Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Bruk av perifere elementer i nye historier

Andeby Online > Diskusjonsforum > Bruk av perifere elementer i nye historier

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Natteravn skreiv:

F.ks. må man i dag ha lest en tidligere historie for å forstå hva den store firkanta bygningen på toppen av åsen i Andeby er, eller for å forstå hvorfor Anton vinner eller finner noe med en gang han dukker opp.

Man må faktisk ikke ha lest en tidligere historie for å forstå at den store bygningen på toppen av åsen er pengebingen, eller forstå at hvorfor Anton vinner eller finner noe med en gang han dukker opp.

Dette fordi uttrykk som pengebingen, og heldig som Anton er gått inn i dagligtalen i det norske språk. Nevner man pengebingen vil de fleste i Norge forstå at det er snakk om O$'s bygning hvor han lagrer pengene sine.

Og med forbehold at du ikke mener DR's forklaring på hvorfor Anton er heldig, så er også uttrykket Heldige Anton gått inn i dagligtalen, og alle forstår at det er snakk om en svært heldig person/person med mye flaks.

Bernie
36 år, Bergen

04.10.2006, 21:47

Hvis man skulle kontinuitet i Donald-universet så er det et stort problem, nemlig at det er så **enormt** mange som lager historier. Ikke bare mange mennesker, men også i mange forskjellige land og til og med verdensdeler. Å skulle samkjøre alle disse menneskene tror jeg ville være en umulig oppgave av flere grunner:

1. Det produseres flere hundre historier i løpet av et år rundt i verden. Å få alle til å følge samme kontinuitet når veldig mange skrives samtidig blir nok veldig vanskelig.

2. Det å skulle ikke bare holde styr på egne, men også andre forlags produksjon blir en meget krevende oppgave. Hvor mange i Egmont tror du at har oversikt over historiene som kommer ut i Sør-Amerika og vice versa.

3. Noen figurer har vel også utviklet seg litt forskjellig fra land til land (tror jeg hvertfall) og det er kanskje ikke alle figurer som er like kjente eller popuære overalt.

Det nevnes at kontinuiteten på en måte sluttet med Barks. Det kan jo kanskje forklares med at det var på slutten av Barks' karriere at man begynte å lage historier på lisens, derfor har flere lands historier i starten vært influert av Barks, mens de senere kanskje kun influeres av egne land/forlag. (Dette er selvfølgelig kun min teori, så det kan jo hende den er helt på jordet.)

Så skal du ha et blad med full kontiunitet, må du nok ta til takke med et eget blad (som du alt har foreslått), men som jeg tror vil fungere best hvis historiene kun kom fra ett forlag. Kunne uansett tenkt meg å se et sånt blad jeg også.

ばか! (Baka!)

Innlegget blei sist redigert 04.10.2006, 22:00 av Chrisron

Chrisron
31 år, Tønsberg

04.10.2006, 21:53

Jeg tror en generell mangel på kontinuitet er en styrke ved Donaldhistoriene. Det skaper større variasjon og muligheter for å ta opp flere tema enn om en måtte ta hensyn til alt som er laget før. Man kan f.eks. plassere figurene i en moderne verden slik at leseren kan kjenne seg igjen, eller man kan plassere figurene på 50-tallet og dermed ha andre muligheter. Man kan også innføre nye personligheter i slekten, f.eks. Jubalon. Man kan gi en viss troverdighet til tidsreiser, magi og andre umulige ting ved hjelp av overraskelsesmomentet, uten å måtte forholde seg til et fastlagt univers hvor naturens lover skrus av og på. Det er større variasjon i tolkningen av ulike personligheter og deres relasjoner. Det oppstår ulike tradisjoner, som gjør at flere kan finne noe de liker.
Jeg er ikke imot kontinuitet i Donald. At enkelte tegneserieskapere velger å bruke kontinuitet kan være interessant og spennende. Men skulle man påtvunget alle en bestemt kontinuitet tror jeg ikke historiene kunne holdt den kvaliteten de har i dag, hvis man skal fortsette å lage så mange historier.

