Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Skrues liv og levnet skal ikke utgis på nytt

Andeby Online > Diskusjonsforum > Skrues liv og levnet skal ikke utgis på nytt

Gå tilbake til forumoversikta ...

Idag fikk jeg melding fra Serieforlaget om at de ikke skal trykke "skrues liv og levnet" på nytt.
Egmont:

Boken vil ikke bli trykket på nytt, ettersom alle historiene skal utgis i HOF. Å trykke boken på nytt vil føre til minus i regnskapet vårt.

Dette er for mange en dårlig nyhet. Særlig for oss yngre som ikke hadde sjanse til å kjøpe den da den var i salg.

Innlegget blei sist redigert 08.03.2007, 02:34 av borteherfra

borteherfra
15 år, Tromsø

08.03.2007, 02:19

Tja, forrige DR-bok i HOF saman med den neste vil jo innehalde dei same artiklene, dei same forsidene og, ikkje minst, dei same historiane, så så veldig ille er det vel ikkje?

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

08.03.2007, 02:23

Eg liker den tankegangen, eigentleg. Skjønner at det er yngre som har lyst på denne boka, men ærleg talt har Egmont betre ting å bruke pengar på enn å gi ut nøyaktig dei same historiene i to forskjellige bøker/bokseriar nesten samtidig.

No, om dei berre hadde tenkt på same måte med Carl Barks ... :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.03.2007, 02:26

Hvis jeg fikk velge hva som skulle komme på trykk mellom "skrues liv og levnet" eller "HoF DR 4 og 5" ville jeg nok valgt "skrues liv og levnet."

borteherfra
15 år, Tromsø

08.03.2007, 02:27

De burde gitt ut liv og levnet rett før de tenkte på HoF-serien. Da ville de fleste kjøpt liv og levnet. Etter at lageret var tømt burde de gitt ut første boken i Hof.
De som da hadd abonnert på HoF i noen år, ville selvfølgelig kjøpt DR 4(5?) for å unngå hull i samlingen.

borteherfra
15 år, Tromsø

08.03.2007, 02:31

Tja. Eg misliker òg at dei har bestemt seg for å gi ut Don Rosa komplett i Hall of Fame i staden for å presentere eit utval av dei beste historiene hans, men når dei først har vald å gjera det på den måten hadde det jo blitt pussig om dei berre hadde hoppa over Skrues liv der. Sjølvsagt, det beste hadde vore om Don Rosa-Hall of Fame-bøkene hadde innehaldt eit utval av dei beste historiene til Don Rosa, og så kunne dei ha laga gjenopptrykk av Skrues liv. Men no har dei vald å gi ut Don Rosa komplett, så då må dei nesten gjera det på den måten.

For dei som berre er interesserte i Skrues liv, anbefaler eg å heller skaffe den på engelsk (KSASR: Dei klarer sannsynlegvis å få tak i den på Bruktbokhandelen om du spør etter den, dersom du er skeptisk til postordre for tida). I tillegg til å ha like mange gode artiklar som den norske utgåva, er teksten på det språket Don skreiv det på, utan oversetjarfeil (og diverre utan elvebåtgrekarar òg).

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.03.2007, 02:36

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

I tillegg til å ha like mange gode artiklar som den norske utgåva, er teksten på det språket Don skreiv det på, utan oversetjarfeil (og diverre utan elvebåtgrekarar òg).

I Hall of Fame har alle oversettelsene blitt gått gjennom på nytt, og en egen side viser oss navn som er forandret på for å være mer tro mot originalen. Det kan virke som om Erik Hørthe har hatt en finger med i spillet her, og jeg har i alle fall ingenting å klage på når det gjelder oversettelsene.

Tommy
25 år, Odda

08.03.2007, 10:13

Ikkje misforstå meg, eg kjem ikkje på noko konkret i oversetjinga eg er misfornøgd med eg heller (bortsett frå den daffe læreboknormalen alle norske oversetjarar bruker i staden for det livlige språket amerikanske utgivingar gjerne har), men originalteksten er originalteksten.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

08.03.2007, 11:40

Tja. Eg misliker òg at dei har bestemt seg for å gi ut Don Rosa komplett i Hall of Fame i staden for å presentere eit utval av dei beste historiene hans.

