Andeby Online > Diskusjonsforum > Vicar
Gå tilbake til forumoversikta ...

Vicar er vel en av de mest produktive tegnerne i DD&Co. Blant det han har laget finner vi både gull og gråstein. Har noen av dere en yndlingshistorie av Vicar?
21.09.2007, 14:02

Husker veldig godt en historie ifra 1981. Hadde nettopp sett en episode med Fleksnes hvor modern ville selge huset og Marve ikke ville flytte. Så leser jeg akkurat den samme handlingen med Donald og guttene, og handlingen var altfor lik til at det kunne være tilfeldig. Ramlet nesten av stolen i ren forskrekkelse. Historien het "Att og fram er like langt", DD 1981-47.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
21.09.2007, 15:10

"Hjem til jul" fra 1999. Skrevet av Kari Korhonen. Jeg leser den hver jul i tillegg til Barks-historiene "A Christmas for Shacktown", "Can you Guess" og "Letter to Santa".
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 21.09.2007, 15:55 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
21.09.2007, 15:54

erikh skreiv:
Vicar er vel en av de mest produktive tegnerne i DD&Co. Blant det han har laget finner vi både gull og gråstein. Har noen av dere en yndlingshistorie av Vicar?
Vicarer ikke min personlige yndling, men jeg har jo en av HAN da! Det er
"Donald Duck fredag den trettende". Forrige gang den ble utgitt tror jeg var i NR. 41 2000.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Jeg går på skolen Ullevål skole
Villas Vidvei
Oslo
21.09.2007, 16:49

Nils Petter skreiv:
"Hjem til jul" fra 1999. Skrevet av Kari Korhonen. Jeg leser den hver jul i tillegg til Barks-historiene "A Christmas for Shacktown", "Can you Guess" og "Letter to Santa".
erikh spurte om Vicar.
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Villas Vidvei
Oslo
21.09.2007, 16:51

V-vidvei skreiv:
Nils Petter skreiv:
erikh spurte om Vicar.
Den er tegnet av Vicar.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
21.09.2007, 18:02

Øyvind Braaten skreiv:
V-vidvei skreiv:
Nils Petter skreiv:
erikh spurte om Vicar.
Den er tegnet av Vicar.
OBS!!
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Innlegget blei sist redigert 01.02.2008, 18:12 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
21.09.2007, 18:05

Har lest så mange historier av Vicar at jeg ikke vet hvem jeg skal si, det er som sagt gull og gråstein! Men synes at en historie som nettopp var i bladet med guffen som skulle få førerkort var litt morsomt tegnet men handlinga var middels:-s.
Superpotet!
Potet Mos
13 år
21.09.2007, 22:20

Potet Mos skreiv:
Men synes at en historie som nettopp var i bladet med guffen som skulle få førerkort var litt morsomt tegnet men handlinga var middels:-s.
Klarte jeg det? :)
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
22.09.2007, 01:02

Guffen Delbekk skreiv:
Potet Mos skreiv:
Men synes at en historie som nettopp var i bladet med guffen som skulle få førerkort var litt morsomt tegnet men handlinga var middels:-s.
He, he! Tja, si det!
Villas Vidvei
- Andeby i Dag
Innlegget blei sist redigert 01.02.2008, 18:13 av Villas Vidvei
Villas Vidvei
Oslo
22.09.2007, 15:20

V-vidvei skreiv:
Guffen Delbekk skreiv:
Potet Mos skreiv:
He, he!
V-vidvei: Slike innlegg er meget irriterende for alle andre, da de er nødt til å åpne en tråd kun for å lese et innlegg der det står "He, he!".
Håper at du (og flere) kan unngå dette i fremtiden...
borteherfra
15 år, Tromsø
22.09.2007, 23:59

