Andeby Online > Diskusjonsforum > Citizen Kane
Gå tilbake til forumoversikta ...

Eg har aldri sett nokre av dei der, så kvaliteten på dei skal eg ikkje uttale meg om -- men som sagt, eg seier ikkje at *alle* gamle europeiske seriar får den merksemda dei fortener, eg seier berre at så lenge seriar som Asterix, Lucky Luke og Blueberry no kjem ut i bokform og dei i tillegg kjem ut i albumform framleis, blir det feil å hevde at dei europeiske seriane er dytta ut på sidelinja.
(kall meg gjerne nymotens, men eg er faktisk glad for at det framleis finst teikneseriefolk som satsar på å få utgitt _nye_ seriar i staden for å berre trykke opp gamle seriar på nytt.)
Hehe, det er vel ikkje rart at Tempo påstår at dei teikneseriane som står i Tempo er Europas beste, så akkurat det bør vel heller kallast eigenreklame enn kvalitetsstempling. Kva som er bra og ikkje bra er uansett subjektivt, men for all del, dei seriene eg kjenner til av dei du nemner her er utruleg gode. Dog tillater eg meg å tvile på at *alle* seriane i Tempo var betre enn Franquins arbeider. :-)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.03.2006, 02:13

Olaf Solstrand skreiv:
Blant dei nominerte til årets utanlandske sproing var det forsåvidt to-tre europeiske nominerte (avhengig av korvidt ein reknar Persepolis for å vera fransk (for den kom vel ut på fransk forlag) eller iransk), mot berre ein amerikansk superheltserie og berre ein mangaserie. :-)
Pirke pirke; INVU er ikke en MANGAserie, men en MANHWAserie. Den er nemlig koreansk. Pirke slutt. Har forresten endelig fått lest Persepolis. Den var jo helt fantastisk.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
23.03.2006, 09:45

Brockmakerne er ikke kvalitet. Mark Breton er ikke kvalitet. De går det tretten av på dusinet. Ikke alt fortjener å bli re-utgitt. Se bare på TV-seriene Skippy og Flipper. Da jeg gikk i knebukser var det toppen av lykke. Så noen episoder av dem her for en stund siden. Måtte ha HLR og en uke på intensiven da jeg gikk inn i anti-nostalgikoma. Huttetuuuuu.
Heller Pellefant sier nå jeg. Filur hadde i det minste sjel fremfor stivansiktet Mark Breton.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
23.03.2006, 10:17

Einherje skreiv:
Brockmakerne er ikke kvalitet. Mark Breton er ikke kvalitet.
Jeg har lest noe av begge deler i løpet av de siste årene og mener fremdeles at dette er kvalitetsserier av beste merke.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
23.03.2006, 14:01

Leser litt på nett no ... lurer veldig på kven det var som kom på at det norske namnet på Michel Vaillant skulle vera «Mark Breton».
(må vel berre innrømme at Michel Vaillant ikkje appellerer så veldig til meg, men eg har jo berre sett små smakebitar, så dersom serien er veldig god på lange, intrikate plot har eg altså ikkje fått det med meg.)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.03.2006, 14:11

Sigvald skreiv:
Einherje skreiv:
Brockmakerne er ikke kvalitet. Mark Breton er ikke kvalitet.
Jeg har lest noe av begge deler i løpet av de siste årene og mener fremdeles at dette er kvalitetsserier av beste merke.
Så i bunn og grunn er man for n'te gang tilbake i en diskusjon om personlig smak...
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 23.03.2006, 14:24 av krice
krice
24 år, Tromsø
23.03.2006, 14:20

Jeg har sett Citizen Kane mere enn en gang, men jeg har aldri lagt merke til at noen av karakterene heter Kaptein Rødskjegg, Brokkmakkerene eller Mark Breton. Er det noe jeg har gått glipp av i den filmen ??
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
23.03.2006, 15:57

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.03.2006, 16:34

Jeg er ikke sikker på om dette er nevnt før, men Citizen Kane går hvertfall på NRK2 i morgen kl. 21.25. Jeg har ikke sett den før så jeg skal benke meg foran tven!
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Solens Sønn
15 år, Ålesund
11.07.2006, 21:54

Wow, takk. Har ikke sett den jeg heller...
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
11.07.2006, 21:57

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
12.07.2006, 21:24

Stilte heller inn timeren på DVD-spilleren jeg. Sparer filmen til "a rainy day".
Ser uansett frem til å endelig få se filmen alle skryter sånn av.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
12.07.2006, 21:46

