Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvor kjøper dere engelskspråklige tegneserier?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Tenker i denne sammenheng på import fra butikker/nettsteder i utlandet.
De viktigste faktorene er:
*forsendelseskostnader (porto, emballasje, gebyrer osv)
*innpakning (gjøres dette på en måte som forhindrer skader i løpet av postgangen)
*kvalitetsbedømning (hvor streng er denne)
*priser (desto billigere, desto bedre, men må selvsagt sees i forhold til kvalitetsbedømmelsen - er her også opptatt av priser på nye blader, trade paperbacks osv)
*innstilling hvis noe har gått galt (hvor imøtekommende er de, hvor rask er responsen, hvor mye må man krangle osv)
Tidsfaktoren er imidlertid av liten interesse. Så lenge jeg er trygg på at jeg får det jeg har bestilt gjør det meg ikke noe å vente en uke eller to ekstra.
Nesten like viktig som gode erfaringer er også dårlige. Hvem er det jeg bør holde meg unna (og gjerne hvorfor).
14.07.2007, 21:46

Jeg bruker Mile High Comics, mest fordi de har neste ALT (i hvert fall av Disney). De har også vanligvis ulike kvaliteter av hvert blad, slik at du kan prioritere pris eller kvalitet. Prisene er for øvrig slett ikke verst, og de har ofte tilbud. Emballasjen er meget solid og leveransen er rask.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
14.07.2007, 22:02

Brukte også Mile High Comics da jeg skulle skaffe meg alle serier William Van Horn har laget. De har et stort utvalg, og kan anbefales. De hadde imidlertid ikke de riktige bøkene jeg nylig manglet i serien Parasyte, så da måtte jeg bruke amazon.com. Et utall ulike butikker er tilknyttet Amazon, så der finner du (kanskje) alt du vil ha.
Innlegget blei sist redigert 14.07.2007, 22:23 av Tommy
Tommy
25 år, Odda
14.07.2007, 22:23

www.talesofwonder.com har koselige priser, og fører det meste av TPBer og hardcovers som gis ut i USA.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
14.07.2007, 23:03

Bruker både Mile High Comics og Lone Star Comics
Mile High Comics har best utvalg av de to, men Lone Star er ofte billigst. (Begge har uansett meget bra utvalg)
En annen stor grunn til at jeg bruker disse to er portoen.
Hos Mile High Comics er det gratis porto hvis du handler for mer enn $100. Dette kan ha mye å si da pakkene fort veier noen kilo.
Samme gjelder forsåvidt for Lone Star, men der må man i tillegg ha en snittpris på $3.33 per enhet for å få gratis porto noe som gjør at man ikke kan kjøpe 200 blader til 50 cent og få alt tilsendt gratis. (Får uansett rabatt på porto ved kjøp over $100)
TPB og hardcovers kjøper jeg som regel fra Amazon. De er som regel billigst.
EDIT: Helt nye originalblader velger jeg å abonnere på gjennom Classic Calisota Books istedenfor å bestille fra utlandet.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 15.07.2007, 00:13 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
15.07.2007, 00:06

Adamant: Kan du si noe om forsendelse (porto osv) og eventuelle andre kostnader ved kjøp fra Tales of Wonder?
Innlegget blei sist redigert 15.07.2007, 03:09 av eta beta
15.07.2007, 03:07

Spørsmålet om forsendelse (porto osv) og eventuelle andre kostnader gjelder også Amazon siden jeg heller aldri har kjøpt noe derifra.
15.07.2007, 03:16

Ser kanskje ikke ut til at Mile High er spesielt billige når det gjelder back issues. Hvor lønner det seg å kjøpe slikt?
Hvordan bedømmer dere kvalitetsvurderingene til Mile High, Lone Star og eventuelt andre?
15.07.2007, 18:59

