Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Nytt Papir!

Andeby Online > Diskusjonsforum > Nytt Papir!

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Mi meining er at resirkulert papir tilfredsstiller slike krav. Men så meiner eg òg at det er unaturlig å stille krav om at papiret skal vare i mange hundre år. For all del, det er berre positivt om ting kan leve så lenge, men eg meiner likevel at det ikkje bør gå på bekostning av miljøet.

For å trekke inn eit døme -- eg har relativt mange CD-ar og DVD-ar som eg er svært glad i. Alle desse er laga av eit materiale som oppløyser seg i kontakt med luft. Ti-femten år gamle CD-ar er difor gjerne heilt ubrukelege i dag. Men ein vil då aldri finne på å kalle CD-ar bruk-og-kast-medier av den grunn? Dei færraste tenker på aluminium som eit dårleg materiale å lage CD-ar av, og likevel har resirkulert papir langt lengre levetid (OK, så kan ein ikkje lage CD-ar av resirkulert papir, men du skjøner kva eg meiner).

Men er ikke nettopp dette et problem med vår kultur? Vi lager ting som ikke er ment å skulle vare. Folk er begynt å bekymre seg for om hvilken tilgang fremtidens historikere vil ha til informasjon om oss, ettersom det meste vi produserer ikke er ment å vare lenger en 15-20 år. Er det nasjonalbiblioteket som er i gang med et prosjekt for å hindre et slikt informasjonstap? Jeg er også redd for at når vår forbrukerkultur i stadig økende grad baserer seg på lite holdbare produkter, øker også forbruket og bruk-og-kast-mentaliteten.

Øyvind Braaten skreiv:

Fint at Olaf er miljøbevisst, alle burde være det. Jeg ser på meg selv som miljøbevisst og sparer miljøet når jeg kan, ved f.eks. å ta buss istedenfor bil, kompostere matavfall og kildesortere, men ved tegneserier gjør jeg et unntak.

Det er selvsagt flott at folk gjør en innsats for miljøet, men det er nok ikke disse bidragene som vil "redde verden". Det er et bilde skapt av politikere. Energibehovet i verden vil øke enormt i tiden fremover, og mest i u-land. U-landene vil sannsynligvis få et større energiforbruk enn i-landene i løpet av dette/neste tiår. Per i dag er fossilt brennstoff eneste energikilde som kan dekke det energibehovet. Og de prognoser jeg har hørt om viser at fossilt brennstoff fremdeles vil være viktigste energikilde i 2050. De scenarioer som kan gi håp om at jorda ikke blir totalt forandret forutsetter en stor satsning på grunnforskning, anvendt forskning og utvikling. Politikerne må få pumpet store summer inn i forsknings- og teknologimiljøene slik at vi får utviklet nye energikilder, effektivisert dem vi allerede har og generelt redusere CO2-utslippet fra de teknologiene vi har i dag. Hvis dette ikke skjer, spiller det liten rolle om vi i den vestlige verden kutter all bilkjøring øyeblikkelig.

Så hvorfor mener jeg at tegneserier ikke bør trykkes på gjenvunnet papir?
1. Miljømessig sett spiller det absolutt ingen rolle hvilket papir vi bruker. Mange planter nye trær for å erstatte de gamle.
2. Informasjonstapet for fremtidige generasjoner vil øke.
3. Jeg mener produksjon av varer med høy kvalitet kan redusere bruk-og-kast-mentaliteten.
4. Det er kjekkere å kjøpe og lese tegneserier på kvalitetspapir.

Kent
23 år, Sandnes

29.08.2007, 19:22

Godt svart, Kent, og du har mange gode poeng her (men same kor interessant den måtte vera, foreslår eg at vi legg den generelle miljødebatten på hylla, den er allereie eit stykke inne i det grenselandet vi kallar off-topic -- slikt diskuterer eg gjerne på private melding, dog).

Eg vil gjerne kommentere eit par av punkta dine likevel, dog.

