Andeby Online > Diskusjonsforum > Mini-versjoner 1979-1981
Gå tilbake til forumoversikta ...

Ser via Inducks at det fra 1979 til 1981 fulgte med noen miniversjoner av tidligere blader i Donald Duck & Co. Det som jeg synes virker ganske spesielt er at det ikke er snakk om gamle blader, men gjerne blader som ble utgitt bare et halvt år tidligere. Den første miniutgaven var for eksempel en gjenutgivelse av DD&Co 9/1979, som fulgte med som ekstrabilag til DD&Co 36/1979. Er det noen (som evt. har disse bladene) som kan si noe om hvorfor dette ble gjort?
Tommy
24 år, Odda
17.01.2007, 17:12

Jeg har en av disse. Det er bare kopier med noen av historiene, ikke alle, fra det opprinnelige bladet. Jeg vet ikke hvorfor dette ble gjort.
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Solens Sønn
15 år, Ålesund
17.01.2007, 21:46

Dette var nok bare en gimmick for å få leserne til å kjøpe neste blad. I nr . 35/1979 stod det:
Vil du ha "verdens minste" Donald Duck & Co? I neste nummer ligger det to ekstra sider som du kan nappe ut og brette to ganger, så får du et mini-Donald-blad som er fire ganger mindre enn et alminnelig Donald Duck & Co.
Nå ble mini-heftet mindre enn fire ganger så lite. Siden man skulle brette var mindre enn en Donald side og heftet ble bare 102 x 75 mm.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 18.01.2007, 10:04 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
18.01.2007, 10:03

Øyvind Braaten skreiv:
Dette var nok bare en gimmick for å få leserne til å kjøpe neste blad.
Som alle andre mer eller mindre fornuftige bilag opp gjennom historien, med andre ord. Dette var vel bare for moro skyld, og ikke med noen dypere mening enn som så.
Hvorfor de ikke valgte eldre blader kan rett og slett være at de ville at leseren skulle kjenne igjen historiene. Det var jo større sjanse for det når man valgte et nesten nytt blad, og jeg syntes i hvert fall det var gøy å se kjente forsider og historier i miniformat.
Jeg har flere av disse miniutgavene, men de sitter fortsatt fast i bladet de sto i den gangen. Når jeg i tillegg nå sitter med originaltegningene til en av historiene, "Trygg forvaring" (The Safe) fra nummer 2, 1980, betyr det at jeg faktisk har samme historie i tre ulike størrelser.
Lambert Seter
36 år, Oslo
18.01.2007, 11:27

Nå ligger disse bladene ute på qxl, sittende fast i bladene de kom med. Auksjonene går ut i halv-åtte-tida i kveld.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
04.03.2007, 15:10

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.