Her velger du å glemme at i Finland utgis Don Rosas serier komplett i en egen bokserie:
http://coa.inducks.org/publication.php/x/fi/DR
og i Tyskland utgis Don Rosas serier komplett i en egen albumserie:
http://coa.inducks.org/publication.php/x/de/DR

Don Rosa er ikke mindre populær i Skandinavia. Å utgi Don Rosas serier komplett i bokform i Norge, Danmark og Sverige er således like naturlig som å utgi CBSV på lik linje med hva de gjør i andre land. At det selvsagt kunne vært gjort i en egen bokserie ved siden av HOF er en annen sak. Eller mener du kanskje at Egmont ikke skulle satset på CBSV i sin nåværende form og heller skulle nøyd seg med å utgi et utvalg av Barks' beste historier?

Forøvrig har Don Rosa sagt at Egmont med tid og stunder skal utgi Skrues Liv på nytt i en eller annen form (en løsning kan være en luksusutgave som innkluderer alle ekstra-kapitlene - altså Lo$ + Lo$ Companion). Det er bl.a. derfor Gemstone har utsatt utgivelsen av sin bebudede luksusutgave.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 08.03.2007, 19:50 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

08.03.2007, 19:49

Ikkje misforstå meg, eg kjem ikkje på noko konkret i oversetjinga eg er misfornøgd med eg heller (bortsett frå den daffe læreboknormalen alle norske oversetjarar bruker i staden for det livlige språket amerikanske utgivingar gjerne har), men originalteksten er originalteksten.

**Mitt** originalspråk er da den daffe læreboknormalen. I dagligtale prekær jæ østfolldialekt. Mitt morsmål er nynorsk (d.v.s. min mor snakker nynorsk). Må derfor tilstå at jeg er flinkest i å lese norsk framfor utenlandsk. Originalspråk er oppskrytt. Skrues liv og levnet kommer nok ut på nytt senere. Men vi må nok vente til HOF-utgaven har blitt gammel.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

08.03.2007, 20:23

I Finland har de løbende genoptrykt Skrues liv-bogen i sin finske udgave. Ligesom de i øvrigt løbende har genoptrykt de andre Rosa-bøger de har.
Tyskerne har derimod ikke genoptrykt deres album - som følge deraf er der stadig nogle album jeg mangler på tysk.
Holland har da ligeledes en serie af albums hvor Don Rosas serier indgik fra nr. 53 til ca. 74.
I Frankrig er de begyndt på en serie med genoptryk af Rosa i kronologisk orden, og jeg synes jeg via inducks har spottet en lignende idé i Brasilien.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

10.03.2007, 15:43

Sigvald skreiv:

Don Rosa er ikke mindre populær i Skandinavia. Å utgi Don Rosas serier komplett i bokform i Norge, Danmark og Sverige er således like naturlig som å utgi CBSV på lik linje med hva de gjør i andre land. At det selvsagt kunne vært gjort i en egen bokserie ved siden av HOF er en annen sak. Eller mener du kanskje at Egmont ikke skulle satset på CBSV i sin nåværende form og heller skulle nøyd seg med å utgi et utvalg av Barks' beste historier?

Problemet er nå det at Hall of Fame skal være en bokserie hvor de presenterer ulike serieskapere med et utvalg av deres beste historier. Hverken Rosa- eller Barks-bøkene gjør dette, så det er unektelig litt tåpelig å ha disse bøkene som en del av serien. Greit nok at de selger abonnenter, men det blir likevel ikke helt korrekt markedsføring.

"Hall of Fame - en bokserie som presenterer de største serieskaperne gjennom deres beste historier... pluss alle Don Rosa-seriene... pluss diverse Barks-serier valgt over et bestemt overgangstema vi forholder oss relativt løst til"

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

10.03.2007, 16:21

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.