Punkt 1 skal eg la stå, for det var eit argument eg ikkje hadde høyrd tidlegare, og ærleg talt er det ikkje eit område eg har mykje kunnskap om -- eg er skeptisk til at det har ABSOLUTT inga rolle, men ettersom eg ikkje har eit einaste argument å støtte opp den skeptisismen med, legg eg meg foreløpig flat.

Punkt 2: Sannsynlegvis vil mange av mine forelesarar kvele meg i søvne om dei visste at eg skriver dette, men ettersom ein uansett byrjar å få store problemer med å faktisk oppbevare alle dei dokumenta som produserast for framtida, er eg av den oppfatninga at det nasjonalbiblioteket eigentleg burde byrja gjera, er å oppbevare digitale trykkfiler av dokumenta istadenfor. Med rett oppbevaring kan slike vare evig.

Punkt 3 og 4 -- kvifor er det eigentleg slik at alle her inne set likheitsteikn mellom resirkulering og låg kvalitet? Klart, det går an å lage elendig papir ved å resirkulere, men så veldig farleg for kvaliteten kan eg ikkje skjøne at det er. Eg har berre eitt teikneseriealbum eg veit er laga så godt som berre av resirkulert papir, Siri Pettersens Antiklimaks-album, men eg merker ærleg talt ikkje at det er av dårlegare kvalitet enn anna papir. Tvert imot vil eg seie at kvaliteten er BETRE enn mykje av det eg ser i Donald-bladet i dag. Sjølvsagt vil kvaliteten på slikt papir vera lågare enn vidunderpapiret Øyvind fortel om lenger oppe i denne tråden, men er det ikkje urealistisk å håpe at Egmont nokon gong får ein slik papirkvalitet?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

29.08.2007, 20:24

Sigvald skreiv:

Du skal ikke se bort fra at Egmont på et eller annet tidspunkt kan finne det opportunt å satse på resirkulert papir. Noe slikt skjedde da jeg studerte på HSR på slutten av 1980-tallet. Papiret som ble benyttet i kopimaskinene o.l. var da brunlig i stedet for hvitt. På NTNU ble det heldigvis benyttet skikkelig hvitt papir.

(Pussig hvordan denne tråden plutselig kom til liv igjen, etter så lang dvale) Dere må være klare over at resirkulert papir og miljøvennlig papir ikke nødvendigvis er det samme. Et papir som ikke er resirkulert kan godt være mer miljøvennlig. Det brukes som oftest lang større konsentrasjon av blekemidler ved produksjon av resirk, enn ved produksjon av nytt papir. Og resirkulerte kvaliteter er ofte dyrere enn "vanlige" kvaliteter. Kopipapiret du sikter til fra midten av 80-tallet er et godt eksempel. Husk også at et papir som ser resirkulert ut ikke nødvendigvis er det. Videre er resirkulert papir vanskeligere å trykke på med god kvalitet, og dette kan være en faktor som (spesiellt på store rotasjonstrykkerier) gjør at man i hvertfall unngår de kvalitetene som har størst innslag av resirkulerte fiber.

Etter at man i større grad er begynt å bleke papiret med aktivt oksygen i stedet for klor, samt at man benytter miljøvennlige limstoffer, er de fleste papirkvaliteter på det europeiske markedet i dag svanemerket. Enten de er resirkulerte eller ikke.

Jeg er helt enig med Olaf: Dersom Egmont ville vise seg fra en miljøvennlig side, er det ikke papiret som er vesentlig, men heller det tullete leketøyet og den irriterende plastpakkingen som de serverer bladet i.

Tilbake til trykksaken. Papiret "gjør" veldig mye av trykksaken. Felles for så godt som alle varianter av moderne magasinpapir er, uavhengig av om overflaten er matt eller blank, at de består av såkalt treholdig papir. Dette vil si at basisen for papiret er tremasse og ikke ren cellulose. Dette betyr at papiret inneholder en del lignin, og det er dette som gjør at papiret etterhvert gulner og blir sprøtt. Så. Uansett om det sikkert er mer holdbart enn papir fra noen tiår tilbake, er det på ingen måte evigvarende. Pass derfor på å beskytte skattene deres fra direkte sol-lys.

