Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa - Carl Barks
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Som (næsten) alle andre, siger alle jo at de er Carl Barks' største fan. Dette siger rosa også. Så vidt jeg husker, har Rosa fortalt atn det er på grund af carl, at han begyndte at samle og tegne Donald!
Pointen: Er det ikke underligt at Rosa's tegnestil slet ikke! minder om Barks' stil?? :/
R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
Rar Og Smart Andsling - Engegeret Læser Som Klart Elsker Rosa
>>Iøvrigt mener jeg at enkelte Rosa-historier burde komme i luxus-udgaver<<
Prøv> http://www.ddfr.dk/forum ! Det er det danske Donald Duck forum.
Innlegget blei sist redigert 29.06.2006, 17:59 av A. And
A. And
15 år
29.06.2006, 17:57

Jeg synes ikke det er underlig. Man trenger vel ikke kopiere stilen til idolet sitt for å vise at man er en fan? Rosa og Barks er to helt forskjellige tegnere, og jeg tror ikke Rosa ville klart å formidle sine historier i Barks minimalistiske stil. Det ville jeg tro Rosa også mener. Da er det vel bedre at han tegner i sin egen stil, enn å lage en dårlig kopi av den stilen han synes(?) er best?
Kent
23 år, Sandnes
29.06.2006, 19:19

Jeg tror ikke at jeg udtrykte mig rigtigt:
Det er mærkeligt at hans stil SLET IKKE minder om Barks' stil, når han har læst så meget der er lavet af Barks! 
R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
A. And
15 år
29.06.2006, 19:37

De fleste tegnere/forfattere har vel lest sin dose Barks x 1000 ig vel så det. Det er dermed ikke sagt at deres tegne- og skrivemåte må bli en direkte avspeiling av Barks.
Hver og en, såfremt man ikke er en ryggløs kopiist, vil utvikle sin egen stil, som selvfølgelig vil endres etter som årene går.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
29.06.2006, 19:54

A. And skreiv:
Det er mærkeligt at hans stil SLET IKKE minder om Barks' stil, når han har læst så meget der er lavet af Barks! :-V
Nå lignet vel Rosa's stil litt på Barks i starten (slutten av 80, begynnelsen av 90 tallet) og Rosa har også sagt at han kopierte figurer fra Barks-serier. Men underground preget tok etterhvert overhånd, og Rosa fikk sin egen stil, med masse detaljer, mye skraverte felter og stive,korte,sure figurer m.m.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
29.06.2006, 20:11

Drikaton skreiv:
A. And skreiv:
Det er mærkeligt at hans stil SLET IKKE minder om Barks' stil, når han har læst så meget der er lavet af Barks!
Nå lignet vel Rosa's stil litt på Barks i starten (slutten av 80, begynnelsen av 90 tallet) og Rosa har også sagt at han kopierte figurer fra Barks-serier.
nårh jo. det er rigtigt! det havde jeg helt glemt!

R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
A. And
15 år
29.06.2006, 20:43

Syns ikke det er merkelig at deres to stilarter er så forskjellige. Alle utvikler sin egen stil etterhvert. Den som i dag ligger nærmest opp mot Barks sin tegnestil, må etter min mening være William VanHorn.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
29.06.2006, 21:03

whitesand skreiv:
Alle utvikler sin egen stil etterhvert.
Næ, ikke alle! Prøv og tænk på alle de der italienere!!

R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
A. And
15 år
29.06.2006, 21:48

A. And skreiv:
Er det ikke underligt at Rosa's tegnestil slet ikke! minder om Barks' stil?? :/
Alt er relativt. Sammenliknet med den kaotiske layouten til modernister som Fecchi, Flemming Andersen og noen til, fremstår Don Rosas stil som en ren Barks-kopi 
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
29.06.2006, 23:08

Kaotisk layout? Det er nå i så tilfelle en mening som du får stå for selv. Jeg finner Flemming Andersens tegninger og for den saks skyld layout både forfriskende og morsom.
Har du problemer med den, så bare simpelten la være å lese dem.
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
29.06.2006, 23:17

