Andeby Online > Diskusjonsforum > Andre tegneserier
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144

Jørn McDuck skreiv:
[. ...Til info så blir Tex Willer utgitt av Egmont så om ICA tar det inn fordi de selv ønsker å ha et stort utvalg av tegneserier eller om de tar den inn fordi de har en "tvungen" avtale om det ønsker ikke jeg å spekulere så mye rundt, men frykter for at det siste punktet er det som er nærmest sannheten.
Det er nok ikke slik det fungerer. Enten har ICA en ansatt som er veldig interessert i Tex Willer og bestiller, denne måned etter måned - noe jeg ikke tror er tilfelle. Eller så har denne ICA butikken nok kunder som kjøper denne tittelen. Bladcentralen har et datasystem som sender ut titler kun etter salgstall.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
22.09.2007, 22:24

Ok om jeg oppsummerer litt?
I en tid da Nemi har gått på tomgang i tre år (min mening) og Pondus kjører repriser, trenger vi nye norske serier i bladhyllene. Fint at m og Rocky har funnet veien ut i butikkene, men hva med andre talenter som for eksempel Inkalill og Tomte (for bare å ta to - det finnes mange flere)? Og den nye underskogen vi ser vokse fram på Nettserier?
Jeg tror Øyvind var inne på noe da han trakk inn avisene. Jeg kan i farten ikke komme på ETT norsk serieblad som ikke i hovedsak er basert på avis-striper. Det kan virke som om den eneste måten å lansere en ny serie på, er å gå veien om avisene. Så, hvis avisen farer pent med den og leserne liker den, er det mulig at den fanger interessen til et av de store forlagene. Litt synd, egentlig, for det lages mye nytt og bra som ikke er i stripeformat. Jeg hadde ikke tenkt å nevne eksempler, for da er det alltid noen som blir uteglemt, men la meg allikevel trekke fram "Justin Case", "Einar Gerhardsen" og "Retro" som alle kan leses på Nettserier.no.
Men ut fra det Jørn og Øyvind skriver (og dere vet nok mer om dette en jeg) kan det se ut som om det er et nokså håpløst prosjekt å få disse seriene ut i butikkene, fordi distribusjonen av serieblader (i likhet med de fleste andre forbruksvarer) er fullstendig styrt av en eller noen få store og mektige distributører. Av og til skulle jeg ønske at jeg levde i et litt mer pluralistisk land.
Så da er vi kanskje tilbake til spørsmålet om det går an å strømlinje markedsføring og bestilling over nettet, slik at det ikke blir riktig så tungvint som det er i dag. Noen som har konkrete forslag?
Unnskyld at jeg maser sånn om dette, men elsker altså tegneserier og jeg prøver (med vekslende hell) å være en "let's light a candle instead of cursing the dark"-type.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 22.09.2007, 23:47 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
22.09.2007, 23:41

Øyvind Braaten skreiv:
Det er nok ikke slik det fungerer. Enten har ICA en ansatt som er veldig interessert i Tex Willer og bestiller, denne måned etter måned - noe jeg ikke tror er tilfelle. Eller så har denne ICA butikken nok kunder som kjøper denne tittelen. Bladcentralen har et datasystem som sender ut titler kun etter salgstall.
Og det er en del av problemet. Ble fortalt av en kioskeier engang om hvor dårlig hele systemet fungerer. Bladcentralen er veldig snare med å gi færre eksemplarer til et utsalgssted hvis utsalgsstedet selger litt dårlig en måned, men veldig treige til å gjøre det motsatte.
Selv hvis utsalgsstedet ringer og ønsker flere eksemplarer kan de fort bli møtt med holdneingen (Særlig hvis du er en liten butikk/kiosk) "Neei, er ikke forsvarlig å gi deg flere eksemplarer for da får vi fort noen i retur" noe som gjør at de skaper et problem for seg selv.
Hvis da et blad selger to eksemplarer mindre enn normalt en måned eller to og utsalgsstedet derfor begynner å få to eksemplarer mindre, når det da er en normalmåned igjen er det plutselig to personer som ikke lenger kan kjøpe bladet på stedet og derfor må "sloss" om eksemplarene et annet sted eller gir opp bladet helt. (er ikke alle steder i Norge neste utsalgssted er innen rimelig rekkevidde) Dette gjentar seg nå og da og så har man til slutt ingen eksemplarer i det hele tatt, og jo fler blader det skjer med jo mindre interessant ser bladhylla ut. Tilslutt så ender vi opp med at kun store steder som Meny og Narvesen selger andre tegneserier enn Donald og Pondus.
Ser godt resultatet av dette i min nærbutikk. For noen år tilbake kjøpte jeg alle tegneseriene mine der, nå selger de kun Donald og andre Disneyblader og så selger de hele to Fantomet. Og kjøper man ikke Fantomet på utsalgsdagen så er de borte, men flere får de aldri fordet. (Butikken er nærbutikk for ca. 6500 mennesker) Heldigvis for meg så er det ikke altfor langt til en haug av andre butikker og kiosker, men allikevel så er det trist at det er slik utviklingen går.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 23.09.2007, 00:15 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
23.09.2007, 00:11

