Andeby Online > Diskusjonsforum > Kraftutrykk og praktiske utfordringer
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg tilhører den gruppa som har prøvd litt forskjellig hva oppbevaring angår, og er nå litt usikker på hva jeg skal velge. Hva som er sunnest for bladene er det vel ikke så mye tvil om, men det er jo også et spørsmål om økonomi. Her er alternativene mine, basert på egen erfaring (dette er ingen ekspertuttalelse):
1. Vanlige Donald-permer.
Fordeler: Oversiktlig og praktisk, ikke minst når det gjelder lesing.
Ulemper: Bladene kan skades av klipsene, enten ved rift i topp og bunn eller brune merker med årene. Kan løses ved å bende ut klipsene. Men hovedproblemet er at bladene er så tunge at de går under permen, og blir derfor bøyd nederst når de står i hylla. Slett ikke pent!
Plass: Tre permer på en årgang.
Årspris: 63 x 3 = 189 kr.
2. Papp- eller plastkassetter.
Fordeler: Relativt oversiktlig, kanskje også pent hvis de ser bra ut og kassettene ikke går ut av produksjon så det blir sammensurium.
Ulemper: Kan muligens få bøy på disse også (har ikke prøvd så mye). Vanskelig å få tykke blader til å stå rett; litt ubeskyttet, lettere utsatt for skade (?), holdbarhet.
Plass: Varierer med kassettene, kanskje tre på en årgang her også?
Årspris: Vet ikke, men det må da være det desidert billigste alternativet (hvis vi ser bort fra stabling i haug).
3. Papp- eller plastkassetter med plastlommer.
Fordeler: Genialt. Nesten uten fare for skade. Bladene blir ikke bøyd hvis det er ordentlig lommer; Mylar e.l.
Ulemper: Pris. Mylar er dyrt.
Plass: Litt mer enn over, kanskje fire på en årgang.
Årspris: Ca. 6 kr (?) x 52, pluss kassettene, 312+?? = ca. 380-400 (?) kr.
4. Hull-perm-system (Ja, man bare lager hull i bladene, enkelt og greit. Uæææhh!) med plastlommer.
Fordeler: Samme som over, pluss at det er enda penere. Kan skaffe logo og putte under plasten på ryggen f.eks. (hvis det er slike hvite permer som jeg kjøper på Binders)
Ulemper: Pris.
Plass: Tre-fire permer på en årgang. Jeg har noen plastlommer fra Leuchtturm, beregnet på frimerker (store førstedagsbrev o.l.). Skal tilsvare Mylar i kvalitet. Tar likevel betydelig større plass enn Donald-permene, kanskje 50 % mer.
Årspris: Hvis tre permer på en årgang: 6.30 x 52, pluss permene ca. 30 x 3 = 327.60+90 = ca. 420 kr.
For meg står det mellom disse alternativene, har litt av alt, bunkestabling inkludert, og det er kvalitet versus pris som er dilemmaet i korte trekk. Hullepermsystemet er helt nydelig, men har regnet ut at det koster ca. 16 000 kr. hvis jeg skal ha alle bladene mine på denne måten. Både Donald-permer og løse blader i kassetter har som nevnt visse ulemper, men er definitivt billigere.
Så der står jeg. Hva sier dere andre? (Ja, jeg har sikkert lagt fram dette problemet et par ganger i tidligere tråder, men gjør det en gang til.) Det er vel best å satse på ett system en gang for alle.
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 21:06 av Lars Martin
Lars Martin
Stranda
16.09.2006, 21:03

Nå skal jeg jammen i meg begynne og kjøpe Mylar bags til de eldste (og mest verdifulle) bladene mine!
Ikke lurt å stable mange blader oppå hverandre. Det er ikke oversiktelig og skader bladene veldig...
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 21:17 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
16.09.2006, 21:16