Hvem slår sigvald paddeflat? Jeg bare anbefaler ham om å la være å lese noe som tydeligvis plager han. Dette er ikke liksom første gang han klager på kaotiske layouter skapt av Flemming Andersen.
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
30.06.2006, 00:58

whitesand skreiv:
Den som i dag ligger nærmest opp mot Barks sin tegnestil, må etter min mening være William VanHorn.
Her er jeg ganske uenig. Synes van Horn sin særegne stil ligger ganske langt fra Barks, uten at det likevel trenger å være negativt. Synes heller tegnere som Daan Jippes og Sander Gulien som bevisst prøver å videreføre Barks strek er bedre eksempler.
tommykvarsvik.kelpie.no
Tommy
24 år, Odda
30.06.2006, 01:49

Tommy skreiv:
whitesand skreiv:
Den som i dag ligger nærmest opp mot Barks sin tegnestil, må etter min mening være William VanHorn.
Her er jeg ganske uenig. Synes van Horn sin særegne stil ligger ganske langt fra Barks, uten at det likevel trenger å være negativt. Synes heller tegnere som Daan Jippes og Sander Gulien som bevisst prøver å videreføre Barks strek er bedre eksempler.
Joda, er ikke helt uenig der, men selv synes jeg det er VanHorn som ligger nærmest. Vet ikke helt hva det er, men når jeg leser VanHorn-historier, så får jeg en viss Barks-assosiasjon.
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
30.06.2006, 10:09

Sigvald skreiv:
A. And skreiv:
Er det ikke underligt at Rosa's tegnestil slet ikke! minder om Barks' stil?? :/
Alt er relativt. Sammenliknet med den kaotiske layouten til modernister som Fecchi, Flemming Andersen og noen til, fremstår Don Rosas stil som en ren Barks-kopi 
For femten år siden kunne dette stemt Sigvald, men nå for tiden er Don sine tegninger preget av små sinte figurer som raser rundt i ett hav av mørke, satt litt sånn på spissen selvfølgelig 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
30.06.2006, 11:37

Jeg personlig liker Flemming Andersens stil. Litt på kanten, men er det ikke slikt noe tegneserier skal være da? 
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
30.06.2006, 14:13

Egentlig syns jeg det bare taler til Rosas ære at han faktisk **ikke** kopierer (eller forsøker å kopiere) Barks, men derimot har utviklet sin egen stil. Personlig liker jeg den ikke noe særlig, men den er iallfall særegent "Rosask". Flere har påpekt likheten med "underground"-serier. Jeg har ikke tenkt på dette før, men jeg tror det kan stemme. Faktisk kan Rosas stil minne vel så mye om den mørke, "stygge" stilen til Robert Crumb m.fl. (Ikke for å hetse, men jeg mistenker at dette er en stil som ofte kan appellere til tegnere som i utgangspunktet ikke egentlig er de største naturtalentene...)
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 30.06.2006, 15:02 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
30.06.2006, 14:39

Tommy skreiv:
whitesand skreiv:
Eg er ueinig med begge. Van Horn sin stil synest eg er langt frå Barks sin. Gulien og Jippes prøver å etterlikna Barks, men kjem ikkje i nærheiten (figurane til Gulien og Jippes er stive, streken unøyaktig og proporsjonane varierer). Personleg synest eg at Vicar er den som kjem nærmast opp til Barks sin stil.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
30.06.2006, 15:41

Sølve skreiv:
Tommy skreiv:
whitesand skreiv:
Eg er ueinig med begge. Van Horn sin stil synest eg er langt frå Barks sin. Gulien og Jippes prøver å etterlikna Barks, men kjem ikkje i nærheiten (figurane til Gulien og Jippes er stive, streken unøyaktig og proporsjonane varierer). Personleg synest eg at Vicar er den som kjem nærmast opp til Barks sin stil.
Tommel opp!
~Carpe diem~
Maggie
14 år, Oslo
30.06.2006, 19:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.