Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andebys lokalisering

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andebys lokalisering

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

MikroMidas skreiv:

Så her kommer innrømmelsen din av at kamerateknologien som brukes til overvåkningen av bingen og ikke minst i denne "Christmas for Shacktown" oppfølgeren **IKKE** holder femtitallstandard. Da er det faktisk tre historier av Don som er ren fiction allerede.

Feil. Det at jeg lar være å kommentere Olafs påstand betyr ikke at jeg er enig i den. Jeg vet ikke hva som var vanlig på den tiden når det gjelder slike kameraer, men her er det tydelig at Petter, eller mest sansynlig hans far har vært litt forut for sin tid. Fargeleggingen har Don Rosa intet ansvar for så man kan meget godt se for seg et sort-hvitt-kamera her.

Nestor Burma skreiv:

For amerikanske lesere ligger Andeby i Amerika. For italienske lesere ligger Andeby i Italia. For norske lesere ligger Andeby i Norge.

Snakk for deg selv. De fleste av oss forholder oss til at Andeby ligger i USA. det er i hvert fall mitt klare inntrykk etter mange donaldist-treff i Danmark.

Olaf Solstrand skreiv:

Alarmsystemet i «B-gjengen inntar bingen» og mikrokameraet i «Hans første suksess» trur eg ikkje passer så godt inn på femtitalet!).

Førstnevnte har Don Rosa konkret forklart med at de åpenbart er oppfunnet av Petter Smart og således nok er litt før sin tid. Sistnevnte kan vel være konstruert av hans far?

Og elles bruker Don Rosa gjerne sjølvmotsigelser aktivt når han innser at han må det for å lage gode historier. Som er grunnen til at han kan vise at Skrue har ein del av Kong Krøsus' skatt i trofésamlinga si, men seinare vise at Skrue aldri får tak i denne skatten.

Dårlig eksempel - I Solens Sønn la han vel til Kong Krøsus skatt fordi utgiveren ba ham fjerne //bombastiumkulen//. Forøvrig dreide det seg rimeligvis om et lån fra Tyrkia på samme vis som //De// //vises// //sten// også var utlånt fra Pengefondet.

Eller vise på ei arbeidsteikning at Skrue ikkje har vindauge på kontoret sitt, men i ei seinare historie la Skrue sjå forskrekka ut av vindauget på kontoret sitt.

Så dersom det er avvik mellom originaltegningene av huset vårt fra 1960-tallet og huset vårt slik det ser ut i dag - så er det tale om en selvmotsigelse i tegningene? Eller for å si det slik mye kan ha skjedd med/i pengebingen på 50 år.

Eller skrive ei lang historie om at Skrues gullgraverhakke var ein av mange gjenstander som lå på ei slede som var nedfrosse i ein isbre i Alaska fram til 1954 og seinare vise at den same hakka låg på eit kott i pengebingen i 1947.

Var det ikke du som mente at han kunne hatt mer enn en hakke i gullgravertiden? Hva om han f.eks. skaffet seg en ny hakke etter at han tapte den første i isen?

Eller la Ole, Dole og Doffen sverge dypt og hellig på at ingen andre enn hakkespettar nokon gong skal få lese Hakkespettboka, og seinare gi Donald eit redigert utdrag.

I det tilfellet er det i så fall Ole, Dole og Doffen som bryter med sitt eget løfte og egentlig ikke Don Rosa som er selvmotsigende.

Don Rosa motseier seg sjølv *ofte*, og personleg har eg ingen problemer med det heller...

Han har da heller aldri lagt skjul på det. I min fremstilling av Andebys historie forholder jeg meg da også stort sett til Barks når det gjelder perioden 1947-1967.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 19:25 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.01.2006, 19:21

Sigvald skreiv:

Feil. Det at jeg lar være å kommentere Olafs påstand betyr ikke at jeg er enig i den. Jeg vet ikke hva som var vanlig på den tiden når det gjelder slike kameraer, men her er det tydelig at Petter, eller mest sansynlig hans far har vært litt forut for sin tid.

