Andeby Online > Diskusjonsforum > Barks-tro tegner + severdigheter i Andeby
Gå tilbake til forumoversikta ...

Tar dette i ein ny tråd, fordi den gamle tråden er alt for fin til å vrøvle om Don Rosa i ein tråd som faktisk handler om å kome med konstruktive innspel.
Sigvald skreiv i «Ideer til DD&Co»:
Egmont har forespurt [Don Rosa] om det [å teikna ein plakat til Skrues 60-årsjubileum] - kan ikke se noe galt i det da.
Neidå, mannen disponerer sjølvsagt tida si akkurat som han vil -- eg seier berre at eg personleg hadde likt det betre om han prioriterte nye historier. Men sjølvsagt er det ingenting galent i at han ikkje prioriterer på same måte.
Hadde han avslått, ville bare en annen - og helt sikkert mindre Barks-tro tegner fått oppgaven,
Don Rosa er **ikkje** ein Barks-tro teiknar. Sjå på teikningane hans. Noko der som minner om Barks, bortsett frå at det er dei same figurane? Teiknestilen til Don Rosa er omtrent så langt frå Barks som det overhovudet går an å kome. Som teiknar er Don Rosa på absolutt ingen måte Barks-tro.
som den gangen DRs streik visstnok medførte at en annen fikk oppdraget med å tegne "12 severdigheter i Andeby". Den serien er det således i dag ingen som bryr seg om
Uhm, grunnen til at lesarane ikkje bryr seg om denne serien er jo at lesarane ikkje **veit** **om** denne serien, ettersom den ikkje blir trykt nokon stad! Personleg hadde eg elska ein slik serie heilt uavhengig av kven som har teikna den. Så den er ferdigprodusert av ein annan teiknar, altså? Phew, det var då enno godt. Håper verkeleg at den blir utgitt på norsk i nær framtid. Men grunnen til at folk «ikkje bryr seg om» denne serien, er jo at serien ikkje står på trykk, iallfall ikkje her til lands.
Var berre det eg ville seie.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 17:11 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.08.2006, 17:06

Jeg er enig i at Don Rosa ikke er Barks-tro når det gjelder tegnestilen, ja. Det er vel mer historiemessig han er Barks-tro, selvom han i de siste årene har utviklet en egen skrivestil også.
Eller han er jo Barks-tro for det, men historiemessig, er jo ikke de nyeste historiene hans akkurat like Barks´ historier.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
24.08.2006, 18:30

Vil nå ikke si at Rosa er Barks-tro fortellermessig sett heller. Han er heller Rosa-tro(noe som også er bra), spesielt måten han portreterer Skrue.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
24.08.2006, 18:34

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Egmont har forespurt [Don Rosa] om det [å teikna ein plakat til Skrues 60-årsjubileum]
For ordens skyld, jeg har sagt at det dreier seg om kun en plakat.
Hadde han avslått, ville bare en annen - og helt sikkert mindre Barks-tro tegner fått oppgaven...
Don Rosa er **ikkje** ein Barks-tro teiknar. Sjå på teikningane hans. Noko der som minner om Barks, bortsett frå at det er dei same figurane? }} Det er ikke selve streken jeg her siktet til, men valg av motiver o.l. Det jeg mente er at Rosa forholder seg til Barks' Andeby - han har i dette tilfellet f.eks. bestemt seg for å forholde seg kun til figurer som ble brukt av Barks, o.l.
Uhm, grunnen til at lesarane ikkje bryr seg om denne serien er jo at lesarane ikkje **veit** **om** denne serien, ettersom den ikkje blir trykt nokon stad!
Jeg tror den er utgitt i Finland.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 20:13 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
24.08.2006, 20:12

Vi kan kanskje kort si at Rosa er en Barks-tro //forteller// . Men det er kun naar det gjelder tema, ikke naar det gjelder forteller-teknikk. Der har han svaert selvstendig og egenartet stil, akkurat som han har som tegner.
Innlegget blei sist redigert 24.08.2006, 20:28 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
24.08.2006, 20:21

