Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Azzout skreiv:

Joda, er klar over det, men da har jeg ikke lenger ferie, og da jeg ikke er en slik som kan la bøker ligge blir jeg nødt til å våke et par netter for å få tilfredsstilt lesetrangen... }}

Men jeg tror ikke akkurat at du får bort hele serien på 4 dager.En HoF bok er ca på 200 sider. 9 . 200=1800 sider.Så ca. 3 bøker tror jeg du får til helga,hvis du leser i rekkefølge har du Strobl,Don Rosa 4 og sistnevnte til helga.

Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn

LS
11 år, Hof

05.04.2007, 14:55

Jeg har da aldri sagt at jeg skal lese hele serien på 4 dager heller.

Selv bruker jeg en time på hver bok, hvilket betyr at jeg bare trenger å våke èn natt for å få lest de 10 siste bøkene ;-)

Innlegget blei sist redigert 05.04.2007, 16:11 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

05.04.2007, 16:10

Sigvald skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Dette er en form for sensur som virker ganske meningsløs. "Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en historie som er så gjennomsyret av rasisme at det virker ganske meningsløst å karakterisere deler av den som verre enn andre og dermed sensurere disse.

Jeg synes at det er en smule meningsløst å bruke ordet rasisme på denne måten - dette fordi ordet da blir ufarliggjort ved at det blir gjort til noe som like gjerne kan handle om uskyldig uvitenhet, som om ren ondskap. Ditt utsagn impliserer også at Gottfredson, Murry, Barks, Egner, Lindgren, osv. var rasister. Fakta er at de var barn av sin tid, ikke noe verre en det. Ingenting disse har skrevet eller tegnet ble tegnet i pur ondskap - da bør det heller ikke stemples som slikt. Mitt beste råd er derfor at man bør plassere ladde ord som "rasisme" i anførselstegn når de benyttes om arbeider fra en annen tid.

Nils Petter skreiv:

Nestor påpeker at hele historien om Negergutten Torsdag er rasistisk sett ut fra dagens perspektiv. Hans poeng, slik jeg oppfatter det, er at det derfor er meningsløst å tro at historien blir stuerein bare man forandrer et bilde eller to, og at dette derfor ikke er noen vits i. Jeg kan ikke se at han nevner Gottfredson, Murry, Barks, Egner eller Lindgren. Jeg kan heller ikke se at han noe sted bruker uttrykket "pur ondskap". Jeg må si at jeg blir litt lei av denne "hvis du mener A, må du nødvendigvis også mene B, C og D"-debattformen.

Tilbake fra påskeferie ser jeg at Nils Petter har gitt et godt og poengtert svar på Sigvalds tendensiøse tolkning av mitt innlegg.

Jeg ønsker likevel å understreke følgende;

Selv om jeg mener at "Mikke Mus og negergutten Torsdag" er en historie som helt klart er rasistisk så betyr ikke det at jeg mener Gottfredsson er rasist. Det finnes det ikke noe som helst grunnlag for å påstå. Historien gir uttrykk for gjengse holdninger på den tiden de ble skrevet, men særlig vondt ment tror jeg ikke det var.

Ruben V. skreiv:

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Sigvald her - ordet "rasisme" brukes så mye i tide og utide at den høyst alvorlige betydningen av ordet blir vannet ut - og det er alvorlig.

Jeg er også enig i at man skal være forsiktig med å misbruke begrepene. Men det skal også være lov til å kalle en spade for en spade. Jeg kan vanskelig se at "MM & NGT" kan kalles noe annet enn rasistisk i sin fremstilling av den/de mørkhudede. Hadde man derimot beskyldt Gottfredsson for å være rasist, da ville man som sagt ha misbrukt begrepet "rasist", og dessuten brukt sterke karakteristikker om et menneske på syltynt grunnlag. Slikt skal man passe seg for.

Nils Petter har helt rett; det er ikke slik at om man mener A så mener man også B, C og D. Selv om jeg har mine meninger om den aktuelle historien så mener jeg //ikke// at Gottfredsson er en ondsinnet mann og jeg mener //ikke// at historien skal sensureres. Tvert imot, det hadde vært mye mer interessant om den ble trykket i sin helhet.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

11.04.2007, 20:17

Jeg slutter meg helt og holdent til kritikerne av å sensurere "MM & NGT". Da syns jeg at selve grunnformålet med serien forsvinner. Nemlig det å presentere de største historiefortellerne. Og dette kan kun bli gjort ved å presentere deres historier nettopp slik de selv fortalte dem, og ikke i verken redigert, sensurert eller forkortet utgave. Men jeg trøster meg med følgende;

"The Great Stories will always return to their original forms." Sandman

Innlegget blei sist redigert 12.04.2007, 20:49 av munin

munin
27 år, Trondheim

12.04.2007, 20:48

Prisen på min faktura var forresten steget fra 259,- forrige gang til hele 279,- for Floyd Gottfredsonboka. Er dette noe som har skjedd med alle abonnenter, eller er det, forhåpentligvis, en glipp? Og hvis prisstigningen er reell, er det noen som har hørt en begrunnelse for dette?

munin
27 år, Trondheim

12.04.2007, 20:52

munin skreiv:

Prisen på min faktura var forresten steget fra 259,- forrige gang til hele 279,- for Floyd Gottfredsonboka. Er dette noe som har skjedd med alle abonnenter, eller er det, forhåpentligvis, en glipp? Og hvis prisstigningen er reell, er det noen som har hørt en begrunnelse for dette?

