Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Don Rosas nye hverdag

Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosas nye hverdag

Gå tilbake til forumoversikta ...

Bl.a. i DCML har Don Rosa nylig fortalt en del om sin nåværende situasjon. Ettersom det er en del her i forumet som er opptatt av dette gjerngir jeg her en del av dette:

When I come across news of Don Rosa, he is on tour, or visiting some comic conference. I don't think he has time to think about new stories while he is being feted upon like this... Can anyone (even Mr Rosa) enlighten me?

Gosh, that's the way my life has been for about the last 15 years, not just lately! Does it leave me time to do ANYTHING? Not much! Consider that when any other author or cartoonist gets this popular (for whatever weird reason) & busy... and other Americans in this situation who spring to mind and with whom I'm often at European conventions would be Neil Gaiman and Jeff Smith... they hire an assistant(s) to take care of most things for them. But that's not an option to me working in this system. I still answer 100% of my own mail everyday, personally see about all that's needed from me by Egmont or Gemstone or any other publisher, do all my own organizing & travel planning with convention sponsors, publishers, etc., deal with my own lawyers, as well as try to keep up with my *normal* life as much as I should in continuing with my comics, books, music, movie collections, and running my own household which includes maintaining a 25 acre (10 hectare) estate like a national park with trails and meadows. How can there be time for all that?! There *hasn't been* for 15 years, but I always put the Ducks first.

Lately circumstances have caused me to place everything on a more even keel, so I am taking care of my own life a bit better than I have in the past two decades... not being an iota less busy, but just channeling the work % in different directions... I'm still missing far too much of all the things I always expected to do in life which I see I'm not getting done as the years roll past. Plus my wife is retired (schoolteacher) now and would VERY much like me to simply start selling my comics collections and retire with her so we can both enjoy ourselves, travel, etc., rather than me locking myself to the drawing board so earnestly for 3-4 months nonstop on each project.

Om fjorårets salg av deler av samlingen sin forteller han:

I sold just a fraction of my comic collection last year, just the "new" stuff, 1970-1985 stuff, and (with the help of friends) I made more $ in 6 months than I made in 6-7 *years* of doing Duck comics. So you can imagine how I'm torn between what to do next. There's no pension waiting for anyone who spends their life making comics, but I have a pension waiting my use in my collections of "stuff". Just waiting. But I love making $crooge stories!

Om sine nåværende prosjekter forteller han:

I'm still working on the two projects that Egmont tells me are most urgent at the moment -- I am completing my contributions to the 4th ROSA HALL OF FAME book for one Egmont division, while for another division I am creating a series of 12 posters for the 60th anniversary of Carl Barks' $crooge McDuck in 2007. And yesterday a big mucky-muck in another Egmont division called me about another special project being considered for next Spring. When I get those projects done, then I can see about a new story...

5 av disse var fullført og innsendt til Egmont før han dro på sin Tysklandsturné tidlig i oktober.

Om problemene med synet forteller han:

I was getting double-vision when my eyes were tired or when I drank something like a glass of wine. And I began thinking that that was why it's been getting more and more tedious and difficult to draw over recent years... my brain and eye muscles are working harder to keep my vision clear. But I've gotten special glasses for both normal use and for drawing, so I hope that at least helps. But I haven't done as much drawing (not days/weeks/months on end) as I had been doing, so I still don't know what will happen when I go back to doing a story rather than poster jobs that don't take such intense work, day after day.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 31.10.2006, 00:04 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

31.10.2006, 00:02

Disse posterne / plakatene. Det har vært diskutert om disse tidligere. Muligens har jeg ikke fått det med meg...

Vet noen noe om hvordan de skal "ut til folket"? Jeg håper virkelig det blir en mulighet til å få tak i dem i "stor" størrelse uten stiftehull og bretter.

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

GPLongford
43 år, Meløy

31.10.2006, 09:42

GPLongford skreiv:

Disse posterne / plakatene. Det har vært diskutert om disse tidligere. Muligens har jeg ikke fått det med meg...

Vet noen noe om hvordan de skal "ut til folket"? Jeg håper virkelig det blir en mulighet til å få tak i dem i "stor" størrelse uten stiftehull og bretter.

Det virker som at Don Rosa ser for seg at de skal utgis som plakater sammen med DD&Co og liknhende utgivelser i andre Egmont-land. DDF(r) vil visst prøve å overtale Egmont til også å bruke dem i en kalender (slike vi har sett før) og gjerne i en egen deluxe utgave i form av en slags stor kunstmappe.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

31.10.2006, 18:50

Sigvald skreiv:

GPLongford skreiv:

Det virker som at Don Rosa ser for seg at de skal utgis som plakater sammen med DD&Co og liknhende utgivelser i andre Egmont-land.

Det er nok naturlig, noe ala "pengebingetegningen" som var vedlegg i Donald?

DDF(r) vil visst prøve å overtale Egmont til også å bruke dem i en kalender (slike vi har sett før) og gjerne i en egen deluxe utgave i form av en slags stor kunstmappe.

