Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa nå komplett utgitt i USA
Gå tilbake til forumoversikta ...

Med utgivelsen av Lo$ Companion er Gemstone endelig i rute med de amerikanske utgivelsene. Følgende nye Rosa-historier er utgitt av Gemstone etter at de startet opp igjen med amerikanske utgivelser sommeren 2003:
F PM 99001c - **The** **Coin** - US 323(c)
F PM 00201c - **Attack!** - US 321(c)
F PM 01201c - **The** **Sharpie** **of** **the** **Culebra** **Cut** - US 332(c+bc)
D 98202 - **The** **Dutchman's** **Secret** - US 319(c)
D 98346 - **Escape** **From** **Forbidden** **Valley** - US 347(c)
D 99078 - **The** **Quest** **for** **Kalevala** - US 334(bc)
D 2000-002 - **The** **Three** **Caballeros** **Ride** **Again** – WDC 635(c)/636/637
D 2000-191 - **The** **Beagle** **Boys** **vs.** **The** **Money** **Bin** - US 325
D 2001-024 - **The** **Crown** **Of** **The** **Crusader** **Kings** - US 339
D 2001-095 - **Forget** **It!** - US 328(c)
D 2001-143 - **Gyro's** **First** **Invention** - US 324(c)
D 2002-033 - **The** **Dream** **Of** **A** **Lifetime!** - US 329(bc)
D 2003-017 - **Trash** **Or** **Treasure** - US 337
D 2003-081 - **The** **Old** **Castle's** **Other** **Secret** **or** **A** **Letter** **From** **Home** - US 342(c)
D 2003-235 - **The** **Black** **Knight** **Glorps** **Again!** - US 354(c)
D 2004-032 - **The** **Magnificent** **Seven** **(Minus** **4)** **Caballeros** – WDC 663(c)/664/665
D 2005-061- **The** **Prisoner** **of** **White** **Agony** **Creek!** - Lo$ Companion
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 07.10.2006, 00:26 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
07.10.2006, 00:18

Interessant.
Eigentleg synest eg at det er veldig synd at Don Rosa skriver så få historier at Gemstone KLARER å utgi han komplett. Eg meiner, Gemstone har gitt ut Disney-seriar berre sidan 2003, og på den tida har dei klart å kome up-to-date med alt Rosa har skrive? Eg veit at det sikkert byrjar å bli plagsomt at eg framleis maser om dette, men eg saknar tida då Don klarte å levere fem-seks historier i året.
(fritt etter hukommelsen, eit tabbepoeng til meg dersom det viser seg at han aldri har vore så produktiv, men det må han då ha vore?)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
07.10.2006, 00:25

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Interessant.
Eigentleg synest eg at det er veldig synd at Don Rosa skriver så få historier at Gemstone KLARER å utgi han komplett. Eg meiner, Gemstone har gitt ut Disney-seriar berre sidan 2003, og på den tida har dei klart å kome up-to-date med alt Rosa har skrive? Eg veit at det sikkert byrjar å bli plagsomt at eg framleis maser om dette, men eg saknar tida då Don klarte å levere fem-seks historier i året.
(fritt etter hukommelsen, eit tabbepoeng til meg dersom det viser seg at han aldri har vore så produktiv, men det må han då ha vore?)
http://duckman.pettho.com/statistics/index.html
Han laget bl.a. 8 historier i 1990.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
07.10.2006, 00:31

Har mitt beskjedne blikk for detaljer oversett en amerikansk utgivelse av The annual Speedskating Race of the burg of Ducks. Hvis ikke den er utgitt i USA så er det jo VRØVL
det som står i overskriften ""Don Rosa nå komplett utgitt i USA""
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
07.10.2006, 00:32

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
07.10.2006, 00:34

Hvad er det for en serie du nævner der, MikroMidas? Hvor er den udgivet?? Den synes jeg ikke jeg har hørt om...
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
08.10.2006, 20:10

Stormogulen skreiv:
Er alle Don Rosa's Donald-historier utgitt i Norge???
Ja.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
09.10.2006, 14:52

