Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Donald på besøk i norge

Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald på besøk i norge

Gå tilbake til forumoversikta ...

Har lest "lemenjakten" av Barks, og konkluderer med at Barks brukte Norge og norske steder som inspirasjon til stedet Ostandia. Men mener å huske jeg har lest et sted at Barks også sendte Donald, og muligens også Skrue til Norge ved en annen anledning også. Noen som vet hvilken historie jeg tenker på her? Jeg har prøvd diverse søk mange plasser uten resultater:-(. Håper på hjelp.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

04.08.2007, 23:28

Donald var vel i Oslo i "Europa rundt på fem dager".

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

05.08.2007, 12:11

Jo, det var han, men det var nok ikke den jeg tenkte på, dessverre.

Men takk for forsøket.

whitesand
39 år, Kristiansund

05.08.2007, 14:35

Donald var i Norge under OL i 94 :-) Mener han var skihopper i historien, men husker ikke hvilken historie ... Skal se om jeg finner den senere ;-)

David H
14 år, Østre Toten

05.08.2007, 15:31

David H skreiv:

Donald var i Norge under OL i 94 :) Mener han var skihopper i historien, men husker ikke hvilken historie ... Skal se om jeg finner den senere ;)

Historien du sikter til er nok ikke laget av Barks. Det er nok denne historien: http://coa.inducks.org/story.php?c=D+93287 av Don Rosa du tenker på.

Tommy
25 år, Odda

05.08.2007, 15:47

Ah, fikk ikke med meg at det var Barks han var på jakt etter ... Men riktig historie :-P

David H
14 år, Østre Toten

05.08.2007, 15:48

whitesand skreiv:

Har lest "lemenjakten" av Barks, og konkluderer med at Barks brukte Norge og norske steder som inspirasjon til stedet Ostandia.

Feil, i den amerikanske originalen drar endene til Norge - det er bare i de opprinnelige skandinaviske oversettelsene endene drar til Ostandia/Osteland og hva nå det het på svensk. Barks brukte m.a.o. norske steder som inspirasjon til til stedet "Herringtail" i Norge. "Herringtail" skal være inspirert av steder som Bergen og ikke minst Lysefjorden.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 07.08.2007, 13:55 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

07.08.2007, 13:55

Sigvald skreiv:

whitesand skreiv:

Har lest "lemenjakten" av Barks, og konkluderer med at Barks brukte Norge og norske steder som inspirasjon til stedet Ostandia.

Feil, i den amerikanske originalen drar endene til Norge - det er bare i de opprinnelige skandinaviske oversettelsene endene drar til Ostandia/Osteland og hva nå det het på svensk. Barks brukte m.a.o. norske steder som inspirasjon til til stedet "Herringtail" i Norge. "Herringtail" skal være inspirert av steder som Bergen og ikke minst Lysefjorden.

Å kalle dette en "feil" fra min side blir bare unødvendig kverulering! Jeg vet at Barks brukte det i originalen, og at det i skandinavia ble oversatt til noe annet!
Har du ikke svaret på spørsmålet mitt, så vennligst la være å skrive slike pirketing!

( Ja, jeg er sur i kveld! ) :-(

whitesand
39 år, Kristiansund

07.08.2007, 23:12

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.