Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Religion i Andeby

Andeby Online > Diskusjonsforum > Religion i Andeby

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg hadde ikke trodd det skulle bli slik opphetet debatt av dette! Jeg har vært bortreist, derfor har jeg ikke kunnet svare før nå.
Jeg skjønner ikke at det skulle være noe problem at noen kun vil forholde seg til Barks, det har jeg gjort selv når jeg har skrevet sider etter religion i Andeby. Jeg gjør det av den enkle grunn at Barks ikke skriver nye historier og det sparer meg for en del oppdateringsarbeid.
Min holdning er at Barks er autoriteten. Don Rosa, Taliaferro, Rota, Van Horn osv er ikke på samme plan fordi det først og fremst var Barks som skapte det Andeby vi kjenner i dag. Hvis jeg skulle ta med noen mindre autoriter, så måtte det bli Don Rosa som den beste nye forfatteren og Taliaferros avisstriper, men jeg synes ikke det er noe å gjøre et stort poeng av det. Når jeg leser Donald, så bryr jeg meg ikke om det følger en kanon (det gjør jeg bare når jeg bedriver teologi).
Hver får velge sine egne autoriteter og bære over med andre som måtte ha et annet syn - det bør ikke være som i Knøttene der de har forskjellig religion fordi Baltus tror på julenissen og Espen tror på Olsokgubben. Det er nok å irritere seg over i verden om en ikke skal irritere seg over at andre ser på Don Rosa som autoritativ (eller ikke).
Jeg har ikke problemer med at Rothstein kritiserer meg for å bruke andre forfattere enn Barks. Hvis andre vlir fornærmet på mine vegne, så de om det!

Gnastyface
40 år, Kristiansand

04.05.2007, 15:07

Nils Petter skreiv:

Noe som er spesielt interessant når det gjelder religion i Andeby er at det tydeligvis forekommer reinkarnasjon der. Jeg tenker på Barks-historien "Back to Long Ago". De to sjøfolkene vi møter her er tidligere reinkarnasjoner av Donald og Skrue. Det er ikke noe i Barks' tekst som tyder på at våre moderne venner er direkte etterkommere av de uheldige engelske endene, men de innehar altså samme sjel - eller hva man skal kalle det, og minnene fra tidligere liv kommer fram under hypnosen. Jeg mener ikke at dette gjør Andeby til et hinduistisk eller buddhistisk samfunn, men det er et interessant eksempel på at Donald også beskjeftiger seg med religiøse, eller i hvert fall eksistensielle, temaer. I farten kommer jeg ikke på andre historier som tar opp dette, men de finnes sikkert.

Veldig godt poeng - eg kjem ikkje på noko konkret døme på fleire slike historiar heller, men eg er sikker på at eg har lese opp til fleire historiar med ein eller annan variasjon av "gjenopplever/oppdagar eit tidlegare liv"-konseptet i botn. (Om enn ikkje andre enn denne av Barks) Og såvidt eg kan hugse var aldri tanken om å ha hatt tidlegare liv sjokkerende på nokon måte for endene - **kva** livene hadde vore og kven dei hadde vore, ja, men ikkje **at** dei hadde hatt tidlegare liv. No kan ein argumentere med at det skjer ting som for oss verkar sprøtt til stadigheit i Andeby, som tidsreiser og verdsromseskpedisjonar, og at dette går an sjeldan får dei heilt store sjokkreaksjonane frå endene når dei blir informert om det, men eg tykkjer likevel det er eit høgst interessant poeng når ein snakkar om religion i Andeby at reinkarnasjon ikkje berre er bekrefta, men til ein viss grad intuitivt akseptert av byens innbyggarar.

(Eller hugsar eg min barndoms donaldhistoriar heilt feil? ;P)

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

04.05.2007, 15:33

Loke Aesir skreiv:

eg tykkjer likevel det er eit høgst interessant poeng når ein snakkar om religion i Andeby at reinkarnasjon ikkje berre er bekrefta, men til ein viss grad intuitivt akseptert av byens innbyggarar. (Eller hugsar eg min barndoms donaldhistoriar heilt feil? ;P)

Nei, slik har jeg også oppfattet det. Hypnotisøren sier til Skrue: "Jeg sender folk tilbake til fortiden - til de livene de levde da" uten å utbrodere dette nærmere. Det er en selvfølge at vi har levd før. Skrues skepsis går først og fremst på selve hypnotisøren. At han kanskje er en svindler og at han (selvsagt) er altfor dyr..

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

04.05.2007, 16:37

Hm. Er ikkje det i så fall ganske merkverdig, i ein amerikansk by for ein del tiår tilbake? Såframt det ikkje er noko særeigent for andebykulturen, såklart. Kanskje Kornelius Kvakks mor var inder? ;D

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

04.05.2007, 18:24

Loke Aesir skreiv:

Hm. Er ikkje det i så fall ganske merkverdig, i ein amerikansk by for ein del tiår tilbake? Såframt det ikkje er noko særeigent for andebykulturen, såklart. Kanskje Kornelius Kvakks mor var inder? ;D

Det er ingen grunn til å tro det. Det har derimot vært spekulert i om hans mor kan ha vært nederlender.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

04.05.2007, 19:34

Sigvald skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Det er ingen grunn til å tro det.

Tøys på deg, eg la jo nettopp fram ein grunn til å tru akkurat det! (Ein syltynn latterleg liten dustegrunn, men ein grunn ikkje desto mindre ;) )

Men, for å vere litt halvseriøs, dette tyder jo på eit uvanleg innslag av austleg tankegong i andebysk kultur, og det må jo komme frå ein eller annan stad...?

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

04.05.2007, 21:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.