Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andebys lokalisering

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andebys lokalisering

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Hallgeir skreiv:

Skal ikke si så mye om Andebys lokalisering, men i Donald Pocket 322 får vi vite at en av Andebys nærmeste byer heter Duckburg. Iallefall under den amerikanske borgerkrigen. Siden både Andeby og Duckburg virker mer som to landsbyer, kan det jo tenkes at de i løpet av årene har vokst sammen og blitt til en by. Nei, det kan jo ikke stemme, for Donald blir jo spurt om han har vært i Duckburg... Hmm, dette er ikke lett å skjønne seg på.
Historien jeg snakker om heter "Helten fra Ducburg" og er tegnet av Scarpa.

Jeg har ikke lest DP 322 ennå, men dette virker noe merkelig siden Andebys amerikanske navn er Duckburg. Jeg ville derfor tolke Andeby og Duckburg som to forskjellige navn på samme by. (En parallell til dette er Göteborg/Gothenburg, Venezia/Venice, osv., osv.)

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

17.05.2007, 22:57

Det er klart at Andeby og Duckburg ikke er samme by, da vi ser et kart, hvor Duckburg ligger et stykke nord for elva Bobleelven, mens Andeby ligger et lite stykke sør for samme elv.

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

17.05.2007, 23:11

Hallgeir skreiv:

Skal ikke si så mye om Andebys lokalisering, men i Donald Pocket 322 får vi vite at en av Andebys nærmeste byer heter Duckburg. Iallefall under den amerikanske borgerkrigen. Siden både Andeby og Duckburg virker mer som to landsbyer, kan det jo tenkes at de i løpet av årene har vokst sammen og blitt til en by. Nei, det kan jo ikke stemme, for Donald blir jo spurt om han har vært i Duckburg... Hmm, dette er ikke lett å skjønne seg på.
Historien jeg snakker om heter "Helten fra Ducburg" og er tegnet av Scarpa.

I dette tilfellet er Duckburg en referanse til Gettysburg og/eller Wicksburg. Historien er ikke så verst den. Først lurte jeg litt på om det kunne være mulig å knytte den til "The Willage Blacksmith" hvor det er tale om et slag i 1860 som reddet Andeby. Men dette ser jeg nå bort fra ettersom denne historien omtaler en McDuck, hvilket ikke passer inn i den barksistisk-rosaistiske kronologien hvor det ikke var noen McDuck i Drakeburg/Andeby mellom 1580-tallet (Malcolm McDuck) og Skrues ankomst i 1902.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

17.05.2007, 23:14

Jeg for min del tror det er snakk om ELENDIG oversetting her..

borteherfra
15 år, Tromsø

17.05.2007, 23:15

"Helten fra Duckburg" (I TL 683-A) heter i italiensk original "Paperino eroe di Duckburg", så noen "elendig oversettelse" er det nok ikke tale om. (Andeby heter vel Paperpoli eller noe sånn på italiensk?) Med tanke på at historien opprinnelig ble utgitt allerede i 1968, kan vi nok også glemme alle "ny-donaldistiske" (les: rosistiske) historie-(etter)konstruksjoner. Dette er rett og slett en fortelling fra en tid da det fortsatt var mer fokus på å skrive gode enn strengt "historisk konsistente" fortellinger.
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++683-A

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 18.05.2007, 03:04 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

18.05.2007, 02:53

Karamell skreiv:

"Helten fra Duckburg" (I TL 683-A) heter i italiensk original "Paperino eroe di Duckburg", så noen "elendig oversettelse" er det nok ikke tale om. (Andeby heter vel Paperpoli eller noe sånn på italiensk?) Med tanke på at historien opprinnelig ble utgitt allerede i 1968, kan vi nok også glemme alle "ny-donaldistiske" (les: rosistiske) historie-(etter)konstruksjoner. Dette er rett og slett en fortelling fra en tid da det fortsatt var mer fokus på å skrive gode enn strengt "historisk konsistente" fortellinger.
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++683-A

Ja, men de som oversetter må jo skjønne at det vil oppstå problemer..

Innlegget blei sist redigert 18.05.2007, 11:35 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

18.05.2007, 11:34

Azzout skreiv:

Ja, men de som oversetter må jo skjønne at det vil oppstå problemer..

Ikke ut fra en norsk kontekst, vel? Andeby heter Andeby. Byen Duckburg blir i denne sammenheng noe annet. Det er vel ikke oversetterens skyld at så mange norske Donald-lesere i tillegg er vel belest i engelskspråklige originalversjoner? :-)

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 18.05.2007, 23:47 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

18.05.2007, 23:46

Sigvald skreiv:

I dette tilfellet er Duckburg en referanse til Gettysburg og/eller Wicksburg. Historien er ikke så verst den. Først lurte jeg litt på om det kunne være mulig å knytte den til "The Willage Blacksmith" hvor det er tale om et slag i 1860 som reddet Andeby. Men dette ser jeg nå bort fra ettersom denne historien omtaler en McDuck, hvilket ikke passer inn i den barksistisk-rosaistiske kronologien hvor det ikke var noen McDuck i Drakeburg/Andeby mellom 1580-tallet (Malcolm McDuck) og Skrues ankomst i 1902.

Sjølv om eg ikkje ser nokon grunn til at ein absolutt skal knytte dette opp til den rosaistiske kronologien, går det absolutt an å gjera det dersom ein har lyst til det. Don Rosa har nemlig aldri sagt at det ikkje var nokre McDuckar i Andeby mellom 1580 og 1902 -- Malcolm McDuck er den einaste McDuck vi får vite at REISER til USA før Angus gjer det, men det kan jo godt hende at Malcolm McDuck fekk born, vel?