Skjønt; papir og papir..... det inneholder vel snart mer lim og kritt enn trefiber.....

BOM -Du er hypnotisert!

Innlegget blei sist redigert 29.08.2007, 21:21 av Spøkelseskladden

Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg

29.08.2007, 21:15

......dei dokumenta som produserast for framtida, er eg av den oppfatninga at det nasjonalbiblioteket eigentleg burde byrja gjera, er å oppbevare digitale trykkfiler av dokumenta istadenfor. Med rett oppbevaring kan slike vare evig.

Vet vi er off-topi, men det interessant.
Dokumenter blir avfotografert i **tillegg** til selve dokumentene, også gamle Donald blir avfotografert. Og ikke nok med det, alle trykksaker er lovpålagt å leveres til nasjonalbiblioteket i **syv** eksemplarer.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

29.08.2007, 21:21

Øyvind Braaten skreiv:

Og ikke nok med det, alle trykksaker er lovpålagt å leveres til nasjonalbiblioteket i **syv** eksemplarer.

Er dette faktum - hvert eneste magasin, lokalavis og fanzine som lages? Til og med reklameflygeblad? Det sier seg selv at her kommer det til å bli plassmangel.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

29.08.2007, 22:49

Spøkelseskladden skreiv:

(Pussig hvordan denne tråden plutselig kom til liv igjen, etter så lang dvale)

Det er ikke så pussig. Jeg ville fortelle om den nye papirkvaliteten i Donald-bladet, og i stedet for å starte en ny tråd om det fant jeg fram til denne tråden som hadde et lignende tema. Så svarte Sigvald på et gammelt innlegg, og så var den gamle debatten i gang igjen...

Tommy
24 år, Odda

29.08.2007, 23:18

MatsGull skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

Og ikke nok med det, alle trykksaker er lovpålagt å leveres til nasjonalbiblioteket i **syv** eksemplarer.

Er dette faktum - hvert eneste magasin, lokalavis og fanzine som lages? Til og med reklameflygeblad?

Nei, dette kan umulig være faktum. Jeg har selv vært involvert i produksjon og utgivelse av blader, i tillegg til et par bøker, og det var aldri snakk om så mange eksemplarer. For bøkene sin del kan tallet kanskje stemme (et BIBSYS-søk for en av dem gir meg 5 eksemplarer totalt,) men for bladene sin del sendte vi f.eks. bare ett enkelt eksemplar til Nasjonalbiblioteket, i tillegg til at et par lokale bibliotek også fikk et eksemplar.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

Innlegget blei sist redigert 29.08.2007, 23:27 av SvK

SvK
25 år, Bergen

29.08.2007, 23:24

SvK skreiv:

MatsGull skreiv:

Øyvind Braaten skreiv:

Er dette faktum - hvert eneste magasin, lokalavis og fanzine som lages? Til og med reklameflygeblad?

Nei, dette kan umulig være faktum. Jeg har selv vært involvert i produksjon og utgivelse av blader, i tillegg til et par bøker, og det var aldri snakk om så mange eksemplarer. For bøkene sin del kan tallet kanskje stemme (et BIBSYS-søk for en av dem gir meg 5 eksemplarer totalt,) men for bladene sin del sendte vi f.eks. bare ett enkelt eksemplar til Nasjonalbiblioteket, i tillegg til at et par lokale bibliotek også fikk et eksemplar.