Øyvind Braaten skreiv:
Det er nok ikke slik det fungerer.
Takk for informasjonen! Liker å lære nye ting hver dag
Nils Petter skreiv:
Så da er vi kanskje tilbake til spørsmålet om det går an å strømlinje markedsføring og bestilling over nettet, slik at det ikke blir riktig så tungvint som det er i dag.
Alt er mulig og jeg har fult tro på at dette er gjennomførbart. Den på dette forumet som har mest erfaring med dette må være Olaf. Hans nettbutikk er en genial sak som gjør det lett å bestille godbiter fra forskjellige forlag som du ikke finner på Coop Mega eller på Bokkilden.no.
Unnskyld at jeg maser sånn om dette, men elsker altså tegneserier og jeg prøver (med vekslende hell) å være en "let's light a candle instead of cursing the dark"-type.
Du er en mann jeg respekterer stort Nils Petter og jeg er selv en "lysets person". Tegneserier i Norge er en "ny" ting. De siste 10 årene har det vokst frem små forlag som tar frem unge og ukjente talenter, de store forlagene gir ut flotte bokserier med eksempler som Kollektivet og Lars Lauvik, nettsteder har vokst opp som omhandler tegneserier. Mye av dette er vel takket være at serier som Nemi og Pondus har gjort at det Norske folk har oppdaget tegneserier. Nye tegneserier, med M i spissen, har startet å ta over. I Bergen blir det årlig arragnert en tegneseriefestival og tegneseriens dag blir marker flere og flere steder i landet. Tegneserier blir mer og mer en folkelig greie. Det er et stykke igjen, men det er viktig og ta en titt over skuldra og se at man faktisk alt har kommet seg et lite stykke på den lange veien.
Hørte jeg noen si "Kvakk!"???
Guffen Delbekk og Jørn McDuck på tur: Reiseguiden
Jørn McDuck
24 år, Trondheim
23.09.2007, 00:36

Nils Petter skreiv:
Fint at m og Rocky har funnet veien ut i butikkene
Rocky er kanskje i butikkene, men nå som de trykker gjennomsnittlig 5 sider tegneserir og 50 sider redaksjonelt stoff i hvert blad, vil jeg ikke akkurat kalle det et serieblad.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
23.09.2007, 01:40

Nils Petter skreiv:
...I en tid da Nemi har gått på tomgang i tre år (min mening) og Pondus kjører repriser, trenger vi nye norske serier i bladhyllene. Fint at m og Rocky har funnet veien ut i butikkene, men hva med andre talenter som for eksempel Inkalill og Tomte (for bare å ta to - det finnes mange flere)? Og den nye underskogen vi ser vokse fram på Nettserier?......
I Nemi finner du nå den veldig gode serien Fabler, og bladet Nemi har aldri vært bedre. Du må for all del ikke gå glipp av dette. Pondus og M er topp, men Rocky ga jeg opp da det sluttet å være tegneserieblad (synd, dette kunne vært så mye bedre).
Tror det er vanskelig å få ukjente titler ut til massene via kioskdistribusjon. De små forlagene kunne gå sammen om å få spredd titlene, men kun til gode utsalsteder som var villige til å gjøre litt ekstra for seriene.
Enig i at et nettsted kunne være en flott handlested for tegneserier. Internett er et sted hvor man kan titte på smakebiter og enkelt handle de titlene man ønsker.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
23.09.2007, 09:01

