Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

4 nieser?

Andeby Online > Diskusjonsforum > 4 nieser?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I det nyeste Donald-bladet, (42/2006), på siste ensider-historie, er det her tale om en tegne-tabbe igjen, tror dere? På siste rute ser vi nemlig 4 nieser!

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

16.10.2006, 17:39

whitesand skreiv:

I det nyeste Donald-bladet, (42/2006), på siste ensider-historie, er det her tale om en tegne-tabbe igjen, tror dere? På siste rute ser vi nemlig 4 nieser!

Du har nok sett feil...
Hvis du ser en gang til ser du at det er to gutter (to av Ole, Dole og Doffen) og to jenter. (To av Hetti, Letti og Netti)

Stormogulen
15 år, Notodden

16.10.2006, 17:43

Var litt spent på dette da jeg kjøpte bladet i dag, og kan på en måte skjønne whitesand. For når vi ser på resultattavla de lager i begynnelsen så er de som skal delta: Hetti, Ole, Netti og Letti. At Dole (eller Doffen) er tilstede oppgis ikke, og en kan jo si at det er litt urettferdig at han ikke får være med... :-) Men dette kan jo like gjerne være en tabbe/unøyaktighet i oversettelsen eller skriveprosessen. Men at whitesand tolker det som fire nieser, kan jeg egentlig ikke helt skjønne (Er kanskje litt krass nå;-). Merk at Sanoma skiller på måten nevøene og niesene tegnes på, i motsetning til Egmont som gjør dem like bortsett fra hårsløyfene. Men med såpass mange ensidere vi har hatt nå med de Graaf og Mau Heymans så er vel dette ganske veletablert også hos oss.

Lite forundringsspørsmål på slutten: Hvem er det i virkeligheten som går rundt med en stor sløyfe på hodet? Er det kanskje på tide å oppgradere utseendet på noen karakterer litt?

Tommy
24 år, Odda

17.10.2006, 16:36

Det er faktisk noen som gjør det, hehe - var på Gardermoen i begynnelsen av juni og venta på flyet hjem til Stavanger. Så to japanske kvinner, den ene hadde på seg rosa sløyfe på hodet, klesstilen hennes var uhyggelig like Minni Mus... så det er fremdeles noen som bruker sløyfe idag ;-)

Portalen snurrer så vilt at alt som Donald eier, blir suget inn der

Pierce
25 år, Stavanger

17.10.2006, 16:47

Tommy skreiv:

Er det kanskje på tide å oppgradere utseendet på noen karakterer litt?

Har du sett Quack Packet (er det slik det staves?) på Disney Channel? Her har Ole, Dole og Doffen helt nytt utseende! De har helt annerledes capser og klær...

Stormogulen
15 år, Notodden

17.10.2006, 16:51

Stormogulen skreiv:

Tommy skreiv:

Har du sett Quack Packet (er det slik det staves?) på Disney Channel? Her har Ole, Dole og Doffen helt nytt utseende! De har helt annerledes capser og klær...

Jeg har ikke særlig sans for slik "oppgradering", da jeg føler at det er disresepekt for Barks og hans tradisjonelle stil.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

17.10.2006, 17:52

Sigvald skreiv:

Stormogulen skreiv:

Tommy skreiv:

Jeg har ikke særlig sans for slik "oppgradering", da jeg føler at det er disresepekt for Barks og hans tradisjonelle stil.

Jeg har vel egentlig ikke sagt at jeg liker denne tv-serien jeg heller... ;-)

Innlegget blei sist redigert 17.10.2006, 17:53 av Stormogulen

Stormogulen
15 år, Notodden

17.10.2006, 17:53

Sigvald skreiv:

Jeg er enig i at de fleste karakterer skal se ut akkurat slik de gjør, men jeg mener at det aller mest gammeldagse og umoderne bør forandres på, for eksempel sløyfe på hodet. Dette var jo noe Carl Barks tydeligvis også var enig i, for om vi ser på hans siste historier så har blant annet Dolly kvittet seg med sløyfa og fått et mer moderne utseende. Hvis Dolly hadde vært ei gammel dame så kunne det kanskje vært litt av poenget at hun skulle være veldig umoderne, men i og med at hun er ei ung dame som liker å følge med i tida så passer det rett og slett ikke inn i moderne historier der hun også benytter seg av mobiltelefon og datamaskin. Jeg hadde på et eller annet tidspunkt en idé til til en historie der Donald ble klesdesigner og gjorde narr av Dollys sløyfe, selvsagt uten å tenke på at han selv går rundt i en matrosdress. Jeg har imidlertid aldri kommet så langt at jeg har jobbet noe særlig med denne historien.

Tommy
24 år, Odda

17.10.2006, 18:04

Etter litt mer studier av siden, så ser jeg jo at det står Ole på resultat-tavlen. Var litt slapp i tankegangen der, ja.

En ting som jeg liker med modernisering i seriene, er den nederlandske stilen på Hetti, Letti, og Netti, hvor de tre har forskjellige hårsveiser. Det var nok litt av dette som fikk meg til å tenke at det kun var jentene som satt å skulle spille.