Sigvald skreiv:
Det er ikke selve streken jeg her siktet til, men valg av motiver o.l. Det jeg mente er at Rosa forholder seg til Barks' Andeby - han har i dette tilfellet f.eks. bestemt seg for å forholde seg kun til figurer som ble brukt av Barks, o.l.
Rosa tilfører nye ting til Barks' Andeby heile tida.
Ah, så serien er utgitt i Finland? Etter litt søking finner eg fram til desse:
http://outducks.org/thumbnails2/webusers/fi_aa2006_15ab_001.jpg
http://outducks.org/thumbnails2/webusers/fi_aa2006_19ab_001.jpg
Må berre innrømme ... eg synest at desse teikningane var utruleg bra gjennomført, byrja nesten å sikle over den herlege utføringa som er gjort her. Står i INDUCKS at teiknaren sannsynlegvis er Fernando Güell, ein teiknar eg gjerne rangerer over Don Rosa i teiknestil når som helst. Og motiva er då så barksistiske som det går an å bli, men det er jo ikkje rart når det er snakk om ein serie med severdigheitar i Andeby. Då er det nærliggjande for absolutt alle å velja ting lesaren faktisk kjenner frå før, og då er Barks på toppen av lista.
Sikle, desse teikningane var fine. DEI vil eg verkeleg ha på norsk.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.08.2006, 20:23

Ja, slikt vil vi ha som samleserie i Donald!
Nestor Burma
43 år, Trondheim
24.08.2006, 20:29

Er det stor skilnad på teikningar på norsk og teikningar på finsk? :-)
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
24.08.2006, 21:00

Sigvald skreiv:
Det er ikke selve streken jeg her siktet til, men valg av motiver o.l.
Er det ikke da litt synd at at for mange av //motivene// er rene kopier av tidligere paneler tegnet av Barks ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
24.08.2006, 21:14

Når noen av dere sier at Don Rosa ikke er Barks-tro ut i fra hans tegninger, syns jeg det blir helt feil måte å avgjøre hvorvidt han er CB-tro eller ikke på. Om man plagierer tegningene til Barks og nærmest stjeler historiene hans syns ikke jeg det er å være Barks-tro. En Barks-tro skaper syns jeg er en som skaper nye og underholdende historier for alle i alle aldre, og som lager seg en egen tegnestil og tar sine egne veier. Jeg sier ikke at man skal ødelegge hele det gamle, kjære og kjente Andeby og bytte ut alle figurene, men skape nye idèer hva historiene angår. Barks hadde ganske ofte en form for moral i historiene sine, noe som jeg er stor fan av òg. 
Helt enig om at vi burde få den serien utgitt i Norge og
Nydelige tegninger!
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
24.08.2006, 21:26

Ted skreiv:
Når noen av dere sier at Don Rosa ikke er Barks-tro ut i fra hans tegninger, syns jeg det blir helt feil måte å avgjøre hvorvidt han er CB-tro eller ikke på.
Einig, men i dette tilfellet var det ikkje snakk om korvidt han er Barks-tro eller ikkje, det var snakk om korvidt han er ein Barks-tro teiknar. Og teikningane hans har lite med Barks å gjera. Bortsett frå at han sjølvsagt starta med å berre kopiere positurar og slikt frå Barks-teikningar, men i dag er det ingen tvil om at teiknestilen hans ligger veldig langt frå Barks.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
24.08.2006, 22:47

Ted skreiv:
En Barks-tro skaper syns jeg er en som skaper nye og underholdende historier for alle i alle aldre
Nemlig! Barks utviklet seg gjennom hele sin karriere og fant stadig på nye vrier. Don Rosa har malt seg inn i et hjørne som blir snevrere og snevrere for hver ny historie. Det er fortsatt underholdende, bevares, men det er så langt fra Barks' ånd og arbeidsmåte som det går an å komme.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
24.08.2006, 22:50