Og ja, eg veit utmerka godt at Don Rosa aldri har SAGT at han fekk born, men det har han då heller aldri sagt om nokre andre av Skrues forfedre. Likevel må mange av dei ha fått det for at Skrue skal eksistere, må dei ikkje?

Så dersom du føler for å ta denne historia inn i din eigen Don Rosa-kronologi, er det ingenting som stopper deg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.05.2007, 15:41

Sånne forsøk på å få alt som har stått i alle donaldhistorier til å passe med denne og denne historien og skissa og uttallelsen fra stakkars Don Rosa (en kløktig serietegner og garantert en trivelig fyr), de minner meg om middelalderen, da det eneste filosofene gjorde var å prøve å forklare hvordan Aristoteles kunne passe med Bibelen hvis man tolket begge deler på måter det var opplagt at det ikke skulle tolkes på. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det går an å bruke tid og krefter på noe sånt. Det burde stått i store bokstaver på side 3 av Donald Duck & co at DISCLAIMER: HER ER DET NESTEN INGEN KONTINUITET WHATSOEVER. Da hadde det blitt fredelige tider.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

22.05.2007, 20:51

Vegar skreiv:

Sånne forsøk på å få alt som har stått i alle donaldhistorier til å passe med denne og denne historien og skissa og uttallelsen fra stakkars Don Rosa (en kløktig serietegner og garantert en trivelig fyr)<...>Det burde stått i store bokstaver på side 3 av Donald Duck & co at DISCLAIMER: HER ER DET NESTEN INGEN KONTINUITET WHATSOEVER. Da hadde det blitt fredelige tider.

En viss sammenheng bør det være, men det bør ikke bli for fundamentalistisk. Helt enig. Men jeg skal innrømme at jeg ble dritsur på Don Rosa da han fjernet slektskapet mellom Skrue og Bestemor. I min barndom var det en opplest og vedtatt sannhet at de var bror og søster, og jeg satte pris på dette slektskapet. Men da Don Rosas historier kom, var de plutselig ikke bror og søster likevel (senere har jeg fått vite at Don Rosa ikke var klar over dette slektskapet, fordi det var en europeisk tradisjon. Så sånn sett kan han vel strengt tatt ikke lastes for at bror/søster-forholdet "forsvant". Men synd synes jeg nå det er allikevel.)

Vel, det var dagens hjertesukk.

Ruben V.

22.05.2007, 21:22

Ruben V. skreiv:

En viss sammenheng bør det være, men det bør ikke bli for fundamentalistisk. Helt enig. Men jeg skal innrømme at jeg ble dritsur på Don Rosa da han fjernet slektskapet mellom Skrue og Bestemor. I min barndom var det en opplest og vedtatt sannhet at de var bror og søster, og jeg satte pris på dette slektskapet. Men da Don Rosas historier kom, var de plutselig ikke bror og søster likevel (senere har jeg fått vite at Don Rosa ikke var klar over dette slektskapet, fordi det var en europeisk tradisjon. Så sånn sett kan han vel strengt tatt ikke lastes for at bror/søster-forholdet "forsvant". Men synd synes jeg nå det er allikevel.)

I dette tilfellet forholdt Don Rosa seg kun nøyaktig til Barks...

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

23.05.2007, 00:55

Sigvald skreiv:

På hvilken måte?? Jeg mener, hvor har Barks angitt at de ikke er bror og søster? Det eneste jeg kan erindre er nemlig at Barks ikke har fortalt noe om dette i det hele tatt - hverken om de er bror og søster eller om de ikke er det. Men det kan godt hende jeg husker feil, derfor er det fint om du (eller noen andre) kan vise meg en Barks-referanse hvor det tydelig angis at Skrue og Bestemor ikke er bror og søster.

Innlegget blei sist redigert 23.05.2007, 15:04 av Ruben V.

Ruben V.

23.05.2007, 15:03

Vi har sett et par ensidere av Barks hvor Skrue inviterer Bestemor ut på middag. Det kunne forsåvidt stemme bra med at de ER bror og søster. Skrue spanderer ikke et restaurant-besøk på hvem som helst.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 23.05.2007, 15:35 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

23.05.2007, 15:29

Ruben V. skreiv:

Sigvald skreiv:

På hvilken måte?? Jeg mener, hvor har Barks angitt at de ikke er bror og søster? Det eneste jeg kan erindre er nemlig at Barks ikke har fortalt noe om dette i det hele tatt - hverken om de er bror og søster eller om de ikke er det. Men det kan godt hende jeg husker feil, derfor er det fint om du (eller noen andre) kan vise meg en Barks-referanse hvor det tydelig angis at Skrue og Bestemor ikke er bror og søster.

Jo, egentlig, i det private stamtreet Barks laget til eget bruk. Der er ikke Skrue og Bestemor søsken.
Dette stamtreet kan sees i "Skrue Mc Ducks liv og levnet"

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 23.05.2007, 15:34 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
16 år, Larvik

23.05.2007, 15:33

Nils Petter skreiv:

Vi har sett et par ensidere av Barks hvor Skrue inviterer Bestemor ut på middag. Det kunne forsåvidt stemme bra med at de ER bror og søster. Skrue spanderer ikke et restaurant-besøk på hvem som helst.

Akkurat det stemmer vel også utmerket med at Bestemor Duck er hans søsters svigermor?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

24.05.2007, 00:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.