AC skreiv:
Hvad er det for en serie du nævner der, MikroMidas? Hvor er den udgivet?? Den synes jeg ikke jeg har hørt om...
Beklager at jeg har vært litt sein med å svare, men jeg driver og trapper ned min aktivitet her på forumet.
Følgende utgivelse
http://www.filehigh.com/serve/20324/247738.jpg
frister allerde på coveret med det som mange burde anse som en godbit, nemlig **skating** **ducks** . Midt inne i bladet over fire liggende sider i A4 format er det vi diskuterer her gjemt. Her finnes det en fire siders historie med ender som går på skøyter, det er ikke hvem som helst som går på skøyter heller, det er faktisk ganske kjente ender. Gjett forresten hvem som er the Lovely Chairlady, og gjett hvem som konkurrerer på skøyter. Det er forresten også med en oppfinner som ikke er and og som av og til har med en nevø som heter Newton på besøk.
Driver jeg med VRØVL og fri fantasi nå, bevisene opp bordet vil vel kanskje mange si !! OK, men siden jeg velger å respektere norsk lov så deler jeg ikke hele historien med Dere, den jobben er det sikkert andre som kan ta seg av. Her er en liten bit av åpningspanelet på denne historien som burde vise alt jeg har antydet over.
http://www.filehigh.com/serve/20324/247736.png
Som vi ser er det vår alles kjære Don Rosa som står bak tegningene. Det er fire/fem ruter på hver side hvor handlingen foregår sekvensiellt, altså en tegneserie. Det er kjente og kjære figurer fra Andeby, slik bare Don kunne tegne dem. Denne historien er **ikke** gitt i USA, kun i en smal utgivelse med ett begrenset nedslagsfelt i Holland.
Sigvald skreiv:
Stormogulen skreiv:
Ja.
**NEI** Sigvald, det er de ikke. Det jeg har vist ovenfor er en **tegneserie** , den er signert/tegnet av Don Rosa, og ikke kom her og si at den anda der og nevøene og resten ikke er Donald&Co.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 09.10.2006, 19:27 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
09.10.2006, 19:00

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Stormogulen skreiv:
Ja.
NEI Sigvald, det er de ikke. Det jeg har vist ovenfor er en tegneserie , den er signert/tegnet av Don Rosa, og ikke kom her og si at den anda der og nevøene og resten ikke er Donald&Co.
Så dette er en historie du mener burde vært utgitt i DD&Co.?
Forresten hvem er Nils Lid Hjort??
Innlegget blei sist redigert 09.10.2006, 20:30 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
09.10.2006, 20:28

Stormogulen skreiv:
Forresten hvem er Nils Lid Hjort??
Forfatter av forordet til det norske Don Rosa-indekset, der han beskriver seg selv som «[Blindern-professor i matematisk statistikk og sannsynlighetsteori]; medforfatter av Barks-Friends' amerikansk-norske kryss-indeks over Carl Barks' verker 1942--1984; essayist om tegneserier og skøyteløp; og redaktør for Don Rosas to 2001-bøker "Pertwillaby Papers" og "Captain Kentucky".».
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Innlegget blei sist redigert 09.10.2006, 20:37 av Øystein Skartsæterhagen
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
09.10.2006, 20:35

Stormogulen skreiv:
Så dette er en historie du mener burde vært utgitt i DD&Co.?
Burde definitivt vært i ett indeks over Don Rosa sitt arbeide ihvertfall.
Fikk du noe ut av dette AC ? Hvis ikke så tror jeg din venn Sigvald er dette forumet sitt store orakel på Don Rosa, og kanskje den som burde fylle ut resten av detaljene.
Innlegget blei sist redigert 09.10.2006, 23:49 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
09.10.2006, 23:48

MikroMidas skreiv:
Burde definitivt vært i ett indeks over Don Rosa sitt arbeide ihvertfall.
For å sitere det du selv skrev tidligere: Historien ble utgitt "kun i en smal utgivelse med ett begrenset nedslagsfelt i Holland." Kanskje var **det** god nok grunn til at den ikke kom med i et **norsk** indeks
-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!
Innlegget blei sist redigert 10.10.2006, 00:02 av Ferdinand
Ferdinand
36 år
10.10.2006, 00:02