Jørn McDuck skreiv:
Det er et stykke igjen, men det er viktig og ta en titt over skuldra og se at man faktisk alt har kommet seg et lite stykke på den lange veien.
Takk for oppløftende ord. Jeg ble nok litt påvirket av den bitre artikkelen som startet denne diskusjonen. Men du har selvsagt rett i at det er mye, veldig mye, å glede seg over i serie-Norge.
Øyvind Braaten skreiv:
I Nemi finner du nå den veldig gode serien Fabler, og bladet Nemi har aldri vært bedre.
Helt enig. Men det er biseriene som bærer dette bladet. Jeg betrakter ikke lenger Nemi som noe lokomotiv i norsk serieproduksjon. Rocky, derimot, blir jeg mer og mer glad i (serien, altså. ikke bladet).
Innlegget blei sist redigert 23.09.2007, 10:48 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
23.09.2007, 10:45

Jørn McDuck skreiv:
Alt er mulig og jeg har fult tro på at dette er gjennomførbart. Den på dette forumet som har mest erfaring med dette må være Olaf. Hans nettbutikk er en genial sak som gjør det lett å bestille godbiter fra forskjellige forlag som du ikke finner på Coop Mega eller på Bokkilden.no.
Tviler diverre på at det kjem til å vare. Å organisere eit skikkeleg distribusjonssystem for teikneseriar, nettbasert eller ikkje, må vera forlagsstyrt. Eg kan seie rett ut at enkelte seriar eg har solgt i nettbutikken min tidlegare, kjem eg til å slutte å ta inn fordi dei ikkje er anna enn eit stort pengesluk.
For å utdype: Eg er ikkje Bokkilden.no eller Coop Mega. Eg er veldig mykje mindre. Det medfører at eg ikkje har like mange kunder som dei store butikkane, og det medfører òg at eg ikkje kan stille dei same krava til leverandørane som dei store butikkane. Eg har stort sett valet mellom å ta det eg får eller å la vera.
Det som er tilfelle ved eitt av forlaga eg har kontakt med, er at dei gir meg som forhandler 25 % avanse på heftene (den aktøren som gir meg mest avanse gir 40 %, same aktør tar ikkje betalt for andre blader enn dei eg konkret har solgt). Same forlag krever at for at eg skal få denne forhandlerrabatten, må eg kjøpe minst ti hefter. Det krever at for at eg i det heile tatt skal gå i null, er eg nøydt til å selge åtte av ti hefter, eventuelt meir, ettersom eg må betale portoen i tillegg. Og det er langt frå alle heftene som tar inn som selger såpass mykje. Eg har framleis hefter på lager som har ligge der ei stund og som eg ikkje har solgt eit einaste eksemplar av.
Og her snakker vi om veldig små forlag, som trykker i små opplag. Då kan eg ikkje byrja å prute på betingelsene, for det er kanskje dei einaste betingelsene forlaget har moglegheit til å gi. Hadde eg vore stor sjølv, slik Narvesen er, kunne eg ha stilt krav til forlaget som hjalp meg med å få hjula til å gå rundt, men det er eg altså ikkje.
Og Westwind har eg ikkje eingong turt å kontakte -- eg veit at dei stort sett selger flotte praktutgivelser til høge prisar, og då tør eg ikkje å brenne inne med eit kjempelager som kanskje ingen kjøper. Kall meg kynisk, men ...
Skal ein få i gong ein skikkeleg nettbasert distribusjonssentral for dei små forlaga, må forlaga sjølv organisere dette. Folk som meg, som står utanfor det heile og ikkje har lyst til å tape pengar på det, har ikkje særleg til sjanse i den karusellen.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.09.2007, 08:49

Noen som har hørt om den franske serien Murena?
Det har nemlig ikke jeg, men de fire første albumene samles nå i en bok og blir neste utgivelse i Serieverket.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
25.09.2007, 19:41

