdenskrig (uten noe som helst donaldistisk grunnlag) har etter min mening lite "schwung" over seg.

Her tillegger du Skribent meninger vedkommende aldri har gitt utrykk for. Slik jeg tolker Skribent var Endene i Andeby/Calisota like trygge for forfølgelse som jødene i det nordlige California under den virkelige WW2. Skribent taler nemlig rimeligvis om europeiske ender.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 03.10.2007, 04:33 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

03.10.2007, 04:16

Karamell skreiv:

Skribent skreiv:

{{ Det ser ut til at andre verdenskrig på noe vis fant sted i andeuniverset også. [...] Det er visstnok også en Barks-tegning der vi ser et eksemplar av ”Mein Kampf” på en søppelhaug, så det fantes en Hitler i denne verdenen.

Kjenner du kilden? Det kan virke som om du bare refererer til en tegning og ikke en reell historie?

Kilden er den "1. april historien". Husker ikke nummeret. Guttene prøver å lure Donald med en lommebok festet i en tråd. Lommeboken finner de på søppelplassen, like ved ligger Mein Kampf i en haug.

Diff

03.10.2007, 09:22

Jeg tror det finnes en annen referanse til WW2 i en Barks-historie. Donald skal reise til månen i rakett, og sier til guttene: "Save my rationing stamps till I get home, boys." Eller husker jeg feil?

Nils Petter
61 år, Moss

03.10.2007, 11:02

Sigvald skreiv:

Karamell skreiv:

Å postulere at endene i Andeby ble forsøkt utryddet under andre verdenskrig (uten noe som helst donaldistisk grunnlag) har etter min mening lite "schwung" over seg.

Her tillegger du Skribent meninger vedkommende aldri har gitt utrykk for. Slik jeg tolker Skribent var Endene i Andeby/Calisota like trygge for forfølgelse som jødene i det nordlige California under den virkelige WW2. Skribent taler nemlig rimeligvis om europeiske ender.

Her må jeg gi deg rett. Jeg burde ha skrevet "ande-universet" i stedet for "Andeby".

torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

03.10.2007, 12:03

Sjølvsagt fann andre verdskrig stad i andeuniverset. Ein rask titt på avisstriper, teiknefilmar og Walt Disney's Comics and Stories frå første halvdel av 1940-talet burde vera overveldande bevis på det.

«When Der Fuhrer says, 'We is Der Master Race',
we Heil! Heil! right in Der Fuhrer's Face!
Not to love Der Fuhrer is a big Disgrace,
so we Heil! Heil! right in Der Fuhrer's Face!»

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Innlegget blei sist redigert 03.10.2007, 12:25 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

03.10.2007, 12:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.