Andeby Online > Diskusjonsforum > Forskjellen på amerikansk og italiensk stil
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg ser selvfølgelig forskjell på en historie i amerikansk og italiensk stil, men jeg er ikke i stand til å forklare forskjellen. Hva vil du si forskjellen er? På hvor mange måter skiller disse tradisjonene seg fra hverandre?
Kent
23 år, Sandnes
27.06.2006, 11:50

Eg vil seie at den italienske stilen er meir dynamisk, rundare og meir levande.
Amerikansk stil er eg ikkje heilt sikker på om eg veit kva er for noko ein gong. Mitt inntrykk er at amerikanske teiknarar gjerne teiknar i vidt ulike stilar. Men om ein sikter til Barks, vil eg vel seie at den stilen er meir minimalistisk (på ein positiv måte!), og potensielt meir sentimental (sjølv om Scarpa og Cavazzano har gjort mykje for å jamne ut denne forskjellen!).
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
27.06.2006, 12:05

Noe den italienske stilen ikke er - er aerodynamisk (iallefall når det gjelder fly) :)
Jeg undres over hvorfor italienske tegnere tegner i samme stil - det er som om alle skulle gått på samme tegneskole. Eller er det vi som oppfatter ulike italienske stiler som en stil, fordi de ser annerledes ut?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
27.06.2006, 12:36

Walt Disney inskjerpet alltid at tegningene skulle være TYDELIGE. Den amerikanske stilen bærer preg av dette. Tegningene inneholder ikke mer detaljer enn det som er nødvendig for å få fram stemningen og fortelle historien. Ansiktsuttrykk og kroppsspråk kommer også veldig klart fram - spesielt i kontrastene mellom en figur som er rolig og en som er opphisset. Særlig for Barks og Murry gjelder også at de er svært gode på komposisjon. Barks var alltid flink til å plassere endene tett sammen, slik at bildene ble ryddige og behagelig å se på. Mange av Murrys åpningspaneler bærer preg av en svært godt gjennomtenkt layout.
Den italienske stilen er, som Olaf sier, mer dynamisk. Faktisk så dynamisk at jeg ofte synes det blir slitsomt. Figurene er aldri rolige, de fekter alltid med overdrevne armbevegelser, og det virker som om de roper i stedet for å snakke. Det går på "overdive" hele tiden. Dette fungerer selvsagt bra i action-sekvenser, men det gir ikke rom for de fine nyansen. Når Donald er lei seg i en italiensk serie, hyler han mot himmelen mens tårene spruter ut av øyenen hans som fra en fontene (Barks får fram den samme følelsen på en mye bedre måte ved å manipulere øyenbrynene nesten umerkelig, samtidig som han gjør pupillene litt mindre). Bakgrunnene i de italienske seriene er overlesset med så mange detaljer at det kan være vanskelig å få tak i hva som foregår i forgrunnen.
Hver til sitt bruk, vil jeg si. Den italienske stilen passer bra i pocketbøkene. Det som bekymrer meg litt er at det ser ut som om den etter hvert også får innpass i DD&Co. Stadig flere nye tegnere har gassen i bånn fra første til siste bildet. Da er det noe som går tapt.
EDIT: For å unngå misforståelser: Jeg synes mange av de italienske tegnerne er teknisk svært gode. Det er dramaturgien jeg reagerer på.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 27.06.2006, 12:59 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
27.06.2006, 12:43

Når det gjelder dynamikk og overdrivelser, er vel Flemming Andersen i særklasse vil jeg tro... Det er skikkelig AD-HD-preg over en god del av hans historier
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
27.06.2006, 13:23

De italienske tegnerne tegner ikke akkurat med linjal. Byene deres ser ut som om de er laget av gummi, og "kameravinklene" er tidvis så absurde at man må snu pocketen opp ned for å tolke hva det skal forestille. På de verste altså...
Bra ting om italienske historier: det er mye mer rom for å gjøre ting utover de "vanlige" rammene av en Donaldhistorie også... formatet kan brukes til sin fordel, for å si det sånn! Det er laget utrolig mye bra italiensk Donald etter min mening, men sikkert enda mer dårlig...
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
27.06.2006, 21:30

Pussig med det som blir sagt her om at i den italienske stilen er det mye opphisselse og fekting med armene. Det gjenspeiler jo akkurat hvordan italienere stort sett oppfører seg selv, så det har nok mye med det å gjøre. Det er den italienske væremåten og kulturen som gjenspeiles i tegningene.

