Andeby Online > Diskusjonsforum > Sproing-prisen for 2005
Gå tilbake til forumoversikta ...

Stem fram vinnerne av årets Sproing
Fram til 14. mars kan du på www.tegneserier.no/sproing være med og stemme frem fjorårets beste tegneserier innen kategoriene beste norske serie, beste utenlandske serie og beste nykommer.
Vinneren får den prestisjetunge Sproing-prisen, utdelingen vil finne sted på Serieteket, Deichmanske biblioteks spesialavdeling for tegneserier i regi av Norsk Tegneserieforum, lørdag 18. mars klokken 13.00.
Bli med og stem, og kom for å se utdrag av de nominerte i en egen utstilling på Serieteket, Deichmanske bibliotek på Grünerløkka.
Nominerte serier innen norsk kategori:
- Rui Tenreiro, Trost : Jippi Forlag, 2005
- Christopher Nielsen, Uflaks : No Comprendo Press, 2005
- Jason, La meg vise deg noe : Schibstedforlagene, 2005
- Flu Hartberg, English Conversations : Dongery, 2005
- Karine Haaland, Jul så det holder : Egmont Serieforlaget, 2005
Nominerte serier innen utenlandsk kategori:
- Jean Giraud, Blueberry album 28 - Dusty : Egmont Serieforlaget, 2005
- Marjane Satrapi, Persepolis : No Comprendo Press, 2005
- Mark Millar og Bryan Hitch, Ultimates (fra Ultimate Spider-man nr. 2) : Egmont, 2005
- Alan Moore og David Lloyd, V for Vendetta : Egmont Serieforlaget, 2005
- Kang Won Kim, I.N.V.U bok 1 og 2 : Mangismo, 2005
Nominerte serier innen kategori årets nykommer:
- Kirjan Waage, Froskekrigen (fra Forresten nr. 20) : Jippi Forlag, 2005
- Therese G. Eide, Victoria (fra Tommy og Tigeren) : Schibstedforlagene, 2005
- Astrid Hansen, Serier uten tittel (fra Nemi) : Egmont serieforlaget, 2005
www.tegneserier.no/ntf
Innlegget blei sist redigert 06.03.2006, 01:21 av Norsk Tegneserieforum
06.03.2006, 00:53

Minner alle som ikkje har gjort det enno om å **stemme!** Sjølv om eg blei eit augeblikk skuffa over at Dragonlords ikkje blei nominert, er det likevel tretten svært verdige kandidatar som er nominerte her. Så stem frå hjartet, og stem sjølvsagt berre ein gong, men STEM!
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
13.03.2006, 16:57

Stemte på "V for Vendetta" jeg. Har ikke lest så mange av de andre seriene der...
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
13.03.2006, 18:46

Isåfall anbefaler eg alle. :-)
(kanskje unntatt I.N.V.U. -- skjønner ikkje heilt korleis den klarte å bli nominert over Dragonlords, men det *kan* jo hende at det har å gjera med at eg er milevis utanfor målgruppa til den serien. Og at eg har lest berre ei bok.)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
13.03.2006, 19:02

Jeg personlig stemte på "Skal jeg vise deg noe?" fordi Jason er en av yndlingstegneseriene mine. Etter Donald, Donald, Donald, Pondus, Tommy og Tigern, Pusur og skal vi se... Donald
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
13.03.2006, 19:05

Vanskelig, vanskelig. to suverene serier i hver kategori som jeg gjerne skulle gitt en stemme hver 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
13.03.2006, 21:33

Nokon her som har tenkt seg på utdelinga forresten?
Hadde eg haldt til i Oslo-området skulle eg ha gått på Sproing-utdeling kvart einaste år. Denne helga har eg utruleg nok viktigare ting å gjera.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
13.03.2006, 21:41

Tirsdag 14. mars er siste dag til å stemme på Sproing-prisen!
Så benytt anledningen og stem på Norges gjeveste tegneseriepris! Din stemme kan bli den avgjørende - gå inn på www.tegneserier.no/sproing
I to uker har det vært mulig for publikum å stemme på fjorårets beste
tegneserie, og nå skal snart stemmetallene telles opp. Utdelingen finner sted
lørdag 18 mars klokken 13, på Serieteket, Grünerløkka filial på Schous plass.
Velkommen!
Innlegget blei sist redigert 14.03.2006, 17:17 av Norsk Tegneserieforum
14.03.2006, 17:17

Olaf Solstrand skreiv:
Nokon her som har tenkt seg på utdelinga forresten?
Hadde eg haldt til i Oslo-området skulle eg ha gått på Sproing-utdeling kvart einaste år. Denne helga har eg utruleg nok viktigare ting å gjera.
Huff, nå fikk jeg skikkelig lyst til å være der... :-)
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
14.03.2006, 23:02

GRATULERER, CHRISTOPHER NIELSEN!
GRATULERER, MARJANE SATRAPI!
GRATULERER, ASTRID HANSEN!
(berre sånn i tilfelle dei tre leser Andeby Online)
Tre høgst velfortjente prisar.
Og gratulerer til Sproing med ny stemmerekord.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.03.2006, 20:50