NÅ snakker vi! Gjerne stort format og på litt "heftig papir" også! Jeg er så barnslig at jeg godt kunne tenkt meg et par sånne på veggen...

GPLongford
43 år, Meløy

31.10.2006, 19:20

Sigvald skreiv:

DDF(r) vil visst prøve å overtale Egmont til også å bruke dem i en kalender (slike vi har sett før) og gjerne i en egen deluxe utgave i form av en slags stor kunstmappe.

Kalender for kva år? For slik Egmont fungerer, vil det iallfall vera 100 % umogleg å få laga ein 2007-kalender dersom berre 5 av 12 teikningar var ferdige den første veka i oktober. Og kall meg gamaldags, men når teikningane er laga for å feire Skrues 60-årsjubileum, må eg seie at eg ikkje kan sjå for meg å få dei i ein 2008-kalender heller.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.10.2006, 20:43

GPLongford skreiv:

Det er nok naturlig, noe ala "pengebingetegningen" som var vedlegg i Donald?

Pengebingetegningen er da hurtigsvarspremie til HOF? Kan ikke huske at den har vært utgitt som plakat i DD&Co. Eller er dette noe som har blitt forbigått av AOL?

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Sigvald skreiv:

Kalender for kva år? For slik Egmont fungerer, vil det iallfall vera 100 % umogleg å få laga ein 2007-kalender dersom berre 5 av 12 teikningar var ferdige den første veka i oktober. Og kall meg gamaldags, men når teikningane er laga for å feire Skrues 60-årsjubileum, må eg seie at eg ikkje kan sjå for meg å få dei i ein 2008-kalender heller.

Riktig, det er ingen som har sett for seg at disse tegningene skulle brukes i en 2007-kalender.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

31.10.2006, 20:52

Men når poenget med teikningane er å markere at Skrue er 60 år gamal, blir det ikkje då heilt feil å putte dei i ein kalender med eit **anna** årstal enn 2007?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.10.2006, 21:04

Poster meg her og kalender meg der ... jeg vil ha nye Don Rosa-historier, jeg. Hm.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

31.10.2006, 21:42

Pengebingetegningen har vært vedlegg i DD.

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

31.10.2006, 22:00

Ja, sjølv om det vel kan diskuterast korvidt den bør kallast vedlegg når den står trykt inne i bladet?

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.10.2006, 22:03

Kristin skreiv:

Poster meg her og kalender meg der ... jeg vil ha nye Don Rosa-historier, jeg. Hm.

Enig! For min del så kan Rosa gjerne legge disse poster-greiene til side og heller få skrevet noen nye serier. Ettersom han tydeligvis ikke klarer å gjøre begge deler på én gang. Og forordene til HOF skulle da vel ikke ta så lang tid, de har han jo skrevet før. Nei, flere historier, Don, det er det vi helst vil ha.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

31.10.2006, 22:13

Einig med Kristin og Nestor. Don Rosa er så myyykje betre til å laga historien enn til å teikna plakatar. Han er god til å teikna plakatar òg altså, men der finst det folk som er betre.

Giorgio Cavazzano, for eksempel. Eg gleder meg stort til i morgon, då skal eg endeleg bla til november i Hall of Fame-kalenderen.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

31.10.2006, 22:26

Ja, sjølv om det vel kan diskuterast korvidt den bør kallast vedlegg når den står trykt inne i bladet?

Det er altså tale om DD&Co 21/2001 med "B-Gjengen inntar bingen"?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

31.10.2006, 23:22

Einaste utgivinga av den plakaten i eit Donald-blad eg kan kome på, ja. Men du er Don Rosa-eksperten, Sigvald.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.10.2006, 23:42

Sigvald skreiv:

Det er altså tale om DD&Co 21/2001 med "B-Gjengen inntar bingen"?

Jeg gir meg, den jeg har kom nok sammen med HOF når du nevner det.

GPLongford
43 år, Meløy

01.11.2006, 16:17

Don Rosa er som kjent ferdig med de 12 jubileumsplakatene og har nå kommet med følgende kommentar omkring neste prosjekt:

If/when I do a new story, it will be a short gag-story.

Den som lever får altså se hva som etter hvert skjer. Kanskje Kvakk-redaksjonen (evt. i samarbeid med Rappet, Kuriren, e.l.) kan forsøke å finne ut mer om Don Rosas nåværende situasjon, hans helse, forhold til Egmont, osv?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 17.04.2007, 17:26 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.04.2007, 17:22

Kanskje det kan bli en fortsettelse på "Går på veggen"og"Glem Det!"?

Hvorfor digger alle Donald?Det bare er sånn

LS
11 år, Hof

17.04.2007, 19:17

jeg håpet det skulle bli en fortsettelse på "den sorte ridder" men han sa på mail at han ikke hadde planer om en til

borteherfra
15 år, Tromsø

17.04.2007, 20:56

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.