Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvilken er best?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Heisann! Lurte på om jeg kunne få noen innslag om:
Hvilken historie er best? Kanskje noen svar går igjen?
Iallfall: Skriv inn hvilken Donald-historie som du liker best. Skriv tittelen på historien, og gjerne forfatter også!
gearloose
13 år, Grimstad
09.07.2006, 13:31

«Tralla La» / «Onkel Skrue rømmer fra rikdommen». Barks såklart. Kanskje ikkje den beste, men min soleklare favoritt.
Kvar gong ein har svære kåringar for å prøve å finne den beste historia, er det vel «Lost in the Andes» / «Eggemysteriet» som pleier å gå av med sigeren. Om det faktisk ER den beste, aner eg ikkje. Men eg kan vedde ganske store beløp på at den beste Donald-historia som nokon gong er skrive, dersom det i det heile tatt er mogleg å finne ei historie som er objektivt best, er ei historie av Carl Barks.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.07.2006, 13:49

"Blikk for detaljer", "Lyrisk baksmell", "Til angreeep!" og "Glem det" av Don Rosa. Komiske perler:D Av Barks likar eg "Gullhjelmen" veldig godt, men "Onkel Skrue rømmer fra rikdommen" er også veldig god ja:) Dessutan er det nok mange andre historier som eg ikkje kjem på i farta som er gode:)
"Jøss! Wow! Fin lakris! Jeg digger deg!"
Mikke Mus klon nr.2 i DDP 250:p
Woodchuck
20 år, Ulstein
09.07.2006, 16:11

Mikke Mus lurer Spøkelseskladden, av Gottfredson, er den mest vellykkede mener jeg.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
10.07.2006, 00:05

Elsker "I det gamle California" av Barks! Hvilken stemning han klarer å lage i den historien!
Magisk
Men er enig i alle de andre som også er blitt nevnt
Finst så utrolig mange gode historier at å plukke ut en er umulig for meg
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
10.07.2006, 13:31

Her kommer nostalgien inn i bildet, for meg må det bli Donald Duck på Grønland. Onkel Skrue rømmer fra rikdommen var (tror jeg) den første Barks-historien jeg leste, så den har jeg også et spesielt forhold til. Leste den som fortsettelse i nr. 3-5 1977. Den forbudte dalen er også blant favorittene.
Svært mange av Barks-historiene leste jeg lenge før jeg visste hvem denne mannen var. Men at det var noe spesielt med disse historiene, det var det ingen tvil om. Det var vel ikke før den første gullboken kom i 1984 (eller 85?) at det ble fokus på Barks som forfatter. Før det hadde vel Disney-konsernet hatt en politikk på at forfatterne ikke skulle få æren for sine verk. Etterhvert som jeg fant ut hvem Barks var, ble jeg ikke særlig overrasket da jeg oppdaget at den ene etter den andre av mine favoritthistorier hadde blitt laget av nettopp denne mannen. 
Når det gjelder Mikke-historier er den første historien med Spøkelseskladden en fantastisk historie - og uvanlig skummel til å være Disney! (Vet ikke om det er den Vegar henviser til, men den er ihvertfall eminent.) Har en stor forkjærlighet for både Gottfredsons og Murrys Mikke. Historien hvor Mikke og Langbein er i Alaska er også blant favorittene.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
10.07.2006, 23:57

Husker en mikke-historie der mikke og langbein var kledd ut i noen vepsedrakter og hadde hovedkvarter oppe i noen skyer, eller noe sånt, og den kan jeg huske at jeg likte svært godt
Er det noen som vet når denne historien ble utgitt?
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
11.07.2006, 14:02

«Den røde veps» stod i Donald Duck & Co 39/1998, og det er ifølgje INDUCKS einaste norske utgiving. Originalen stod i WDCS 318, som kom i 1967.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
11.07.2006, 14:12

"Gullhjelmen" av Barks. Derreter kommer "Skatt i Glass og Ramme" (Rosa), "Mikke Lurer Spøkelseskladden" (Gottfredson) og "Solens sønn". Med det forbehold at dette er akkurat //nå.//
I morgen er det mulig noen andre.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
11.07.2006, 15:14

Takk Olaf
Ted
16 år, Bergen
11.07.2006, 16:11

ALLE Gottfredson seriane med Mikke er kjempegode...d e han som laga "Postflygaren" og den med dinosaurane og det flyet på den øya sant?
Woodchuck
20 år, Ulstein
11.07.2006, 18:16

Enig med deg der Woodchuck. Gottfredson var mannen
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
11.07.2006, 18:24

Om eg ikkje huskar feil så er det vel Paul Murry som laga "Den røde veps"...og ikkje Gottfredson.
Woodchuck
20 år, Ulstein
11.07.2006, 18:37

Det er riktig
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
11.07.2006, 18:40

Likar også den med "Grimmerud slott"...kven er det som har laga den?
Woodchuck
20 år, Ulstein
11.07.2006, 18:58

Såvidt jeg vet er det Gottfredson som har laget den.
Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
11.07.2006, 19:05

Woodchuck skreiv:
ALLE Gottfredson seriane med Mikke er kjempegode...d e han som laga "Postflygaren" og den med dinosaurane og det flyet på den øya sant?
Og for ikke å glemme den klassiske spionhistorien "Mikke lurer Spøkelseskladden"! 
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
11.07.2006, 19:07

Heilt klart. Er einig med deg der Jonas. Eg skreiv opp mine eksempel som eit tillegg til "Mikke lurer Spøkelseskladden" som allereie var nemnt av Vegar lenger oppe;)
Woodchuck
20 år, Ulstein
12.07.2006, 12:57

Woodchuck skreiv:
Heilt klart. Er einig med deg der Jonas. Eg skreiv opp mine eksempel som eit tillegg til "Mikke lurer Spøkelseskladden" som allereie var nemnt av Vegar lenger oppe
Å, ja. My bad 
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 12.07.2006, 14:29 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
12.07.2006, 14:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.