Andeby Online > Diskusjonsforum > Gode, gamle Super-Langbein
Gå tilbake til forumoversikta ...

Har hatt det litt gøy med COA og bl.a. søkt etter gamle Super-Langbein-historier. Her er mine Super-Langbein favoritthistorier fra 1970-tallet:
W SG 14-01: Mammutmolekyl-uhyrer (DD&Co 21-22/1971) - Kay Wright (14s)
W SG 15-01: Det onde øye (DD&Co 29-30/1971) - Kay Wright (12s)
W SG 18-01: Den fryktelige tidsfellen (DD&Co 21-23/1972) - Kay Wright (20s)
W SG 10-03: Det skumle kode-mysteriet (DD&Co 20-21/1973) - Tony Strobl (12s)
W SG 31-01: Kampen mot fordufter-strålen (DD&Co 36-37/1975) - Armstrong (13s)
S 75105: Dobbelt-trøbbel (DD&Co 11-12/1977) - Cliff Voorhees (14s)
Disse klassikerne kunne med fordel vært samlet i et eget hefte.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 22.05.2007, 01:14 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
22.05.2007, 01:01

Anekdote: Hank von Helvete, han fyren i Turboneger, ble spurt om hva han stemmer når det er valg. "Jeg skriver Super-Langbein på stemmeseddelen. Han kan fly," svarte han.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
22.05.2007, 20:27

Sigvald skreiv:
S 75105: Dobbelt-trøbbel (DD&Co 11-12/1977) - Cliff Voorhees (14s)
Ah, denne husker jeg med glede fra barndommen. Jeg tror det var den første Super-Langbein-historien som jeg leste. Begynte å lese Donald fast i 1977.
Disse klassikerne kunne med fordel vært samlet i et eget hefte.
Eller en eller flere av dem kunne gjerne kommet som ønskerepriser i DD&Co. 
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
22.05.2007, 21:03

Eller som ekstra-bilag til DD & Co. (men det var kanskje det Sigvald mente med eget hefte....)
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
22.05.2007, 21:11

whitesand skreiv:
Eller som ekstra-bilag til DD & Co. (men det var kanskje det Sigvald mente med eget hefte....)
Hadde ikke vært å forakte!
22.05.2007, 21:24

Hadde vært hyggelig, det. Nå som Super-Langbein faktisk er til stede i bladet igjen, er det ikke helt umulig at noen repriser kan dukke opp, heller.
Min bror hadde en Langbein-bamse som liten, og det å la ham forvandle seg til Super-Langbein var alltid et populært innslag når vi lekte med ham.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
22.05.2007, 22:45

Jeg ser ikke helt behovet for repriser. Disse gamle bladene er ikke vanskelige å få tak i. Da er det bedre med nye gode historier med Super-Langbein.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
23.05.2007, 07:57

Øyvind Braaten skreiv:
Jeg ser ikke helt behovet for repriser. Disse gamle bladene er ikke vanskelige å få tak i. Da er det bedre med nye gode historier med Super-Langbein.
Ikke udelt uenig i det, men vi må huske på at ikke alle er hardbarka samlere slik som vi er. En og annen "klassiker til glede for nye lesere" synes jeg bladet bør ha, og det kan like gjerne være en Super-Langbein-historie (eller Hiawatha, som i forrige blad), som en Donald- eller Mikke-historie. Et eget bilag til DD&Co med klassiske Super-Langbein-historier (og muligens ispedd en eller to nye historier) synes jeg er en god idé, og kan kanskje være med på å kapre nye lesere til å bli nysgjerrig på eldre historier og gå på jakt etter gamle blader fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet for å lese flere klassikere med både Super-Langbein og andre figurer, eller f.eks. kjøpe "Komplette årganger"-bøkene. 
Innlegget blei sist redigert 23.05.2007, 15:18 av Ruben V.
23.05.2007, 15:17

Jeg kan være enig i at det hadde vært morsomt å se disse historiene i en ny trykksak, men er det nå riktig å trekke fram slike anekdoter fra en mildt sagt frilynt periode i Langbeins liv, og samtidig oppmuntre unge til å dyrke og spise "peanøtter"?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
23.05.2007, 15:35

MatsGull skreiv:
Jeg kan være enig i at det hadde vært morsomt å se disse historiene i en ny trykksak, men er det nå riktig å trekke fram slike anekdoter fra en mildt sagt frilynt periode i Langbeins liv, og samtidig oppmuntre unge til å dyrke og spise "peanøtter"?
Hehe... dette bringer opp en interessant teori. Foregår egentlig alle Super-Langbein-historiene inne i hodet til Langbein? Er det bare Langbein som i sin "peanøtt"-rus tror han forvandles til en superhelt og er i stand til å fly?
Tommy
25 år, Odda
23.05.2007, 16:49

Tommy skreiv:
Hehe... dette bringer opp en interessant teori. Foregår egentlig alle Super-Langbein-historiene inne i hodet til Langbein? Er det bare Langbein som i sin "peanøtt"-rus tror han forvandles til en superhelt og er i stand til å fly?
I MITT hode fungerer det slik at Langbein faktisk forvandles til Super-Langbein når han spiser nøttene.
På samme måte som Donald og Sterke-Tor...
borteherfra
15 år, Tromsø
23.05.2007, 16:58

Azzout skreiv:
På samme måte som Donald og Sterke-Tor...
Hvilket er et enda mer tvilsomt tilfelle. Donald inntar betydelige mengder av en heller suspekt væske og opplever deretter at han kan fly, løfte opp en dampveivals med en pekefinger, knyte sammen komethaler et cetera. Ved siden av Donald selv er det ingen andre enn ei lita jente, ei ku og en ørn som potensielt kan stå inne for at dette faktisk skjedde og ikke bare er fantasier forårsaket av en tung isotoprus.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
23.05.2007, 17:33

Hehe.
Så, noen som har lest Marvels første serie om The Sentry?
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
23.05.2007, 19:27

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.