Øyvind nevnte en Vicar-historie fra nr. 47/1981 der sammenhengen med en Fleksnes-episode var ganske tydelig. Morsomt - og merkelig nok ble samme opplegg (?) brukt i nr. 40/1981, altså bare syv nummer tidligere. Da var Donald vaktmester på et helsesenter der han åpner restaurant for pasienter som er der for å slanke seg. Igjen helt parallellt med en Fleksnes-historie altså. Pussig...
25.09.2007, 07:55

Ikkje så veldig pussig. Begge desse historiene er skrive av Alan Simpson og Ray Galton, som såvidt meg bekjent begge blei headhunta til Egmont fordi dei hadde opparbeida seg eit rykte som vellykka forfattarar for britisk TV. Fleksnes' Fataliteter er basert på ein britisk TV-serie, og IMDB stadfester at Simpson og Galton har jobba med denne. Så her er det rett og slett snakk om at serieskaparane har vald å bruke det same plottet to gonger.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
25.09.2007, 08:34

Det ante meg at dette hadde sammenheng med Fleksnes´ britiske opprinnelse! Jeg visste likevel ikke at forfatterne bak serien også jobbet på DD. Fin opplyning!
25.09.2007, 12:02

erikh skreiv:
Det ante meg at dette hadde sammenheng med Fleksnes´ britiske opprinnelse! Jeg visste likevel ikke at forfatterne bak serien også jobbet på DD. Fin opplyning!
Jeg vil anbefale Niels Houlberg Hansens glimrende artikkel i DDF(R)appet nr. 9, "Den britiske bølge". Her forteller Jørgen Fogedby i et intervju blant annet om Galton og Simpson.
Tommy
24 år, Odda
25.09.2007, 13:33

Av en eller annen årsak, så liker jeg denne historien meget godt. Aner ikke hvorfor, men har sikkert noen nostalgiske grunner liggende bak. Husker jeg leste denne gang på gang på mine besteforeldres hytte hele sommeren 1976.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
25.09.2007, 21:07

whitesand skreiv:
Av en eller annen årsak, så liker jeg denne historien meget godt. Aner ikke hvorfor, men har sikkert noen nostalgiske grunner liggende bak. Husker jeg leste denne gang på gang på mine besteforeldres hytte hele sommeren 1976.:)
Spesielt navn forfatteren av den historien er listet opp med i Inducks... "R. A. G. Clark"...
Tommy
24 år, Odda
25.09.2007, 21:14

Jeg er særlig vokst opp med årgangene fra 77 til 82, og det er jo en periode med mye av Vicar, men også av andre. Disse historiene er blant de første jeg husker, og de har derfor festet seg godt. Ikke alltid fordi historiene nødvendigvis var gode, men også derfor. Jeg har plukket ut 13 Vicar-historier jeg husker godt fra disse seks årene (etter en rask gjennomgang på Inducks):
3/78: Spøkelser på sengekanten (skummel og morsom hverdagsfortelling)
24/78: Kong Salomos miner (simpelt B-Gjeng-triks)
21-23/79: Trofaste Mathilde (jeg likte bilturer på smale fjellveier)
24/79: Geitost er bingo ("kaffen er servert!")
38-39/79: Spør oraklet (Donald blir orakel, småmorsomt)
42/79: Minus fra Milo (morsom tidshistorie)
51/79-1/80: Trøste og bære (jeg likte også gåturer på smale fjellhyller)
13/80: Mysteriet på Ravneborg (gamle borger er kjempespennende)
25/80: Ungdomskilden (skummel historie om guttene som blir til egg)
50-51/80: Tull og rør i Klondyke (Gulda-historie på nivå med Barks og Rosa)
28/81: Skipet som var vekk (moro i havdypet)
34/82: Rosenknopp ("mitt hjerte gjør et hopp hver gang du dukker opp")
42-44/82: Den gråtende sjøormen (småspennende fra Skottland)
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Innlegget blei sist redigert 28.09.2007, 15:13 av Lars Martin
Lars Martin
Stranda
28.09.2007, 15:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.