MikroMidas skreiv:
Sigvald skreiv:
Stormogulen skreiv:
Ja.
**NEI** Sigvald, det er de ikke. Det jeg har vist ovenfor er en **tegneserie** , den er signert/tegnet av Don Rosa, og ikke kom her og si at den anda der og nevøene og resten ikke er Donald&Co.
Er denne historien copyright Disney? (Får ikke til den lille rundingen med c'en inni...)
Innlegget blei sist redigert 15.10.2006, 20:05 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
15.10.2006, 20:05

MikroMidas har litt rett. Ensideren "Gyro's Beagletrap" er ikke utgitt i USA enda.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
16.10.2006, 09:12

Sigvald skreiv:
MikroMidas har litt rett. Ensideren "Gyro's Beagletrap" er ikke utgitt i USA enda.
Men hva med "The annual Speedskating Race of the burg of Ducks" som MikroMidas snakker om? Du som er Don Rosa-eksperten her på forumet kunne kanskje redegjort for hva slags serie dette egentlig er. For den har vel ikke vært trykket på norsk heller såvidt jeg skjønner.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
16.10.2006, 09:29

Sigvald skreiv:
Når du skriver "litt rett" betyr det at den serie'n som MikroMidas nevner, ikke skal telles med, eller snakkes om? Man blir jo veldig nyskjerrig på hva dette er for en serie, når norges største Rosa-ekspert ikke vil kommentere den. Håper du kan gi noen oppklarende kommentarer.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
16.10.2006, 09:36

Drikaton skreiv:
Sigvald skreiv:
Når du skriver "litt rett" betyr det at den serie'n som MikroMidas nevner, ikke skal telles med, eller snakkes om? Man blir jo veldig nyskjerrig på hva dette er for en serie, når norges største Rosa-ekspert ikke vil kommentere den. Håper du kan gi noen oppklarende kommentarer.
Jeg ser at denne historien ble diskutert i Quiz-tråden i november i fjor. Da kom det også en del kryptiske meldinger fra Sigvald;
Det er faktisk gode grunner til at Nils Lid Hjort ikke ønsker denne historien nevnt i Inducks...
Jeg sier ikke noe ettersom jeg har lovet vår venn Geir J. Netland at jeg ikke skal gjøre det.
Man kan spørre seg hva i all verden dette dreier seg om. Det er bare en Donald-historie, hva er det som er problemet? Den nevnes ikke i InDucks. Hvorfor ikke?
For å oppsummere;
I tidsskriftet "SpeedSkating World" for 1998/1999 ble det trykket en Donald-historie. Denne var skrevet av Nils Lid Hjort og tegnet av Don Rosa. Den er ikke trykket noen andre steder. Jeg ser av forsiden på bladet at det oppgis pris i nederlandske gylden, tyske mark og i norske kroner. Altså er bladet også utgitt i Norge?
Er historien så dårlig at alle involverte blir pinlig berørt av dens blotte eksistens? Er den muligens illegal, dvs. tegnet uten Egmonts eller Disneys vitende og vilje.
En ting er sikkert, all denne tåkeleggingen bidrar kun til å fyre opp under spekulasjonene.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
16.10.2006, 12:35

Nestor Burma skreiv:
Er den muligens illegal, dvs. tegnet uten Egmonts eller Disneys vitende og vilje.
Må vera det som er greia. Kanskje har Don Rosa fått problemer med Disney etter at han teikna denne historia?
En ting er sikkert, all denne tåkeleggingen bidrar kun til å fyre opp under spekulasjonene.
Sant. Difor hadde det vel vore best at Sigvald forklarte oss alle kva dette går ut på?
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
16.10.2006, 15:55

Tror absolutt Sigvald bør greie ut om denne Don Rosa tegneserien istedet for at "AOL sin største Don Rosa hater"
=> meg, gjør det 
24 timer burde vel holde, eller hva sier du Sigvald, trenger du lengre tid ??
Innlegget blei sist redigert 17.10.2006, 00:03 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
17.10.2006, 00:03

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.