Off, det er slitsomt å se svart-hvitt! Syns allikevel det var en god film, men ikke så //utrolig// bra som folk har pratet om.
Bare så jeg ikke stusser;
SPOILER:
Det var kjelken hans på slutten ikke sant?
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 12.07.2006, 23:58 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
12.07.2006, 23:57

ANDonym skreiv:
Off, det er slitsomt å se svart-hvitt! Syns allikevel det var en god film, men ikke så //utrolig// bra som folk har pratet om.
Bare så jeg ikke stusser;
SPOILER:
Det var kjelken hans på slutten ikke sant?
Jo :-)
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
13.07.2006, 00:29

ANDonym skreiv:
Det meste av det som er utrolig bra med filmen går vel på originalitet (måten den filmes på), samt de helt spesielle omstendighetene rundt filmen. Selv syntes jeg filmen ble en hel del bedre etter å ha sett dokumentaren "Kampen om Citizen Kane" og spillefilmen "RKO". Kanskje min foreleser i amerikanske studier var inne på noe da han uttalte at "Citizen Kane er best etter at man har sett den."
-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!
Ferdinand
36 år
14.07.2006, 00:54

-den hedder RKO 281.
Og den giver helt rigtigt et lidt klarere billede af omstændighederne bag tilblivelsen af Citizen Kane, selvom de fleste nok kender til forbindelsen til W.R. Hearst.
He had complaints about life, but never any solutions.
oledamgaard
30 år, Danmark
16.07.2006, 01:16

Når det gjelder filmen ”RKO 281” (1999) - tittelen henspiller for øvrig på at ”Citizen Kane” (1941) var filmselskapet RKO sin produksjon nr. 281 - så er denne filmen selvsagt basert på fakta – men er like fullt en spillefilm, og må ikke tolkes som en dokumentarfilm eller en nøyaktig rekonstruksjon av det som skjedde rundt filminnspillingen av ”Citizen Kane”. Møter mellom en del (reelle) personer i filmen (deriblant Walt Disney) og mange av dialogene er fritt oppspinn fra manusforfatterne til ”RKO 281”. Er dog enig at filmen fanger opp litt av bakgrunnen og atmosfæren omkring filminnspillingen , noe som tydeligvis har vært intensjonen. Uansett; les heller en god bok om temaet. Det finnes mange bøker/ artikler om denne legendariske filmen, inkludert flere biografier om Orson Welles (som bare var 25 år da han laget ”Citizen Kane”!).
16.07.2006, 08:56

Aquila skreiv:
Når det gjelder filmen ”RKO 281” (1999) - tittelen henspiller for øvrig på at ”Citizen Kane” (1941) var filmselskapet RKO sin produksjon nr. 281 - så er denne filmen selvsagt basert på fakta – men er like fullt en spillefilm, og må ikke tolkes som en dokumentarfilm eller en nøyaktig rekonstruksjon av det som skjedde rundt filminnspillingen av ”Citizen Kane”.
Det var derfor jeg også anbefalte "Kampen om Citizen Kane", som ER en dokumentar. Den ble sendt på NRK en eller annen gang på 90-tallet. Dersom en ser begge disse, så har en en rimelig god oversikt over omstendighetene rundt filmen, og jeg påstår at filmen blir bedre dersom en vet litt om dette.
-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!
Ferdinand
36 år
16.07.2006, 17:41

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
You're right, I did lose a million dollars last year. I expect to lose a million dollars this year. I expect to lose a million dollars *next* year. You know, Mr. Thatcher, at the rate of a million dollars a year, I'll have to close this place in... 60 years.
Berre meg som føler at det ringer ei lita bjelle her? Dette med å gå konkurs om seksti år høyrdes berre så kjent ut, sjølv om Skrue rettnok må tape pengar ein del raskare for å klare å oppnå noko slikt ...
(hugsar ikkje kva historie det er eg tenker på, men enkeltruta hugsar eg veldig godt.)
Om det ikke har kommet opp - hva med "Det magiske timeglasset"?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
16.07.2006, 21:51

Ferdinand skreiv:
"Det var derfor jeg også anbefalte "Kampen om Citizen Kane", som ER en dokumentar. Den ble sendt på NRK en eller annen gang på 90-tallet."
For all del; jeg ser poenget ditt, men nevnte dokumentarfilm er ikke tilgjengelig for et allment interessert filmpublikum
- i motsetning til ”RKO 281”, som fortsatt er en kurant sak å bestille hos en DVD-forhandler.
Innlegget blei sist redigert 17.07.2006, 13:45 av Aquila
17.07.2006, 13:43

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.