Dette er jo dessverre eneste måten å få deg i tale for å svare på mine spørsmål.

Men hvis Petter er så langt foran sin tid, hva er da så nymotens-harry-vulgært med å ha med mobiltelefoner i tegneseriene. Burde jo hatt det tidlig 1960 tall i Andeby siden de ligger tyve år foran oss i elektronikkindustrien ellers.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 19:28 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.01.2006, 19:27

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Feil. Det at jeg lar være å kommentere Olafs påstand betyr ikke at jeg er enig i den. Jeg vet ikke hva som var vanlig på den tiden når det gjelder slike kameraer, men her er det tydelig at Petter, eller mest sansynlig hans far har vært litt forut for sin tid.

Dette er jo dessverre eneste måten å få deg i tale for å svare på mine spørsmål.

Men hvis Petter er så langt foran sin tid, hva er da så nymotens-harry-vulgært med å ha med mobiltelefoner i tegneseriene. Burde jo hatt det tidlig 1960 tall i Andeby siden de ligger tyve år foran oss i elektronikkindustrien ellers.

Nå har vi aldri sett noen historie av Barks/Rosa der Petter Smart finner opp mobiltelefoner. Men teoretisk sett burde han kunne gjøre det på den tiden.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

17.01.2006, 19:50

Riktig, og hva er da så nymotens-harry-vulgært om en uheldig italiensk tegner plasserer en mobiltelefon eller gud forby en datamaskin i en tegneserie ??

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 19:52 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.01.2006, 19:52

Sigvald skreiv:

I Solens Sønn la han vel til Kong Krøsus skatt fordi utgiveren ba ham fjerne //bombastiumkulen//.

Hvorfor måtte han fjerne bombastiumkulen?

Diff

17.01.2006, 19:54

Diff skreiv:

Hvorfor måtte han fjerne bombastiumkulen?

Ble diskutert i denne traaden:
http://www.andebyonline.com//index.php?area=forum&traad=144

Siterer AC:

Jeg mener jeg læste engang at grunden til at den del af Krøsus' skat var på museet var censur. Det havde været Bombastium-kuglen, men serien "Cold bargain" var blacklistet og måtte derfor ikke refereres til.

Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 20:09 av krice

krice
24 år, Tromsø

17.01.2006, 20:05

Sigvald skreiv:

Nestor Burma skreiv:

For amerikanske lesere ligger Andeby i Amerika. For italienske lesere ligger Andeby i Italia. For norske lesere ligger Andeby i Norge.

Snakk for deg selv. De fleste av oss forholder oss til at Andeby ligger i USA. det er i hvert fall mitt klare inntrykk etter mange donaldist-treff i Danmark.

Det er det jeg gjør, jeg snakker bare for meg selv og ingen andre.

Og dette hørtes kanskje vel konkret ut fra min side. Det jeg mener er at Andeby ligger overalt og ingensteder. Andeby ligger der leseren mener den ligger. Andeby har den arkitektur og det klima som historien krever, ikke en arkitektur og et klima som er "naturlig" for California/Oregon-området.

Andeby er abstrakt. Andeby er det lerret på hvilket de ulike serieskapere kan utmale sine historier slik de selv fritt ønsker det.

Eller som Olaf skreiv:

Andeby ligger i hovuda våre! Andeby er ein tilstand! Det er umogleg å plassere Andeby på kartet fordi Andeby ikkje ligg i vår verd og dessutan har ein tendens til å flytte seg rundt omkring alt etter kva historia har bruk for! Kvifor må vi absolutt spikre Andeby ned på eit kart?

Og hvilken autoritet har egentlig donaldist-treffene i Danmark? Er det noe jeg (som fersk bruker) har gått glipp av når det gjelder hierarkiet innen det donaldistiske presteskap? :-)

Nestor Burma
43 år, Trondheim

17.01.2006, 20:48

MikroMidas skreiv:

Riktig, og hva er da så nymotens-harry-vulgært om en uheldig italiensk tegner plasserer en mobiltelefon eller gud forby en datamaskin i en tegneserie ??