Pressemelding:
Vinnerne av Sproingprisen 2006:
Lørdag 18. mars ble Sproingprisen høytidelig delt ut på Serieteket ved Grünerløkka. Sproingprisen er Norsk Tegneserieforums honnør til den niende kunstart i Norge, en jury leser gjennom årets serier og nominerer de beste. Vinneren kåres så i en åpen avstemning.
For 2005 fikk vi følgende vinnere:
Kategori beste norske serie:
Christopher Nielsen, Uflaks : No Comprendo Press, 2005
Juryen skrev følgende:
Norgesmesteren i tragikomikk seiler videre på den skandinaviske bedritenhetens osean i ”Uflaks.” Det går for fulle seil. Vi møter igjen gamle helter fra tidligere album: narkisene Odd og Geir, den voldelige trønderen Hold Brillan, alfamale-narveren Ronny og dealeren Kælle. I tillegg blir vi kjent med nye fjes, som den ekstremt kjipe entrepenøren Patton og en vidunderlig indianer-eremitt-hippie
Den tragiske sagaen om To trøtte typer får en slags konklusjon. Hold Brillan blir antirasist, og Ronny finner kjærlighet. Med den glitrende presisjonen og observasjonsevnen som etterhvert har blitt et slags varemerke maler Nielsen et grisedystert samtidstablå mellom permene. Tegningene henter inspirasjon fra amerikanske undergrunnsserier fra 70-tallet, men stilen er unikt Nielsens egen.
Presis samfunnssatire, som både er ubehagelig og veldig, veldig morsom samtidig. Nielsen kunne godt vært pensum både her og både der.
Til alt overmål er det en komplett kronologi over Narver/Trøtte typer-historiene bakerst i albumet, der leseren påminnes klassiske scener som ”Klepto spiser hundebæsj” og ”den store runke-skandalen.”
Kategori beste utenlandske serie:
Marjane Satrapi, Persepolis : No Comprendo Press, 2005
Juyen skrev følgende:
ersepolis med sine 350 sider av Marjane Satrapi kommer til å bli stående som en klassiker for ettertiden. Satrapi tar oss med til sin egen barndom i Iran, Hennes liv starter i 1970 og det første tiåret opplever hun revolusjonen. Folk er kritiske til det korrupte og britiskkontrollerte Sjahstyret, og ønsker at Iran skal bli en moderne persisk stat. Slik går det ikke! De konservative muslimene kommer til makten, og Satrapi må som tiåring begynne å gå med slør. Her kunne historien fort blitt til en klassisk ukebladsnovelle om hvor forferdlig livet bak sløret fortoner seg, men Satrapi nedlater seg ikke til å farge verden så sorthvitt. Isteden forteller hun at barn er barn uansett, og derfor viser hun frem noen rampejenter som ertet lærerne fra forstanden. Lærerne klarte aldri å straffe de skyldige for de så ikke forskjell på de tilslørte jentene.
Satrapis liv og Irans historie blir på en svært underholdende, rørende og lærerik måte flettet sammen i dette praktverket. Den figurative og barnlige streken får deg til å flyte fra side til side rørt, lattermild og spent om hverandre. Det er særlig første del av verket som holder denne høye standarden. Omveltningene i Iran, kidnappingen og torturen, krigen mot Irak er eksotisk lesning, men sammen med skildringer fra Satrapis eget liv blir de mer forståelige. Ikke minst blir det forståelig at folk kan leve under slike vilkår og ha det greit, av og til faktisk direkte bra. Dette er en tegneserie som gir folk fra ”ondskapens akse” et menneskelig ansikt.
Vinner av kategori beste nykommer:
Astrid Hansen, Serier uten tittel (fra Nemi) : Egmont serieforlaget, 2005
Juryen skrev følgende:
I november 2004 sendte Astrid inn tegneseriene sine til Nemi-redaktøren. Tre dager senere var hun antatt. Nå er hun fast gjestetegner i Nemi. Debuten kom i januar 2005. Astrid Hansen (21) kan faktisk tegne autentiske menneskekropper, hun har lært seg å tegne virkeligheten før hun forenkler og finner en mer cartoonish stil.
I Nemi er hun blitt kjent for sine prinsessegags, der vakre, blonde prinsesser er prisgjort drager som leker katt og mus med dem. Men av og til har hun også fått rom nok til å lage lengre og mørkere serier i bladet. Tegneteknisk er historien hennes om jegeren som dreper en ulv et lite mesterverk. Hansen viser at hun allerede er en ferdig utlært serietegner som kan operere innen flere stilarter. Her til lands finnes det få like allsidige tegnere, med unntak av Arild Midthun. Det var også Mitdhun som først oppdaget Hansen og fikk henne inn i Nemi-bladet.
Tegneren Joe Madureira har tydelig inspirert Hansen. Hun fargelegger også alt materialet sitt selv på data og må sies å være en av de fremste i landet også på det feltet. Juryen gleder seg til å se mer av Hansen i fremtiden og vi håper med henne at hun får oppfylt sin store drøm: "Jeg vil gjerne lage et tegneseriealbum!"
Ny jury for Sproingprisen:
På Norsk Tegneserieforums årsmøte ble det for øvrig satt sammen en ny jury for Sproingprisen - med følgende sammensetning:
- Andreas Wang (leder)
- Tor Arne Hegna (nestleder)
- Øyvind Holen
- Berit Petersheim
- Ole Peder Giæver
20.03.2006, 00:20

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.03.2006, 00:58

Mer om årets vinnere kan leses her:
http://www.tegneserier.no/Default.asp?nyhetid=261
http://www.aftenposten.no/kul_und/article1252590.ece
http://www.dagsavisen.no/kultur/article2005260.ece
20.03.2006, 18:04

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.