Andeby Online > Diskusjonsforum > Kåring av tidenes DP?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Høyrast det ut som ein grei måte å gjera det på? Det vil ta tid, men eg trur det beste er at det tar så lang tid, ettersom dette for veldig mange vil vera ei anledning til å få lest gjennom pocketboksamlinga si.
Flott, Olaf! Eneste "problem" er at nye pocketer vil bli utgitt i denne perioden. Dersom en eller flere av disse skulle fremstå som en kanonpocket (hvilket jeg i grunnen ikke forventer) risikerer vi vel at det kan bli stilt spørsmålstegn ved sluttresultatets validitet?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
18.09.2006, 19:14

Sigvald skreiv:
Eneste "problem" er at nye pocketer vil bli utgitt i denne perioden. Dersom en eller flere av disse skulle fremstå som en kanonpocket (hvilket jeg i grunnen ikke forventer) risikerer vi vel at det kan bli stilt spørsmålstegn ved sluttresultatets validitet?
Hm... risikerer man ikke det uansett når ikke samtlige pocketbøker tas med osv? Denne avstemninga er basert på brukernes nominasjoner av egne favoritter, ikke noe annet, og ble satt igang i forbindelse med at nr 313 kom ut. Trodde den var ment som kåring av den beste av de 313 første fra din side, men tok altså feil? (Ja, våger å uttale meg til tross for å ha lest bare en brøkdel av bøkene som er utgitt).
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 18.09.2006, 19:32 av krice
krice
24 år, Tromsø
18.09.2006, 19:30

Sigvald skreiv:
Dersom en eller flere av disse skulle fremstå som en kanonpocket (hvilket jeg i grunnen ikke forventer) risikerer vi vel at det kan bli stilt spørsmålstegn ved sluttresultatets validitet?
Ikkje så lenge det kjem klart fram i presentasjonen av sluttresultatet at pocketboka er kåra til den beste av dei 313 første. Uansett kjem ikkje denne meiningsmålinga til å ha særleg validitet. Det er rett og slett snakk om maks førti-femti donaldnerdar som sit og stemmer på kvar sin favoritt her. Kva som EIGENTLEG er den beste donaldpocketen er sjølvsagt opp til kvar enkelt å avgjera; kva resultatet her blir forandrer eigentleg ingenting.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.09.2006, 19:33

"Andebylaget i olympisk form" og Langbein -- "Olympiafareren", er to jeg vil heve spesiel frem. Desverre har jeg ikke lest så utrolig mange pocketer...
Men de to pocketene med "Jakten på lykkesteinen"-historiene er også ganske gode!
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
18.09.2006, 20:05

Kristin skreiv:
Ooh, så gøy! *løpe og hente bøker*
(hei, forresten, noen har stappet bort alle pocketbøkene våre til et ukjent sted. Dette kan bli leteaksjon ...)
Har du sjekket på QXL 
www.olavskulen.no
Elise
49 år, Stord
18.09.2006, 21:27

Elise skreiv:
Kristin skreiv:
Ooh, så gøy! *løpe og hente bøker*
(hei, forresten, noen har stappet bort alle pocketbøkene våre til et ukjent sted. Dette kan bli leteaksjon ...)
Har du sjekket på QXL ;-)
Haha, nei, heldigvis har ikke mamma blitt så gæren. Hun har vel kjøpt en del av de bøkene selv i sin tid ... (jeg fant nr. 3, i det minste, driver og leser nå! også blir det vel noen turer på antikvariat... bør kanskje skynde meg i fall flere planlegger det samme?)
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
18.09.2006, 21:35

Jeg ser at det er ingen som har nevnt DP # 49 - Donald Duck i fokus, som etter min mening er en av de aller beste pocketene noensine.
En glimrende samling fortellinger, som alle stråler med en merkverdig stemning på sin egen måte.
Lenge siden jeg har lest den, og jeg fant den ikke igjen nå, så beskrivelsene som følger er etter hukommelsen og oversikten på INDUCKS.
Først, en spennende og overraskende brutal "Donaldversjon" av Djengish Khan. Husker at Donald faktisk skremte meg litt i denne historien første gang jeg leste den. (Ja, Donald er Djengish)
Fulgt av en glimrende surrealistisk sci-fi historie med helt spesielle romskip- og romvesen-design, pluss en meget interessant historie. (Og nå fant jeg ut at det var faktisk Romano Scarpa som tegnet og skrev denne historien, håper den dukker opp i en fremtidig HOF) (Ser også nå at romvesene fra historien her dukket opp i en annen historie, en av de få "før-hundre"-pocketene jeg ikke har, Andebylaget i olympisk form eller noe sånt)
Så, etter en kort historie som tydeligvis het "Miljøvern" (Husker ikke noe av denne), kommer juvelen i kromkaka, "Gullkongen"!
Denne historien er helt uortodoks i oppbyggning, nesten psykedelisk, med vandringer i ørkenen, "shapeshiftere" og onde, onde, onkler. Pussig nok dukker en av figurene fra denne historien (eller ivhertfall en som ligner veldig), opp i Don Rosa-historien der Donald ønsker at han ikke ble født og får ønsket oppfyllt.
Hvis ikke denn boka blir lagt til de nominerte, kan jeg ikke delta i avstemningen er jeg redd.
(Nå er det også mulig jeg overdriver litt, siden dette også var den aller første Donald Pocketen jeg leste.)
Det er jo mange andre bra pocketer også selvfølgelgi, som f.ks. "Mikke og Langbein på mirakeltur" (Hvorfor de endret forsiden og navnet på gjennopptrykket forstår jeg ikke, det er tross alt Mikke og Langbein som drar på denne mirakelturen, ikke Donald! Grumle, grumle) som inneholder en av de beste fantasy-seriene jeg har lest. Ja, jeg vil faktisk klassifisere Tåkefyrst-sagaen på linje med Tolkien, den er så bra skrevet.
"Tatt av Sønnavinden" var god, en bra måte å håndtere krig på i en Donald-setting.
Og flere andre, men jeg holder en knapp på "Donald Duck i fokus"
- Natteravn
Natteravn
29 år, Ringerike
19.09.2006, 21:15