Jo, det er et faktum. Gjelder aviser, bøker, tidsskrifter osb.:
http://www.nb.no/fag/for_utgjevarar_og_trykkeri/pliktavlevering/kva_skal_avleverast/avlevering_av_tidsskrift

Innlegget blei sist redigert 30.08.2007, 00:41 av Øyvind Braaten

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

30.08.2007, 00:40

For å presisere: For bøker, aviser, tidsskrifter og liknande stemmer det at talet er sju eksemplarer (fordelast på dei fem organisasjonane som har ansvaret for denne bevaringa: Tre eksemplar til nasjonalbiblioteket, og eitt kvar til UiO, UiB, UiT og NTNU). Fem av desse skal sendast inn av utgivar (forlaget) og to av dei skal sendast inn av produsent (trykkeri e.l.). For småtrykk av typen reklameflygeblad er saka imidlertid ganske annleis. Der skal det sendast inn berre to eksemplarer, og produsent (trykkeriet) sender inn begge desse. Og for digitale dokument, film og video, lydbøker osb. gjeld heilt eigne reglar.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

30.08.2007, 09:10

Her er det blitt så mange sprikende emner, at jeg ikke helt vet hva jeg skal ta tak i. Syns i hvert fall at den nye papirkvaliteten er helt grei, men så er ikke jeg samler, da. I Finland og Nederland er også omslaget i den tynne papirtypen, som de fleste av dere sikkert vet, og der selger bladet fortsatt svært godt - det er, tross alt, innholdet som er viktigst. Det hadde ellers vært fint om plastlekene ble borte, men dette kommer ikke til å skje så lenge konkurrentene fortsatt legger ved leker. Og det er tydeligvis lekene barna ser først. Man kan nesten si at det bladet følger med leken, heller enn omvendt!

Fan2met
32 år, Oslo

30.08.2007, 10:02

Øyvind Braaten skreiv:

Jo, det er et faktum. Gjelder aviser, bøker, tidsskrifter osb.:
http://www.nb.no/fag/for_utgjevarar_og_trykkeri/pliktavlevering/kva_skal_avleverast/avlevering_av_tidsskrift

OK, du har sikkert rett når det gjelder hvilke regler som gjelder, men i praksis tror jeg ikke dette blir overholdt 100 % av alle de det gjelder.

SvK
25 år, Bergen

30.08.2007, 11:37

Eg trur dei færraste lovar og reglar blir overholdt 100 % i praksis av alle dei det gjeld.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

30.08.2007, 12:49

Fan2met skreiv:

..... Det hadde ellers vært fint om plastlekene ble borte, men dette kommer ikke til å skje så lenge konkurrentene fortsatt legger ved leker. Og det er tydeligvis lekene barna ser først. Man kan nesten si at det bladet følger med leken, heller enn omvendt!

Du har nok rett i det. Det ironiske er at de fleste konkurrentene utgis av Egmont. (Tom og Jerry utgis av Schibsted)

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

30.08.2007, 13:31

I dag fikk jeg mitt første Donald UTEN leke, og papiret var glatt og helt uten skader! Det vakreste Donald-bladet jeg har sett! Sånn utseendemessig, altså. OG i tillegg har jeg gjort en liten innsats for miljøet. Jeg anbefaler det videre. Det føles godt, og kostet meg bare en mail til abo-donaldduck[a]hm-media.no :-) :-) :-)

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

30.08.2007, 22:06

(men same kor interessant den måtte vera, foreslår eg at vi legg den generelle miljødebatten på hylla, den er allereie eit stykke inne i det grenselandet vi kallar off-topic -- slikt diskuterer eg gjerne på private melding, dog).

Enig i at vi lar det ligge her, men jeg tar også gjerne en diskusjon om dette, da det er noe jeg interesserer meg for. Så hvis noen har kommentarer eller synspunkter om miljødebatten, så send meg gjerne en PM.
Jeg tar meg for øvrig den frihet å korrigere en del av innlegget mitt.

Punkt 1 skal eg la stå, for det var eit argument eg ikkje hadde høyrd tidlegare, og ærleg talt er det ikkje eit område eg har mykje kunnskap om -- eg er skeptisk til at det har ABSOLUTT inga rolle, men ettersom eg ikkje har eit einaste argument å støtte opp den skeptisismen med, legg eg meg foreløpig flat.

