Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

DN-artikkel

Andeby Online > Diskusjonsforum > DN-artikkel

Gå tilbake til forumoversikta ...

I Dagens Næringsliv 7. juni er det en ensides artikkel på "Etter Børs"-sidene om Donald.

Ingress: "Donald Duck fyller 70 år onsdag. Er han dynamoen i den norske tegneseriekulturen, eller kløna som stjeler oppmerksomheten fra mer ambisiøse serier?"

Mot slutten står det: "Forlaget vil nå dra i gang en norsk produksjon av serier. Arild Midthun er blitt offisielt godkjent som Disney-tegner, og manusforfatteren Olaf Solstrand har allerede hatt en serie på trykk. Pengemaskinen Donald lever trygt uansett, men denne nysatsingen har overbevist også meg om å gi Donald noen år til."

Fourier
Bergen

07.06.2004, 10:26

Fourier skreiv:

Er han dynamoen i den norske tegneseriekulturen, eller kløna som stjeler oppmerksomheten fra mer ambisiøse serier?

Jeg har nå hele tiden ment at det er enkle, humorbaserte stripeserier som stjeler oppmerksomhet fra mer seriøse serier.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

07.06.2004, 17:54

Sigvald skreiv:

Jeg har nå hele tiden ment at det er enkle, humorbaserte stripeserier som stjeler oppmerksomhet fra mer seriøse serier.

Eksempler på begge?

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

07.06.2004, 18:48

Vegar skreiv:

Sigvald skreiv:

Eksempler på begge?

Det skal du selvsagt få :-)

Enkle stripeserier:
-----
Tommy & Tigeren
Ernie
Larsons Gale Verden

Undervurderte seriøse serier:
-----
Blueberry
Sjørøveren Rødskjegg
Red Kelly
Brockmakerne
Allan Falk
Mark Breton

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

07.06.2004, 20:24

Sigvald skreiv:
Larsons Gale Verden

Er ikke en stripe serie. Det er en enkelt stående tegning og ingen serie.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

07.06.2004, 22:29

jaja, det er interesangt å se at noen mener at Tommy & Tigern og Larsons Gale Verden er mindre seriøse.

Det er vel bare Sigvald som kan mislike disse.

Lars Olav
32 år, Grimstad

07.06.2004, 22:35

Må si at T&T og Larsons tegninger er på min plus-side. Men jeg tror ikke på at Sigvald er den eneste som ikke kan li de serier!
Derimod har jeg ikke læst nogen af de "undervurderede seriøse serier" - Det viser vel også mig som lidt af en ignorant

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

08.06.2004, 11:24

Lars Olav skreiv:

jaja, det er interesangt å se at noen mener at Tommy & Tigern og Larsons Gale Verden er mindre seriøse.

Det er vel bare Sigvald som kan mislike disse.

Selv om du oppfatter Sigvalds syn på ulike saker som litt annerledes enn andre, trenger du ikke opptre stigmatiserende ovenfor ham. Det er lov å ikke like Tommy & Tigeren, akkurat som at det er lov å ikke like Don Rosa. Dessuten sa han ikke at han ikke liker stripene, han betegnet dem kun som mindre seriøse.

Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.

Arnstein
28 år, Klepp

08.06.2004, 11:59

Klart det er lov å like/mislike noe, det er vel derfor vi diskuterer her.

Men å anse noe en serieskaper lager som mindre seriøst enn noe en annen serieskaper lager den skjønner jeg ikke. Men jeg tør ikke spørre Sigvald om det er det han mener her eller om han anser målgruppa for T&T som mindre seriøse enn målgruppa for Donald&Co.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

08.06.2004, 12:22

Sigvald skreiv:

Det kjem VELDIG an på korleis ein definerar seriøsitet. Etter mi meining er til dømes Tommy & Tigern så absolutt ein seriøs serie, som fortjenar all merksemda serien har fått og meir til.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.06.2004, 22:03

Har heller ikke lest noen av de undervurderte seriene, men selv synes jeg
T &T er en absolutt *seriøs* serie, som tar opp mange viktige temaer, og har 1000vis av *gullkorn*=)

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

11.06.2004, 16:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.