Innlegget blei sist redigert 28.06.2006, 11:42 av Ivar
Ivar
19 år, Skedsmo
28.06.2006, 11:42

Ivar skreiv:
Det er den italienske væremåten og kulturen som gjenspeiles i tegningene.
;)
Det syns jeg er et godt poeng. Italienerne har visstnok et av verdens mest komplekse repertoar av mimikk og gestikk. Kanskje ikke så rart at deres serier er preget av et mer latinsk temperament enn f.eks. de mer "sindige" nord-europeiske Egmont-seriene.
For min del føles begge stiler like naturlige. Jeg har vokst opp med italienske pocketserier og nord-europeiske/amerikanske Donald-bladserier side om side. Sant å si må jeg innrømme at jeg ofte har vel så stor sans for de voldsomt overdrevne emosjonelle utbruddene i pocketene som de mer subtile virkemidlene i bladene. (Scarpa - Barks 1 - 1)
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 29.06.2006, 12:34 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
29.06.2006, 12:27

Jeg synes man kan se forskel på farvelægningen! hmm... Har ikke lige noget ved hånden, i øjeblikket'1 
R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
Rar Og Smart Andsling - Engegeret Læser Som Klart Elsker Rosa
>>Iøvrigt mener jeg at enkelte Rosa-historier burde komme i luxus-udgaver<<
Prøv> http://www.ddfr.dk/forum ! Det er det danske Donald Duck forum.
A. And
15 år
29.06.2006, 17:45

MatsGull skreiv:
Jeg undres over hvorfor italienske tegnere tegner i samme stil - det er som om alle skulle gått på samme tegneskole. Eller er det vi som oppfatter ulike italienske stiler som en stil, fordi de ser annerledes ut?
Kristin skreiv:
De italienske tegnerne tegner ikke akkurat med linjal. Byene deres ser ut som om de er laget av gummi, og "kameravinklene" er tidvis så absurde at man må snu pocketen opp ned for å tolke hva det skal forestille. På de verste altså...
-men i får det til at lyde som om alle italienske tegnere tegner ens.
Det gør de bestemt ikke.
He had complaints about life, but never any solutions.
oledamgaard
29 år, Danmark
29.06.2006, 18:18

Ole Damgaard skreiv:
MatsGull skreiv:
Kristin skreiv:
-men i får det til at lyde som om alle italienske tegnere tegner ens.
Det gør de bestemt ikke.
Hmm. jeg synes både du har ret, og ikke har ret. Det er meget få italienske tegnere der skiller sig ud, men det plejer til gengæld også at være de gode! 
R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
A. And
15 år
29.06.2006, 18:21

MatsGull skreiv:
Godt spørsmål. Scarpa var jo en viktig inspirasjonskilde og "mentor" for den italienske stilen, kanskje omtrent slik Barks var for den amerikanske. Mener å ha hørt at man ofte kan kjenne igjen læremesterens stil i elevens tegninger. Jeg vil påstå at det kan være ganske stor forskjell på de italienske tegnerne, og at man derfor kanskje kan snakke om forskjellige stiler. Samtidig er det også en del elementer som binder dem sammen og utgjør det jeg oppfatter som italiensk stil. Kanskje de ulike italienske stilene er greiner som strekker seg tilbake til Scarpa?
Nils Petter skreiv:
Hver til sitt bruk, vil jeg si.
Et godt og interessant innlegg. Mtp. på bruken av de ulike stilene, hvilke typer historier mener du egner seg for hhv. italiensk og amerikansk stil? Eller er alle like godt egnet? Er det mulig å peke på elementer som skiller historiene fra hverandre på manussiden?
whitesand skreiv:
Når det gjelder dynamikk og overdrivelser, er vel Flemming Andersen i særklasse vil jeg tro... Det er skikkelig AD-HD-preg over en god del av hans historier
Hehe. Jeg er helt enig. Jeg synes ikke han er en dårlig tegner, og han er flink med ansiktsuttrykk, men jeg må si jeg synes det blir litt anstrengende av og til.
Innlegget blei sist redigert 29.06.2006, 19:39 av Kent
Kent
23 år, Sandnes
29.06.2006, 19:38