Det er forskjell på å gjøre det for å legge handlingen til 2006 og det å la Petter Smart eller Skrues teknikere oppfinne slikt for anledningen. Det første bryter med tidsånden i Barks' klassiske historier.

Nestor Burma skreiv:

Og hvilken autoritet har egentlig donaldist-treffene i Danmark? Er det noe jeg (som fersk bruker) har gått glipp av når det gjelder hierarkiet innen det donaldistiske presteskap? :)

Jeg snakker om ganske alminnelige, svært så hyggelige og greie danske donaldister.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 18.01.2006, 01:18 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

18.01.2006, 01:15

Sigvald skreiv:

Jeg vet ikke hva som var vanlig på den tiden når det gjelder slike kameraer, men her er det tydelig at Petter, eller mest sansynlig hans far har vært litt forut for sin tid.

Petters far er reperatør. Ikkje oppfinner. Det einaste han nokon gong har vore kreditert for å finne opp er ein medalje, og vi veit jo alle kor mykje teknologisk superkraft ein er nøydt til å inneha for å finne opp ein medalje ... Ser ikkje for meg at dette er noko Fulton kunne ha laga. Og når det gjelder Petter, kjem det tydeleg fram i historia

SPOILER:

at det er Helper som er hans første vellykka oppfinning.

Då kan han umogleg ha hatt det som skulle til for å finne opp eit ultraavansert mikrokamera, noko eg heller ikkje ser for meg at hans far hadde. Det er forskjell på avansert mikroteknologi og å reparere ei lampe.

Fargeleggingen har Don Rosa intet ansvar for så man kan meget godt se for seg et sort-hvitt-kamera her.

Don Rosa har moglegheit til å skrive inn små notater til fargeleggjarane i margen. Det er ein teknikk som brukast svært ofte (eg vil nesten seie i kvar einaste historie), og Don Rosa bruker same teknikk i same scene av den historia (opplyser om fargeleggjinga av grevlingen). Så forfattarar HAR faktisk litt makt over fargeleggjinga av historiene sine. (det eg personleg reknar som den største tabben *eg* har gjort i min forfattarperiode, er at eg ein gong *gløymte* å setja inn eit slikt fargeleggjarnotat, noko som gjorde at der Donald gjorde noko relativt originalt, gjorde han noko heilt openbart, og Ole, Dole og Doffen verka då vanvittig nedlatande når dei aldri kunne ha sett for seg at Donald kunne klart å finne på noko sånt).

For norske lesere ligger Andeby i Norge.

Og kor mange nordmenn er det på dei treffa? Eg trur at du kan telle dei på ein finger. :-)

Så dersom det er avvik mellom originaltegningene av huset vårt fra 1960-tallet og huset vårt slik det ser ut i dag - så er det tale om en selvmotsigelse i tegningene? Eller for å si det slik mye kan ha skjedd med/i pengebingen på 50 år.

I dette tilfellet var det tydeleg understreka i historia at *ingenting* hadde skjedd med pengebinga på femti år. Eller, den hadde blitt rivd og gjenoppbygd fleire gonger, men alltid etter dei nøyaktig same arbeidsteikningane. Og uansett kjem det tydeleg fram av arbeidsteikningane at kontoret til Skrue er plassert i ein del av pengebinga som *alle* exterior-shots av pengebinga viser veldig tydeleg at *ikkje* har vindauge.

Eller la Ole, Dole og Doffen sverge dypt og hellig på at ingen andre enn hakkespettar nokon gong skal få lese Hakkespettboka, og seinare gi Donald eit redigert utdrag.

I det tilfellet er det i så fall Ole, Dole og Doffen som bryter med sitt eget løfte og egentlig ikke Don Rosa som er selvmotsigende. }} Ved å la dei bryte det løftet ER Don sjølvmotsigande.

Don Rosa motseier seg sjølv *ofte*, og personleg har eg ingen problemer med det heller...

Han har da heller aldri lagt skjul på det.

Det har ikkje Barks heller.

