Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Disney i norske ukeblad og aviser

Andeby Online > Diskusjonsforum > Disney i norske ukeblad og aviser

Gå tilbake til forumoversikta ...

Lurer på hvilke ukeblad og aviser som kjører Disney-historier pr. dags dato. Hvis din lokalavis har noe spennende å by på skriv det opp under.

Har oversikt over følgende:

Familien: Ole Brumm. Søndagssider fra starten av 80-tallet. De samme historiene som de trykket for bare noen få år siden.

Nordlys: Donald Duck. Dagsstriper fra 1951

Firda: Donald Duck. Dagsstriper fra 1951

Namdalsavisa: Donald Duck. Dagsstriper fra 1952

VG: Donald Duck. Dagsstriper fra 1963. Disse finnes ikke samlet i Donald Duck fra dag til dag, og heller ikke i noen andre norske utgivelser ifølge inducks.

Har også obeservert "dagens stripe" på www.donald.no innimellom. Men enten er de godt gjemt i virvaret, eller så er det ikke hver dag likevel. Også her er det Donald Duck dagsstriper fra 1951

Frank Aa
28 år, Trondheim

20.07.2007, 23:06

Bladet Tromsø har stripeserien «Andeby». Nei, ikkje den vanlege Donald Duck-serien. Får det inntrykket at denne kanskje kan ha noko med Disney Italia å gjera, meiner at eg har sett Indiana Beinson der ein gong eller to iallfall.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.07.2007, 11:56

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Bladet Tromsø har stripeserien «Andeby». Nei, ikkje den vanlege Donald Duck-serien. Får det inntrykket at denne kanskje kan ha noko med Disney Italia å gjera, meiner at eg har sett Indiana Beinson der ein gong eller to iallfall.

Har denne ei eller anna form for trykt kode?

Eirikb

21.07.2007, 13:33

Eirikb skreiv:

Har denne ei eller anna form for trykt kode?

Ikkje som eg har klart å finne, med forbehold om at eg ikkje har nokre eksemplar av avisa sjølv og difor berre har fått lest serien i hektiske forhold som jobb og liknande.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.07.2007, 14:09

I forlængelse af emnet må jeg spørge om I ved om norske aviser bragte striber med Donald og/eller Mikke dengang de oprindelig kom ud - altså fra 1931 og frem og 1938 og frem? man må jo kunne finde disse aviser og dermed striberne på bibliotekernes mikrofilm.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

21.07.2007, 22:14

I følge forordet i bind 1 av De komplette årgangene var Mikke Mus med i A-magasinet så tidlig som 7. juni 1930. (Siden fra A-magasinet er avbildet i forordet).
Dagsstriper kom etter hvert i Morgenposten.
Donald kunne man lese om i Tidens Tegn.

NikZer
31 år, Oslo

23.07.2007, 16:10

Søndagssidene til Bompibjørnene (jepp dette er også (c) Disney) har blitt oversatt til norsk, og Bulls begynte å tilby disse nå i sommer. VG har tydligvis kjøpt dette og vi så første stripe på trykk søndag 15.juli. De fortsatte med en ny på søndag som var, så regner med vi kommer til å se Bompibjørnene i VG hver søndag framover. Skal ikke se bort ifra at flere aviser henger seg på etterhvert.

Vanligvis er en søndagsside en litt lengre gags, men hos Bompibjørnene finner vi en vanlig (dags)stripe pluss noen oppgaver/spill.

Frank Aa
28 år, Trondheim

24.07.2007, 01:25

Bergensavisen (BA) trykker Donald Duck dagsstriper. Sist jeg sjekket var det en
stripe fra 1961.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

16.08.2007, 12:32

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.