Natteravn skreiv:
Hvorfor de endret forsiden og navnet på gjennopptrykket forstår jeg ikke.
Dette har også hent med DD pocket nr. 147- O´ jul med din glede... Den gamle versjonen (forsiden altså, navnet er det samme) er mye bedere.
Stormogulen
15 år, Notodden
19.09.2006, 21:25

Natteravn skreiv:
Først, en spennende og overraskende brutal "Donaldversjon" av Djengish Khan
Dette navnet skrives vanligvis Dsjengis Khan. Jeg var i Mongolia i sommer og mener å huske at mongolene uttalte dette som "dsjingis" eller noe i den dur. Hans portrett pryder forøvrig bl.a. de fire høyeste valørene av den lokale valuttaen tögrög 
Stormogulen skreiv:
Dette har også hent med DD pocket nr. 147- O´ jul med din glede... Den gamle versjonen (forsiden altså, navnet er det samme) er mye bedere.
Da er det minst 4 pocketer som har fått nytt cover 84, 85, 91 og 147. Jeg skal se etter sistnevnte hos Løvås.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 19.09.2006, 23:36 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
19.09.2006, 23:25

Natteravn skreiv:
Pussig nok dukker en av figurene fra denne historien (eller ivhertfall en som ligner veldig), opp i Don Rosa-historien der Donald ønsker at han ikke ble født og får ønsket oppfyllt.
Hmm. Har jeg faktisk ikke lagt merke til. Har ikke noen av historiene her nå, så får ikke sjekket. Hvilken figur var dette?
20.09.2006, 10:55

Hm, det er vel Rosas krukkeånd som liknar veldig på Gullkongen. Same figur trur eg ikkje vi kan seie at det er, men at dei er like kan eg vera einig i.
Natteravn: Du kan jo delta i avstemminga sjølv om din favoritt ikkje er med, sjølv om den hadde vore med hadde det jo vore åtte av ni kvartfinaler der den ikkje var stemmbar uansett ... :-)
Hm ... kva om vi berre held det opent for å kome inn nye kandidatar i åtte veker til -- så finner vi ut om åtte veker korleis vi skal organisere det for å få desse gjennom kvartfinaler. Nummer 49 er altså med i kampen, og det same gjelder alle andre bøker folk måtte finne på å nevne dei næraste to månadane, men nøyaktig korleis desse skal møte kvarandre og slikt er uklart ei stund til. Høyrast det ut som eit system folk kan vera med på?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.09.2006, 12:16

m, da vil jeg slenge inn en stemme for nummer 76, Tatt av Sønnavinden, som ble nevnt over.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
20.09.2006, 12:39

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Hm, det er vel Rosas krukkeånd som liknar veldig på Gullkongen. Same figur trur eg ikkje vi kan seie at det er, men at dei er like kan eg vera einig i.
Nei, det er nok ihvertfall ikke ment til å være samme figur fra Rosas side, siden historien ikke har vært utgitt på engelsk engang, men det kan jo være en liten kreativ "ånd" har ført skapningen over fra en skaper til en annen helt ubevisst ?
Begge skapningene har jo litt samme funksjon og begge har magiske krefter, så jeg kan godt se på en revisjonistisk måte at krukkeånden Donald støter på faktisk er Gullkongen.
Natteravn: Du kan jo delta i avstemminga sjølv om din favoritt ikkje er med, sjølv om den hadde vore med hadde det jo vore åtte av ni kvartfinaler der den ikkje var stemmbar uansett ... :-)
Ja, OK da. :- ) (Men forstod jeg det rett at #49 blir med ? Håper det.)
- Natteravn
Natteravn
29 år, Ringerike
20.09.2006, 17:02

49 er med, men nøyaktig kvar den er med er enno ikkje avklart.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 20.09.2006, 17:17 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.09.2006, 17:17

Nå har jeg nominert ganske mange bøker så da skader det vel ikke å nominere nr. 219 Ønskelyset også? Jeg mener to ganger Flemming i en bok!!! 
Stormogulen
15 år, Notodden
24.09.2006, 11:56

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
25.09.2006, 12:21

Nå er det vell ingen tvil om hvilken pocket som går videre, selv om jeg mener det skulle vært nr. 137... Den inneholder en ekstremt bra Scarpa historie... 
Innlegget blei sist redigert 26.09.2006, 20:22 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
26.09.2006, 20:22

Eg vil leggje til 138 viss det er mogleg. Dessutan likar eg alle dei Donald-pocketane med LANGE middelalderhistoriar, men dei er borte vekk, så eg kan ikkje sei nr på dei... 
It's not the fart that kills, it's the smell
Eirilski
1 år, Sauda
26.09.2006, 20:36

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.