Jeg synes det er litt interessant å diskutere om Don Rosa i det hele tatt er Barks-tro (også på andre områder enn tegning). For tiden leser jeg Thomas Andreas bok ”Carl Barks and the Disney Comic Book”. Her fremgår det at Barks selv i hvert fall ikke betraktet Don Rosa som noen arvtaker:
He (Barks) disagreed with attempts of other writers, including Don Rosa, Bark’s heir apparent as the scripter of Uncle Scrooge comics, to develope fully fleshed-out biographies for his charcaters and a coherent family tree. Barks wrote to Rosa: ”I think it best if you avoid any mention of Don’s sister Thelma (or Dumbella, whatever). The public is not going to die of jitters if her mysterious appearance and disappearance is never explained. However, if you feel that you have to legitimize the nephews by giving her a plausible name an reponsible husband, do it your way. (...) To humanize (the ducks) to the extent of explaining their parental origin detracts from their mystique.”
Don valgte altså ikke å følge dette rådet. Det har han selvsagt full rett til, men da kan vi si at han er Barks-tro. Den betegnelsen passer bedre på Vicar og Egmont-redaksjonen. Det er de som har videreført Barks’ mer fleksible syn på Andeby.
Dons historier kan kanskje kategoriseres som verdens beste og mest underholdende fan fiction.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 26.08.2006, 19:36 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
26.08.2006, 19:35

Nils Petter skreiv:
Den betegnelsen passer bedre på Vicar og Egmont-redaksjonen. Det er de som har videreført Barks’ mer fleksible syn på Andeby.
Joda, enig i det, men synes nederlenderne virker enda mer bevisst på å videreføre Barks' tradisjon enn det Egmont gjør. Både tegninger og de aller fleste manusene synes jeg har en veldig "Barksistisk" tone over seg, og tegnere som Jippes og Gulien går jo bevisst inn for å tegne så likt som Barks som mulig. I tillegg har vi forfattere som Kruse, Geradts og Jonker som skriver veldig Barks-aktige historier.
Tommy
24 år, Odda
26.08.2006, 22:25

Don Rosa lager ikke akkurat tegninger som ligner på Barks, men allikevel har historiene Barks preg. Selv mener jeg Sander Gulien er den tegneren som minner mest om Barks.
Stormogulen
15 år, Notodden
26.08.2006, 22:32

Nils Petter skreiv:
Barks wrote to Rosa:
I think it best if you avoid any mention of Don’s sister Thelma (or Dumbella, whatever). The public is not going to die of jitters if her mysterious appearance and disappearance is never explained. However, if you feel that you have to legitimize the nephews by giving her a plausible name an reponsible husband, do it your way. (...) To humanize (the ducks) to the extent of explaining their parental origin detracts from their mystique.”
Don valgte altså ikke å følge dette rådet.
Vel Don Rosa har jo gjort det der "his way". Altså kan man vel ikke si at han ikke har fulgt Barks råd.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
26.08.2006, 22:39

Tommy skreiv:
Joda, enig i det, men synes nederlenderne virker enda mer bevisst på å videreføre Barks' tradisjon enn det Egmont gjør. Både tegninger og de aller fleste manusene synes jeg har en veldig "Barksistisk" tone over seg, og tegnere som Jippes og Gulien går jo bevisst inn for å tegne så likt som Barks som mulig. I tillegg har vi forfattere som Kruse, Geradts og Jonker som skriver veldig Barks-aktige historier.
Hva menes egentlig med "Barks tradisjon"? Vil det si at man har en konservativ holdning hvor man forsøker å kopiere Barks strek, komposisjon, tone osv. Eller vil det si at man forsøker å finne sin egen stil, videreutvikle mediet ut ifra kvalitetshensyn og skape god underholdning uten å binde seg for mye til fortiden?
Kent
23 år, Sandnes
26.08.2006, 23:32

Kent skreiv:
Hva menes egentlig med "Barks tradisjon"? Vil det si at man har en konservativ holdning hvor man forsøker å kopiere Barks strek, komposisjon, tone osv. Eller vil det si at man forsøker å finne sin egen stil, videreutvikle mediet ut ifra kvalitetshensyn og skape god underholdning uten å binde seg for mye til fortiden?
Jeg vil mene det første, nemlig det i størst mulig grad å gjenskape Barks' Andeby.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
27.08.2006, 00:00

Kent skreiv:
Forholder man seg kun til Barks' verk gjør man det første, forholder man seg til Barks som person og forfatter gjør man det siste.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
27.08.2006, 19:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.