Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

«Wand vs. Woodchucks» i DD&Co 39/2007

Andeby Online > Diskusjonsforum > «Wand vs. Woodchucks» i DD&Co 39/2007

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

MikroMidas skreiv:

Det som er viktig er vel at dette er første gangen vi ser en helnorsk donaldhistorie på trykk i Norge ??

Det stemmer nok ikke helt. Håkon Aasnes hadde en del korte historier (1 og 2 sider) som han både skrev og tegnet. Og så er det denne: http://coa.inducks.org/story.php?c=D++1034 (selv om den riktignok er en omskriving av en Zorro-historie)

Tommy
24 år, Odda

16.09.2007, 13:01

1 og 2 sidere er ikke "historier", men ellers har du helt rett :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

16.09.2007, 13:06

MikroMidas skreiv:

1 og 2 sidere er ikke "historier"

Neivel? Hva er minstekravet? 3 sider?

Tommy
24 år, Odda

16.09.2007, 13:16

At du blar om to ganger er ett minste krav :-) Hvis ikke er det en "gag" og ikke en historie.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 16.09.2007, 13:29 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

16.09.2007, 13:28

Hvor er det Don Rosa skal være??

Superpotet!

Potet Mos
13 år

16.09.2007, 13:29

Der har eg endelig fått DD&Co 38/07. Er det berre meg som synest at det ser veldig malplassert ut at det står «Historien er skrevet av Olaf Solstrand og tegnet av Arild Midthun» ved skildringa av historia på «Neste uke»-sida? For all del, eg har ønskja meg slike krediteringar i årevis, eg, men at det står på EI historie og ikkje den andre (som står rett ved sidan av), synest eg at ser litt dumt ut, særleg når det ikkje er snakk om Barks/Gottfredson/Murry/Rosa eller noko her. Dei har berre vald å framheve kven som har skrive og teikna EI av historiene i bladet, av grunnar som neppe er anna enn nasjonalistiske. Berre meg som synest sånt er veldig merkeleg?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

17.09.2007, 14:25

Litt merkelig må jeg nok si, men de vil nok at norske lesere skal være litt obs på at det er to normenn som har laget historia. Personlig synes jeg at de burde skrive hvem som har skrivet manus og hvem som har tegnet på alle <<Neste uke>> serier.

Superpotet!

Potet Mos
13 år

17.09.2007, 14:35

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Dei har berre vald å framheve kven som har skrive og teikna EI av historiene i bladet, av grunnar som neppe er anna enn nasjonalistiske. Berre meg som synest sånt er veldig merkeleg?

Du gir jo svaret selv her... Grunnen er å framheve at det er nordmenn som har laget historien. Også dine tidligere historier har jo fått spesialbehandling på den måten, så det burde vel ikke være så veldig overraskende. Ved din forrige historie var det jo til og med en hel side i bladet som handlet bare om deg. Men jeg tolker det slik at du synes det er merkelig at redaksjonen ønsker å være nasjonalistisk, men det er nå kanskje en gang sånn vi nordmenn er. Jeg går ut fra at Anders And & Co-redaksjonen ikke slår det stort opp hver gang hver gang Lars Jensen har en historie i bladet, men foreløpig så er det jo relativt sjeldent at det kommer historier som nordmenn har vært med på å lage. Og når noe skjer veldig sjeldent, så er det litt ekstra stas når det først skjer.

Tommy
24 år, Odda

17.09.2007, 15:07

Kanskje redaksjonen ser det slik at team Solstrand/Midthun er i ferd med å opparbeide en fan-base i likhet med Don Rosa, eller kanskje de ØNSKER at det skal skje - for å skape litt blest om bladet?

Du har før påpekt at det finnes mange Donald-forfattere som er flinkere enn deg, og det kan vel tenkes. Men for meg er det en egen stemning med S/M-historiene og jeg vil gjerne vite når de kommer. Jeg aner ikke hva denne følelsen bunner i - kanskje historier laget av nordmenn taler mer til vår folkesjel enn historier produsert i andre land. Eller kanskje jeg bare synes historiene er ekstra koselige fordi jeg VET at det er dere som har laget dem. Det spiller ingen rolle, egentlig - gøy er det uansett.

Og hvis spotlighten gir deg litt prestasjonsangst, er jeg redd det er prisen du må betale. Forslag til terapi: Plukk fram et blad fra siste halvdel av 60-tallet og les en av de urdårlige dansk-produserte historiene som kom på trykk på den tiden. Sammenlign så med det du presterer selv når du er på det jevne. Da skjønner du hvorfor jeg og mange andre er glade i dagens historier, og takker våre eventuelle guder for at det finnes forfattere med tid og talent til å videreføre sagaen om Andeby på en skikkelig måte. Historiene er ikke alltid stor kunst, men de er DONALD.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 17.09.2007, 16:43 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

17.09.2007, 16:42

Nils Petter skreiv:

Kanskje redaksjonen ser det slik at team Solstrand/Midthun er i ferd med å opparbeide en fan-base i likhet med Don Rosa,

I motsetning til deg har dei fleste Donald-lesarar aldri lest ei historie skrive av «team Solstrand/Midthun» -- dersom «team Solstrand/Midthun» i det heile tatt kan kallast eit team. Slik eg oppfatter det er vi vel heller to personar som heilt tilfeldigvis har laga tre historier saman. Men uansett: Eg tviler sterkt på at det finst så mange folk som elsker dei historiene eg og Arild har laga saman, ettersom ingen av dei nokon gong har vore publisert.

eller kanskje de ØNSKER at det skal skje - for å skape litt blest om bladet?