Kent
23 år, Sandnes

04.10.2006, 22:47

Natteravn skreiv:

Jeg begynner forresten å lure på om tiden er moden snart for en separat Donald-utgivelse, et blad mer rettet mot eldre lesere, der det er mer fokus på et sammenhengende og mer troverdig univers, og der man står friere til å ta opp emner som ellers kunne blitt for kontroversielt i et "barneblad" som død, angst, ekteskap, krig, osv.

Det kunne vært spennende. Men jeg tror det kan gjøres litt innenfor dagens Donaldutgivelser også. For eksempel syns jeg forfatterne i større grad burde skrive historier som handler om noe mer enn å bare putte mest mulig spektakulær action inn i historien. Jeg syns bl.a. Barks var flink til dette. De fleste forfatterne gjør vel dette i dag også, men jeg savner enda litt større fokus på "personlighetsstudium", personutvikling, figurenes motiver, tematikk og så videre. Barks klarte å kommentere fenomen i sin samtid. Det er også noe jeg savner blant dagens forfattere. Jeg tror ikke det er nødvendig å ta opp død, angst, ekteskap og krig for å gjøre bladet mer interessant for eldre lesere.

Kent
23 år, Sandnes

04.10.2006, 23:04

En annen ting jeg har kommet på, er dette med Donalds usedvalige blikk for detaljer et element dere andre (Olaf, Nils Petter, Tommy, etc.) kan bruke?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

06.10.2006, 04:08

For min del blir iallfall svaret sannsynlegvis nei.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.10.2006, 04:22

Kent skreiv:

jeg savner enda litt større fokus på "personlighetsstudium"

Jeg også! De beste historiene er de som tar utgangspunkt i protagonistens personlighet. En generell oppskrift på en god historie er: Plasser hovedpersonen i en helt uvant situasjon og se hvordan han reagerer - ut fra sin personlighet. Hva skjer hvis Skrue må ta hånd om et lite barn? Hva skjer hvis Dolly og Petter Smart havner sammen på en øde øy? Sånt hadde vært gøy å lese.

Sigvald skrev:

En annen ting jeg har kommet på, er dette med Donalds usedvalige blikk for detaljer et element dere andre (Olaf, Nils Petter, Tommy, etc.) kan bruke?

Donald er hissig overflatisk og impulsiv, og det stemmer liksom litt dårlig med at han har et blikk for detaljer. Jeg vet at Don Rosa hadde en historie om hvordan Donald ser forskjell på nevøene, men jeg tror Don bare brukte det som et knep for å lage en artig fortelling (noe som i følge ham selv jo er helt lovlig). Så i mitt hode er ikke Donald noen detalj-frik. Derimot kunne jeg godt tenke meg en historie om Donalds heroisme, det faktum at han ALDRI gir seg, slik vi fikk det beskrevet i Barks' nydelige og hysterisk morsomme historie om uttakingen til de olympiske leker.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Nils Petter
61 år, Moss

06.10.2006, 13:54

Jeg tolket også Donalds blikk for detaljer som noe som kun gjaldt for den ene historien, på samme måte som at Donald i en historie plutselig kan være verdens dyktigste hagefrisør eller verdens beste klokkereperatør.

Tommy
24 år, Odda

06.10.2006, 15:22

Tommy skreiv:

Jeg tolket også Donalds blikk for detaljer som noe som kun gjaldt for den ene historien, på samme måte som at Donald i en historie plutselig kan være verdens dyktigste hagefrisør eller verdens beste klokkereperatør.

Dette er feil, Tommy. Donald har det samme blikket for detaljer i "Den forsvunne gruven".

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

06.10.2006, 15:51

Sigvald skreiv:

Tommy skreiv:

Dette er feil, Tommy. Donald har det samme blikket for detaljer i "Den forsvunne gruven".

..som kom **etter** "Blikk for detaljer" og som bare var en kort gag i den historien.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

06.10.2006, 20:30

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.