eta beta skreiv:
Adamant: Kan du si noe om forsendelse (porto osv) og eventuelle andre kostnader ved kjøp fra Tales of Wonder?
Utenlandsfrakt har fastpris 40$ per pakke, som kan ta opptil 5 vanlige (A4-størrelse) eller 3 "oversized" (uh... større enn A4 :P) hardcovers, eller en relativt svær slump TPBer. Så lenge du bestiller en del bøker på en gang, blir det billigere enn luftpost, og du får dem raskere i tillegg. (Forrige pakke jeg fikk fra dem hadde en Oversize, en digest, 2 TPBer og 2 "DC Showcases", alt fikk plass i samme pakke)
Som Mile High, har også ToW gratis frakt dersom du bestiller for over hundredollarsseddelen, men dette gjelder desverre bare innenfor USA (grmf). Du får beskjed om at frakten er gratis, men det dumper ned en "send mer penger"-mail i innboksen din kort etter.
(Mile High har forresten økenavnet "Mile High Prices". Men Ebay-sjappa deres har faktisk langt penere priser, selv om den ikke er like lett å finne frem i)
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 15.07.2007, 19:39 av Adamant
Adamant
22 år, USA
15.07.2007, 19:25

Kjøper det meste fra **Seriebutikken** . Denne er i Østfold (Sarpsborg) så jeg henter varene selv og sparer porto. Kan bestille alt ifra Previews. De sender også med postens Smart-esker. Medlemmer i NTF får 10% rabatt, og ved kjøp av varer for over 1000 norske kroner er det gratis porto. Forskuddsbetaling.
http://www.seriebutikken.no/
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 15.07.2007, 20:45 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
15.07.2007, 20:41

Øyvind Braaten skreiv:
Kjøper det meste fra **Seriebutikken** . Denne er i Østfold (Sarpsborg) så jeg henter varene selv og sparer porto. Kan bestille alt ifra Previews. De sender også med postens Smart-esker. Medlemmer i NTF får 10% rabatt, og ved kjøp av varer for over 1000 norske kroner er det gratis porto. Forskuddsbetaling.
http://www.seriebutikken.no/
Du burde vel nesten få 10% ekstra rabatt så flink som du er til å reklamere for Seriebutikken 
Tommy
25 år, Odda
15.07.2007, 20:51

Tommy skreiv:
Øyvind Braaten skreiv:
{{ Du burde vel nesten få 10% ekstra rabatt så flink som du er til å reklamere for Seriebutikken :-)
Får noe ekstra av og til. Men jeg synes det er viktig å ta vare på den eneste spesialbutikken for tegneserier i Østfold. En slik butikk øker interessen for tegneserier blandt publikum, her treffer jeg andre med interessen for tegneserier, samt at butikken kan skaffe utrolig mye av det jeg er på jakt etter. Flere store norske tegneseriesamlinger har vært innom butikken, og jeg har kunnet tette flere av mine hull i mankolista.
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
15.07.2007, 21:58

Har dere nogen erfaringer med at købe back issues hos Lone Star Comics?
Er de gode til at vurdere bladenes tilstand?
17.07.2007, 08:55

nielshh skreiv:
Var det ikke en idé å forklare/definere begrepet "back issues" før det benyttes her?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 18.07.2007, 01:15 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
17.07.2007, 16:28

Horst Schröder oversatte "back issues" til godt svensk med"baknummer". På godt norsk burde det være "gamle hefter".
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.07.2007, 18:19

Sigvald skreiv:
Var det ikke en idé å forklare/definere begrepet "back issues" før det benyttes her?
"Back issue" er Lone Star Comics' eget ord for brugte blade. Hvis man har købt back issues hos dem, ved man forhåbnetlig også, hvad det er.
Mange tak for hjælpen, Sigvald.
18.07.2007, 09:00

eta beta skreiv:
Spørsmålet om forsendelse (porto osv) og eventuelle andre kostnader gjelder også Amazon siden jeg heller aldri har kjøpt noe derifra.
Portotakster til europa kan du lese om her.
Ellers er Amazon flinke til å pakke varene godt inn. Jeg har hvertfall aldri opplevd at noe har vært skadet derfra.
nielshh skreiv:
Jeg har kjøpt masse back issues derfra oppigjennom årene og er fornøyd med kvaliteten, men jeg er ikke så god til å vurdere kvaliteten så jeg vet ikke om jeg egentlig er så mye til hjelp.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
18.07.2007, 13:51

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.