Øyvind Braaten skreiv:
Følgende er skrevet 5. august i denne tråden.
Benadikt skreiv:
Drikaton skreiv:
Skuffende "nyhet" fra Egmont: Det er ingen planer om å utgi Sprint's samlede verker i bokform. Synd, da spesielt Franquins historier tilhører toppskiktet blant europeiske serier.
Der er mange Franquin-fans i de nordiske lande, så dette er sandelig en meget skuffende nyhed. Men Egmont udgiver vel det, som kan betale sig, så måske vil en række opfordringer hjælpe?
Da er det ny melding fra Egmont: De HAR planer om å utgi Sprint i bokform i 2008, uten at de har mer konkret å melde akkurat nå.
Da er det bare å glede seg, folkens!!
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
26.09.2007, 13:40

Chrisron skreiv:
Noen som har hørt om den franske serien Murena?.
Dette MÅ da være håndkolorert? Uansett: En serie av typen "hver rute er som et maleri". Imponerende.
Nils Petter
61 år, Moss
26.09.2007, 13:59

Drikaton skreiv:
Da er det ny melding fra Egmont: De HAR planer om å utgi Sprint i bokform i 2008, uten at de har mer konkret å melde akkurat nå.
Da er det bare å glede seg, folkens!!
Fantastisk hyggelig å høre. Hadde en mistanke om at de ville ombestemme seg når danskene skulle utgi bokserien, for jeg regner jo med at det blir den samme som den som skal ut i Belgia og Danmark. Det betyr i såfall at vi får ganske mye Sprint for første gang på norsk, blant annet alt før Franquin og diverse kortere historier. Hurra!
Passer også ekstra bra nå, da både Blueberry og Lucky Luke bokseriene avsluttes rundt nyttår.
Nils Petter skreiv:
Chrisron skreiv:
Noen som har hørt om den franske serien Murena?.
Dette MÅ da være håndkolorert? Uansett: En serie av typen "hver rute er som et maleri". Imponerende.
Det ser slik ut, men om den faktisk ER det har jeg ingen anelse om. Mye man kan få til med en PC idag vet du. Blir veldig spennende å sjekke ut serien.
I tillegg jubler jeg alltid litt ekstra for de utgivelsene i Serieverket som originalt er utgitt på et språk jeg ikke behersker. De ville jeg nemlig ellers aldri blitt kjent med.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 26.09.2007, 14:19 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
26.09.2007, 14:19

Svensk TV2 viser førstkommende lørdg filmen AMERICAN SPLENDOR. Må sees, programmer optageren slik at du kan se filmen etter raptus.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
26.09.2007, 19:39

Og apropos teikneseriefilm: Alle må få sett Persepolis-filmen. Det er ein ordre. Og ein nydeleg film.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
28.09.2007, 12:20

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Og apropos teikneseriefilm: Alle må få sett Persepolis-filmen. Det er ein ordre.
Oppfattet.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
29.09.2007, 15:36

For de som ikke var på Raptus:
Mads Eriksen signerer den nye M-boka på Tronsmo 2. oktober kl. 1500 - 1700.
Innlegget blei sist redigert 01.10.2007, 17:37 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
01.10.2007, 17:36

Kent skreiv:
Hvis det ikke allerede er blitt nevnt:
Conan og edderkoppguden del 3 og 4 er nå å få i butikken.
Tidligere utgitt i Conan 1998.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
04.10.2007, 16:19

Men absolutt verdt å plukke opp dersom man ikke har disse bladene. En av tidenes aller beste Conan-historier.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
04.10.2007, 16:29

Håper noen kan hjelpe meg med denne: For en god del år siden leste jeg en tegneserieversjon av "Married with Childen" (Bundy) på norsk. Den var i sort/hvitt og meget veltegnet, men det er omtrent alt jeg husker. Tror ikke det var hovedserien i bladet, så det kan ha vært snakk om en obskur antologi-tittel som ikke finnes lenger. Det er mulig at det var norsk MAD, men jeg tror det ikke. Noen som vet om en norsk tittel som har trykket Bundy, og eventuelt hvilket nummer eller numre det var snakk om?
Nils Petter
61 år, Moss
06.10.2007, 12:53

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.