Det er forskjell på å gjøre det for å legge handlingen til 2006 og det å la Petter Smart eller Skrues teknikere oppfinne slikt for anledningen. Det første bryter med tidsånden i Barks' klassiske historier.

Det gjer det siste òg.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

18.01.2006, 01:32

Olaf Solstrand skreiv:

Petters far er reperatør. Ikkje oppfinner.

Hva om han har hatt et reparasjons-opprag for forsvaret, FBI eller CIA?

Og kor mange nordmenn er det på dei treffa? Eg trur at du kan telle dei på ein finger. :-)

Hvem snakket kun om nordmenn her? Jeg regnet i hvert fall med danskene også.

Det har ikkje Barks heller.

I motsetning til DR har vel ikke Barks omtalet sine selvmotsigelser som tabber?

Det gjer det siste òg.

Ikke på samme måten.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

18.01.2006, 01:50

Sigvald skreiv:

MikroMidas skreiv:

Tidsånden i Barks historier er at alt foregår i //nåtid// . Da Barks skrev sine historier var nåtid henholdsvis 40-, 50- og 60-tallet. Don Rosa bryter med tidsånden i Barks historier ved å legge //sine// historier 30-40 år tilbake i tid.

Nestor Burma skreiv:

Og hvilken autoritet har egentlig donaldist-treffene i Danmark? Er det noe jeg (som fersk bruker) har gått glipp av når det gjelder hierarkiet innen det donaldistiske presteskap? :)

Jeg snakker om ganske alminnelige, svært så hyggelige og greie danske donaldister.

Jeg tviler ikke på at dette er svært sympatiske mennesker og at de vet mye om Donald. Men dere sitter ikke på sannheten - like lite som noen av oss andre gjør det - fordi sannheten //finnes// //ikke// i dette tilfellet.

Innlegget blei sist redigert 18.01.2006, 08:30 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

18.01.2006, 08:29

Sigvald skreiv:

Nestor Burma skreiv:

Og hvilken autoritet har egentlig donaldist-treffene i Danmark? Er det noe jeg (som fersk bruker) har gått glipp av når det gjelder hierarkiet innen det donaldistiske presteskap? :-)

Da må jo jeg ha en kjempeautoritet i Donaldist miljøet siden jeg er kjempehyggelig og kjempegrei :-) Det er jo ikke akkurat dette du har brukt for å beskrive donaldistiske autoriteter før Sigvald.

Sigvald skreiv:

Barks hadde ikke noen tidsånd, det er jo det som er hele poenget. Barks tegnet seriene sine i nåtid, med enkelte fantasiflukter i verdensrommet og andre på den tiden eksotiske plasser.

Men hvis du godtar halvlederbaserte mikrokameraer (sort/hvitt eller farge samma det) i Lille hjelper historien så forskyver du samtidig tidsaksen mellom Andeby og oss med ihvertfall 25 år. Hvis du da er så opptatt av tidsaksen som du er så får du bare godta at den ligger 25 år forskyvet i alle andre tilfeller også i Don sine historier.

Dermed er det like naturlig med en Onkel Skrue med en stor klumptete mobiltelefon (80 talls modell) og en slepbar PC i Don sine historier som foregår på 50/60 tallet som i nye italienske serier. Det er ikke dermed sagt at Don sine serier foregår i nåtid men de foregår langs en lineær tidsakse som er forskøvet 25 år i forhold til oss, med tilnærmet samme fart i den teknologiske utviklingen som hos oss. Dette må jo bli konsekvensen av at du godtar at Don sin lille hjelper historie er riktig plassert på starten av femtitallet.

Det er jo nesten nærliggende å mistenke Don for å prøve legge seg mere opptil Barks enn alle andre med å skulle være så konsekvent med at seriene forgår på femtitallet. Ubevist eller ikke så er det jo en meget grei måte for Don å skille seg utifra det noen™ kaller billig dusinvare fra andre land.