Isåfall blir spørsmålet ... kvifor ønskjer dei at «team Solstrand/Midthun» skal opparbeide ein fanbase samtidig som dei IKKJE ønskjer dette for dei andre serieskaparane på «Neste uke»-sida? Tør tippe at Paul Halas har ganske mange fleire fans enn eg har -- men han blir ikkje kreditert på same side. Kvifor ikkje?

Men for meg er det en egen stemning med S/M-historiene og jeg vil gjerne vite når de kommer.

Kinky! :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

17.09.2007, 17:13

Nils Petter skreiv:

Men for meg er det en egen stemning med S/M-historiene

Ikke helt sikker på om du ville dette skulle være morsomt, men det var det... :-)

Tommy
24 år, Odda

17.09.2007, 17:15

Dette kom ikke ut akkurat slik jeg hadde tenkt, nei. For en skitten fantasi dere har, fy!

Men tilbake til saken: Donald-redaksjonen har nok en grunn til å gjøre det de gjør. For meg virker det nærliggende at et helnorsk Donald-team er en nyhets-sak som leserne er interessert i. Jeg ville i hvert fall ha utnyttet dette i markedsføringen av bladet her i landet. Er det for eksempel ikke slik at Arild lager covere som bare brukes i Norge? Dette er jo en ekstra kostnad som redaksjonen ikke ville tatt med mindre de regnet med at det ville gi økt salg og en smule medieomtale.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 17.09.2007, 19:54 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

17.09.2007, 19:53

Nils Petter skreiv:

Er det for eksempel ikke slik at Arild lager covere som bare brukes i Norge?

Nei, det stemmer nok ikke helt. De coverne som brukes i Norge (og som det er Arild som har skissert opp) brukes også i andre Egmont-land.

Tommy
24 år, Odda

17.09.2007, 20:25

Nils Petter skreiv:

... Er det for eksempel ikke slik at Arild lager covere som bare brukes i Norge?...

Nei, de kommer også i Danmark og Sverige. Heftene er like. Vi på AOL og sikkert de på Egmont synes det er stas med en historie av Solstrand og Midthun. Selvsagt er dette en begivenhet som vi legger merke til.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

17.09.2007, 20:32

Det er vel den ALLER første gangen det skjer at en helnorsk historie kommer på trykk....?

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Innlegget blei sist redigert 18.09.2007, 14:35 av Villas Vidvei

Villas Vidvei
Oslo

18.09.2007, 14:31

V-vidvei:

Tommy skreiv:

Det stemmer nok ikke helt. Håkon Aasnes hadde en del korte historier (1 og 2 sider) som han både skrev og tegnet. Og så er det denne: http://coa.inducks.org/story.php?c=D++1034 (selv om den riktignok er en omskriving av en Zorro-historie)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

18.09.2007, 15:17

Takk, det viste jeg rett og slett ikke!

Uansett gratulerer!

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Innlegget blei sist redigert 18.09.2007, 15:23 av Villas Vidvei

Villas Vidvei
Oslo

18.09.2007, 15:22

Gratulerer med ei flott historie på trykk Olaf! Var bladets høydepunkt for meg:) Fine tegninger og detaljer i historia òg.

(Øy, her prøver man og være flinkt prakteksemplar og bruke spoilefunksjonen som man egentlig pleier å rote det til med, også er den jo helt borte. Jaja, sånn kan det gå, ikke kom og si at jeg ikke advarte dere. )

SPOILER:

Selv om jeg ikke er noe språkmenneske, syns jeg likevel alltid det er morsomt når det lekes litt med språk, som i formlene. Men skal vel strengt tatt vente med å brese mer til over helga. Mange som har noe godt å vente på her ihvertfall.

Pss, den helt store spoilinga var det vel uansett ikke:)

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Innlegget blei sist redigert 20.09.2007, 21:31 av Olaf Moriarty Solstrand

Andungen
19 år

19.09.2007, 22:08

Holler på og lese historien av Olaf og Arild den ser sinsykt god ut hittil!

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Villas Vidvei
Oslo

20.09.2007, 13:52

V-vidvei(jeg) skrev:

Holler på og lese historien av Olaf og Arild den ser sinsykt god ut hittil!

Nå er jeg ferdig, helt dødskul men

SPOILER:

det er litt uvanlig at det er Donald som liksom
tok Magica.

(spoilerboks lagt til av moderator)

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Innlegget blei sist redigert 20.09.2007, 21:33 av Olaf Moriarty Solstrand

Villas Vidvei
Oslo

20.09.2007, 14:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.