Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Jeg prøver meg som Donald-tegner

Andeby Online > Diskusjonsforum > Jeg prøver meg som Donald-tegner

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jah, donald er skøy å tegne. Uheldigvis så har jeg ikke tålmodighet til å tegne tegneseriestriper, bare enkelttegninger. Men også jeg har gjort et forsøk. Var vel mere bare tegning som jeg tegna for å ha det gøy:
http://www.deviantart.com/view/7719829/
Hehe, en kan nesten se hvem jeg har kopiert på et bilde der :)
Men når det kommer til tips så er det lurt og begynne med å prøve å etterligne, altså tegne etter (slik som jeg har gjort her), for så å utvikle din egen stil. Det er lurt med skisser slik at proposjonene blir rett. (som jeg IKKE har gjort her)

-"What your eyes see and ears hear, the mind believes. But eyes and ears alike can be decieved, only the mind can know true reality".

AlphonseCapone
24 år, Rana

07.06.2004, 09:49

Hehe, en kan nesten se hvem jeg har kopiert på et bilde der :)

Vil si to bilder jeg; både det første og det andre av Mau Heymans...

I believe in God like I believe in the sun rise. Not because I can see it, but because I can see all that it touches.
- C.S.Lewis

Det er i utgangspunktet flott med idealisme, men det er også forskjell på å barbere seg og kutte av seg haken.

- Sigvald!

http://wilfu.blogspot.com

Wilfu
21 år, Bamble

07.06.2004, 11:56

AlphonseCapone skreiv:

Men når det kommer til tips så er det lurt og begynne med å prøve å etterligne, altså tegne etter (slik som jeg har gjort her), for så å utvikle din egen stil. Det er lurt med skisser slik at proposjonene blir rett. (som jeg IKKE har gjort her)

Det er slik jeg også gjør det, begynte først med å kopiere/etterligne diverse Don Rosa-tegninger før jeg prøvde å tegne egne "ukopierte" tegninger.
Pleier vanligvis å tegne skisser med blyant før jeg rentegner, eller hva det heter, med penn (ikke kulepenn) og visker vekk blyanten. Vurderer å kjøpe en tykkere penn, siden streker ikke blir så tykke med den penna jeg bruker nå.
Vet noen hva er det de "proffe" bruker? Pensel og maling?

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

07.06.2004, 20:11

fiskebolla skreiv:

Vet noen hva er det de "proffe" bruker? Pensel og maling?

Jeg tror det varierer litt. Mener å ha lest at Don Rosa i dag bruker litt mer moderne utstyr enn det f.eks. Barks brukte tidlig i sin karriere.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

07.06.2004, 20:28

Er det ikke vanlig å bruke tusj? Man kan jo gjerne begynne med blyant, og så gå over med tusj. Proffene går sikkert rett på tusj. En A4-side lages jo gjerne på en A3-side (som med fordel er litt tykk), så det gjør jo ikke noe om den gir litt tykk strek, men den må kunne gi forskjellige tykkelser avhengig av hvordan du holder den og hvor mye du presser.

Jeg ville gått og prøvd litt forskjellige tusjer. Vanskelig å se om en tusj gir god strek før man har prøvd den :)

Tror pensel er litt vanskeligere, men det blir nok bra om du først får det inn :)

Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..

luredan
23 år, Bergen

07.06.2004, 20:35

Sigvald skreiv:

Mener å ha lest at Don Rosa i dag bruker litt mer moderne utstyr enn det f.eks. Barks brukte tidlig i sin karriere.

Hva er "moderne utstyr" da? Laserpenn som brenner i papiret og selvutfyllende blekk? Eller en robot som tegner utifra tankene dine? :-)

fiskebolla
Harstad

07.06.2004, 20:59

arnedo skreiv:

. Muligens er jeg litt for ung og uerfaren, men... Man kan jo alltids prøve.

Kor gamal er du Arnedo??

Med gild frevleik helsar eg dykk, frendar.

Vegard
22 år, Hareid

07.06.2004, 21:17

luredan skreiv:

Proffene går sikkert rett på tusj.)

Tviler på at så veldig mange tegnere går rett på tusj. For at det skal kunne bli et godt resultat må tegningene først skisseres opp, før man går over med tusj etterpå. En del tegnere lar faktisk andre ta seg av denne jobben, da det er skissene som er selve hovedjobben. Derfor merker vi ikke den helt store forskjellen uansett hvem det er som har tusjet.

Tommy
25 år, Odda

07.06.2004, 22:55

Jepp, du har nok rett i det, men det er fascinerende hvor kjappe, flotte tusjtegninger de kan lage on-the-fly av enkle motiv, figurer o.l.. men sånn går det vel når man har tegnet serier i noen år. Ble ihvertfall litt imponert når jeg så Rota smelle opp duckene på storskjerm på Raptus med krystallklar strek og som om det kom rett fra en serie :)

Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..

luredan
23 år, Bergen

08.06.2004, 08:31

luredan skreiv:

Proffene går sikkert rett på tusj.

Nei. Det er ikkje særleg profesjonelt å teikne teikningar rett på arket utan så mykje som ein blyantkladd å teikne etter.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2004, 21:59

Jeg kom over denne artikkelen mens jeg leste på VG.no, vet ikke hvor mye den interesserer fremtidige Donald-tegnere, siden konkurransen går utpå å lage en egen stripe.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229435

fiskebolla
Harstad

16.06.2004, 00:01

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
{{ Eg jobbar jo no med mi sjette Donald-historie, og har fleire gonger vurdert om eg kanskje skal prøve å teikne litt sjølv. Imidlertid har eg alltid droppa dette fordi eg eigentleg ikkje er så glad i å teikne.

Du har jo tegnet forside til Rappet.

Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn

LS
11 år, Hof

17.04.2007, 22:28

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.