Men Ole, Dole, og Doffen syns jeg er best slik de er, helt like bortsatt fra fargene.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

Innlegget blei sist redigert 17.10.2006, 18:45 av whitesand

whitesand
39 år, Kristiansund

17.10.2006, 18:44

Jeg synes Dolly skal beholde sløyfen sin. Det blir liksom ikke Dolly hvis hun ikke har den på. Så jeg synes ikke figurene burde forandre klesstil, de passer sånn som de ser ut nå etter min mening.

Mickey
18 år, Horten

17.10.2006, 18:49

whitesand skreiv:

Men Ole, Dole, og Doffen syns jeg er best slik de er, helt like bortsatt fra fargene.

De kler best å være like, også i oppførsel. I "Fantomtyven" i samme blad (42) så

SPOILER:

har Doffen inntatt en lederrolle, noe som er ganske uvant for ODD. De to andre følger bare etter som om de skulle vært de to yngste grisene.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

Innlegget blei sist redigert 17.10.2006, 19:28 av MatsGull

MatsGull
20 år, Kongsvinger

17.10.2006, 19:27

MatsGull skreiv:

I "Fantomtyven" i samme blad (42) så

SPOILER:

har Doffen inntatt en lederrolle, noe som er ganske uvant for ODD. De to andre følger bare etter som om de skulle vært de to yngste grisene.

Synes det egentlig er bra jeg. :-)
Kan være moro med **noe** forandring en gang iblant!

Innlegget blei sist redigert 17.10.2006, 19:30 av Stormogulen

Stormogulen
15 år, Notodden

17.10.2006, 19:30

Vel, dette var vel delvis fordi Doffen hadde stilt ut sitt kunstverk, og at han på en måte selv hadde hovedrollen her, men jeg tar poenget ditt.
Jeg, derimot, liker det ikke særlig godt. ODD er for meg én person i tre kropper og ikke tre indivduelle personer.

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

17.10.2006, 21:53

ANDonym skreiv:

Vel, dette var vel delvis fordi Doffen hadde stilt ut sitt kunstverk, og at han på en måte selv hadde hovedrollen her, men jeg tar poenget ditt.
Jeg, derimot, liker det ikke særlig godt. ODD er for meg én person i tre kropper og ikke tre indivduelle personer.

Don Rosa har bl.a. omtalt dem som "three identical persons".

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 17.10.2006, 22:58 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

17.10.2006, 22:58

Barks har vel en gang sagt "I never got around to giving them separate personalities". Dette kan vel tyde på at han ikke hadde noe prinsipielt imot å gjøre ODD forskjellige, men det ble altså ikke sånn.

Er det forresten noen som har eksempler på historier hvor nevøene opptrer hver for seg? Hos Barks skjedde det ikke ofte. I farten kommer jeg bare på to tilfeller: Onkel Skrue-historien hvor B-gjengen har overtatt et fyrtårn og lurer onkel Skrues skip på grunn. Og 10-sideren hvor Donald skal passe på folks kjæledyr i sommerferien.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

17.10.2006, 23:33

I "Mumiens ring" er de fra hverandre, dog under spesielle omstendigheter...

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

17.10.2006, 23:35

Er også en historie der de finner separate venner fordi de føler at de ikke får utviklet seg selv med de to andre til stede. Vi vet jo alle hvordan det gikk.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

17.10.2006, 23:46

Nils Petter skreiv:

Er det forresten noen som har eksempler på historier hvor nevøene opptrer hver for seg?

Hm, eg hugsar ei julehistorie der dei hadde lyst på nye leiker. Der ville ikkje Donald gi dei nye leiker så lenge dei gamle var i orden, difor byrja dei å tjene pengar til å kjøpe nye på eiga hand, og det gjorde dei kvar for seg. (Eg finn ikkje igjen historia no.)

Når vi ser bort frå Barks: «Ole, Dole og Doffen møter kjærligheten» i Donald Pocket 94, eg MEINER at dei opptrer atskilte i Drageherrenes rike, vi har Kari Korhonen-historia «Månens sønner» i DD 15/03, og eg meiner at Dole opptrer individuelt i «Min onkel Fantonald» i Donald Pocket 279. Det er dei eg kjem på i farta, men det er ganske mange fleire.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

17.10.2006, 23:54

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Hm, eg hugsar ei julehistorie der dei hadde lyst på nye leiker. Der ville ikkje Donald gi dei nye leiker så lenge dei gamle var i orden, difor byrja dei å tjene pengar til å kjøpe nye på eiga hand, og det gjorde dei kvar for seg. (Eg finn ikkje igjen historia no.)

Er det //New// //Toys// du tenker på? http://coa.inducks.org/story.php/x/W+FGW++49-01

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim

18.10.2006, 10:54

Tommy skreiv:

Lite forundringsspørsmål på slutten: Hvem er det i virkeligheten som går rundt med en stor sløyfe på hodet? Er det kanskje på tide å oppgradere utseendet på noen karakterer litt?

Eg meiner ja, uten tvil. Alltid interessant med karakterutvikling, sjølv om det berre dreier seg om klesstil. Ok, så er kanskje matrosdressen Donalds varemerke og flosshatt og frakk onkel Skrues, osv, men eg synes det piffer opp seriane å sjå dei i noko anna. Eg likte Quack pack - stilen, og hadde gjerne sett at den hadde blitt tatt inn i teikneseriane.

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

18.10.2006, 11:26

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.