Hadde det vært mulig å legge ut noen bilder av hvordan dere oppbevarer deres blader? Skal gjøre det selv så snart jeg kommer fra rep'en jeg skal på.
Hadde vært artig å sett andres løsninger også. (Både gode og dårlige) ((Ja, har dårlige også, huff.))
Og i en **Ny** egen tråd altså...
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 21:20 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
16.09.2006, 21:19

Lars Martin skreiv:
4. Hull-perm-system (Ja, man bare lager hull i bladene, enkelt og greit.
Dette kalles vulgærdonaldisme og er ikke på noen måter å anbefale.
Du glemmer dessuten en metode som bla. benyttes av A.C. Sivebæk. Oppbevare bladene i stabler (maks 2 årganger i hver stabel) i bokhyllen uten noe mer digedarier. Legg bladene slik at ryggen på annethvert blad peker en vei og ryggen på resten peker motsatt vei. Dette fungerer fra for AC som har peiling på dette.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 21:22 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
16.09.2006, 21:21

Drikaton skreiv:
Stormogulen skreiv:
Hvor dyre er Mylar bags`ene?
Sjekk her: http://www.calisota.no/ Eget menyvalg for Mylar. Jeg bruker 4mm.
Hvilken størrelse passer for vanlige donald blader?
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 21:32 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
16.09.2006, 21:32

Sigvald skreiv:
Lars Martin skreiv:
Du glemmer dessuten en metode som bla. benyttes av A.C. Sivebæk. Oppbevare bladene i stabler (maks 2 årganger i hver stabel) i bokhyllen uten noe mer digedarier. Legg bladene slik at ryggen på annethvert blad peker en vei og ryggen på resten peker motsatt vei. Dette fungerer fra for AC som har peiling på dette.
Men hvordan gjør du det?
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
16.09.2006, 21:32

Stormogulen skreiv:
Drikaton skreiv:
Stormogulen skreiv:
Hvor dyre er Mylar bags`ene?
Sjekk her: http://www.calisota.no/ Eget menyvalg for Mylar. Jeg bruker 4mm.
Hvilken størrelse passer for vanlige donald blader?
Dagens donald-blader trenger 725R. Har du gamle blader fra 50-tallet (som er litt større) trenger du 825R. (hvis du da skal kjøpe de stiveste, og beste).
Harald (som driver Calisota) gir deg sikkert også råd. Jeg kan absolutt anbefale å handel hos han.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
16.09.2006, 21:36

Når jeg leser disse innleggene, så finner jeg ut at jeg **er** en samler, men ikke helt hardcore storsamler likevel. Jeg bruker bare vanlige Donald-permer, og er fornøyd med de, som den enkle sjel jeg er.
Har prøvd papp-kassetter, men likte ikke de noe særlig. Med Donald-permene er det lett å finne fram til det bladet man vil lese, og oversiktlig og greit. Samt at jeg syns de tar seg pent ut i hylla. Eneste ulempen er at det ikke går an å ta de med seg i senga og ligge på ryggen og lese....
Likte Sigvald's uttrykk "vulgærdonaldisme" Det beskriver akkurat hvor fælt det er å lage huller med vilje i Donaldsamlingen sin.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 21:51 av whitesand
whitesand
39 år, Kristiansund
16.09.2006, 21:49

whitesand skreiv:
Når jeg leser disse innleggene, så finner jeg ut at jeg **er** en samler, men ikke helt hardcore storsamler likevel. Jeg bruker bare vanlige Donald-permer, og er fornøyd med de, som den enkle sjel jeg er.
Har prøvd papp-kassetter, men likte ikke de noe særlig. Med Donald-permene er det lett å finne fram til det bladet man vil lese, og oversiktlig og greit. Samt at jeg syns de tar seg pent ut i hylla. Eneste ulempen er at det ikke går an å ta de med seg i senga og ligge på ryggen og lese....
Likte Sigvald's uttrykk "vulgærdonaldisme" Det beskriver akkurat hvor fælt det er å lage huller med vilje i Donaldsamlingen sin.
...og det uttrykket stammer vel opprinnelig fra enten Jon Gisle eller Pål Jensen, hvis jeg ikke husker helt feil? Ang. oppbevaring, så har også jeg endel blader i Donald-permer, så jeg er ikke helt ekstrem 
Nå er vel denne tråden ute av fokus, men for den som vil ha flere tips om oppbevaring, så skader det ikke å ta en titt på hjemmesiden til Andreas, som har norges største tegneserie-samling. http://tegneserie.info/Oppbevaring.htm
Drikaton.
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 22:03 av Drikaton
Drikaton
46 år, Nittedal
16.09.2006, 21:56