Jeg ble faktisk overrasket da jeg leste dette. Jeg var nemlig overbevist om at jeg skrev ”liten rolle”. 8 timer relativistisk kvantemekanikk på en dag har tydeligvis konsekvenser… Men det skulle altså stå ”liten rolle”.

Jeg skrev dette punktet ut ifra andre momenter enn de Spøkelseskladden nevner, så takk til den personen for interessante opplysninger.

Punkt 2: Sannsynlegvis vil mange av mine forelesarar kvele meg i søvne om dei visste at eg skriver dette, men ettersom ein uansett byrjar å få store problemer med å faktisk oppbevare alle dei dokumenta som produserast for framtida, er eg av den oppfatninga at det nasjonalbiblioteket eigentleg burde byrja gjera, er å oppbevare digitale trykkfiler av dokumenta istadenfor. Med rett oppbevaring kan slike vare evig.

Dette er noe annet jeg synes er interessant, og kanskje litt mindre OT? Derfor håper jeg det er greit at jeg fører denne delen av debatten videre her.
Jeg synes nasjonalbibliotekets prosjekt er flott. Men hva sier det om vår kultur og vår kulturelle produksjon hvis lovpålegg er nødvendig for å videreføre dette til etterfølgende generasjoner? En stor del av vår tilgang til gamle tekster i dag skyldes vel at private samlere har sett verdien i dem, og derfor tatt vare på dem. Og kvaliteten til blekk, papir og den generelle produksjonsprosessen, kombinert med flaks, har gjort dette mulig.
I et kortere tidsperspektiv er det fremdeles mulig å finne gamle Donaldblader i relativt god stand. At nye generasjoner av samlere kan ha glede av disse bladene skyldes til dels at bladene er laget av et relativt holdbart materiale. Jeg tror ikke gleden hadde vært den samme hvis man måtte stå med lua i hånden og tigget en bibliotekar om å få se en digital kopi.
Jeg synes også at fem organisasjoner som tar seg av oppbevaringen er for lite. Hvis Norge en gang havner i krig skal det ikke mer enn 5 bomber til for å fjerne den omtalte delen av kulturarven.
Og når det gjelder digital lagring: Hvordan lagrer man dokumentene digitalt? Hvordan sikrer man lagringsmediet fra ødeleggelse? Hva gjør man hvis teknologien endrer seg slik at man ikke lenger kan lese av de digitale filene? Har man da mulighet til å overføre den enorme datamengden til nye lagringsmedier? Vi snakker jo forhåpentligvis om en tidsskala på årtusener. (Jeg vet disse spørsmålene er i høyeste grad OT, men jeg ville gjerne hatt svar på dem. Hvis noen har informasjon/synspunkter om dette, så send meg gjerne en PM hvis vi ikke kan fortsette i forumet. Så kan jeg evt. redigere dette innlegget.)

På grunn av plassmangelen, som du nevner, tror jeg ikke vi kan ta vare på alt for fremtiden. Men noe er verdt å ta vare på (vil neste generasjons barn få vite hvordan foreldrene så ut da de var unge, eller vil digitaliseringen medføre at dette går tapt?). Deriblant regner jeg Donaldbladene, som tross alt er blitt en integrert del av vår folkekultur. Da mener jeg det er viktig at for eksempel Donaldbladene blir produsert på en slik måte at vanlige folk ønsker å ta vare på dem, og har mulighet til det. Da er jeg enig med Øyvind Braaten i at ”Tegneserier bør trykkes på permanent, syrefritt papir, med lang levetid”, selv om det er urealistisk. Mengden, og ikke bare sorten, av tilgjengelig materiale sier jo også noe om eldre kulturer.

Når det gjelder punkt 3 og 4 skyldes det for min del at jeg fra barneskolen forbinder resirkulert papir med noen skrivebøker med så dårlig papirkvalitet (gult og grovt) at det nesten var håpløst å se blyantstrekene.

Kent
23 år, Sandnes

01.09.2007, 13:13

Kent skreiv:

[Jeg synes også at fem organisasjoner som tar seg av oppbevaringen er for lite. Hvis Norge en gang havner i krig skal det ikke mer enn 5 bomber til for å fjerne den omtalte delen av kulturarven.