Innlegget blei sist redigert 18.01.2006, 09:11 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

18.01.2006, 09:08

I det tilfellet er det i så fall Ole, Dole og Doffen som bryter med sitt eget løfte og egentlig ikke Don Rosa som er selvmotsigende

Aha! Så det er Ole, Dole, Doffen som har skylden! Ja, da kan man jo ikke bebreide Don Rosa!

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

18.01.2006, 12:32

Elise skreiv:

I det tilfellet er det i så fall Ole, Dole og Doffen som bryter med sitt eget løfte og egentlig ikke Don Rosa som er selvmotsigende

Aha! Så det er Ole, Dole, Doffen som har skylden! Ja, da kan man jo ikke bebreide Don Rosa!

Fydda. Man skal da ikke skylde på noen som er mindre enn en selv. :-(

Nestor Burma
43 år, Trondheim

18.01.2006, 13:09

Diff skreiv:

Det har vært mange diskusjoner gjennom tidene om hvor i verden Andeby befinner seg.

I det nederlandske forumet McDuck.nl har i hvert fall Rob Klein selv presentert to av sine uutgitte karter over Andeby og omegn:

Duck County
©Rob Klein

Duckburg
©Rob Klein

Merk:
a) Dette er scans som er lagt ut på nettet av tegneren selv.
b) Disse tegningene inneholder ikke figurer o.l som Disney har copyright på.
c) Disse tegningene må ikke benyttes/innkluderes i WEB-sider o.l uten kunstnerens tillatelse.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 19.10.2007, 16:13 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

22.01.2007, 01:13

Interessant å endeleg få sjå desse karta som er såpass omtalte her inne -- takk skal du ha, Sigvald.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

22.01.2007, 02:57

Ser på kartet over Andeby at Donald står som innehaver av 2 hus. Er han egentlig en rik kakse som bare spiller fattig for å få den gemene hops velvilje og medfølelse :-D

Ellers noen bra kart.

Innlegget blei sist redigert 22.01.2007, 14:55 av Bernie

Bernie
36 år, Bergen

22.01.2007, 14:55

Jeg har i tråden om Rosas jubileumsplakater antydet at den første var såpass dårlig at jeg skulle ha klart det bedre selv. Jeg skal innrømme at det er på kanten til å være arrogant, jeg er ikke imponert, det er så, men noen plakatkunstner skal jeg ikke påstå at jeg er.

Dette derimot, det skulle jeg sandelig ha klart å tegne like godt. Og jeg skjønner rett og slett ikke poenget. Jeg er enig i at det var interessant endelig å få se disse kartene som har vært omtalt her så ofte tidligere, men det er da også alt.

Hvem som helst som gidder kan da ta å legge matpapir over et gjennomsnittlig amerikansk bykart og tegne av med kulepenn, det eneste man må passe på er at man legger kystlinjen til venstre så fansen kan enes om at dette er på den amerikanske vestkysten. Deretter putter man inn så mange navn man klarer å huske fra gamle Donald-serier, fortrinnsvis Carl Barks', kanskje et element eller to fra Rosa også så er man sikker på å høste anerkjennelse. Fiks ferdig. Noen står alltids klar til hause fabuleringene dine opp som kanon.

Surmaget, jeg? Tøys.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

22.01.2007, 20:23

Bernie skreiv:

Ser på kartet over Andeby at Donald står som innehaver av 2 hus.

Han har da operert med flere adresser, og han er stadig skyldig onkel Skrue penger for husleie, så ikke vet jeg...

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

GPLongford
43 år, Meløy

22.01.2007, 21:27

Skal ikke si så mye om Andebys lokalisering, men i Donald Pocket 322 får vi vite at en av Andebys nærmeste byer heter Duckburg. Iallefall under den amerikanske borgerkrigen. Siden både Andeby og Duckburg virker mer som to landsbyer, kan det jo tenkes at de i løpet av årene har vokst sammen og blitt til en by. Nei, det kan jo ikke stemme, for Donald blir jo spurt om han har vært i Duckburg... Hmm, dette er ikke lett å skjønne seg på.
Historien jeg snakker om heter "Helten fra Ducburg" og er tegnet av Scarpa.

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

17.05.2007, 20:11

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.