Sigvald skreiv:
Lars Martin skreiv:
Årspris: Vet ikke, men det må da være det desidert billigste alternativet (hvis vi ser bort fra stabling i haug).
Han glemte det ikke, han bare benytter seg ikke av den metoden som din gode venn gjør.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
16.09.2006, 22:12

Einherje skreiv:
Sigvald skreiv:
Lars Martin skreiv:
Du tror vel ikke at jeg på ramme alvor....
Han glemte det ikke, han bare benytter seg ikke av den metoden som din gode venn gjør.
Som sagt, det var en helt subjektiv bekrivelse av mine erfaringer. Som nevnt har jeg kommentert det, jeg har endog mange slike stabler; de siste 6-7 årgangene kanskje, men jeg syns nå det blir forferdelig vanskelig å få tak i bladene på den måten. Må flytte alle for å få tak i de underste. Når disse stablene blir høye, så pleier det å bli "grop" i midten på dem (fremdeles subjektiv erfaring).
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Innlegget blei sist redigert 16.09.2006, 22:42 av Lars Martin
Lars Martin
Stranda
16.09.2006, 22:40

Oppbevarer bladene i ymse kassetter, for tida Ikea sine, der jeg får plass til en årgang fordelt på to kassetter. Kjøper de billigste, 15 kroner for 5 stykker. Bladene blir litt bøyd nederst, men pytt, enkelt og oversiktlig system å finne fram i, som ikke skader for mye. Hovedsaken med bladene er uansett å ha mulighet til å lese dem.
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
16.09.2006, 23:17

Sigvald skreiv:
"Måtte de evig råtne i et mørkt hull"
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
17.09.2006, 15:19

ANDonym skreiv:
"Måtte de evig råtne i et mørkt hull"
Vel, ikke //alle// vulgærdonaldistene. Bare de fanatiske.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Innlegget blei sist redigert 17.09.2006, 15:48 av Øystein Skartsæterhagen
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
17.09.2006, 15:48

Drikaton skreiv:
Men hvordan gjør du det?
Stort sett på liknende måte. De gamle bladene ligger innpakket i plastposer. Ellers har jegmest bøker - de står selvsagt i bokhyller.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
17.09.2006, 16:16

Bladene blir fort "bøyde" av å ligge i stabler. Dessuten er det ikke veldig oversiktlig....
Innlegget blei sist redigert 17.09.2006, 16:25 av Stormogulen
Stormogulen
15 år, Notodden
17.09.2006, 16:23

Selv har jeg bladene i et arkivskap (vanntett og brannsikkert), der de står i sånne arkivskaphengemappegreier. Enkelt og oversiktlig å komme til, har ikke merket noe skade på bladene. Men når skapet blir fullt så blir det vanskeligere å fortsette samlingen.... (Nå stoppet jeg dog å samle rundt årtusenskiftet, så problemet løste seg selv der. Har årgangene 1983-99, fordelt over to laange skuffer. De nyeste i plastlommer)
- Natteravn
Natteravn
29 år, Ringerike
19.09.2006, 20:32

Smart. Kanskje jeg burde skaffe meg arkivskap...
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
19.09.2006, 22:04

Jeg fant det en gang lurt å putte bladene mine i mylar-poser, og samlingen så virkelig pen ut. **Men** , ulempen var at jeg ikke lenger gadd å ta ut et tilfeldig blad og lese i det på grunn av posesystemet, og da var det ikke noe moro.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
19.09.2006, 22:47

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.