Nå må du huske på at mange av dem som sender trykksaker til disse organisasjonene også har sine egne arkiv hvor de arkiverer det samme. Spør du meg, trenger man vel ikke mer enn én eller to instanser til å arkivere alt dette.
Dette er jo også et spørsmål om ressursbruk, og man bør ikke bruke alt for mye ressurser på dette.
Så vidt jeg vet, har vel Nasjonalbiblioteket haller inne i fjellet hvor ting lagres, og der skulle ting være relativt sikre.

[Hva gjør man hvis teknologien endrer seg slik at man ikke lenger kan lese av de digitale filene? Har man da mulighet til å overføre den enorme datamengden til nye lagringsmedier?

Nå er det jo slik at ny teknologi ikke oppstår fullstendig over natten. Det vil alltid være lengre perioder hvor gammel og ny teknologi eksisterer side om side, hvor man da har muligheten til å konvertere over til den nye teknologien.

SvK
25 år, Bergen

02.09.2007, 12:33

SvK skreiv:

Dette er jo også et spørsmål om ressursbruk, og man bør ikke bruke alt for mye ressurser på dette.

Poenget mitt var at ved å gjøre produktene mer "samlervennlige" kan man bevare flere blader (f.eks.) uten betydelig økt ressursbruk.

Nå er det jo slik at ny teknologi ikke oppstår fullstendig over natten. Det vil alltid være lengre perioder hvor gammel og ny teknologi eksisterer side om side, hvor man da har muligheten til å konvertere over til den nye teknologien.

Du har sannsynligvis rett. Men allikevel gjør du her en antakelse om at vår kultur (og vårt land) er stabile og trygge nok til at dette vil la seg gjøre. Du antar også at vi langt inn i fremtiden vil ha mulighet til å bruke ressurser på en slik oppbevaring. Et annet moment er at også digital lagring opptar et fysisk volum, uavhengig av teknologisk utvikling. Vil man i 3007 ha tilgjengelig fysisk plass til å oppbevare alt som er utgitt på de 1000 årene? (Hvor lang tid vil en konvertering av så store datamengder ta?) Eller kommer en tilfeldig gruppe historikere til å sitte og slette informasjon de anser for å være uviktig? Hvor lett vil det da være å bedømme hvor viktige f.eks. Donaldbladene var for 1000 år siden, basert på bare en digital kopi av hvert blad?

Kent
23 år, Sandnes

03.09.2007, 21:58

Litt sjokkert over at en klage på papir-kvaliteten kan bli en så stor miljø debatt!!

Superpotet!

Potet Mos
13 år

17.09.2007, 14:58

akelakk skreiv:

Det er litt flaut, men eg kjøpte årets første Donald i dag, og eg likar ikkje det nye papiret. Fargene blir ikkje så skarpe og eg tør ikkje tenkje på kor varig det er.
Har aandre reaksjonar/synspunkt på dette?

@:)

Jaa! Det er helt elendig men det kan jo henne at de bytter tilbake leste et sted jeg ikke husker helt hvor hvar (er ikke helt sikkert at de snakket sant.)
men de skrev at i finland hadde lesertalle sunket med 10%! det er ikke helt lur av
Walt Disneys og skifte. Vis jeg eide det selskapet ville jeg SELVFØLGELIG
ikke tenkt på og gjøre noe sånt engang.

Villas Vidvei
- Andeby i Dag

Jeg går på skolen Ullevål skole

Innlegget blei sist redigert 19.09.2007, 12:57 av Villas Vidvei

Villas Vidvei
Oslo

18.09.2007, 17:22

V-vidvei skreiv:

...leste et sted jeg ikke husker helt hvor hvar (er ikke helt sikkert at de snakket sant.) men de skrev at i finland hadde lesertakke sunket med 10%

Hva betyr "lesertakke"???

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

18.09.2007, 19:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.