..og i tillegg kom porto/eksp. på kr. 35, så samlet sum ble 314,-
Dette er blitt dyrt!

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

12.04.2007, 21:33

Ja, synes også prisen var litt uvanlig høy da jeg betalte den. Husket ikke hva bøkene har pleid å koste, men syntes det var et eller annet merkelig med den summen jeg var blitt bedt om å betale.

Tommy
25 år, Odda

13.04.2007, 00:08

Jeg mottok nettopp min Floyd Gottfredson bok og da jeg så at forsiden var ripete ringte jeg Egmonts kundeservice som sa:

Bare behold den ødelagte boken. I tillegg skal jeg sende deg en helt ny FG bok gratis og portofritt.

Bra service, det der, selv om jeg helst hadde sett at jeg hadde sluppet å klage i det hele tatt.

borteherfra
15 år, Tromsø

13.04.2007, 22:21

To nye historier og resten er utgitt i kjempebøkene? Er det to lengre historier eller vil de som har kjempebøkene sitte igjen med kun få sider med nytt materiale?

Det var synd ettersom jeg kunne tenke meg å lese mer Gottfredson.

geirerik
31 år

18.04.2007, 21:59

Som dere vet er side 164 i HOF 16 ulik fra land til land. En presentasjon av de tre skandinaviske utgavene, samt påfølgende diskusjon finnes her:
http://ddfr.dk/forum/viewtopic.php?pid=24130#p24130

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

20.04.2007, 01:42

Jeg mener jeg tidligere har betalt 159,- for boka samt 29,- i port m.m.

munin
27 år, Trondheim

25.04.2007, 17:21

Dette var nok den første boken i serien som man fikk for 99 kr + 29 kr i porto

borteherfra
15 år, Tromsø

26.04.2007, 21:31

Er det flere enn meg som har problemer med å få åpnet HoF-kortholderen?

borteherfra
15 år, Tromsø

29.04.2007, 19:23

Å ja!Jeg slet og jeg slet når den kom til meg.Jeg hadde merker etter det i dagevis!

Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn

LS
11 år, Hof

30.04.2007, 22:59

dårlig stykke håndverk, det der..

borteherfra
15 år, Tromsø

30.04.2007, 23:25

Azzout skreiv:

Unnskyld min uvitenhet, men hva er denne kortholderen? Jeg abonnerer selv på HoF, men husker ikke denne...

bingo
38 år, Sandefjord

01.05.2007, 07:50

bingo skreiv:

Azzout skreiv:

Unnskyld min uvitenhet, men hva er denne kortholderen? Jeg abonnerer selv på HoF, men husker ikke denne...

Den skal man få i sin tredje forsendelse. Da jeg ikke fikk den ringte jeg Egmonts Kundeservice for å få oppklart saken. De beklaget så mye, og la den i nese forsendelse.

Et bilde av kortholderen kan du se her. Dog veldig lite.

Hvis du ikke har fått den må du bare ringe med en gang. (Egmont Kundeservice stenger klokken 15:00)

Er det flere enn bingo som ikke har fått den?

Innlegget blei sist redigert 01.05.2007, 12:47 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

01.05.2007, 12:24

Det virker som de har sluttet med HOF-klokke, og gir heller en DVD og HOF-kortholder. Jeg er veldig fornøyd med klokka mi, selv om jeg nå er nødt til å skifte batteri.

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

01.05.2007, 12:52

Hallgeir skreiv:

Det virker som de har sluttet med HOF-klokke, og gir heller en DVD og HOF-kortholder. Jeg er veldig fornøyd med klokka mi, selv om jeg nå er nødt til å skifte batteri.

Kortholderen får man ikke før i sin tredje forsendelse, mens DVD'en og Don Rosas plan over pengebingen er velkomstgaver..

borteherfra
15 år, Tromsø

01.05.2007, 17:19

Nei, denne kortholderen fikk jeg ikke, men jeg var med fra starten og hvis jeg husker riktig fikk jeg en klokke og en plakat som hurtigsvarspremie.

bingo
38 år, Sandefjord

01.05.2007, 21:40

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.