Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andeby-Wiki - Fremdeles en god idé!

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andeby-Wiki - Fremdeles en god idé!

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

ole damgaard skreiv:

Det er ligesom wikipedia, hvor brugerne selv fylder indholdet på siderne.

Med andre ord: Hente mest mulig informasjon fra forskjellige nettsider.

Enhver bruger kan redigere enhver side.

Hvilket også betyr at enhver kan også kan ødelegge hele wikien med å putte inn masse falsk informasjon og t.o.m. slette informasjon som andre har lagt til.

Ellers høres det ut som en god idè. En god ting kunne vært å skrive av alle forordene i HoF for så å putte det inn i Wikien.

borteherfra
15 år, Tromsø

08.04.2007, 15:43

Azzout skreiv:

ole damgaard skreiv:

Det er ligesom wikipedia, hvor brugerne selv fylder indholdet på siderne.

Med andre ord: Hente mest mulig informasjon fra forskjellige nettsider.

Næh, hellere fra bøger, artikler og viden inde i folks hoveder. Der sidder mange eksperter rundt omkring i verden. Og på dette forum.

He had complaints about life, but never any solutions.

Innlegget blei sist redigert 08.04.2007, 15:55 av oledamgaard

oledamgaard
29 år, Danmark

08.04.2007, 15:55

Det ville jo vært dumt å ikke hente informasjon fra andre nettsider?

borteherfra
15 år, Tromsø

08.04.2007, 15:59

Azzout skreiv:

Hvilket også betyr at enhver også kan ødelegge hele wikien med å putte inn masse falsk informasjon og t.o.m. slette informasjon som andre har lagt til.

Jep. Men det kan altid rettes tilbage igen. Man skal have nogle moderatorer, som retter sådan nogle ting.

En god ting kunne vært å skrive av alle forordene i HoF for så å putte det inn i Wikien.

Næh, det ville være en copyright-overtrædelse.

oledamgaard
29 år, Danmark

08.04.2007, 15:59

ole damgaard skreiv:

ja, men du sier jo selv at du/man/jeg/vi skal hente informasjon fra bøker..?

Egmont har vel ikke mere copyright enn andre..?

Innlegget blei sist redigert 08.04.2007, 16:03 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

08.04.2007, 16:02

Azzout skreiv:

ole damgaard skreiv:

ja, men du sier jo selv at du/man/jeg/vi skal hente informasjon fra bøker..?

Egmont har vel ikke mere copyright enn andre..?

Der er forskel på at 'hente information fra' og at 'skrive af'.

oledamgaard
29 år, Danmark

08.04.2007, 16:04

Jeg kan se på innleggene mine at det ser ut som om jeg er imot en wiki, men det er absolutt ikke meningen.

Derimot er jeg svært positiv og jeg sitter på mye nyttig informasjon om tegnere, forlag osv..

borteherfra
15 år, Tromsø

08.04.2007, 16:11

Med dei planene som for augeblikket foreligg for Andeby Onlines vidare utvikling, kan eg vel no seie 100 % sikkert at Andeby Online *ikkje* vil få ein wiki. Det verka som ein god idé på eit tidspunkt, men eg er no av ei anna oppfatning.

Lover at det snart vil dukke opp noko anna i staden for dette, men ein wiki blir det ikkje.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

05.08.2007, 19:34

Eivind72 skreiv:

Sigvald skreiv:
{{ I vår ble det lansert et, etter min oppfattning, svært konstruktivt og bra forslag om å utvide Andeby-online med en egen Andeby-wiki. Dessverre virker det som at den ideen sporet litt av da den aktuelle tråden ble penset inn på temaet opphavsrett. Jeg kan imidlertid ikke forstå at det skulle være et uoverkommelig hinder.

Bedre med en generell tegneserie-wiki over alle tegneserier (ikke bare de fra Disney) etter mønster av den danske Comicwiki. Her http://www.comicwiki.dk/wiki/Splint_og_Co kan dere se en særlig bra side, som det ser ut til at en av dette forumets brukere (Benadikt) i stor grad har æren for.

Kan ikke se at opphavsrett skulle være noe problem, så lenge man forholder seg til samme regler som wikipedia. Forøvrig burde det bare være posititivt for forlagene med omtale, det er jo nærmest reklame, så de burde snarere sponse det...

Eivind72

05.08.2007, 21:21

Tak for rosen Eivind.
Der findes også den svenske SerieWikin: http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Seriewikin
som vistnok har eksisteret meget længere end ComicWiki og har hele 11000 artikler.
Jeg synes det ville være udmærket med et tilsvarende norsk projekt. Jeg bruger meget tegneserier.no , som har en del oplysninger om norske tegneserier. Men den er langtfra nogen wiki.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
50 år, Færøyene

08.08.2007, 22:13

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Lover at det snart vil dukke opp noko anna i staden for dette, men ein wiki blir det ikkje.

Hva da, Olaf?

borteherfra
15 år, Tromsø

10.08.2007, 02:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.