A. And skreiv:
Det er meget få italienske tegnere der skiller sig ud, men det plejer til gengæld også at være de gode! :)
Jeg erkender, at der blandt nyere tegnere synes at eksistere en Carpi-"skole" og en Cavazzano-"skole", hvor en del tegnere lægger sig meget tæt op ad deres forbilleder, tilsyneladende helt uden at udvikle deres egen stil, men det er dog kun en lille del af det meget store antal af nyere tegnere der findes. Og går vi tilbage til 1960-erne og 1970-ernes tegnere, har jeg svært ved at komme på nogen, der minder om hinanden i stilen.
oledamgaard
29 år, Danmark
29.06.2006, 19:42

whitesand skreiv:
Jeg er helt enig med dig!

R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
A. And
15 år
29.06.2006, 19:44

Ole Damgaard skreiv:
Og går vi tilbage til 1960-erne og 1970-ernes tegnere, har jeg svært ved at komme på nogen, der minder om hinanden i stilen.
-bortset fra De Vita den ældre og De Vita den yngre, selvfølgelig...
oledamgaard
29 år, Danmark
29.06.2006, 19:44

Ole Damgaard skreiv:
Ole Damgaard skreiv:
Og går vi tilbage til 1960-erne og 1970-ernes tegnere, har jeg svært ved at komme på nogen, der minder om hinanden i stilen.
Pier Lorenzo vs Massimo? Er de så like, da? Selv syns jeg Massimos stil er vel så lik/inspirert av Scarpa og Carpi og (etter hvert) Cavazzano. Pier Lorenzos stil har jeg egentlig aldri likt noe særlig. Den virker liksom så rar og "skeiv". Og B-gjengen ser jo ikke ut!
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Karamell
40 år, Oslo
30.06.2006, 10:26

Karamell skreiv:
Ole Damgaard skreiv:
Ole Damgaard skreiv:
Pier Lorenzo vs Massimo? Er de så like, da? Selv syns jeg Massimos stil er vel så lik/inspirert av Scarpa og Carpi og (etter hvert) Cavazzano. Pier Lorenzos stil har jeg egentlig aldri likt noe særlig. Den virker liksom så rar og "skeiv". Og B-gjengen ser jo ikke ut!
Helt enig, Pier Lorenzo DeVita's tegninger ser ikke ut, mens Massimo DeVita er fullt på høyde med Scarpa/Cavazzano/Carpi.
Se Donald Pocket 27, "regnkongen",tror jeg den heter, for eksempel på Pier Lorenzo DeVita's tegninger .
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
whitesand
39 år, Kristiansund
30.06.2006, 13:15

I begyndelsen af Massimo de Vitas karriere var deres tegnestil helt ens.
Jeg skal gerne grave nogle eksempler frem, når jeg har bedre tid.
oledamgaard
29 år, Danmark
30.06.2006, 17:17

jaja. Det er i alle fall ikke tvil om hvem som tegner de vakreste bilene. GM/Fiat? Chevrolet/Ferrari. Pfhhh. lett match.Forca,
Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))
176-761
39 år, Giske
01.07.2006, 02:41

Ole Damgaard skreiv:
I begyndelsen af Massimo de Vitas karriere var deres tegnestil helt ens.
Jeg skal gerne grave nogle eksempler frem, når jeg har bedre tid.
Jeg vil da gerne se at eksemplel! Bare for sjov, ikke andet! 
R.O.S.A.-E.L.S.K.E.R.
A. And
15 år
01.07.2006, 11:04

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.